Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2008, 13:31   #81
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ge vindt dat terug in alle manifesten over de transfers in vrijwel allemaal (zeer zeker ook in het Warandemanifest, wat toch ongetwijfeld het meest uitvoerige radikale manifest van de laatste jaren is, wordt vermeld dat Wallonië geen economische woestenij mag worden en dat Vlaanderen er goed aan doet van transfers niet bruusk af te breken, maar best nog tien a twintig jaar transfers GARANDEERT welliswaar uitdovend, transparant en met resultaatsverbintenis)

.
Citeer eens wat

Wat ik mij met veel goeie wil herinneris dat bijna alle manifesten (ook warande) het over "splitsing" en de "korte pijn" hebben. Alles opblazen.
EN DAARNA zullen ze zelf bepalen waar en voor hoeveel ze nog solidair zullen zijn.
Weinig geloofwaardig je kan evengoed de dingen die je nog wel wil doen gewoon laten bestaan, en de excessen proberen af te schaffen.
Het doet mij wat denken aan onze waalse vrienden, die telkens bereid zijn om te onderhandelen, maar er komt niets van.
Een schaamlapje om de niet centjes flaminganten mee te trekken, goed wetende dat men er daarna de rem zal opleggen.
Die toekomstige solidaritiet na totale breuk, is net hetzelfde, een belofte die nooit meer uitgevoerd wordt, en als men er al aan begint zal men ook steeds bereid zijn tot onderhandelen, maar concreet komt er niets meer.

Laatst gewijzigd door spherelike : 6 mei 2008 om 13:32.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 13:44   #82
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
hoe zit het in bvb DL of NL ? hebben die ook een gedeeltelijk geheime boekhouding en een zwarte stakingskas ?
Als de wet het hen niet oplegt zouden ze wel gek zijn om hiermee te koop te lopen.
Nochthans zijn er sectorieele bonden bvb in USA die graag uitpakken met hun stevige stakingskas als onderhandelings/dreigingsargument.
In Belgie kan dit niet, niet alle bonden staan financieel even sterk als het tot een uithoudingsproef komt. En niet alle kassen zijn algemeen bovende sectoren.
Zowat een halve eeuw geleden zat één van de bonden door zijn stakingskas en moest aanzienlijke bedragen lenen. Sindsdien zijn ze van strategie veranderd. Ze staken niet in gemeenschappelijk front, als eerste met veel spiergerol voor één dag, om aan hun leden hun stoerheid te tonen, ook al zijn er nog onderhandelingen of gesprekken gaande. Ze zijn als de dood voor een lang conflict. Als andere vakbonden daartoe zouden besluiten verwijzen ze naar het gebrek aan solidariteit bij de eerste aktie, om niet te hoeven meedoen. Dus een publiek maken van de kas, is voor die bond gelijk met er onderdoorgaan.

Laatst gewijzigd door spherelike : 6 mei 2008 om 13:45.
Oud 6 mei 2008, 14:01   #83
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Citeer eens wat

Wat ik mij met veel goeie wil herinneris dat bijna alle manifesten (ook warande) het over "splitsing" en de "korte pijn" hebben. Alles opblazen.
EN DAARNA zullen ze zelf bepalen waar en voor hoeveel ze nog solidair zullen zijn.
Weinig geloofwaardig je kan evengoed de dingen die je nog wel wil doen gewoon laten bestaan, en de excessen proberen af te schaffen.
Het doet mij wat denken aan onze waalse vrienden, die telkens bereid zijn om te onderhandelen, maar er komt niets van.
Een schaamlapje om de niet centjes flaminganten mee te trekken, goed wetende dat men er daarna de rem zal opleggen.
Die toekomstige solidaritiet na totale breuk, is net hetzelfde, een belofte die nooit meer uitgevoerd wordt, en als men er al aan begint zal men ook steeds bereid zijn tot onderhandelen, maar concreet komt er niets meer.
allez uit De Tijd :

Citaat:
De Warande-denkgroep laat Wallonië en Brussel niet in de kou staan. 'De afbouw van de transfer willen wij over een periode van tien jaar spreiden. Wallonië en Brussel kunnen nadien rekenen op het solidariteitsmechanisme van de Europese Unie én op extra steun van Vlaanderen', zei Vermeiren.
en een heel overzicth van perscomment : http://www.vvb.org/extra/12529/waran...agbladpers.rtf

en kom nu niet af met kritiek over de oorsprong, gij hangt hier de luiaard uit hé, of lees je gewoon geen kranten ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 14:17   #84
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet jij eigenlijk wel hoe de vakbond georganiseerd is? van onderaan lokaal tot aan de nationale top ?
Ik kan naar de aandeelhoudersvergadering van bvb dexia gaan. Wat kom ik daar te weten, wat kan ik daar beslissen? Weet ik uit het jaarverslag waar die hun geld precies zit, en waar ze kwetsbaar zijn ?
Blijkbaar verkoop je meer illusies dan wetenschap.
Neen, ik weet niet hoe de vakbonden georganseerd zijn. Hoe zij rekenschap geven. Wie wat beslist en voor welke prijs. Daar gaat de topic over. Hierover las ik nog niet veel nieuws. In mijn post stel ik hier vragen over en poog niet enige illusie noch wetenschap te verkopen.

Van een bedrijf dat zo duister is als een vakbond zou ik nooit een aandeel van kopen.(van Dexia ook niet) Niet om ethische of politieke redenen maar omdat zij niet transparant zijn. Dit geldt voor elk bedrijf, vereniging of vakbond.

Zolang de bonden zich bezighouden met 'politieke actie' in de plaats zich te beperken tot vertegenwoordiging en bescherming van haar leden blijf ik ze wantrouwen. De colusie tussen de vakbond en de partij is te groot. De politieke macht die zij uitoefenen op de gemeenschap is niet gedekt door een democratisch oordeel. Typisch belgisch.
Oud 6 mei 2008, 14:30   #85
Anna List
Banneling

Standaard

allez kom,

bottom line ... betaalt het ACV ACW, whatever, nu al roerende voorheffing op de rente-inkomsten op hun geheel vermogen (inclusief zwarte stakingskas), zoals elke arbeider dat moet doen ?

en vinden wij dat sociaal ? of vinden wij heel principieel elke belastingontduiking asociaal ?
Oud 6 mei 2008, 15:40   #86
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
allez kom,

bottom line ... betaalt het ACV ACW, whatever, nu al roerende voorheffing op de rente-inkomsten op hun geheel vermogen (inclusief zwarte stakingskas), zoals elke arbeider dat moet doen ?

en vinden wij dat sociaal ? of vinden wij heel principieel elke belastingontduiking asociaal ?
Ik heb geen ervaring met buitenlandse rekeningen, maar ik dacht dat dat volgens europese richtlijnen bij de bron werd afgehouden. en als dat op alle rente-inkomsten van toepassing is, lijkt mij dat normaal, tenzij die kas toch over een speciaal statuut beschikt die hen daar van vrijstelt. Omdat dat geld geen individu noch firma maar de leden toebehoort en enkel onder stakingsomstandigheden kan gebruikt worden. Een voorheffing per lid zou dan zo belachelijk klein zijn.
Volgens mij moet het wel zoiets zijn, anders zou er wel al een anti-vakbonds klokkeluider opgestaan zijn om daar een officiele zaak van te maken.
Oud 6 mei 2008, 16:20   #87
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Zolang de bonden zich bezighouden met 'politieke actie' in de plaats zich te beperken tot vertegenwoordiging en bescherming van haar leden blijf ik ze wantrouwen. De colusie tussen de vakbond en de partij is te groot. De politieke macht die zij uitoefenen op de gemeenschap is niet gedekt door een democratisch oordeel. Typisch belgisch.
Hoe ga jij dan leden beschermen zonder aan politiek lobbywerk te doen, of politieke steun te zoeken?

Hoe ga jij dan bvb de koopkracht van uw leden beschermen tegen inflatie, fiskalitiet en parafiskaliteit, ...... ?
Telkens binnen ieder bedrijf opslag gaan vragen ter compensatie ? Een opslag die de baas dan doorrekent, een produkt dat in de indexkorf zit doet dan weer automatisch alle lonen stijgen, waardoor alle producten duurder worden, en de koopkracht weer onder druk komt, daarom vragen we de baas opnieuw opslag, .......
Ik hoop dat je beseft dat bvb het loon en bijhorende koopkracht, de relatie werknemer-werkgever ver overstijgt, evenals zoveel andere factoren sociale, economische en internationale factoren.
en zijn de sociale verkiezingen die gestart zijn, geen vorm van democratie, iedereen mag meestemmen, met minder belemmering nog dan bij politieke verkiezingen
Oud 6 mei 2008, 17:09   #88
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geen ervaring met buitenlandse rekeningen, maar ik dacht dat dat volgens europese richtlijnen bij de bron werd afgehouden. en als dat op alle rente-inkomsten van toepassing is, lijkt mij dat normaal, tenzij die kas toch over een speciaal statuut beschikt die hen daar van vrijstelt. Omdat dat geld geen individu noch firma maar de leden toebehoort en enkel onder stakingsomstandigheden kan gebruikt worden. Een voorheffing per lid zou dan zo belachelijk klein zijn.
Volgens mij moet het wel zoiets zijn, anders zou er wel al een anti-vakbonds klokkeluider opgestaan zijn om daar een officiele zaak van te maken.
en wij moeten u op uw woord geloven dat dat een intra europese zaak zou zijn

komaan spherelike, zo naief ben je zelf niet !
Oud 6 mei 2008, 17:21   #89
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Indien de activa van de vakbond eigendom is van de leden dan lijkt het mij relevant om als lid te weten hoe zwaar men weegt. Zijn de leden 'aandeelhouders' van de vakbond ? Of zijn zij alleen onmondig voorwerp van politieke en sociale actie ?
Hebben zij medezeggingskracht via een algemene vergadering of andere structuur ? In een moderne vereniging waar de leden voor vol worden aanzien zou dit toch aangewezen zijn. De vakbonden hebben binnen de bedrijven de mond vol over participatie - inzage - partnerschap, ect.. Luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden.

Als je deze logica wil volgen dan moet je ook een lid dat men uit de bond zet zijn ledenaandeel uitkeren bij vertrek.
Moesten de leden hun financieel aandeel in de spaarpot kennen dan zouden er velen graag incasseren en vrijwillig vertrekken. Maar dat is niet de bedoeling, he.
Het dilemma is nog groter: je hebt bvb 20 jaar trouw gesyndiceerd bij ACV, je wenst door de rijpheid der jaren uw energie bij het ABVV te stoppen, want die bond blijkt voor U meer te passen met uw profiel.

Hoe zet je uw gecumuleerde spaarreserve over van de ene vakbond naar de andere ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 17:25   #90
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de wet het hen niet oplegt zouden ze wel gek zijn om hiermee te koop te lopen.
Nochthans zijn er sectorieele bonden bvb in USA die graag uitpakken met hun stevige stakingskas als onderhandelings/dreigingsargument.
In Belgie kan dit niet, niet alle bonden staan financieel even sterk als het tot een uithoudingsproef komt. En niet alle kassen zijn algemeen bovende sectoren.
Zowat een halve eeuw geleden zat één van de bonden door zijn stakingskas en moest aanzienlijke bedragen lenen. Sindsdien zijn ze van strategie veranderd. Ze staken niet in gemeenschappelijk front, als eerste met veel spiergerol voor één dag, om aan hun leden hun stoerheid te tonen, ook al zijn er nog onderhandelingen of gesprekken gaande. Ze zijn als de dood voor een lang conflict. Als andere vakbonden daartoe zouden besluiten verwijzen ze naar het gebrek aan solidariteit bij de eerste aktie, om niet te hoeven meedoen. Dus een publiek maken van de kas, is voor die bond gelijk met er onderdoorgaan.

Wat mij ook doet denken, op Europese schaal zit het geld dan toch niet echt veilig binnen europa, tenzij in zwitserland. Maar laten we zeggen als de VS kan wat jullie beweren geld blokkeren, dan zit het binnen europa toch ook niet echt veilig. Volgens mij wordt straks de veiligste plaats china.

Maar feitelijk moest de vakbond nu als een curator en als een GIMV de probleembedrijven opkopen om haar theorien toe te passen als goede vakbond moet je toch uw leden kunnen opleiden tot het cooperatief beheer van een vennootschap en vanuit die theorien en vanuit de praktijk bewijzen dat jullie theorien allemaal perfect werken ?
Oud 6 mei 2008, 17:49   #91
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Even gegoogeld naar wat comentaar bij wetsvoorstellen die beginnen dat politieke partijen en vakbonden een gelijkaardig statuut hebben, maar dan uitsluitend verder gaan over het opleggen van verplichtingen aan politieke partijen? neen hoor enkel aan vakbonden!
Je moet maar culot hebben als politieker, om eerst te zeggen dat het over hetzelfde gebrek aan rechtspersoonlijkheid gaat, en daarna een wet in te dienen die anderen viseert en jezelf netjes buiten schot houdt.

Uit VLD hoek, volgend citaat :

In Luxemburg bestaat er geen roerende voorheffing. De betrokkene moet in ons land aangifte doen. Omdat het ACV geen rechtspersoonlijkheid heeft, kan het dat niet zelf doen. In principe is elk van de leden een stukje van de belasting verschuldigd, maar in de praktijk is dat uitgesloten.

Laatst gewijzigd door spherelike : 6 mei 2008 om 17:50.
Oud 6 mei 2008, 18:00   #92
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

http://www.trends.be/nl/archief/2002...48-211754.html

nog iets interessants gevonden. Ik zat er nog niet te ver naast blijkbaar
Oud 7 mei 2008, 07:51   #93
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Even gegoogeld naar wat comentaar bij wetsvoorstellen die beginnen dat politieke partijen en vakbonden een gelijkaardig statuut hebben, maar dan uitsluitend verder gaan over het opleggen van verplichtingen aan politieke partijen? neen hoor enkel aan vakbonden!
Je moet maar culot hebben als politieker, om eerst te zeggen dat het over hetzelfde gebrek aan rechtspersoonlijkheid gaat, en daarna een wet in te dienen die anderen viseert en jezelf netjes buiten schot houdt.

Uit VLD hoek, volgend citaat :

In Luxemburg bestaat er geen roerende voorheffing. De betrokkene moet in ons land aangifte doen. Omdat het ACV geen rechtspersoonlijkheid heeft, kan het dat niet zelf doen. In principe is elk van de leden een stukje van de belasting verschuldigd, maar in de praktijk is dat uitgesloten.
met andere woorden : bewezen belastingontduiking ... heel sociaal is dat ...
Oud 7 mei 2008, 08:09   #94
Anna List
Banneling

Standaard

Spherelike, je gooide me hier ook voor de voeten dat het ACW wél een Vlaams programma heeft ...

ik liet dat nog passeren, maar het is toch wel net Jan Renders die telkens de CD&V terugfluit als er een communautaire uitspraak komt hoor ...

Citaat:
Jan Renders, algemeen voorzitter van het ACW, de koepel van de christelijke arbeidersbeweging.

Met zijn uitspraak 'Sommigen willen een vette communautaire vis, anderen willen een dikke fiscale vis. Maar wij willen een grote sociale vis', toonde ACW-topman Jan Renders dat het kartel tussen CD&V en N-VA nog altijd niet verteerd is in de christelijke arbeidersbeweging
of nog :

Citaat:
En ook Jan Renders (ACW) is duidelijk. “Homogene bevoegdheidspakketten kunnen, bijvoorbeeld op vlak van preventie. Maar de kinderbijslag of andere uitkeringen mogen niet geregionaliseerd worden.” (De Standaard, 16 dec.)

schoon vlaams programma is dat !?!

sta mij toe dus het ACW-ACV op een Belgisch en dus anti-Vlaams hoopje te gooien

ik vind dat werknemers en arbeiders dat mogen weten voor de sociale verkiezing.
het gaat niet op van Vlamingen steeds bij de bok te zetten en dan geen stamp terug te verwachten hoor, volksverraad en uitpersing is wat het is, als ge daarmee mee wil werken, moet ge daar de consequenties bijnemen.

Laatst gewijzigd door Anna List : 7 mei 2008 om 08:11.
Oud 7 mei 2008, 10:26   #95
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spherelike, je gooide me hier ook voor de voeten dat het ACW wél een Vlaams programma heeft ...

ik liet dat nog passeren, maar het is toch wel net Jan Renders die telkens de CD&V terugfluit als er een communautaire uitspraak komt hoor ...

of nog :

het gaat niet op van Vlamingen steeds bij de bok te zetten en dan geen stamp terug te verwachten hoor, volksverraad en uitpersing is wat het is, als ge daarmee mee wil werken, moet ge daar de consequenties bijnemen.
Dat is gewoon logisch, de grootste conservatieve kracht voor de sociale instellingen te behouden is wallonie, dus ACV en ABVV spelen natuurlijk die viool.
Oud 7 mei 2008, 10:47   #96
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat is gewoon logisch, de grootste conservatieve kracht voor de sociale instellingen te behouden is wallonie, dus ACV en ABVV spelen natuurlijk die viool.

idd maar wie de bal kaatst moet m terugverwachten ...

als de vakverenigingen aan (communautaire) politiek willen doen ten koste van Vlamingen en Vlaams-nationalisten ... dan moeten ze niet schrikken dat die laatsten op een bepaald moment de vakbonden politiek zullen aanpakken ... en dit op een moment dat t pijn kan doen : nl bij de sociale verkiezingen
Oud 8 mei 2008, 09:52   #97
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

of nog :

Momentje hé

Jij beweerde dat CD&V-ACW aan de macht wouden komen met een vlaams programma.

Mijn reactie was : "nieuwsflash" = iets nieuws, heet van de naald : het ACW heeft een vlaams programma.

De zaken niet omdraaien hé
Oud 8 mei 2008, 10:06   #98
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
met andere woorden : bewezen belastingontduiking ... heel sociaal is dat ...
Niet overdrijven hé. Niemand ondtduikt iets, dat in de praktijk niet te innen valt.
Er is nog steeds de mogelijkheid om feitelijke vereinigingen wettelijk verplichtingen op te leggen. Dat de vlaams nationalisten daar dan eens werk van maken hé, en vooral niet vergeten zichzelf mee onder de nieuwe wet te brengen.
Dat ze beginnen met ziczelf rechtspersoonlijkheid te geven, zodat ze ook aangesproken kunnen worden op het gedrag van hun militanten.
Het goede voorbeeld, nog altijd de beste manier om anderen met kennis van zaken iets op te leggen.
Als jij dan toch zo financieel analytisch aangelegd bent, bereken dan eens wat de staat verliest door het niet innen van deze belasting, bij een deel steuntrekkers en lage tot middelhoge inkomens (vakbondsleden), en zet dat eens naast de kost van bvb notionele intrest, waarvan je misschien eerst het sociaal karakter kan van aantonen. Of tegen het inkomensverleis door zwartwerk, een ander associaal gegeven.
Iemend die centen zoekt of beschuldigingen wil uiten begint meestal met die sectoren waar het meest te rapen valt.
Ideologen daarentegen vergapen zich aan prullen en onhaalbare scenario's
Oud 8 mei 2008, 10:11   #99
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet overdrijven hé. Niemand ondtduikt iets, dat in de praktijk niet te innen valt.
Er is nog steeds de mogelijkheid om feitelijke vereinigingen wettelijk verplichtingen op te leggen. Dat de vlaams nationalisten daar dan eens werk van maken hé, en vooral niet vergeten zichzelf mee onder de nieuwe wet te brengen.
Dat ze beginnen met ziczelf rechtspersoonlijkheid te geven, zodat ze ook aangesproken kunnen worden op het gedrag van hun militanten.
Het goede voorbeeld, nog altijd de beste manier om anderen met kennis van zaken iets op te leggen.
Als jij dan toch zo financieel analytisch aangelegd bent, bereken dan eens wat de staat verliest door het niet innen van deze belasting, bij een deel steuntrekkers en lage tot middelhoge inkomens (vakbondsleden), en zet dat eens naast de kost van bvb notionele intrest, waarvan je misschien eerst het sociaal karakter kan van aantonen. Of tegen het inkomensverleis door zwartwerk, een ander associaal gegeven.
Iemend die centen zoekt of beschuldigingen wil uiten begint meestal met die sectoren waar het meest te rapen valt.
Ideologen daarentegen vergapen zich aan prullen en onhaalbare scenario's
kijk ik loop niet rond, mezelf op de borst kloppend dat ik de meest sociale instantie van Vlaanderen ben ...

de vakbond doet dit wel, zij noemen zichzelf de grote behoeders van sociaal onrecht ... terwijl zij zelf belastingen onduiken, ik noem dat hypocriet.

(en daar doen al die andere mistoestanden die je vernoemt niks aan af.)
Oud 8 mei 2008, 10:13   #100
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Momentje hé

Jij beweerde dat CD&V-ACW aan de macht wouden komen met een vlaams programma.

Mijn reactie was : "nieuwsflash" = iets nieuws, heet van de naald : het ACW heeft een vlaams programma.

De zaken niet omdraaien hé

in dat geval, heb ik je verkeerd begrepen, en zijn we het eigenlijk eens :

het ACW doet idd NIKS voor de werkende Vlaming, integendeel, ze tekent garant voor het bestendigen van de uitbuiting.
en de CD&V is idd met een vals Vlaams programma aan de macht gekomen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be