Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Bekijk resultaten enquête: Stemrecht of stemplicht
Stemrecht 27 55,10%
Stemplicht 18 36,73%
iets anders 4 8,16%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 29 september 2006, 15:27   #81
Mamaloe
Schepen

Mamaloe's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat stemplicht alleen moet afgeschaft worden voor Belgen die in het buitenland wonen.

Mijn zus is zo eens voor de rechter moeten verschijnen omdat ze op dat moment in Londen verbleef en geen volmacht had aangevraagd voor iemand anders. Da's toch zo'n heel gedoe, laat die mensen vrij in hun keuze.
Oud 29 september 2006, 15:48   #82
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mamaloe Bekijk bericht
Ik vind dat stemplicht alleen moet afgeschaft worden voor Belgen die in het buitenland wonen.

Mijn zus is zo eens voor de rechter moeten verschijnen omdat ze op dat moment in Londen verbleef en geen volmacht had aangevraagd voor iemand anders. Da's toch zo'n heel gedoe, laat die mensen vrij in hun keuze.
Volledig mee akkoord maar verder ben ik toch voor stemplicht. Enkel dan krijg je de stem te horen van iedereen. Alsof om de zoveel jaar even te gaan stemmen zo erg is overigens.
Kay_ is offline  
Oud 29 september 2006, 17:08   #83
MisterXYZ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
In sommige landen leggen mensen op blote voeten 10tallen kilometers af om een emmerke water te vullen.

I don't fuckin care wat ze in andere landen allemaal doen omtrent de verkiezingen.

Ik ben voor stemrecht, opkomst recht of hoe je zo'n lelijk ding ook wil noemen.

Wat heel die representativiteitsdiscussie aangaat, dan moeten die politici de politiek maar intessanter maken en echt mensen engageren voor politiek.
Bij te weinig stemmen doen ze het maar opnieuw. Een beetje zoals een leerling op school die gebuisd is, die moet z'n examens ook opnieuw doen!

En voor mensen die een afkeer hebben van politiek en wel iets beters te doen hebben, krijgen dan tenminste de vrije keuze in hun handelen.

Een vraagje: waarom kennen vele landen, ook de ons omringende allemaal stemrecht in plaats van stemplicht?
Zou het niet kunnen dat de voordelen groter zijn dan de nadelen voor het stemrecht?
Waarom houdt de PS en SPa en afgeleide zo halstarrig vast aan de stemplicht?
MisterXYZ is offline  
Oud 29 september 2006, 17:21   #84
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MisterXYZ Bekijk bericht
Een vraagje: waarom kennen vele landen, ook de ons omringende allemaal stemrecht in plaats van stemplicht?
Zou het niet kunnen dat de voordelen groter zijn dan de nadelen voor het stemrecht?
Waarom houdt de PS en SPa en afgeleide zo halstarrig vast aan de stemplicht?

Citaat:
Het Vlaams Blok zou de helft van zijn kiezers verliezen als de stemplicht wordt afgeschaft. Dat blijkt uit een opiniepeiling van GFK. Er werd gevraagd of men zou gaan stemmen als de stemplicht is afgeschaft en voor wie als men toch zou gaan stemmen. Opvallend: ook de VLD zou een derde van zijn electoraat kwijtspelen. Bij CD&V-N-VA en sp.a-spirit zou dat zo’n twintig procent zijn. Enkel Groen! zou geen kiezers verliezen bij de afschaffing van de stemplicht. De peiling werd uitgevoerd bij 1009 Belgen.
België is één van de weinige landen in Europa waar er nog stemplicht is. Er werd al vaak geopperd dat een afschaffing van die stemplicht de antipolitiek- en de proteststemmen fel zou verminderen. Uit deze peiling blijkt dat het Vlaams Blok wel degelijk teert op die proteststemmen. Recente peilingen toonden dat het Vlaams Blok in het huidige systeem met stemplicht de grootste partij in Vlaanderen zou worden.
Ook opvallend is het grote verlies aan stemmen voor regeringspartij VLD van premier Verhofstadt. De linkse partijen, traditioneel de verdedigers van de stemplicht, zouden juist heel weinig stemmen verliezen in een systeem van stemrecht in plaats van stemplicht. Of deze opiniepeiling de traditionele partijen op ideeën zal brengen, valt dus nog af te wachten.
Nog volgens het onderzoek wil acht op de tien Belgen dat de regionale en de federale verkiezingen samenvallen. Sinds enkele jaren is dat niet meer zo en dat heeft ook al bij politici zelf tot irritatie geleid. Tenslotte willen zes op de tien Vlamingen dat de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde nog voor het einde van het jaar gesplitst wordt.
De verschillen tussen de gewesten zijn verwaarloosbaar. Wat het samenvallen van de regionale en federale verkiezingen betreft, is 85 procent van de Vlamingen voorstander, tegen 70 procent in Wallonië en 67 procent in Brussel. Aan Franstalige kant zegt minder dan eenvijfde van de kiezers niet meer naar de stembus te trekken als er geen stemplicht meer is.

Het VB lijkt mij eerder de afschaffing te moeten vrezen

http://vl.altermedia.info/politiek/v...183.htmlprint/

Ik heb geen directe link naar de peiling zelf, maar iemand hier zal mij daar wel bij helpen?
Kay_ is offline  
Oud 29 september 2006, 17:28   #85
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mamaloe Bekijk bericht

Daar heb je gelijk in. Voor de rest ben ik voor de stemplicht. Want zij die niet gaan stemmen zijn zij die het hardst gaan klagen dat het bestuur niet goed. Met stemplicht hebben ze alle recht om te zagen.
Piet Hein is offline  
Oud 29 september 2006, 17:29   #86
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Hier is een link naar een artikel waaruit blijkt dat het VB de helft van zijn kierzers zou verliezen.

http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Arti...cleID=guj9q916
Kay_ is offline  
Oud 29 september 2006, 17:31   #87
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
als je zo persé geen zin hebt in het politiek gezever en niet wilt gaan stemmen dan houd niemand u tegen om een 100km noordelijker of zuiderlijker of naar het oosten te verhuizen.

maar hier moet het stemplicht blijven en niet omdat een paar honderduizend mensen te lui zijn om 1 keer per jaar even hun stem uit te brengen.
Waarom 'moet' dat?

Als gij stemplicht wil behouden, verhuis dan zelf naar één of andere dictatuur.
Reza is offline  
Oud 29 september 2006, 18:38   #88
MisterXYZ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Hier is een link naar een artikel waaruit blijkt dat het VB de helft van zijn kierzers zou verliezen.

http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Arti...cleID=guj9q916
Antwoord eens op mijn hier al eerder gestelde vragen vragen.

Wie zegt dat het Vlaams Belang stemmen zou verliezen? Wat u hier aanhaalt is hypothetisch en zijn gissingen die niet kunnen bewezen worden. Op welke bewezen stellingen kan men terug vallen om dat te bewijzen?
Het is bewezen dat PS en SPa de grootste tegenstanders zijn, maar waarom?
In elk geval kan men stemplicht NIET democratisch noemen! maar dat zal de politieke macht een probleem weze want wij leven in een particratie, die gedomineerd wordt door de PS en SPa.
Laten we hierover eens een bindende bevraging houden onder alle Vlamingen en laat de Walen maar meedoen, toch hier wéér zijn de SP en SPa en afgeleiden de grootste tegenstanders, maar waarom?
MisterXYZ is offline  
Oud 29 september 2006, 18:54   #89
MisterXYZ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Daar heb je gelijk in. Voor de rest ben ik voor de stemplicht. Want zij die niet gaan stemmen zijn zij die het hardst gaan klagen dat het bestuur niet goed. Met stemplicht hebben ze alle recht om te zagen.
Wat is dit voor onzin!!!!
MisterXYZ is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be