Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2004, 17:30   #81
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz

De sociale zekerheid is in deze discussie toch al meermaals vermeld. Roken leidt nu eenmaal tot gezondheidsproblemen. Als het kapitalisme inderdaad een mechanisme heeft om rokers health care te bezorgen, ben je als voorstander van het kapitalisme quasi verplicht om dit mede te delen
Dit heeft niets met kapitalisme te maken, maar alles met het niet willen opdraaien voor iemand anders' risico gedrag. Het is uw goed recht om uwzelf schade toe te brengen, het is niet uw goed recht om te verwachten dat anderen gaan mee betalen voor de reparatie.

Het is heel simpel om de health care navenant bij te schaven. De levensverzekeringen doen het op dit ogenblik al. Zo zal een levensverzekering voor rokers duurder zijn, zodat niet rokers niet meedelen in de premie van de rokers.

Uw keuze, uw rekening. Dat principe kan voor mijn part uitgebreid worden naar ander risico gedrag.
Je kan alle problemen met roken inderdaad niet op kapitalisme steken, maar het is wel zo dat het er wel degelijk iets mee heeft te maken. Het is meer door de consumptie maatschapij die kapitalisme maakt dat de gewone mens de drang naar een sigaret doet opkomen.
Oud 9 januari 2004, 17:54   #82
cuboidz
Lokaal Raadslid

cuboidz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajl
Je kan alle problemen met roken inderdaad niet op kapitalisme steken, maar het is wel zo dat het er wel degelijk iets mee heeft te maken. Het is meer door de consumptie maatschapij die kapitalisme maakt dat de gewone mens de drang naar een sigaret doet opkomen.
Deze post deed me denken aan de film The Insider.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door www.imdb.com
This film tells the true story of Jeffrey Wigand, a former tobacco executive, who decided to appear on the CBS-TV News show "60 Minutes." As matter of conscience partially prodded by producer Lowell Bergman, he revealed that, the tobacco industry was not only aware that cigarettes are addictive & harmful, but deliberately worked on increasing that addictiveness. Unfortunately, both protagonists of this story learn the hard way that simply telling the truth is not enough as they struggle against both Big Tobacco's attempts to silence them and the CBS TV Network's own cowardly complict preference of putting money as a higher priority over the truth.

-- Peter Griffin --
cuboidz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 09:44   #83
ydde
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Roken is de eerste reanimatie methode en kan dus niet ongezond zijn nietwaar? (Zoek maar eens op onder "kielhalen")
Dus na het nemen van een bad,
steek een sigaret in uw gat!
Oud 10 januari 2004, 18:25   #84
The_Prodigy
Burger

Standaard

Citaat:
Een rokersverbod verzoent het economische met het ecologische aspect zonder dat een van beide eronder lijdt. De enige die erdoor getroffen wordt is de roker, die eigelijk toch de oorzaak van het probleem was in de eerste plaats.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Welk probleem? Worden er misschien mensen verplicht om naar discotheken te gaan? Er worden als ik uw uitleg goed volg zelfs een hele hoop mensen door getroffen! (u zei namelijk: Een discotheek heeft niet de vrijheid om roken te verbieden want dan zou die een groot deel van de klanten verliezen) Waarom zoveel mensen straffen? Ik ga toch ook niet naar een discotheek om nadien te klagen dat het geluid er te hard staat en dat daar iets aan gedaan moet worden. Het enige dat een rokersverbod doet, is de mensen beperken in hun vrijheden!

Er is wel een wezenlijk verschil hoor. Als ik naar een discotheek ga is het voor de muziek en de sfeer daar. M.a.w. de luide muziek maakt deel uit van de discotheek. Daarom is het juist een discotheek. Als ik van die aparte sfeer wil genieten kan ik alleen terecht in een discotheek. Als jij een sigaretje wil roken dan zijn er tal van andere plaatsen waar je terecht kan zonder anderen tegen hun wil in te laten meeroken. Je gaat mij toch niet zeggen dat je speciaal naar een discotheek gaat om er een sigaretje te roken.
The_Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 20:38   #85
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_Prodigy
Je gaat mij toch niet zeggen dat je speciaal naar een discotheek gaat om er een sigaretje te roken.
De tijd van discotheken en uitgaan ligt al wel een tijdje achter mij.
Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Moeten er speciale rokerclubs worden opgericht ofzo? Is het de taak van de overheid om een discotheekuitbater te zeggen of hij roken al dan niet moet toestaan?
Je gaat om velerlei redenen naar een discotheek (muziek en sfeer zijn daar inderdaad één van), waarom zou of het al dan niet toegestaan is te roken in die disctoheek er daar geen van mogen/kunnen zijn?
Stel: morgen zijn alle discotheken (verplicht) rookvrij, mag ik dan (van u) een discotheek openen waar men wel mag roken?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2004, 20:50   #86
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer Bavo
Niks verbiedt je trouwens om een boerderijtje in zuid-frankrijk te kopen (in de midi hoef je misschien zelfs niet te betalen)
BB,
Kan je me a.u.b.[size=6] dringend[/size] het adres bezorgen waar ik dat zonder betalen kan bekomen? (liefst een dorp waar een trein stopt)
Bij voorbaat dank!!!
filo
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 00:05   #87
The_Prodigy
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Je gaat mij toch niet zeggen dat je speciaal naar een discotheek gaat om er een sigaretje te roken.
De tijd van discotheken en uitgaan ligt al wel een tijdje achter mij.
Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Moeten er speciale rokerclubs worden opgericht ofzo? Is het de taak van de overheid om een discotheekuitbater te zeggen of hij roken al dan niet moet toestaan?
Je gaat om velerlei redenen naar een discotheek (muziek en sfeer zijn daar inderdaad één van), waarom zou of het al dan niet toegestaan is te roken in die disctoheek er daar geen van mogen/kunnen zijn?
Stel: morgen zijn alle discotheken (verplicht) rookvrij, mag ik dan (van u) een discotheek openen waar men wel mag roken?
Als ik naar een discotheek ga voor de muziek en aparte sfeer eigen aan een discotheek dan kan ik alleen daar terecht. Roken kun je op andere plaatsen waar je niemand stoort. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zegt: "ik heb zin in een sigaretje, laten we er een gaan roken in de disco". Als alle discotheken in de toekomst verplicht rookvrij zouden zijn dan geldt deze regel ook voor jou als je er een wil openen.
The_Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2004, 00:24   #88
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als alle discotheken in de toekomst verplicht rookvrij zouden zijn dan geldt deze regel ook voor jou als je er een wil openen.
Dat was de vraag niet, die was nl. wat jij daarvan vindt en waarom dat zo zou moeten zijn?

Citaat:
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zegt: "ik heb zin in een sigaretje, laten we er een gaan roken in de disco".
Ik heb ook nog nooit iemand horen zeggen dat hij niet naar een discotheek ging omdat men aldaar mag roken.

Maar goed we fixeren ons teveel op dit ene voorbeeld, het ging in het algemeen over het feit of de overheid wel moet en mag bepalen of een privé eigenaar van een privé instelling roken al dan niet toestaat.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2004, 01:01   #89
Maatschappelijk_axident
Vreemdeling

Maatschappelijk_axident's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Maatschappelijk_axident
Standaard

Waarom worden rokers zo achterna gezeten, ze betalen het meeste belasting van allemaal, maar mogen wel nergens komen...
Dat mee-roken slecht is, dat zal ik niet ontkennen, maar daar zijn toch oplossingen voor.
Waarom moeten alle openbare instellingen rookvrij gemaakt worden? Zorg gewoon op elke plaats voor een rookzaal en het is opgelost. Dat dat in een bus niet lukt, dat begrijp ik, daar kan je nix afsluiten, maar een aparte treinwagon voor rokers, wat is daar het probleem mee? Dat de controleur er door moet?? hang die wagon helemaal achteraan en laat kaartjes controleren bij opstappen..opgelost.
In discotheken, als ze dan toch rookvrij moeten zijn, maak daar dan ook een rookzaal, net als in een restaurant. Enkel voor café's is dit moeilijker, omdat je daar nu eenmaal langer zit met vrienden en meer 'behoefte" hebt aan een sigaret (ik toch in elk geval), ma maak daar een volledig afgesloten rokersgedeelte, dan kan iedereen kiezen.
Is dat nu zo moeilijk
Oud 13 januari 2004, 19:22   #90
cuboidz
Lokaal Raadslid

cuboidz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maatschappelijk_axident
Waarom worden rokers zo achterna gezeten, ze betalen het meeste belasting van allemaal, maar mogen wel nergens komen...
Dat mee-roken slecht is, dat zal ik niet ontkennen, maar daar zijn toch oplossingen voor.
Waarom moeten alle openbare instellingen rookvrij gemaakt worden? Zorg gewoon op elke plaats voor een rookzaal en het is opgelost. Dat dat in een bus niet lukt, dat begrijp ik, daar kan je nix afsluiten, maar een aparte treinwagon voor rokers, wat is daar het probleem mee? Dat de controleur er door moet?? hang die wagon helemaal achteraan en laat kaartjes controleren bij opstappen..opgelost.
In discotheken, als ze dan toch rookvrij moeten zijn, maak daar dan ook een rookzaal, net als in een restaurant. Enkel voor café's is dit moeilijker, omdat je daar nu eenmaal langer zit met vrienden en meer 'behoefte" hebt aan een sigaret (ik toch in elk geval), ma maak daar een volledig afgesloten rokersgedeelte, dan kan iedereen kiezen.
Is dat nu zo moeilijk
<sarcasme>
WAT? Wil jij die arme rokertjes discrimineren door ze samen als dieren in een kot te steken ? Dit is een heuse schending van de mensenrechten! Rokers moeten de vrijheid hebben om bij hun niet-rokende vrienden te gaan zitten, en als die problemen hebben met de rook moeten ze maar oprotten. Wat denken die niet-rokers wel ? Recht op frisse lucht, laat me niet lachen.
</sarcasme>

-- Peter Griffin --
cuboidz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2004, 19:39   #91
Maatschappelijk_axident
Vreemdeling

Standaard

liever in een apart kot gestoken worden en mijn sigaretje kunnen roken, dan paar uur zonder sigaret.
Oud 13 januari 2004, 19:42   #92
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Als je meer dan 10 jaar niet rookt en bespaart tegenover rokers kan je met dat geld bijna een huis kopen .
Oud 13 januari 2004, 21:30   #93
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Is dat nu zo moeilijk
<sarcasme>
WAT? Wil jij die arme rokertjes discrimineren door ze samen als dieren in een kot te steken ? Dit is een heuse schending van de mensenrechten! Rokers moeten de vrijheid hebben om bij hun niet-rokende vrienden te gaan zitten, en als die problemen hebben met de rook moeten ze maar oprotten. Wat denken die niet-rokers wel ? Recht op frisse lucht, laat me niet lachen.
</sarcasme>
Volgens een studie die Philip Morris gratis aanbood aan de Czechse regering (af was het de slowaakse?) is veel roken voor het staatsbudget een bonus: de kortere levensverwachting vermindert de pensioenlast in hogere mate dan de tabaksgebonden ziektes de ziekte kosten verhogen en die regering had, volgens Philip Morris, er dus alle belang bij, géén belastingop tabak te heffen...
dat is geen sarcasme van mij, maar macchiavellistisch cynisme van Philip Morris...
Hou er dus rekening mee, de volgende maal je er eentje opsteekt....
Oud 13 januari 2004, 21:59   #94
Maatschappelijk_axident
Vreemdeling

Standaard

En waar moet ik dan aan denken..Dat mijn levensduur MOGELIJK verkort wordt of dat ik de staatskas spijs (ah nee, da hangt dan samen, euh, ook niet, want de taksen zijn extreem hoog, dus...), als ik er eentje opsteek wordt ik eerder filosofisch of melancholisch al naargelang of het moet uit pure verveling of zo zijn.
Oud 13 januari 2004, 23:01   #95
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
En waar moet ik dan aan denken..Dat mijn levensduur MOGELIJK verkort wordt of dat ik de staatskas spijs (ah nee, da hangt dan samen, euh, ook niet, want de taksen zijn extreem hoog, dus...), als ik er eentje opsteek wordt ik eerder filosofisch of melancholisch al naargelang of het moet uit pure verveling of zo zijn.
Steek er nog eentje op, maar niet in mijn nabijheid....
Oud 13 januari 2004, 23:28   #96
Maatschappelijk_axident
Vreemdeling

Standaard

voor zover ik kan zien, ben je niet in de buurt, mocht dit wel zo zijn, I'm very sorry. En als jij dat niet in je buurt wilt, tja, ik weet niet, ik heb er mijn bedenkingen bij...ok, dat je in een gesloten ruimte dat lliever niet hebt, no offence, maar wat in open lucht?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be