Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2003, 14:27   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De deelregeringen kosten ons handenvol geld en ze hebben toch niets te zeggen. Afschaffen die handel!
Niets te zeggen? Kent u eigenlijk iets af van de huidige Belgische staatsstructuur? Ik heb zo de indruk dat u gewoon maar een beetje aan het brallen bent. Leer eens argumenteren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 14:28   #82
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Meer macht aan de provincies? Waarom moeten die ouderwetse en totaal voorbijgestreefde instellingen meer mach toegeschoven krijgen? Veel beter is het de piste te volgen die het Vlaams Parlement jaren geleden heeft uitgetekend, nl. een herdeling van Vlaanderen in sociaal-economisch relevante stads- en plattelandsgewesten.
Ik las vorig jaar dat ook Wallonië de provincies gaat uitkleden en veel bevoegdheden worden overgenomen door de deelstaat Wallonië. Veel partijen waren zelfs voor afschaffing van de provincies, maar dat heeft de PS verhinderd. De provincies worden wel gedemocratiseerd.

Nu het toezicht op de provincies een deelstaatbevoegdheid is geworden, kunnen Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk van elkaar ingrijpen in het voortbestaan en de bevoegdheden van de provincies. Kunnen we dus binnenkort ook een hervorming van de Vlaamse provincies verwachten?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 14:30   #83
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Citaat:
De deelregeringen kosten ons handenvol geld en ze hebben toch niets te zeggen. Afschaffen die handel!
Niets te zeggen? Kent u eigenlijk iets af van de huidige Belgische staatsstructuur? Ik heb zo de indruk dat u gewoon maar een beetje aan het brallen bent. Leer eens argumenteren.
"Het Vlaams Blok in de Kamer

Ondanks vele staatshervormingen ligt het politieke zwaartepunt in dit land nog altijd op federaal vlak, namelijk in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De met de jaren gedefederaliseerde en aan het Vlaams Parlement toegewezen bevoegdheden zijn immers minimaal (onderwijs, leefmilieu, ruimtelijke ordening, ...) en zullen wellicht nooit de daadwerkelijke ontvoogding van Vlaanderen bevorderen en dienen. De Senaat speelt zijn rol als reflectiekamer, moet zich omwille van het unicamerale principe niet uitspreken over alle door de Kamer behandelde wetten en kan de regering het vertrouwen niet ontnemen.

Beslissingen op het vlak van justitie, buitenlandse zaken, binnenlandse zaken, landsverdediging, een verdere staatshervorming, het vreemdelingen- en asielbeleid, een stem in de Europese politiek, (een splitsing van) de Sociale Zekerheid en de NMBS, de hervorming van de pensioenen, het faillissement van Sabena, de sluiting van Renault-Vilvoorde, het ontnemen van het vertrouwen aan de federale regering, de vermindering van de belastingen, ... spelen zich momenteel nog af in de federale Kamer van Volksvertegenwoordigers. Voorgaande voorbeelden maken duidelijk dat de zwaarwichtige politieke beslissingen in dit land nog steeds worden getroffen op nationaal vlak in de Kamer."
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 14:32   #84
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Jan van Den Berghe geeft de grote verschillen toe in Vlaanderen .
En? Wat is het probleem, beste vriend? Wie heeft ooit gezegd dat Vlamingen gekloonde wezens zijn?

Eenheid in verscheidenheid. Dat is onder Vlamingen niet anders dan bijvoorbeeld bij de Denen, Duitsers, Engelsen, Russen, enzovoort.
Wat een hypocrisie. Onder de Vlamingen zou er wel "eenheid in verscheidenheid" zijn, onder de Belgen niet. Wanneer gaat uw partij nu eens pleiten voor een bindend referendum met 1 simpele vraag: moet Vlaanderen onafhankelijk worden?
Oud 19 oktober 2003, 14:35   #85
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Allemaal cafépraat. De N-VA, de enige partij die "democratisch" (?) Vlaams-nationalistisch is, zit dieper dan ooit in de peilingen. .
Graag wat uitleg bij dat vraagteken.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2003, 14:43   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ondanks vele staatshervormingen ligt het politieke zwaartepunt in dit land nog altijd op federaal vlak, namelijk in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De met de jaren gedefederaliseerde en aan het Vlaams Parlement toegewezen bevoegdheden zijn immers minimaal (onderwijs, leefmilieu, ruimtelijke ordening, ...) en zullen wellicht nooit de daadwerkelijke ontvoogding van Vlaanderen bevorderen en dienen.
Minimaal ja, maar dat is niet hetzelfde als wat u stelde, nl. "niets". Minimaal tegenover niets, er is nu eenmaal een verschil.
Oud 19 oktober 2003, 14:45   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Kunnen we dus binnenkort ook een hervorming van de Vlaamse provincies verwachten?
Volgens mij niet, daar de deelstaten niet het volledige pakket bevoegdheden van de federale overheid hebben gekregen. Er zijn immers nog een aantal restbevoegdheden op federaal niveau blijven steken. Een herindeling van de provincies is volgens mij een federale materie.
Oud 19 oktober 2003, 14:46   #88
Bruno*
Banneling

Standaard

Interessant. Eerst wordt er bij hoog en bij laag beweerd dat Vla/Wal toch zooveel bevoegdheden hebben, en nu zijn hun bevoegdheden weer minimaal... Wat is het nu!?
Oud 19 oktober 2003, 14:48   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onder de Vlamingen zou er wel "eenheid in verscheidenheid" zijn, onder de Belgen niet.
Inderdaad, in de eerste plaats is het nu eenmaal zo dat we met z'n allen dezelfde taal spreken. Een belangrijk element dat ook onze cultuur en ons doen en laten bepaalt, meer dan de belgicisten graag zouden toegeven. Natuurlijk bindt er ons iets met de Walen, maar dat is nu eenmaal geen fraaie zaak, nl. de zo beruchte belgitude.
Oud 19 oktober 2003, 14:48   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant. Eerst wordt er bij hoog en bij laag beweerd dat Vla/Wal toch zooveel bevoegdheden hebben, en nu zijn hun bevoegdheden weer minimaal... Wat is het nu!?
Waar heb ik geschreven dat er "zooveel (sic) bevoegdheden" aan de deelstaten werden toegekend? Leer eens lezen, jongen.
Oud 19 oktober 2003, 14:50   #91
Bruno*
Banneling

Standaard

Die theorie slaagt op niets. Heb je al eens de fora hier bekeken? De Vlamingen zijn het over zowat NIETS eens. Migrantenstemrecht, Vlaamse onafhankelijkheid, criminaliteit, milieu, onderwijs, ethiek enz...- nergens is er consensus. Ik spreek dezelfde taal als u toch voel ik me niet verbonden met u. RAAR he!!!
Oud 19 oktober 2003, 14:54   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik spreek dezelfde taal als u toch voel ik me niet verbonden met u. RAAR he!!!
Neen, helemaal niet. Mijn buurman deelt ook mijn smaak voor bonen in tomatensaus niet.
Oud 19 oktober 2003, 14:54   #93
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:

Allemaal cafépraat. De N-VA, de enige partij die "democratisch" (?) Vlaams-nationalistisch is, zit dieper dan ooit in de peilingen. .
Graag wat uitleg bij dat vraagteken.
Hoe kan je nu aan de BUB vragen wat ze met dit vraagteken 'in vraag' stelt.

Iedereen weet toch dat ook de N-VA een racistische, fascistische nazipartij is?
Een cordon sanitaire is daar nog veel te goed voor!
Hangen moet dat ondemocratisch, Vlaamsch-nationaal gebroed!
Oud 19 oktober 2003, 14:56   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die theorie slaagt op niets. Heb je al eens de fora hier bekeken? De Vlamingen zijn het over zowat NIETS eens. Migrantenstemrecht, Vlaamse onafhankelijkheid, criminaliteit, milieu, onderwijs, ethiek enz...- nergens is er consensus.
Slaagt? Jij, weer de Nederlands spreken?

Nu, in ieder volk bestaat die verscheidenheid. Of denkt u nu werkelijk dat alle Duitsers, Nederlanders, Denen, Noren, Portugezen, Ieren, enzovoort het over alles eens zijn met elkaar?
Oud 19 oktober 2003, 14:57   #95
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die theorie slaagt op niets. Heb je al eens de fora hier bekeken? De Vlamingen zijn het over zowat NIETS eens. Migrantenstemrecht, Vlaamse onafhankelijkheid, criminaliteit, milieu, onderwijs, ethiek enz...- nergens is er consensus. Ik spreek dezelfde taal als u toch voel ik me niet verbonden met u. RAAR he!!!

Wat gek toch!
Ik voel ook helemaal geen verbondenheid met de Nederlandstalige BUBbels.
Maar die horen misschien niet thuis onder de noemer: Vlamingen?
Oud 19 oktober 2003, 14:58   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Maar die horen misschien niet thuis onder de noemer: Vlamingen?
Neen, die behoren tot het enig bestaande volk op aarde, nl. de Belgen. Volkeren bestaan volgens de Blubbers immers niet, maar wel Belgen.
Oud 19 oktober 2003, 15:03   #97
Dimitri

Standaard

Citaat:
Volgens mij niet, daar de deelstaten niet het volledige pakket bevoegdheden van de federale overheid hebben gekregen. Er zijn immers nog een aantal restbevoegdheden op federaal niveau blijven steken. Een herindeling van de provincies is volgens mij een federale materie.
Corrigeer me maar als ik het fout heb, maar is het niet vrij onlogisch om resoluties in het Vlaams Parlement te stemmen die gaan over zaken waar Vlaanderen niet bevoegd voor is?
Zelfde geldt voor de Waalse partijen, die onderling wilden uitmaken of de Waalse provincies bleven bestaan of niet. Ze kunnen blijkbaar wel allerlei bevoegdheden overhevelen van de provincies naar de deelstaat. Als de deelstaten bij wijze van spreken kunnen beslissen het aantal bevoegdheden en provincieraadsleden te reduceren tot 0, maar de provincies zelf kunnen afschaffen, kun je hele bizarre situaties krijgen, maar is het feitelijk niet eens nodig ze officieel af te schaffen om hetzelfde gewenste effect te krijgen. Vergelijk het met de vele schepenen voor begraafplaatsen en kermissen in België (): ze bestaan wel, maar stellen niets voor.
Oud 19 oktober 2003, 15:07   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Corrigeer me maar als ik het fout heb, maar is het niet vrij onlogisch om resoluties in het Vlaams Parlement te stemmen die gaan over zaken waar Vlaanderen niet bevoegd voor is?
Het voorstel werd in het Vlaams Parlement voorgelegd, gestemd en goedgekeurd om bij de eerstkomende federale onderhandelingen als agendapunt te worden ingeschreven.
Oud 19 oktober 2003, 15:12   #99
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het voorstel werd in het Vlaams Parlement voorgelegd, gestemd en goedgekeurd om bij de eerstkomende federale onderhandelingen als agendapunt te worden ingeschreven.
Ah, okee. Maar het voorstel heeft het niet gehaald blijkbaar? Nochtans zouden de Vlamingen volgens mij op steun van CDH, MR en Ecolo hebben moeten kunnen rekenen om de provincies af te schaffen.
Oud 19 oktober 2003, 21:54   #100
luc broes

Standaard

Citaat:
De Vlamingen zijn het over zowat NIETS eens. Migrantenstemrecht, Vlaamse onafhankelijkheid, criminaliteit, milieu, onderwijs, ethiek enz...- nergens is er consensus. Ik spreek dezelfde taal als u toch voel ik me niet verbonden met u. RAAR he!!!
Inderdaad, en met de Walen erbij wordt het nog veel erger.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be