![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waar halen jullie het in jullie hoofd dat een foetus een kind is? Laatst gewijzigd door Starkan : 24 oktober 2006 om 21:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen enkele wetenschapper zou een bevruchte eicel geen menselijk wezen durven noemen. Zeker weten. De vraag hoe iemand het in zijn hoofd haalt om een foetus geen menselijk wezen te noemen is mijn inziens veel prangender. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 oktober 2006 om 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Staatssecretaris
|
![]() U ontwijkt mijn vraag.
Ik zal het eens anders vragen. Waar haalt u dat een foetus een kind is? Staat dat ergens geschreven? Laatst gewijzigd door Starkan : 24 oktober 2006 om 21:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Burgemeester
|
![]() Ik moet zeggen Starkan dat ik een foetus ook wel een mens/kind/levend/menselijk wezen vind.
Een embryo vind ik iets anders, dat is voor de derde zwangerschapsmaand en hoewel het dan ook al een levend kind is kan ik erin komen dat mensen het op dat moment nog geen kind vinden. Maar na die derde maand veranderd de naam van embryo naar foetus en om dat moment is het in mijn ogen ook een kind. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 oktober 2006 om 21:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Staatssecretaris
|
![]() nog steeds geen antwoord..
Van waar haalt u de betekenis van kind? Als je ernstig wil discussiëren, mag toch wel duidelijk zijn dat je dezelfde taal spreekt, niet? Betekenis kind volgen wikipedia: (kind) 'Kind is de aanduiding voor het jong van een mens. Een kind ondergaat een ontwikkeling vanaf zijn geboorte totdat het volwassen is.' Nu, weet u, ik ga u niets verwijten als ik het niet eens ben met uw bron, maar aub, dit kan toch geen persoonlijke fantasie zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens wikipedia pas vanaf de geboorte? Voor mij goed hoor maar een zevenmaandertje is belange nog niet zo ver ontwikkeld als een voldregen 'kind' en toch zijn ze beiden 'kinderen'. Ik zeg het: Voor mij is het goed hoor. Maar een foetus is een mens in een bepaalde fase van zijn ontwikkeling. Het is ook een jong van een mens. Ik hoop dat we het daarover eens kunnen zijn? Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 oktober 2006 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Zelfs de term 'mens' is iets dat in de wetenschap bediscussieerd wordt, of dit als aanvaardbaar kan gelden. Liever dat dan kind. Met de term 'kind' doe je in mijn ogen de waarheid onrecht mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vanaf de tweede week nestelt de eicel zich in de baarmoederwand. Hier ontstaat de toekomstige placenta of moederkoek, die eigendom is van de baby, niet van de moeder. Vanaf de zeventiende dag begint het hart te kloppen. Omdat de zwangerschapstest meestal tien dagen na het uitblijven van de maandstonden wordt uitgevoerd, klopt het hart dan al tien dagen lang en zijn de hersenen zich al twee weken aan het ontwikkelen. Na zes weken zijn het hoofd en de hersenen al zo ver ontwikkeld dat er een EEG (= elektro-encefalogram) gemaakt kan worden. In de medische wereld wordt algemeen aangenomen dat iemand dood is wanneer er geen hersenactiviteit kan waargenomen worden. Op die leeftijd toont de hersenactiviteit dus aan dat er wel degelijk leven is. Na acht weken kan men het gezicht onderscheiden en herkennen, met de oren, neus, ogen en mond. Er kan dan ook een ECG (= elektro-cardiogram) gemaakt worden die de activiteit van het hart registreert. Na tien weken zijn de hersenfuncties reeds op gang gebracht en reageert de foetus op pijnprikkels. (Tot op dit moment is abortus in Frankrijk toegelaten, na tien weken wordt het verwijderen van de vrucht gelijkgesteld aan moord.) Medisch gezien is abortus niet aanbevolen voor zeven weken. Na twaalf weken is de foetus tien cm groot. Als men hem op het voorhoofd kittelt, draait hij het hoofd om en fronst de wenkbrauwen. Wanneer men zijn lippen aanraakt maakt hij een slikbeweging. (Tot op dit stadium is abortus toegelaten in Engeland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Nederland, Italië, Luxemburg, Portugal, … ) Vanaf vijftien weken vertraagt de groei. Indien dit niet zou gebeuren zou de baby op het ogenblik van zijn geboorte tachtig kilo wegen. Vanaf de bevruchting tot en met de geboorte is er geen enkel moment waarop kan beweerd worden dat er geen menselijk leven aanwezig is. Het staat dus vast dat er menselijk leven ontstaan is vanaf het ogenblik van de bevruchting. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
denkt u dat mijn redenering staat of valt met de taalkundige betekenis van het woord "kind"? als u er zich beter bij voelt: vervang "kind" dan door "menselijk leven in een pre-geboorte-stadium" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Staatssecretaris
|
![]() dat u de 'term' kind voor een foetus gebruikt is nog het minste.
Waar ik me echt ongemakkelijk bij voel is het gebruik van het woord 'moord', wanneer u over 'abortus' schrijft. Dat impliceert namelijk dat de mensen die ervoor kozen, 'moordenaars', zijn. Qua stigma kan dat tellen. Laatst gewijzigd door Starkan : 24 oktober 2006 om 22:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus denk ik wel dat het woordje 'moord' en 'moordenaars' niet misplaatst is, in de eigenlijke betekenis van die woorden. Correct gebruikt zelfs. Maar, en daar heb je uiteraard een punt, aangezien abortus gedeeltelijk uit de Belgische strafwet is gehaald, mogen we niet spreken van 'moord' en 'moordenaars' in de juridische betekenis van de woorden. Dat is juist. Zo weet je dan meteen in welke betekenis deze woorden gebruikt worden in deze thread. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ge moet een kat een kat noemen. het gaat niet op om een daad te stellen en dan nadien uw ogen te sluiten omdat die daad zo vreselijk was... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat de spermacel een X of een Y aandraagt, dat het geslacht onherroepelijk vastligt. Genetische mutaties wijzen dat uit, net zoals de geboorte van hermafrodieten, of mensen met beide geslachtskenmerken (penus en clitoris). Het hart begint pas te kloppen vanaf de 5de week, niet vanaf de 17de dag. Juist is juist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Paulus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() bron:
http://www.e-gezondheid.be/nl/gezond...32-538-art.htm Ben je op de hoogte van de embryonale ontwikkeling van het hart? Dat het start als een verdikt bloedvat? Dat het bloedvatenstelsel van die embryo een heel ander vertakkingspatroon laat zien dan een pasgeborene? Dat je tijdens die ontwikkeling stadia uit de evolutie kan herkennen? Dat je pas na 3 weken de eerste bloedvaten kan zien? Heel interessant allemaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
niet voor mij wat is een mens? voor mij bestaat een mens zodra er versmelting van cellen is. voor u pas nadat een zeker arbitrair stadium bereikt is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i002265.html Mijn bron voor zeventien dagen was deze http://www.collegenet.nl/index_mainframe.php?mainframe=http%3A%2F%2Fwww.col legenet.nl%2Fstudiemateriaal%2Fverslagen.php%3Fver slag_id%3D12190 Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |