![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Daar mag u zeker van zijn!
|
|
|
#82 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ik ben tegen het verdedigen van dialect per stad. Het heeft zijn charme, maar je moet openstaan voor een eenheidstaal. Als jij lacht met een West-Vlaming die "vint" ipv "vent" zegt, vergeet niet dat het Frans imperialisme om de hoek staat met zijn "mec", waarmee we nu es echt geen verwantschap hebben. |
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#84 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
|
|
|
|
|
#85 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#86 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Probeer maar eens een Herman Finkers te verstaan!
|
|
|
|
#87 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het gaat over nieuwslezers en presentatoren. In Vlaanderen wordt erop toegekeken dat deze AN praten (alhoewel ze wel wat strenger zoudne mogen zijn!), en in Nederland mogen zij blijkbaar dialect staan broebelen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
|
|
|
|
#88 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#89 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#90 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 oktober 2006 om 18:56. |
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
Gouverneur
|
Ik kan Herman Finkers ook niet verstaan hoor, en ik ben 100% ABN...
|
|
|
#92 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Toffe kerel, wel. Ik kan hem goed verstaan. Laatst gewijzigd door Hans1 : 17 oktober 2006 om 16:49. |
|
|
|
|
|
|
#93 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#94 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook mijn dorp is groter geworden door Vlaamse immigranten, helaas is ons dialect verdrongen door het Amsterdams, Utrechts en nu vooral het poldernederlands. Maar toch hoor je af-en-toe een ouder iemand nog manneke zeggen ipv mannetje.
|
|
|
|
#95 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]()
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 17 oktober 2006 om 17:07. |
|
|
|
|
|
|
#97 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#98 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#99 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat de andere dialecten betreft: Behoud identiteit en blijf het gerust spreken, maar van dat achterwijkse asociaals dat in bijna heel Nederland (en dan vooral de grote steden, in de sloeberwijken) gesproken wordt, word ik ziek. (Vorige keer dat ik dit aan de keek stelde kreeg ik een heleboel reacties van mensen die zeggen dat ik generaliserend ben, blablabla... Ik weet hoe het hier zit en ik ga niet staan toekijken hoe het Tokkienederlands onze taal verpest!) Nu niet zeggen dat ik niet liberaal ben. Ik heb wel eens gehoord van de uitspraak: Taal, dat is iets levends. Nou, het fatsoenlijke Nederlands is op sterven na de dood. Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 17 oktober 2006 om 18:02. |
|
|
|
|
|
|
#100 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nee, maar jij blijft maar doorhameren op het feit dat de Vlaamse adel die de Fransen versloeg zelf Franstalig was. Dit doet echter niet terzake bij de Guldensporenslag, aangezien het Frans in vroeger tijden de 'universele' hoftaal was. Nu niet meer, met uitzondering van in jouw tweetalige België. Wij zijn zelf de eersten om te erkennen dat het doel van de Guldensporenslag erin bestond aan de dwingelandij van Frankrijk te ontsnappen en absoluut niets te maken had met etnische verschillen, ook al omdat er in de Middeleeuwen nog geen opgelegde verfransing bestond. Ook na de annexering van Frans-Vlaanderen door Louis XIV bijvoorbeeld werd in dat gebied geen verfransingspolitiek doorgevoerd, anders waren alle sporen van het Nederlands er wellicht al na enkele generaties volledig uitgewist. Het is pas na de Franse Revolutie dat het idee van etnische homogeniteit ingang kreeg, wat in Vlaanderen ten volle doorgedrukt werd vanaf 1830 door het Franskiljonse Belgische regime. Waarmee stelling 2 in de openingpost meteen ook beantwoord is.
|
|
|
|