Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat spreekt u tegen Franstaligen?
Frans 27 58,70%
Nederlands 24 52,17%
Engels 13 28,26%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2006, 21:07   #81
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Kijk, evilbu, je moet eindelijk eens leren begrijpen dat wanneer je op voorhand plat op je buik gaat, je al direct verloren hebt. Als je naar De Panne of de Rand gaat met de instelling 'ik ga hier Frans spreken want ze gaan mij toch niet begrijpen als ik Nederlands spreek', is dat een overwinning voor zij die weigeren Nederlands te spreken in Vlaanderen. Als je er vanuit gaat dat je Frans 'nodig' hebt, dan geef je gewoon toe aan de instelling waarop heel het apenland Belgique gebaseerd is: de Franstalige is superieur en de Vlaming zal zich wel aan hem aanpassen door Frans te spreken. Juist door zo'n instelling - die er wellicht bij heel wat mensen nog altijd ingebakken zit - zorg je er voor dat de Franstalige zich alsmaar meer in Vlaanderen gaat thuis voelen en zo help je ongewild mee aan het verder naar het noorden opschuiven van de taalgrens. Als je zelf in je eigen taalgebied niet op je strepen staat qua taalgebruik, hoe ga ja dan ooit van anderstaligen in datzelfde gebied verwachten dat zij die taal met respect bejegenen!?
Ik weet dat zeer goed, dat is toegeven. Ik weet ook dat de Panne nog niet zo dramatisch verfranst is, maar in de horeca merk je het hier en daar wel. Maar hoever kan je gaan? Stel u bestelt een cola (dat is hetzelfde in het frans) en u krijgt de rekening in het Frans. Je staat op je strepen en doet alsof je nog nooit Frans hebt gehoord. Wat dan? (Je zal wel ondertussen "un raciste" zijn hoor, want de definitie van "racisme" in het Frans is niet hetzelfde blijkbaar)
Oud 15 november 2006, 21:16   #82
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Stel u bestelt een cola (dat is hetzelfde in het frans) en u krijgt de rekening in het Frans. Je staat op je strepen en doet alsof je nog nooit Frans hebt gehoord. Wat dan?
Dan betaal je niet, tot ze je de prijs in het Nederlands Diets maken, of je trapt het af als het te lang op zich laat wachten. Misschien niet leuk, maar ze kunnen je eigenlijk weinig maken.

Want in de horeca zijn ze verplicht hun prijzen (toch zeker de richtprijzen) duidelijk te afficheren (en in Vlaanderen dus in het Nederlands. Russisch, Duits en/of Frans tellen niet natuurlijk) en jij bent niet verplicht om Frans te begrijpen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 21:19   #83
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Dan betaal je niet, tot ze je de prijs in het Nederlands Diets maken, of je trapt het af als het te lang op zich laat wachten. Misschien niet leuk, maar ze kunnen je eigenlijk weinig maken.

Want in de horeca zijn ze verplicht hun prijzen (toch zeker de richtprijzen) duidelijk te afficheren (en in Vlaanderen dus in het Nederlands. Russisch, Duits en/of Frans tellen niet natuurlijk) en jij bent niet verplicht om Frans te begrijpen.
Als je in een Irish Pub twee koffies (wat niet zo dramatisch veel verschilt van "two coffees") bestelt dan kan je snel een "English please" terugkrijgen. Kan dat eigenlijk wel in Vlaanderen?
Oud 15 november 2006, 21:26   #84
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je in een Irish Pub twee koffies (wat niet zo dramatisch veel verschilt van "two coffees") bestelt dan kan je snel een "English please" terugkrijgen. Kan dat eigenlijk wel in Vlaanderen?
Dat kan op zich, ze zijn evengoed als jij, vrij in taalgebruik. Al vraag ik me af of ze geen Nederlands zouden begrijpen?

Wat wel moet, is het afficheren van prijzen (al zijn er ideeen geweest om die verplichting af te schaffen), en dat is een wettelijke verplichting, dus in de taal van het gebied.

Bij het afrekenen kan jij dan zeggen: Nederlands graag...
Ieder zijn zin
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 21:26   #85
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet dat zeer goed, dat is toegeven. Ik weet ook dat de Panne nog niet zo dramatisch verfranst is, maar in de horeca merk je het hier en daar wel. Maar hoever kan je gaan? Stel u bestelt een cola (dat is hetzelfde in het frans) en u krijgt de rekening in het Frans. Je staat op je strepen en doet alsof je nog nooit Frans hebt gehoord. Wat dan? (Je zal wel ondertussen "un raciste" zijn hoor, want de definitie van "racisme" in het Frans is niet hetzelfde blijkbaar)
Dan zeg je bij je bestelling gewoon: 'een cola, ALSTUBLIEFT'. Doe ik in Brussel ook altijd wanneer ik onder de middag een broodje of iets te drinken ga halen in één van de tankstations in de buurt. Weten ze meteen dat ze met een Nederlandstalige te doen hebben, en altijd word ik verder geholpen in het Nederlands. Waar ik ga, hebben de mensen die er werken toch een zekere kennis van de taal. Alleen moet je beseffen dat ze je niet vanzelf in het Nederlands gaan bedienen. Je gaat zelf uit je schelp moeten komen. Dus als je hun respect wilt, ga je het zelf moeten afdwingen. En dat één of andere koppigaard me een verwijt zou kunnen maken, raakt inmiddels mijn koude kleren niet meer. Zij kunnen er echter wel van op aan dat ze in dat geval meteen een klant kwijt zijn.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 21:33   #86
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Dat kan op zich, ze zijn evengoed als jij, vrij in taalgebruik. Al vraag ik me af of ze geen Nederlands zouden begrijpen?

Wat wel moet, is het afficheren van prijzen (al zijn er ideeen geweest om die verplichting af te schaffen), en dat is een wettelijke verplichting, dus in de taal van het gebied.

Bij het afrekenen kan jij dan zeggen: Nederlands graag...
Ieder zijn zin
Hm, ik weet van een Australische die nog maar een paar maanden hier is en in Gent in een Irish Pub werkt. Ik meen dus dat er daar bij zijn die geen Nederlands spreken.
Oud 15 november 2006, 21:48   #87
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
U mag wel eens de moeite doen correct te spreken, hier.
Moet het voortaan in ABN, meester?
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 21:55   #88
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Moet het voortaan in ABN, meester?
Laten we alsjeblieft niet pathetisch gaan doen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 22:03   #89
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Laten we alsjeblieft niet pathetisch gaan doen.
Zeker niet in het bijzijn van Franstaligen !
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 22:54   #90
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als Franstalig spreek ik, logisch gezien, Frans tegen Franstaligen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 22:56   #91
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Franstalig spreek ik, logisch gezien, Frans tegen Franstaligen.
Jij moet dan ook de omgekeerde vraag beantwoorden, wat spreek je tegen Nederlandstaligen?
Oud 15 november 2006, 23:14   #92
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Vlaanderen : het Nederlands
In Brussel en in Wallonië : het Frans.

Als ik me in Vlaanderen kan aanpassen, kan de Vlaming dat ook doen in Franstalige grondgebieden.

Laatst gewijzigd door Everytime : 15 november 2006 om 23:14.
Oud 15 november 2006, 23:18   #93
evilbu

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen : het Nederlands
In Brussel en in Wallonië : het Frans.

Als ik me in Vlaanderen kan aanpassen, kan de Vlaming dat ook doen in Franstalige grondgebieden.
Dat u in de tweetalige stad of Wallonië Frans spreekt is geen probleem. (Trouwens, de vraag gaat-meen ik- over wat u spreekt tegen de anderstaligen, ik spreek natuurlijk ook geen Frans tegen mijn vrienden als we in Wallonië zijn )

Welke grondgebieden noemt u Franstalig? En het is niet omdat 1 Franstalige dat doet dat een heel ander volk iets terug moet doen, ik vrees dat u niet zo representatief bent, Everytime.
(En u moet "als Franstalige" schrijven, geen "pun intented" )
Oud 15 november 2006, 23:35   #94
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat u in de tweetalige stad of Wallonië Frans spreekt is geen probleem. (Trouwens, de vraag gaat-meen ik- over wat u spreekt tegen de anderstaligen, ik spreek natuurlijk ook geen Frans tegen mijn vrienden als we in Wallonië zijn )

Welke grondgebieden noemt u Franstalig? En het is niet omdat 1 Franstalige dat doet dat een heel ander volk iets terug moet doen, ik vrees dat u niet zo representatief bent, Everytime.
(En u moet "als Franstalige" schrijven, geen "pun intented" )
Tegen Nederlandstaligen spreek ik Nederlands in Vlaanderen.

Tegen Nederlandstaligen spreek ik Frans in Wallonië (behalve als ze Nederlanders zijn, dan zal ik Nederlands spreken).

Tegen Nederlandstaligen zal ik vooral Frans in Brussel spreken (nog een keer behalve voor de Nederlanders met wie ik Nederlands zal spreken).

P.S. : Wat ik Franstalige grondgebieden noem, zijn Brussel en Wallonië.

Laatst gewijzigd door Everytime : 15 november 2006 om 23:36.
Oud 16 november 2006, 00:08   #95
evilbu

Standaard

Citaat:
Brussel is tweetalig. Het is ons grotendeels ontstolen maar het is zeker niet Franstalig.
Oud 16 november 2006, 15:42   #96
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tegen Nederlandstaligen spreek ik Frans in Wallonië (behalve als ze Nederlanders zijn, dan zal ik Nederlands spreken).

Tegen Nederlandstaligen zal ik vooral Frans in Brussel spreken (nog een keer behalve voor de Nederlanders met wie ik Nederlands zal spreken).

Dus, in de stijl van het fdf, de vlaming moet maar frans kunnen.

Vlamingen in Wallonie moeten wel in Wallonie frans -proberen- te praten.

Ik vind dat in Brussel niet nodig. Vlamingen zouden de wettelijke ongehoorzaamheid niet belonen door frans te gaan praten.

In Brussel is het frans misschien, nog, de lingua franca, maar de stad is wel officieel tweetalig en zolang dat niet verandert, zou dat ook moeten worden nageleefd .
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2006, 15:54   #97
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En wat ga je in de Rand spreken, Everytime?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2006, 16:02   #98
Condor
Vreemdeling

Standaard Vragende partij

Ik gebruik steeds het Nederlands in Vlaanderen en Brussel. Wanneer de gesprekspartner geen Nederlands kent zal ik Engels proberen. Enkel wanneer ik absoluut vragende partij ben ( waar is het toilet? bv) zal ik Frans spreken
Condor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 01:28   #99
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Als ze in Vlaanderen wonen en Nederlands kunnen, Nederlands.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2006, 22:33   #100
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

In Wallonië zal ik me steeds in het frans trachten uit te drukken.
In Vlaanderen en Brussel steeds in het Nederlands. Wanneer de persoon waar ik tegen spreek de moeite doet om in het nederlands te spreken maar daar moeite mee heeft zal ik overschakelen naar het frans (of toch wat ik ervan kan). Als die persoon geen enkele moete doet om nederlands te spreken snap ik ook geen letter frans. Dit soms met alle gevolgen vandien.

Laatst gewijzigd door Den Bal : 18 november 2006 om 22:34.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be