Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2006, 09:50   #81
AEvanLoon
Gouverneur

AEvanLoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Noch die joden, noch die Turken hebben hier iets te zoeken.

Het zou al veel beter zijn voor de openbare orde.
O ja, u zou ook die Turken met stenen bekogelen.

Weet u wat de Beringse Turken - die lang niet allemaal zo racistisch zijn als dat krapuul dat hier ter sprake is - hier kwamen zoeken?
Zij hebben hier jarenlang in de ooit bloeiende Beringse steenkolenmijnen gewerkt (omdat er te weinig Vlamingen tot dat harde werk bereid waren). Beringen, Vlaanderen en België heeft veel te danken aan die gastarbeiders.

Ik maak uit uw generaliserende reactie op dat u zelf even racistisch bent als die stenengooiers.
Oud 6 december 2006, 10:08   #82
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Merk ik zelf niet veel van eigenlijk.

Nog even over de titel. Turken zijn geen Arabieren, vrij duidelijk daar ze geen Arabisch spreken maar Turks.
Inderdaad, degene die deze discussie gelanceerd heeft wilde met bewust bedrog van de gelegenheid gebruik maken om zijn haat tegen Arabieren te luchten.

Hij had zich moeten afzetten tegen het racistische karakter van de steniging en zich dan afvragen hoe het komt dat racisme tegenwoordig zo populair is bij sommige jongeren. Zou de alom verspreide tijdsgeest die zich afzet tegen het "politiek correcte denken" en die zelfs journalisten van "kwaliteits"-media heeft aangetast - hier voor iets tussenzitten?
Oud 6 december 2006, 10:10   #83
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik keur dit islamitisch geweld nergens goed. De Turkse gemeenschap was trouwens evenzeer geschokt als iedereen. Tussen Turken en Joden zijn er trouwens nooit veel problemen geweest. Verleden jaar, toen ik met vakantie was in Kusadasi (Turkije) was trouwens een volledig verdiep vh hotel bewoond door Israeli's.
Inderdaad. Turkije is op internationaal vlak een bondgenoot van Israel of wil op zijn minst een neutrale bemiddelaarsrol spelen in het Midden-Oostenconflict.
Oud 6 december 2006, 10:14   #84
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb anders de vertegenwoordigers van de Islamitische gemeenschap weer niet gehoord met excuses hoor ...

ik krijg iets van de pc twee maten en gewichten in de media !
Dan hebt u niet opgelet, of bent u selectief doof en blind: de Turkse gemeenschap van Beringen heeft duidelijk en officieel zijn schaamte over die daden kenbaar gemaakt, ze hebben zich verontschuldigd en de joodse jongeren uitgenodigd om nog eens op bezoek te komen om kennis te maken met de meerderheid van de Beringse Turken.

Anderzijds blijf ik erbij dat die racistische jongeren zwaarder gestraft hadden moeten worden (èn hun ouders waar het om minderjarigen gaat).
Oud 6 december 2006, 10:20   #85
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Raar, woonde hier vóór 1830 dan niemand?
De Belgen woonden in de tijd van Caesar al in Limburg (het is Caesar die de naam "Belgen" voor het eerst gebruikte). Remember Ambiorix!
Het grootste deel van Vlaanderen was toen nog een overstroomd gebied waar je alleen in paalwoningen kon overleven.
Oud 6 december 2006, 10:29   #86
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon Bekijk bericht
Dan hebt u niet opgelet, of bent u selectief doof en blind: de Turkse gemeenschap van Beringen heeft duidelijk en officieel zijn schaamte over die daden kenbaar gemaakt, ze hebben zich verontschuldigd en de joodse jongeren uitgenodigd om nog eens op bezoek te komen om kennis te maken met de meerderheid van de Beringse Turken.

Anderzijds blijf ik erbij dat die racistische jongeren zwaarder gestraft hadden moeten worden (èn hun ouders waar het om minderjarigen gaat).
kijk omdat de islamgemeenschap geen paus heeft, werd in België één officieel orgaan opgericht voor communicatie : de MoslimExecutieve ... ik heb die wél gehoord om excuses te eisen van de paus om iets wat hij vermeend zou gezegd hebben over Mohammed (quod non) ... ook ten tijde van de Mohammedcartoons heb ik hen gehoord

maar nu dus nog niet ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:09   #87
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
kijk omdat de islamgemeenschap geen paus heeft, werd in België één officieel orgaan opgericht voor communicatie : de MoslimExecutieve ... ik heb die wél gehoord om excuses te eisen van de paus om iets wat hij vermeend zou gezegd hebben over Mohammed (quod non) ... ook ten tijde van de Mohammedcartoons heb ik hen gehoord

maar nu dus nog niet ...
En als morgen de moslimexecutieve zich hierover uitspreekt zult u wel weer een andere mosliminstantie vinden die zich nog niet verontschuldigd heeft...

U bent gewoon zelf een ziekelijke moslimhater.

Heeft Godfried Danneels of de paus zich verontschuldigd toen een Vlaming (dus "een katholiek", volgens uw logica) in Antwerpen op allochtonen is beginnen schieten?

Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 6 december 2006 om 11:11.
AEvanLoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:24   #88
Brecht dS
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De Belgen woonden in de tijd van Caesar al in Limburg (het is Caesar die de naam "Belgen" voor het eerst gebruikte). Remember Ambiorix!
Het grootste deel van Vlaanderen was toen nog een overstroomd gebied waar je alleen in paalwoningen kon overleven.

1. "Belgica" kwam grondgebiedgewijs maar gedeeltelijk overeen met het huidige Pelgië.
2. De "Belgae" was een verzamelnaam voor een aantal Keltische stammen (waaronder de Eburonen); het is niet zeker of die zichzelf ook zo benoemden en of die zichzelf als verwante stammen bezagen. Alleszins waren het Kelten, geen Germanen zoals onze voorouders.
3. Het is onzeker of Ambiorix ooit echt geleefd heeft.

Conclusie: De "Belgen" van 1830 lieten zich bij hun naamkeuze inspireren door voorvaderen die zeker de hunne niet waren.
Brecht dS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:38   #89
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft Godfried Danneels of de paus zich verontschuldigd toen een Vlaming (dus "een katholiek", volgens uw logica) in Antwerpen op allochtonen is beginnen schieten?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:45   #90
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brecht dS Bekijk bericht
1. "Belgica" kwam grondgebiedgewijs maar gedeeltelijk overeen met het huidige Pelgië.
2. De "Belgae" was een verzamelnaam voor een aantal Keltische stammen (waaronder de Eburonen); het is niet zeker of die zichzelf ook zo benoemden en of die zichzelf als verwante stammen bezagen. Alleszins waren het Kelten, geen Germanen zoals onze voorouders.
3. Het is onzeker of Ambiorix ooit echt geleefd heeft.

Conclusie: De "Belgen" van 1830 lieten zich bij hun naamkeuze inspireren door voorvaderen die zeker de hunne niet waren.
Ik heb het niet over racistische of etnische volksbenamingen.
Ook in de vele eeuwen tussen de tijd van Caesar en 1830 werden de bewoners van onze contreien (tot welke "stammen" ze ook behoorden of van welke afkomst ze ook waren) vaak Belgen genoemd.

Graag een voorbeeldje?
Kijk hier: http://www.cultuurwijzer.nl/cultuurw...l/i000411.html

Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 6 december 2006 om 11:47.
AEvanLoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:49   #91
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AntiDeutsch Bekijk bericht
Uit de Gazet van Antwerpen: http://forum.politics.be/newthread.p...newthread&f=13

Een groep joodse chassidische studenten tussen 13 en 15 jaar zijn vorige donderdag tijdens een bezoek aan Beringen-Mijn bekogeld geworden met stenen.

Dat laat het Forum der joodse organisaties maandag weten.

De groep ging voor het weekend op bezoek naar Beringen-Mijn. Toen ze daar aankwamen, zouden ze met stenen bekogeld zijn door jongeren van de stad. Die zouden ook antisemitische leuzen geroepen hebben. De ruiten van het verblijf van de joodse groep werden ingegooid.

De politie kwam ter plaatse en stelde een pv op, zo laat het Forum der joodse organisaties weten. Het Forum zegt diep geschokt te zijn en eist drastische maatregelen van de regering.

Keer op keer bewijzen deze feiten dat het ingebakken antisemitisme zowel bij autochtone als allochtone "Belgen" diep ingebakken zit. In alle mediakanalen, pers en politiek wordt steevast opnieuw de kant gekozen van het Palestijnse Hamas en Hezbollah krapuul, worden zelfmoordterroristen omschreven als "verzetsstrijders" en keer op keer zijn ze dan verbaasd dat sommige "jongeren" dan inderdaad de daad bij het woord voegen en effectief Joden fysiek beginnen aan te vallen. Het wordt eens tijd dat de regering is duidelijk werk maakt om antisemitisme en antizionisme te bestrijden, dit o.a met duidelijke maatregelen zoals een zero-tolerance en het opnemen van antizionisme in de strafwet als het aanzetten tot haat en antisemitisme.
Het waren Belgische jongeren van Turkse afkomst die vooral jong, en onnozel waren, en niet wisten wat ze deden. Van zodra ze te weten komen dat ze door met chassidisch Joodse jongeren in de clinch te gaan in het vaarwater komen van extreem rechts, en de cultuur bevestigen waar zijzelf het belangrijkste slachtoffer van zijn, dan gaan ze dat ZEKER niet meer herhalen. Integendeel, als die jongeren te weten komen - en ik heb al iemand aangesproken om hen voor te lichten - hoe de vork aan de steel zit, dan gaan zij zich inspannen voor de ontmanteling van het antisemitisme.
Eva123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:51   #92
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
En als morgen de moslimexecutieve zich hierover uitspreekt zult u wel weer een andere mosliminstantie vinden die zich nog niet verontschuldigd heeft...

U bent gewoon zelf een ziekelijke moslimhater.

"moslimhater" ... dat werd me nog nooit naar de kop geslingerd ... bravo ... ik zou daar licht over kunnen gaan,maar eigenlijk kwets zoiets mij.

denk even met me mee, wil je, wat is nu het slechtste voor 'de moslims'(ik weet t t is een veralgemening) in België ... dat de enige officiële gesprekspartner voor de Belgische overheid i.e. de MoslimExecutieve zich verontschuldigt voor dit wangedrag en ervan afstand neemt als niet volgens de 'Islam' ? of dat ze niks doet en het idee laat voortleven dat dit allemaal kan binnen de Islam (in België!) ... is het nu zo moeilijk te vatten dat de ergste slachtoffers van minimaliseren van geweld wegens uiterlijke kenmerken van een geloofsovertuiging wel eens de moslims zelf zouden kunnen worden ?!

dus in t vervolg, denk ook nog twee keer na, en bijt liever uw tong af dan iemand die het nog goed voor heeft en nog hoopt op beterschap meteen een "moslimhater" te noemen hé ...

ook in uw geval zou een verontschuldiging op zijn plaats zijn, me dunkt

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 december 2006 om 12:03.
Oud 6 december 2006, 12:00   #93
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Bobke denkt blijkbaar dat er een belangrijk onderscheid gemaakt moet worden als slechts één racistische Vlaming een dodelijke razzia op allochtonen uitvoert (gelukkig redelijk snel gestopt) - daar zijn volgens hem blijkbaar geen verontschuldigingen voor nodig - terwijl het voor de racistische bekogeling (met stenen, zonder gekwetsten, maar het had erger kunnen zijn) anders is omdat het krapuul toen met 10 was?

Vanaf welk aantal racisten zijn er verontschuldigingen van de hoogste religieuze leiders nodig, Bobke?
Oud 6 december 2006, 12:07   #94
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
"moslimhater" ... dat werd me nog nooit naar de kop geslingerd ... bravo ... ik zou daar licht over kunnen gaan,maar eigenlijk kwets zoiets mij.

denk even met me mee, wil je, wat is nu het slechtste voor 'de moslims'(ik weet t t is een veralgemening) in België ... dat de enige officiële gesprekspartner voor de Belgische overheid i.e. de MoslimExecutieve zich verontschuldigd voor dit wangedrag en ervan afstand neemt als niet volgens de 'Islam' ? of dat ze niks doet en het idee laat voortleven dat dit allemaal kan binnen de Islam (in België!) ... is het nu zo moeilijk te vatten dat de ergste slachtoffers van minimaliseren van geweld wegens uiterlijke kenmerken van een geloofsovertuiging wel eens de moslims zelf zouden kunnen worden ?!

dus in t vervolg, denk ook nog twee keer na, en bijt liever uw tong af dan iemand die het nog goed voor heeft en nog hoopt op beterschap meteen een "moslimhater" te noemen hé ...

ook in uw geval zou een verontschuldiging op zijn plaats zijn, me dunkt
Sorry als u "het goed voor hebt".
Maar u geeft minstens de indruk een moslimhater te zijn door eerst te schrijven dat de plaatselijke moslimgemeenschap zich niet verontschuldigd heeft, en als daar dan van verschillende kanten reactie op komt dat u die verontschuldigingen blijkbaar niet gehoord of gezien hebt, zegt u niet "sorry, ik was te snel met mijn oordeel", maar gaat u plots zeggen dat u bedoelde dat de Belgische moslimexecutieve zich had moeten verontschuldigen (voor de daden van een bende racistische jongeren in Beringen, die van Turkse afkomst en misschien toevallig ook moslim zijn).
Oud 6 december 2006, 12:14   #95
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar u geeft minstens de indruk een moslimhater te zijn door eerst te schrijven dat de plaatselijke moslimgemeenschap zich niet verontschuldigd heeft, en als daar dan van verschillende kanten reactie op komt dat u die verontschuldigingen blijkbaar niet gehoord of gezien hebt, zegt u niet "sorry, ik was te snel met mijn oordeel", maar gaat u plots zeggen dat u bedoelde dat de Belgische moslimexecutieve zich had moeten verontschuldigen (voor de daden van een bende racistische jongeren in Beringen, die van Turkse afkomst en misschien toevallig ook moslim zijn).
ik heb mij in eerste instantie geergerd aan de traagheid van de Vlaamse Media (Marinower was eerst met zijn parlementaire vraag (indienen!)en dan duurde het nog twee werkdagen eer een journalist het oppikte)

daarna heb ik mij geergerd en ik heb meteen gesproken van de vertegenwoordigers van de Islamitische gemeenschap ... en nog steeds : dat is er maar ééntje officieel hoor.

en laat ons elkaar geen Liesbeth noemen ... dit geweld vindt zijn oorsprong in religie ... zoiets ontkennen is CONTRAproductief voor de positie van de moslimgemeenschap in Belgie.

stop nu toch eens eindelijk met die 'rozengeur en manenschijn', noem een kat een kat en een uitwas een uitwas ... bij een HVT maar ook in dit geval. niet meer niet minder.
Oud 6 december 2006, 12:29   #96
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eva Bekijk bericht
Het waren Belgische jongeren van Turkse afkomst die vooral jong, en onnozel waren, en niet wisten wat ze deden. Van zodra ze te weten komen dat ze door met chassidisch Joodse jongeren in de clinch te gaan in het vaarwater komen van extreem rechts, en de cultuur bevestigen waar zijzelf het belangrijkste slachtoffer van zijn, dan gaan ze dat ZEKER niet meer herhalen. Integendeel, als die jongeren te weten komen - en ik heb al iemand aangesproken om hen voor te lichten - hoe de vork aan de steel zit, dan gaan zij zich inspannen voor de ontmanteling van het antisemitisme.
Moet ik daar nu uit opmaken dat het hun gewoonte is om alle bussen met stenen te bekogelen, maar dat het hun spijt dat het dit keer chassidisch Joodse jongeren waren ?.
Oud 6 december 2006, 12:35   #97
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
ik heb mij in eerste instantie geergerd aan de traagheid van de Vlaamse Media (Marinower was eerst met zijn parlementaire vraag (indienen!)en dan duurde het nog twee werkdagen eer een journalist het oppikte)

daarna heb ik mij geergerd en ik heb meteen gesproken van de vertegenwoordigers van de Islamitische gemeenschap ... en nog steeds : dat is er maar ééntje officieel hoor.

en laat ons elkaar geen Liesbeth noemen ... dit geweld vindt zijn oorsprong in religie ... zoiets ontkennen is CONTRAproductief voor de positie van de moslimgemeenschap in Belgie.

stop nu toch eens eindelijk met die 'rozengeur en manenschijn', noem een kat een kat en een uitwas een uitwas ... bij een HVT maar ook in dit geval. niet meer niet minder.
Als dat stenengooien (dat ik van in het begin als een schandelijke racistische daad heb veroordeeld) vooral een religieuze oorsprong heeft, hoe verklaart u dan dat er in Antwerpen, waar veel meer moslims wonen, die alle dagen met chassidische joden geconfronteerd worden, dergelijke rellen onbestaande of zeer zeldzaam zijn?

Ik ben ongelovig en gekant tegen de totalitaire ambities van elke godsdienst, maar ik zie toch wel dat de crimineelste allochtonen in Antwerpen (waar ik woon) helemaal geen religieuze motieven hebben om zich te gedragen zoals ze doen, al zijn er nogal veel bij van Marokkaanse afkomst.
Geen enkele moslimverantwoordelijke zal trouwens in mijn stad (en nergens, denk ik) geneigd zijn om crimineel gedrag (diefstal, geweld, afpersing, drugshandel, vrouwenhandel), laat staan racistisch geweld te gaan goedpraten. Dat ze daarin soms hypocriet zijn hebben ze trouwens gemeen met de katholieke verantwoordelijken.
Oud 6 december 2006, 12:39   #98
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bobke denkt blijkbaar dat er een belangrijk onderscheid gemaakt moet worden als slechts één racistische Vlaming een dodelijke razzia op allochtonen uitvoert (gelukkig redelijk snel gestopt) - daar zijn volgens hem blijkbaar geen verontschuldigingen voor nodig - terwijl het voor de racistische bekogeling (met stenen, zonder gekwetsten, maar het had erger kunnen zijn) anders is omdat het krapuul toen met 10 was?

Vanaf welk aantal racisten zijn er verontschuldigingen van de hoogste religieuze leiders nodig, Bobke?
Dat denk ik inderdaad.
Elke maatschappij heeft wel een ontspoorde enkeling.
Wanneer hele groepen ontsporen is er meer aan de hand.
Oud 6 december 2006, 12:46   #99
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...en zo was hvt misschien toevallig ook sympatisant van het vb (en als ge het mij vraagt, minder toevallig geestelijk gestoord - iets wat ik van de bende racistische jongeren in Beringen niet hoop, want dan gaan onze psychiatrische instellingen nog werk krijgen)...
Nu, mijn vraag aan de linkse kerk. Voor wanneer een mars voor verdraagzaamheid, naar aanleiding van de gebeurtenissen in Beringen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 12:49   #100
Brecht dS
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over racistische of etnische volksbenamingen.
Ook in de vele eeuwen tussen de tijd van Caesar en 1830 werden de bewoners van onze contreien (tot welke "stammen" ze ook behoorden of van welke afkomst ze ook waren) vaak Belgen genoemd.

Graag een voorbeeldje?
Kijk hier: http://www.cultuurwijzer.nl/cultuurw...l/i000411.html

Inderdaad, in dat geval is "belgicus" een synoniem voor "Nederlands" (of "Diets" zo u wilt): de "Leo Belgicus" of "Nederlandse Leeuw" is de kaart van de Nederlanden.
Aan het bestaan van Nederlanders vóór 1830 heb ik dan ook nooit getwijfeld...

Overigens: een "etnische volksbenaming" lijkt me een tautologie te zijn, maar een "racistische volksbenaming" is iets ongerijmds. Iets zoals een "oranje geur", of een "wit geluid", want ras (excuseer, "zogenaamd ras") en volk zijn termen uit een verschillend denkgebied. Misschien kunt ge me ter verduidelijking zo'n racistische volksbenaming als voorbeeld geven?
Brecht dS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be