Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2006, 17:13   #81
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik snap het best : er zijn altijd mensen gaande van horecapersoneel tot passagiersvliegtuigpiloten die op "hun" feestdag niet met overdreven enthoesiasme werken. Het "ontslag voor dringende reden" is in die gevallen moslim, atheïst, orthodoks, katholiek speelt geen rol zeker een mogelijke "oplossing" of eerder gezegd "dreigement".

Mijn punt is gewoon dat werknemers met diversiteit van religie een handig middel is om dergelijke problemen gedeeltelijk op te lossen. Het is uiteraard zo dat "in de horeca" het een punt van je arbeidscontract kan zijn dat je nooit van feestdagen kan genieten. Er zijn overigens beroepen die met plezier op oudejaarsavond werken gezien de hoogte van de fooien bv. hzet zou me dus uitermate verwonderen indien er absoluut geen moslims op die dag zouden werken.
Oud 21 december 2006, 17:21   #82
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias
Kutopmerking. Je impliceert hiermee dat ik niet slim genoeg ben om te vertalen omdat ik jouw redenering niet volg. Niet erg netjes van je. Ik heb je ook niet uitgelachen met je d-t fout, hoewel het iets is wat in de lagere school wordt aangeleerd. Nee, ik heb het je netjes uitgelegd.
Ik impliceer daarbij dat je blijkbaar geen kaas gegeten hebt van de primaire beginselen van het arbeidsrecht (zoals je al in heel deze draad duidelijk hebt gedemonstreerd).
Hoe wat waar d-t fout? mag je me gerust op wijzen, ik heb er een hekel aan (en slechts 25 fouten gisteren op het dictee).

Citaat:
Het merendeel van de christenen werkt niet op deze feestdag, of was je dat even vergeten ? Je wilt mijn standpunt gewoon niet begrijpen, terwijl ik wel die inspanning lever voor jou.
Het merendeel van de moslims zal ook niet werken op hun feestdag.
We hebben het hier over de mensen die in zaken werken (artikel ging over horeca) waar gedurende nèt die dagen(kerstmis/oudejaar) continu op volle kracht wordt voortgewerkt.

Citaat:
Nooit gehoord van restaurants, cafés of wat dan ook die dichtdoen bij kerstmis ? Ik wel hoor.
Jij zegt dat ze niet op "tijdelijk geïmporteerde moslims" draaien. Maar als die moslims dan vrijnemen op hun feestdag, dan plots weer wel ?
Ik hoor vooral van zaken die een specifiek kerstmenu/oudejaarsmenu aanbieden, over hotels (remember Switel) die specifiek oudejaarsfeesten aanbieden etc... over bakkers, beenhouwers en traiteurs die driedubbel draaien gedurende deze feestdagen. Nooit van gehoord? ik wel hoor.

Ik zei dat ze VROEGER (een aantal decennia geleden, dus VOOR de mosliminvasie) blijkbaar nooit noodgedwongen moesten sluiten. Dus vroeg ik me af - jouw gedachtengang volgend - of ze dan specifiek moslims importeerden gedurende die dagen, of ze men hun EIGEN personeel voortwerkten.

Het probleem zit hem er anno 2006 in dat hun EIGEN personeel blijkbaar al voor een groot gedeelte uit moslims bestaat, die blijkbaar niet wensen te werken op hun offerfeest, ook al is dat voor hun werkgever (klanten komen voor oudejaar, niet voor offerfeest) dé grote bron van inkomsten.

Ik kan u nog een ander voorbeeldje geven:
Als je in de toeristische sector werkt, dan gaat je baas het niet écht leuk vinden dat je tijdens het hoogseizoen even vier weken verlof gaat nemen, denk je niet?

Moest ik een restaurant hebben en er komen terug de zwakkere maanden aan, dan zou bij mij het personeel buitengaan die zelfs niet voor één keer op hun eigen feest wilden werken (de volgende jaren valt hun feest niét samen met een topper in het feestseizoen! - wat doen die horeca moslims in feite met de Ramadan? Enkel na zonsondergang in de keuken werken?).
Gelukkig heb ik geen restaurant, want dan had ik waarschijnlijk een proces wegens discriminatie aan mijn been.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 17:22   #83
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het zou me dus uitermate verwonderen indien er absoluut geen moslims op die dag zouden werken
Tussen "geen" en "te weinig" ligt blijkbaar een groot verschil : anders zou de GVA niet van een "ramp" spreken zeker?
Oud 21 december 2006, 17:22   #84
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Lieve schat, als ik het van iets op mijn heupen krijg is dat mensen niet begrijpen wat ik bedoel maar MIJ dan eens komen uitleggen wat zij bedoelen!

b) bij een zware arbeidsovertreding wordt je automatisch ONMIDDELLIJK aan de deur gezet: je hoeft dus geen periode meer te komen werken, NOCH krijg je die periode gewoon uitbetaald.

snappie?
Ik ben niet dom, en je hoeft ook nergens te insinueren dat ik dat wel ben. Daar ben ik niet van gediend.
Je hoeft dus niet meer te komen werken. Maar nu was mijn vraag (aangezien ik duidelijk 2x gesteld heb dat ik het niet zeker wist) of de werkgever je dan toch mag verplichten van te komen ? Anders is het zo dat als ik onder mijn periode uit wil komen, ik alleen maar een zware overtreding hoef te begaan(zoals niet komen).

Maar dit is slechts een zijspoor van de echte discussie, en dat is waar ik je al de hele tijd op wijs. Als je deze discussie niet over de inhoud kan voeren, en steeds kleine stukjes uit mijn betoog gaat aanvallen, zonder het geheel voor ogen te houden, dan hou ik ermee op.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 17:25   #85
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anders is het zo dat als ik onder mijn periode uit wil komen, ik alleen maar een zware overtreding hoef te begaan(zoals niet komen).
Als jij het verkiest om gewoon van de ene dag op de andere zonder inkomen op straat te staan, dan doe je maar. Volgens mij kan je echter evenmin onmiddellijk gaan doppen en moet je eerst een (onbetaalde weerom) wachtperiode door alvorens je terug als werkzoekende te laten inschrijven (mét op je C4 uiteraard de vermelding van zware fout).
Het lijkt me interessanter dan maar gewoon zelf je ontslag in te dienen en te negotieren dat je "geen periode" meer wil komen (wat vele werkgevers zelfs liever hebben dan een "afvallige" die de andere personeelsleden nog wat lastigvalt).

Laatst gewijzigd door circe : 21 december 2006 om 17:26.
Oud 21 december 2006, 17:26   #86
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Ik word dit stikkebeu. Dat is niet de essentie van mijn betoog, en als je niet verder komt dat zulke onbenulligheden, stop ik ermee.
Maar om je een plezier te doen, hier komt een cursus begrijpend lezen.

Vooral in grootsteden, waar het sowieso al moeilijk is om geschikt personeel te vinden, blijven veel zaken noodgedwongen dicht op 31 december. Of ze moeten het personeel zoveel betalen dat ze genoodzaakt zijn hun prijzen te verdubbelen om er nog iets aan over te houden.

De onvoltooid tegenwoordige tijd kan in het Nederlands gebruikt worden in plaats van een onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd. Er kan staan "blijven" in plaats van "zullen blijven".
Dat wordt hier bedoelt, omwille van twee redenen:
1. Het is nog niet gebeurd, het moet nog gebeuren.
2. Er staat ook een bepaling bij.
Het zal zo zijn, TENZIJ (er staat of, maar er kon evenzeer tenzij staan) de bedrijven iets doen. Dat wil zeggen dat het nog niet vaststaat, en dat wil zeggen WAARSCHIJNLIJK. Goed zo ? Kunnen we het nu over de essentie hebben ?
Die onbenulligheden zijn net de essentie van uw betoog.
Ge probeert juist door de woorden te verdraaien uw gelijk te behalen.
Dicht blijven of zullen blijven betekend in beide gevallen niet opendoen.
Dat enkele bedrijven wel kunnen openblijven als ze hun prijzen verdubbelen betekend niet dat ze het allemaal zullen of kunnen doen.
Citaat:
Onder het zaal- en keukenpersoneel zijn veel moslims, maar die werken liever niet op zo'n belangrijke feestdag, schrijft de Gazet van Antwerpen dinsdag.
Daar besluit ik ook helemaal niet uit dat het probleem zich stelt omdat de autochtonen ook willen thuisblijven.
Temeer daar er ook staat:
Citaat:
Vooral in grootsteden, waar het sowieso al moeilijk is om geschikt personeel te vinden, blijven veel zaken noodgedwongen dicht op 31 december.
Blijkbaar stelt het probleem zich minder buiten de steden waar alleen autochtonen de dienst uitmaken.
Nu is het zo dat veel autochtonen juist niet in de Horeca gaan werken omdat ze geen zin hebben om op zon en feestdagen te werken. Een probleem dat moslims veel minder hebben. Normaal vallen hun feestdagen niet gelijk met de onze en hebben ze dus geen probleem om verlof te krijgen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 17:29   #87
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Nope. Ik blijf thuis met oudjaar.
Ik ook.
Oud 21 december 2006, 17:52   #88
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kutopmerking. Je impliceert hiermee dat ik niet slim genoeg ben om te vertalen omdat ik jouw redenering niet volg. Niet erg netjes van je. Ik heb je ook niet uitgelachen met je d-t fout, hoewel het iets is wat in de lagere school wordt aangeleerd. Nee, ik heb het je netjes uitgelegd.
Ik dacht nochtans van wél en dan nog ten onrechte.
Wordt en word mag in de gebiedende wijs.
Dat meen ik mij nog te herinneren uit het lager onderwijs.
Da’s ondertussen zo’n 55 jaar geleden en ik ben maar een gewone arbeider.
Oud 21 december 2006, 17:53   #89
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik wou gaan eten naar een bepaald restaurant, maar daar werken vele moslims dus zal het wel gesloten zijn.
Oud 21 december 2006, 17:58   #90
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Nee. Ik heb het hem uitgelegd. Niet uitgelachen.
In de gebiedende wijs komt er geen -t bij. Nooit. Het is toch ook niet: "Blijft hier" ?
Waarom je dit er weer bijsleurt, snap ik al helemaal niet, maar kom. Ik had me voorgenomen alleen nog maar op inhoudelijke dingen te reageren, maar hieraan kon ik toch niet weerstaan.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 18:03   #91
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Werken tijdens de feestdagen?

Ik zal wel werken tijdens de feestdagen.

Aan mijn eenzame-dag-boeken...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 20:12   #92
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit een krantenartikel gelezen waaruit zou blijken dat ziekenhuizen etc. met de feestdagen niet kunnen functioneren om alle christenen met kerstmis verlof willen hebben.
Nu het offerfeest op Nieuwjaar valt blijken moslims niet de moeite te willen doen om hun specifieke job toch uit te voeren. Nochtans hebben duizenden mensen al elk jaar gewoon doorgewerkt in functies die dit vereisen.
Bijgevolg kan ik enkel concluderen dat moslims nét d�*t ietsje meer zijn dan hun collegas.
Ofwel druk je je niet goed uit ofwel heb ik ergens overgelezen, maar uw klacht ging over horeca en niet over ziekenhuizen?!

Als het zo is zoals ik het versta snap ik de vergelijking niet. In een ziekenhuis zou ik plichtsbewust gaan werken, tja je kan ook niet anders mensen moeten verzorgd worden. Maar moest ik in de horeca staan zou ik wel een keuze hebben. Het is niet zo dat mensen MOETEN feesten. Feesten kan je overal desnoods doe je het dan maar thuis.
Oud 21 december 2006, 20:15   #93
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de gebiedende wijs:

Word (zonder t) = gebruikt als je gebiedt aan één persoon
wordt = gebruikt als je gebiedt aan meer dan één persoon.

Neem je boek = tegen één leerling.
Neemt jullie boek = tegen de klas.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 21 december 2006, 20:19   #94
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Ofwel druk je je niet goed uit ofwel heb ik ergens overgelezen, maar uw klacht ging over horeca en niet over ziekenhuizen?!

Als het zo is zoals ik het versta snap ik de vergelijking niet. In een ziekenhuis zou ik plichtsbewust gaan werken, tja je kan ook niet anders mensen moeten verzorgd worden. Maar moest ik in de horeca staan zou ik wel een keuze hebben. Het is niet zo dat mensen MOETEN feesten. Feesten kan je overal desnoods doe je het dan maar thuis.
zo had ik het nog niet bekeken.

Als kelner, kok, afwasser of gelijkwelke functie in de horeca zou ik je graag bezig zien:

"sorry madam, maar op zondagmiddag hoef je geen koffietje te komen drinken, dat kan je ook doen als iedereen aan het werk is tijdens de weekdagen, voor mij is het ook zondag"

"oeps mijnheer, het is nu vijf uur, te laat om nog te eten op restaurant, ik wil ook naar huis. Ga thuis zelf je patatjes maar klaarmaken"

"hé hallo jongelui! weten jullie al dat het na 6 uur is en jullie zitten op zaterdag op café? floep naar huis! had je maar op tijd bij de brouwer je eigen pinten moeten gaan kopen".

Hoeveel wil je per uur verdienen in de horeca Basil?

Laatst gewijzigd door circe : 21 december 2006 om 20:20.
Oud 21 december 2006, 20:42   #95
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zo had ik het nog niet bekeken.

Als kelner, kok, afwasser of gelijkwelke functie in de horeca zou ik je graag bezig zien:

"sorry madam, maar op zondagmiddag hoef je geen koffietje te komen drinken, dat kan je ook doen als iedereen aan het werk is tijdens de weekdagen, voor mij is het ook zondag"

"oeps mijnheer, het is nu vijf uur, te laat om nog te eten op restaurant, ik wil ook naar huis. Ga thuis zelf je patatjes maar klaarmaken"

"hé hallo jongelui! weten jullie al dat het na 6 uur is en jullie zitten op zaterdag op café? floep naar huis! had je maar op tijd bij de brouwer je eigen pinten moeten gaan kopen".

Hoeveel wil je per uur verdienen in de horeca Basil?
Dus ik had het wel goed begrepen, je wou gewoon een topic om aan te tonen hoe slecht moslims wel niet zijn.

Ik weet niet waar u woont maar het is blijkbaar niet in belgie. Genoeg cafe's die sluiten op zondag en keukens die sluiten op een bepaald uur. Ik vind er niks abnormaals aan als men mij komt vertellen dat ze over een kwartiertje dichtgaan.

Hoeveel ik dan zou verdienen per uur in de horeca? Veel en als 't met nieuwjaar is moeten ze me zelfs 2000 euro per uur dokken voor ik zou komen opdagen. Tja ge hebt me niet gevraagd wat ik zou doen dus kom ik deejayen en ja die prijs betalen ze dan wel
Oud 21 december 2006, 21:03   #96
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee. Ik heb het hem uitgelegd. Niet uitgelachen.
In de gebiedende wijs komt er geen -t bij. Nooit. Het is toch ook niet: "Blijft hier" ?
Waarom je dit er weer bijsleurt, snap ik al helemaal niet, maar kom. Ik had me voorgenomen alleen nog maar op inhoudelijke dingen te reageren, maar hieraan kon ik toch niet weerstaan.
Natuurlijk, inhoudelijk als je steeds reageert.
Oud 21 december 2006, 21:05   #97
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel ik dan zou verdienen per uur in de horeca? Veel en als 't met nieuwjaar is moeten ze me zelfs 2000 euro per uur dokken voor ik zou komen opdagen. Tja ge hebt me niet gevraagd wat ik zou doen dus kom ik deejayen en ja die prijs betalen ze dan wel
ik hoop dat je goed genoeg bent, anders zal het de laatste keer zijn vrees ik.

En verder hoop ik vooral dat je na je optreden nergens meer terecht kunt om zelfs nog maar te bekomen!
Oud 21 december 2006, 21:06   #98
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht

Met uw ingesteldheid werkt ge best niet in de Horeca.
Je hebt de keuze niet, de mensen moeten niet feesten als het u past.
Oud 21 december 2006, 21:11   #99
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de gebiedende wijs:

Word (zonder t) = gebruikt als je gebiedt aan één persoon
wordt = gebruikt als je gebiedt aan meer dan één persoon.

Neem je boek = tegen één leerling.
Neemt jullie boek = tegen de klas.
Toch riep men "geef acht" tegen een heel peloton.
Maar Nederlands is nooit mijn sterkste kant geweest, bij het mijnwezen hecht men daar minder belang aan.
Oud 21 december 2006, 21:16   #100
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch riep men "geef acht" tegen een heel peloton.
Shit ja! just! zullen franstaligen geweest zijn die dat hebben ingevoerd zeker?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be