Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2006, 11:23   #81
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik denk, Jozef, dat jij echt geen flauw benul hebt van de situatie in Somalië.
Ik ben er zeker van dat u er geen flauw benul van hebt en uw postings bewijzen het.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 20:30   #82
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... En mijn punt was eigenlijk dat religie dus niets te maken had met de onafhankelijkheidsoorlog van Eritrea of met het voortdurende conflict tussen Ethiopië en Eritrea....
Niets te maken met de onafhankelijkheidsoorlog??

Dan was ik er waarschijnlijk niet bij in die tijd, of heb ik het totaal verkeerd begrepen.

Want Edina kan toch niet slecht geïnformeerd zijn?? Of ons iets voorliegen??
Oud 30 december 2006, 22:33   #83
Basy Lys
Minister

Standaard

In aansluiting op mijn vorige berichtje heb ik wat zoekwerk gedaan op het WWW. Handig toch, die gigantische hoeveelheid achtergrondinformatie die men daar vinden kan. Maar het is ook handig van ooit met de feiten geconfronteerd geweest te zijn, zodat men enig houvast heeft bij het zoeken en begrijpen van de voorhanden zijnde gegevens.

De locale jihad is reeds lang voor mijn tijd begonnen -- ik was voor het eerst in de omgeving rond de jaren 1980.

Typisch dat ook daar en toen reeds de mohammedaanse ideologie -- intolerant en totalitair -- kon rekenen op het bondgenootschap van de locale én internationale "intelligentsia" (per definitie onislamitisch).

Nihil novi sub sole.
Oud 30 december 2006, 23:54   #84
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Och Circe, je wil het niet begrijpen hé. Ik vind die islamitische rechtbanken helemaal geen goede zaak!!! Wanneer dringt dat door? Maar het ene kwaad door het andere vervangen evenmin. Kiezen tussen de pest en cholera noemen ze zoiets. En daar ga ik echt niet voor applaudiseren hoor!!!
Ik vind uw geblaat erg gevaarlijk. 'n Tijd geleden was er in Panorama een reportage over trainingskampen van moslim-terroristen. Als Ethiopië nu niks doet, dan komen er denk ik zulke trainingskampen in Somalië. Ik kan het mij niet zo goed herinneren, maar ik geloof dat die kampen in Soedan waren. In ieder geval, was het daar in die regio. We moeten vermijden dat moslim-terroristen kunnen gaan trainen in Somalië. Punt. En als ik dan lees dat er in Ethiopië een minderheid is die moslim is, dan begrijp ik het heel goed. We mogen die moslim-fundi's in geen geval laten begaan daar in Somalië. Trouwens, een tijd geleden kreeg ik als uitleg dat Ayaan een bepaald beeld heeft of had van de Islam omdat ze in Somalië is opgegroeid. Het is dus duidelijk wat voor strekking van de Islam er daar in Somalië is. Niets doen is geen optie. Als wij (dus OOK Ethiopië) de andere kant opkijken, dan zullen er in Somalië trainingskampen voor moslimterroristen zijn, vrees ik.

Laatst gewijzigd door Stefanie : 30 december 2006 om 23:55.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 00:34   #85
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik ben er zeker van dat u er geen flauw benul van hebt en uw postings bewijzen het.
Wel Jozefke, dan zal het voor jou een koud kunstje zijn om de fouten uit mijn pstings recht te zetten hé. Ik wacht vol spanning.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 00:35   #86
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Niets te maken met de onafhankelijkheidsoorlog??

Dan was ik er waarschijnlijk niet bij in die tijd, of heb ik het totaal verkeerd begrepen.

Want Edina kan toch niet slecht geïnformeerd zijn?? Of ons iets voorliegen??
Hetzelfde geldt voor jou, Basy Lys, doe een een duidelijke uiteenzetting van de religieuze oorzaken die hebben bijgedragen tot de onafhankelijkheidsoorlog van Eritrea.
Oud 31 december 2006, 00:36   #87
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De locale jihad is reeds lang voor mijn tijd begonnen -- ik was voor het eerst in de omgeving rond de jaren 1980.
En wat heeft de jihad met de onafhankelijkheidsoorlog van Eritrea te maken, beste Basy Lys????
Oud 31 december 2006, 00:38   #88
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Ik vind uw geblaat erg gevaarlijk. 'n Tijd geleden was er in Panorama een reportage over trainingskampen van moslim-terroristen. Als Ethiopië nu niks doet, dan komen er denk ik zulke trainingskampen in Somalië. Ik kan het mij niet zo goed herinneren, maar ik geloof dat die kampen in Soedan waren. In ieder geval, was het daar in die regio. We moeten vermijden dat moslim-terroristen kunnen gaan trainen in Somalië. Punt. En als ik dan lees dat er in Ethiopië een minderheid is die moslim is, dan begrijp ik het heel goed. We mogen die moslim-fundi's in geen geval laten begaan daar in Somalië. Trouwens, een tijd geleden kreeg ik als uitleg dat Ayaan een bepaald beeld heeft of had van de Islam omdat ze in Somalië is opgegroeid. Het is dus duidelijk wat voor strekking van de Islam er daar in Somalië is. Niets doen is geen optie. Als wij (dus OOK Ethiopië) de andere kant opkijken, dan zullen er in Somalië trainingskampen voor moslimterroristen zijn, vrees ik.
Tja, of de mensen in Somalië en Ethiopië bij deze gang van zaken gebaat zijn, zal jou waarschijnlijk worst wezen hé! Je schijnt ook maar niet te beseffen dat ik nul komma nul sympathie voel voor die islamitische rechtbanken hé. Of voor fundamentalisten tout court! Niet alleen religieuze...

Laatst gewijzigd door Edina : 31 december 2006 om 00:38.
Oud 31 december 2006, 01:09   #89
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Historisch gezien heeft de islam meestal een veel grotere tolerantie getoond voor andere religies dan het christendom.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 12:25   #90
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
En wat heeft de jihad met de onafhankelijkheidsoorlog van Eritrea te maken, beste Basy Lys????
Mijn beste Edina, het is moeilijk van ernstig te discuteren met mensen zoals jij die er blijk van geven absoluut geen benul te hebben van wat er in die regio gebeurd is en gebeurt.

Verdiep je eerst wat in de "onafhankelijkheidsbewegingen" aldaar. Dan kunnen we verder praten als dit nog nodig is.
Oud 31 december 2006, 14:39   #91
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn beste Edina, het is moeilijk van ernstig te discuteren met mensen zoals jij die er blijk van geven absoluut geen benul te hebben van wat er in die regio gebeurd is en gebeurt.

Verdiep je eerst wat in de "onafhankelijkheidsbewegingen" aldaar. Dan kunnen we verder praten als dit nog nodig is.
QED. Je kan dus niet uitleggen hoe religieuze oorzaken hebben bijgedragen tot de onafhankelijkheidsstrijd van Eritrea. Nogal logisch want religie had met die 30-jaar durende strijd geen reet te maken. De oorzaak was de onderdrukking van het Eritrese volk en de annexatie van Eritrea door de Ethiopische keizer Haile Selasie. Een uiterst wreedaardig man én geen moslim hé! Daarom ook dat Eritrese christenen én moslims zich verenigden in de onafhankelijkheidsstrijd. Dringend tijd dat jij eens wat opzoekwerk verricht over die onafhankelijkheidsoorlog, Basy Lys!
Oud 1 januari 2007, 17:37   #92
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
QED. Je kan dus niet uitleggen hoe religieuze oorzaken hebben bijgedragen tot de onafhankelijkheidsstrijd van Eritrea. Nogal logisch want religie had met die 30-jaar durende strijd geen reet te maken. De oorzaak was de onderdrukking van het Eritrese volk en de annexatie van Eritrea door de Ethiopische keizer Haile Selasie. Een uiterst wreedaardig man én geen moslim hé! Daarom ook dat Eritrese christenen én moslims zich verenigden in de onafhankelijkheidsstrijd. Dringend tijd dat jij eens wat opzoekwerk verricht over die onafhankelijkheidsoorlog, Basy Lys!
Met wat je hier schrijft bevestig je enkel aan dat je "van toeten noch blazen" weet met je stelling: "... En mijn punt was eigenlijk dat religie dus niets te maken had met de onafhankelijkheidsoorlog van Eritrea of met het voortdurende conflict tussen Ethiopië en Eritrea...."
Oud 1 januari 2007, 17:44   #93
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met wat je hier schrijft bevestig je enkel aan dat je "van toeten noch blazen" weet met je stelling: "... En mijn punt was eigenlijk dat religie dus niets te maken had met de onafhankelijkheidsoorlog van Eritrea of met het voortdurende conflict tussen Ethiopië en Eritrea...."
Komaan, Basy Lys, vertel dan eens eindelijk wat de rol van religie was in de onafhankelijkheidsoorlog van Eritrea en is in het voortdurende conflict tussen Ethiopië en Eritrea. Laat me eens bijleren! Dat is nu al de tweede keer dat ik het vraag!!!
Oud 2 januari 2007, 01:40   #94
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tja, of de mensen in Somalië en Ethiopië bij deze gang van zaken gebaat zijn, zal jou waarschijnlijk worst wezen hé! Je schijnt ook maar niet te beseffen dat ik nul komma nul sympathie voel voor die islamitische rechtbanken hé. Of voor fundamentalisten tout court! Niet alleen religieuze...
1. Het gaat hier niet enkel om de belangen van Somalië en Ethiopië. Die moslim-terroristen willen het Westen vernietigen. Daar gaat het OOK om.

2. Ik besef juist heel goed dat ge Ethiopië veroordeelt, hier. Moeten zij dan gewoon staan toekijken hoe er in Somalië moslim-terroristen trainen? Ethiopië heeft alle recht om zich te verdedigen.

3. Ge maakt u nogal belachelijk. Ik vernam net in het nieuws dat de Islamisten in Somalië amnestie krijgen. Ge slaat de bal dus precies mis.

4. Die moslim-terroristen in Soedan (of in welk land het ook was, maar ik denk dat 't Soedan was), zijn echt geen lieverdjes. Naïeve praatjes gaan de mensen niet redden.

5. Ik snap echt niet waarom ge zo kritisch moet zijn voor iedereen die de Islamitische rechtbankern in Somalië wegwilt. Zij mogen niks van u, anderzijds is het wel zo dat moslims in Darfur een volkerenmoord aan het plegen zijn. Wanneer daar slachtpartijen plaatsvinden, dan is het belachelijk om met een moraliserend vingertje af te komen van "dit mag niet" en "dat mag niet".

6. Op sommige plaatsen in de wereld heert het recht van de sterkste. Wereldvreemde praatjes over mensenrechten maken daar geen indruk.

7. Ik las hier dat er in Ethiopië ook moslims wonen. In dat geval is het maar logisch dat Ethiopië zich hiermee bemoeit.

8. Uw woordkeus wanneer ge 't over Ethiopië hebt is tendensieus. Ik las dat de Islamisten amnestie krijgen.
Oud 2 januari 2007, 01:43   #95
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
De enige troepen die tot nog toe de grens zijn overgestoken zijn de Ethiopische. Daarmee is de escalatie van het Somalische conflict een feit. En daarvoor is enkel Ethiopië verantwoordelijk. Maar zij mogen dat blijkbaar ongestraft doen. Ah ja, want als het tegen moslims is, dan is alles tegenwoordig geoorloofd. Ook schendingen van het internationaal recht.
Internationaal recht? In Somalië geldt of gold alleen maar het recht van de sterkste.
Oud 2 januari 2007, 01:46   #96
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is belachelijk in dit conflict één van beide partijen te steunen. Geen enkele partij heeft nobele doelstellingen en de inmenging van Ethiopië in Somalië zal alleen maar voor meer ellende en instabiliteit van de regio zorgen. Een regio die sowieso al zwaar te lijden heeft. Niet alleen van conflicten en oorlogen, maar ook van natuururampen. And the world watches and does nothing. Behalve dan de stuk voor stuk dictatoriale leiders van de verschillende landen inschakelen om eigen belangen te realiseren.
Wat is het nu? Doet Europa niks of schakelt Europa dictators in? Uw betoog is echt heel verwarrend, hoor. Als ge het westen maar de schuld kunt geven, hee? Het heeft in ieder geval geen zin om die mensen als kleine kinderen te behandelen. Ze moeten leren hun problemen zélf op te lossen.
Oud 2 januari 2007, 02:16   #97
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Update, de UIC is nu ook Kismayo kwijt.

Somalia targets Islamists' escape
Somalia's transitional government has issued an urgent appeal to Kenya to seal their common border to prevent fleeing Islamist forces from crossing.

There has been no formal response, but a large convoy of armoured vehicles was seen heading towards the Somali border in the eastern Kenyan town of Garissa.
The appeal came after the Islamists were driven from their last stronghold, the southern port of Kismayo.
The Union of Islamic Courts (UIC) militia abandoned the town overnight.
Local militias briefly took control, before a combined Somali-Ethiopian force entered the port city to what local correspondents say was a big welcome.
Somali Prime Minister Ali Mohamed Ghedi has urged the African Union (AU) to send peacekeepers and offered an amnesty to Islamist fighters.
'Misled'
The Islamists had swept through Somalia last year, and their retreat from Kismayo is seen as a major reversal.

The UIC had withdrawn to Kismayo on Thursday, after abandoning the capital Mogadishu.
Mr Ghedi offered an amnesty to Islamist fighters who handed over their weapons and gave them three days to comply, saying they had been "misled by international terrorists".
However he stressed that there would be no amnesty for leaders of the UIC.
The BBC's Karen Allen in Nairobi, Kenya, says this is far from the end of the story, as the Islamists have vowed to fight back.
The presence of Ethiopian troops on Somali soil could damage the government's attempts to win widespread support, our correspondent says.
The prime minister also called on the AU to help stabilise the country.
"We would like the military observers and peacekeepers to come in to help us as soon as possible," he told reporters.
Talks rejected
Kenyan President Mwai Kibaki has called for a summit of East African countries to discuss the situation.
Ugandan Foreign Minister Sam Kutesa told the BBC that his country was ready to commit 1,000 troops as part of an African regional peace-keeping force, with a mandate to protect the government and help train troops.
An Islamic commander, Sheikh Yaqub Ishak, confirmed his forces had left Kismayo, but said they would not "stop fighting the Ethiopian invader".

The Islamists have rejected offers of talks with the government, saying Ethiopia must withdraw its forces first.
Ethiopian troops officially entered Somalia on 24 December, joining fighters loyal to Somalia's interim government, to repel an Islamist assault on the government stronghold of Baidoa.
Ethiopia accuses the UIC of harbouring al-Qaeda militants. This is denied by the militia.
The UIC assumed control of the capital in June, driving warlords out and rapidly extending its influence to much of central and southern Somalia.
Some analysts say the UIC's popularity stemmed from its ability to transcend the clan enmities that have bedevilled Somalia since the overthrow of former President Mohamed Siad Barre in 1991. The UN estimates that about 30,000 people have been displaced during the fighting, and casualties have been high.

Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/h...ca/6223283.stm

Published: 2007/01/01 21:59:51 GMT

© BBC MMVII
Oud 2 januari 2007, 12:03   #98
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Internationaal recht? In Somalië geldt of gold alleen maar het recht van de sterkste.
Dat is internationaal recht
Oud 2 januari 2007, 13:39   #99
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Het gaat hier niet enkel om de belangen van Somalië en Ethiopië. Die moslim-terroristen willen het Westen vernietigen. Daar gaat het OOK om.
En jij denkt dat ze die "moslim-terroristen" nu op andere gedachten hebben gebracht?

Citaat:
2. Ik besef juist heel goed dat ge Ethiopië veroordeelt, hier. Moeten zij dan gewoon staan toekijken hoe er in Somalië moslim-terroristen trainen? Ethiopië heeft alle recht om zich te verdedigen.
Ethiopië werd helemaal niet bedreigd tot de moment dat ze zonodig troepen over de grens moesten sturen. Oorlog met buurlanden is een veelbeproefd recept om de aandacht van de interne problemen af te leiden.

Citaat:
3. Ge maakt u nogal belachelijk. Ik vernam net in het nieuws dat de Islamisten in Somalië amnestie krijgen. Ge slaat de bal dus precies mis.
Euh... wat is je punt precies? Voor alle duidelijkheid: voor de leiders van de islamitische tribunalen is er geen sprake van amnestie hoor!!! En wat had je verwacht of gehoopt? Dat ze alle islamisten maar ineens afschoten?

Citaat:
4. Die moslim-terroristen in Soedan (of in welk land het ook was, maar ik denk dat 't Soedan was), zijn echt geen lieverdjes. Naïeve praatjes gaan de mensen niet redden.
En waar heb ik precies beweerd dat moslim-terroristen lieverdjes zouden zijn?

Citaat:
5. Ik snap echt niet waarom ge zo kritisch moet zijn voor iedereen die de Islamitische rechtbankern in Somalië wegwilt. Zij mogen niks van u, anderzijds is het wel zo dat moslims in Darfur een volkerenmoord aan het plegen zijn. Wanneer daar slachtpartijen plaatsvinden, dan is het belachelijk om met een moraliserend vingertje af te komen van "dit mag niet" en "dat mag niet".
Ik zag die islamitische rechtbanken ook liefst verdwijen hoor. Maar als daar geen degelijk alternatief tegenover staat, dan is een oorlog zinloos. Dat levert alleen maar meer ellende op. Ondertussen zijn verschillende krijgsheren terug opgedoken en werden de wapenopslagplaatsen van de islamitische rechtbanken her en der geplunderd. Dat belooft alvast weinig goeds. En doordat Ethiopië zich daar is gaan moeien, kunnen de problemen alleen maar uitbreiden naar de rest van de Hoorn van Afrika. Ethiopië beschuldigt Eritrea ervan steun te verlenen aan de islamitische tribunalen in de hoop om zo internationale steun te krijgen bij hun conflict met Eritrea. Nee, vrede is in die regio verder weg dan ooit, vrees ik.

En wat heeft de kwestie Darfur met deze oorlog te maken? Waar heb ik hier ooit al enige sympathie betuigt voor de slachtpartijen die daar aan de gang zijn? En dat is overigens ook alles behalve een religieus conflict hoor: beide partijen zijn daar moslim.

Citaat:
6. Op sommige plaatsen in de wereld heert het recht van de sterkste. Wereldvreemde praatjes over mensenrechten maken daar geen indruk.
En dankzij Ethiopië - waar ook het recht van de sterksten geldt - komt daar nu verandering in zeker! Werelvreemde praatjes, zei je?

Citaat:
7. Ik las hier dat er in Ethiopië ook moslims wonen. In dat geval is het maar logisch dat Ethiopië zich hiermee bemoeit.
Ja, Ethiopië heeft er alle baat bij om de talrijke interne conflicten waar het mee te kampen heeft nog wat op te drijven.

Citaat:
8. Uw woordkeus wanneer ge 't over Ethiopië hebt is tendensieus. Ik las dat de Islamisten amnestie krijgen.
Euh, nogmaals... en je punt is dat???

Laatst gewijzigd door Edina : 2 januari 2007 om 13:45.
Oud 2 januari 2007, 13:43   #100
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Internationaal recht?
Inderdaad, internationaal recht. De inmenging van Ethiopië in Somalië is een schending van het internationaal recht.

Citaat:
In Somalië geldt of gold alleen maar het recht van de sterkste.
Zeg maar gerust geldt hoor. Het zal er echt niet op verbeteren in de nabije toekomst. Integendeel. En hetzelfde geldt trouwens voor Ethiopië.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be