Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2003, 14:40   #81
Kleine Johannes
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
China wordt de volgende grootmacht en die kan niemand meer gaan stoppen want er zitten al een groot aantal multinationals met vestigingen met alles er op en er aan !

FORD zit er ook al ! in plaats van uit te breiden in Genk of Keulen !!
waaaaw! FORD zit er ook al !!!
Kleine Johannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2003, 14:51   #82
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kleine Johannes
Maar je slaat wel een stapje over, je vergeet dat het groepje dat kan beslissen die goedkopere TV te kopen steeds kleiner wordt, precies omdat er steeds minder TV's van 200 euro (of andere dingen) in België geproduceerd worden door arbeiders die er voor betaald worden, en op die manier aan een zekere koopkracht komen.
1)Neen, want de werkgelegenheid in exporterende bedrijven neemt ook toe
2)Neen, want de werkloosheidsuitkering neemt toe, waardoor zelfs niet werkenden nu gemakkelijk zo'n TV kunnen aankopen
3)Neen want de arbeiders van de exporterende bedrijven verdienen meer dan dat ze zouden verdienen met TV's te produceren
4)Neen, want er ontstaat een diensteneconomie, grotendeels ten dienste van de mensen die in de exporterende bedrijven werken.
Oud 9 december 2003, 14:53   #83
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Onze welvaart groeit omdat we steeds minder arbeiders nodig hebben?

De welvaart van die werkloze arbeiders groeit anders wel niet zo veel, of vind je dat onbelangrijk?
Dat ze werk zoeken. En dat ze daardoor niet belemmerd worden door de staat; en ze dus bvb gemakkelijk een bedrijfje kunnen opstarten. Ik vind daarom het idee van Vivant voor een basisinkomen prima.
Oud 9 december 2003, 14:56   #84
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Anke vander meersch vetrekt in omgekeerde richting, en dan plots wordt ze de pispaal.
Arm Vlaanderen.
Euhm, we zullen maar niet citeren uit de Blok tijdschriften van de tijd toen Anke bij de VLD zat zeker. Over pispaal gesproken.
Oud 9 december 2003, 15:00   #85
Kleine Johannes
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Maar je slaat wel een stapje over, je vergeet dat het groepje dat kan beslissen die goedkopere TV te kopen steeds kleiner wordt, precies omdat er steeds minder TV's van 200 euro (of andere dingen) in België geproduceerd worden door arbeiders die er voor betaald worden, en op die manier aan een zekere koopkracht komen.
1)Neen, want de werkgelegenheid in exporterende bedrijven neemt ook toe
2)Neen, want de werkloosheidsuitkering neemt toe, waardoor zelfs niet werkenden nu gemakkelijk zo'n TV kunnen aankopen
3)Neen want de arbeiders van de exporterende bedrijven verdienen meer dan dat ze zouden verdienen met TV's te produceren
4)Neen, want er ontstaat een diensteneconomie, grotendeels ten dienste van de mensen die in de exporterende bedrijven werken.
1) zoals bij Ford zeker?
2) ooit al eens een werkloosheiduitkering van dichtbij gezien?
3) die weinige die nog werk hebben wel, ja, de andere dus niet hé!
4) ook in de diensten is er een malaise, mocht je gelijk hebben, dan zouden er nu al geen werklozen meer zijn
Oud 9 december 2003, 15:01   #86
Kleine Johannes
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Onze welvaart groeit omdat we steeds minder arbeiders nodig hebben?

De welvaart van die werkloze arbeiders groeit anders wel niet zo veel, of vind je dat onbelangrijk?
Dat ze werk zoeken. En dat ze daardoor niet belemmerd worden door de staat; en ze dus bvb gemakkelijk een bedrijfje kunnen opstarten. Ik vind daarom het idee van Vivant voor een basisinkomen prima.
Denk je echt dat "ze" geen werk zoeken?
Oud 9 december 2003, 15:04   #87
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Kleine Johannes,
Waar heb ik gezegd dat we niet in een economische malaise zitten? Ik zeg enkel dat die binnenkort weer opgelost zal worden, en de werkgelegenheid in de dienstensector weer zal toenemen. Zoals dat alle vorige jaren gebeurd is.
En die economische malaise heeft niets te maken met goedkope producten uit China, integendeel. Het is nu één van de motoren van de heroplevende wereldeconomie.
Oud 9 december 2003, 15:09   #88
Kleine Johannes
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
China wordt de volgende grootmacht en die kan niemand meer gaan stoppen want er zitten al een groot aantal multinationals met vestigingen met alles er op en er aan !

FORD zit er ook al ! in plaats van uit te breiden in Genk of Keulen !!
Maar België is nog altijd een netto-exporteur van voertuigen, dus eigenlijk hebben we niet te klagen. En geef toe dat het nogal dwaas zou zijn om hier auto's voor China te produceren.
Het is even dwaas om in China auto's voor België te produceren, mijn gedacht. Net als het ook dwaas is dat er computers, DVD-spelers en -branders, speelgoed, hemden, dassen, elektronische snufjes, ..... in China geproduceerd worden voor "het Westen".
Oud 9 december 2003, 15:10   #89
Kleine Johannes
Burger

Standaard

Citaat:
Kleine Johannes,
Waar heb ik gezegd dat we niet in een economische malaise zitten? Ik zeg enkel dat die binnenkort weer opgelost zal worden, en de werkgelegenheid in de dienstensector weer zal toenemen. Zoals dat alle vorige jaren gebeurd is.
En die economische malaise heeft niets te maken met goedkope producten uit China, integendeel. Het is nu één van de motoren van de heroplevende wereldeconomie.
Ik help het je hopen.
Oud 9 december 2003, 15:17   #90
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is even dwaas om in China auto's voor België te produceren, mijn gedacht. Net als het ook dwaas is dat er computers, DVD-spelers en -branders, speelgoed, hemden, dassen, elektronische snufjes, ..... in China geproduceerd worden voor "het Westen".
Niks houdt u tegen om een in België geproduceerde computer te willen kopen. Maar ik waarschuw je enkel, dat, omdat onze lonen zo hoog zijn, arbeiders hem wellicht nooit kunnen betalen.
Een computer zou al rap dubbel zoveel kosten.

Maar hoe komt het dan dat onze lonen zoveel hoger zijn? Omdat de meerwaarde die door onze arbeiders gegeven wordt zo hoog is. Door ze arbeid te laten doen, bvb dassen maken waar hun geproduceerde meerwaarde kleiner is, worden hun lonen onvermijdelijk lager.
Oud 9 december 2003, 15:35   #91
Kleine Johannes
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Niks houdt u tegen om een in België geproduceerde computer te willen kopen. Maar ik waarschuw je enkel, dat, omdat onze lonen zo hoog zijn, arbeiders hem wellicht nooit kunnen betalen.
Een computer zou al rap dubbel zoveel kosten.

Maar hoe komt het dan dat onze lonen zoveel hoger zijn? Omdat de meerwaarde die door onze arbeiders gegeven wordt zo hoog is. Door ze arbeid te laten doen, bvb dassen maken waar hun geproduceerde meerwaarde kleiner is, worden hun lonen onvermijdelijk lager.
Als je nou werkelijk denkt, dat die gasten die in China computers zitten te assembleren aan een hongerloon, een zoveel hogere meerwaarde geven aan die computers ...
Oud 9 december 2003, 16:08   #92
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je nou werkelijk denkt, dat die gasten die in China computers zitten te assembleren aan een hongerloon, een zoveel hogere meerwaarde geven aan die computers ...
Ze doen dat niet aan een hongerloon. Ze doen dat aan een loon dat voor hen hoog is.
Oud 9 december 2003, 16:27   #93
Kleine Johannes
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ze doen dat niet aan een hongerloon. Ze doen dat aan een loon dat voor hen hoog is.
Hoog is natuurlijk zeer subjectief. Bedoel je met hoog dat ze zich zelf ook de DVD-spelers kunnen kopen die ze maken, en DVD's, om ze te bekijken op hun TV, die ze zich dan ook moeten kunnen permitteren. En hebben ze ook een 40-uren week, die hun vrije tijd genoeg geeft om 's avonds naar hun TV en DVD's te kijken, en in het weekend een uitstapje met hun eigen wagen te doen naar het plaatselijke bungalowpark annex subtropisch zwemparadijs.
Of bedoel je met hoog dat ze net te veel hebben om van honger om te komen, maar te weinig om er van te kunnen leven?

Je kan natuurlijk overschot van gelijk hebben, de toekomst zal het ons moeten aantonen.
Oud 9 december 2003, 16:39   #94
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hoog is natuurlijk zeer subjectief. Bedoel je met hoog dat ze zich zelf ook de DVD-spelers kunnen kopen die ze maken, en DVD's, om ze te bekijken op hun TV, die ze zich dan ook moeten kunnen permitteren. En hebben ze ook een 40-uren week, die hun vrije tijd genoeg geeft om 's avonds naar hun TV en DVD's te kijken, en in het weekend een uitstapje met hun eigen wagen te doen naar het plaatselijke bungalowpark annex subtropisch zwemparadijs.
Of bedoel je met hoog dat ze net te veel hebben om van honger om te komen, maar te weinig om er van te kunnen leven?

Je kan natuurlijk overschot van gelijk hebben, de toekomst zal het ons moeten aantonen.
Ik bedoel met hoog dat ze er véél beter van kunnen leven dan enkele jaren ervoor. En dat is wat voor hén telt. En ja, meer en meer kunnen zich een wagen aanschaffen. Dat is een enorm probleem in Shangai. De stad met nu 7x meer auto's dan parkeerplaatsen.
We zullen het zien in de toekomst. Ik gok vooral in Brugge. Binnen 10 jaar zullen de Chinezen beginnen komen zoals de Japanners nu. In ruil voor de producten die zij produceren gaan zij op een droomreis "Europa in 12 dagen". Waarmee het geld ook hier geinvesteerd wordt uiteraard.
Oud 9 december 2003, 17:03   #95
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Ik bedoel met hoog dat ze er véél beter van kunnen leven dan enkele jaren ervoor. En dat is wat voor hén telt. En ja, meer en meer kunnen zich een wagen aanschaffen. Dat is een enorm probleem in Shangai. De stad met nu 7x meer auto's dan parkeerplaatsen.
We zullen het zien in de toekomst. Ik gok vooral in Brugge. Binnen 10 jaar zullen de Chinezen beginnen komen zoals de Japanners nu. In ruil voor de producten die zij produceren gaan zij op een droomreis "Europa in 12 dagen". Waarmee het geld ook hier geinvesteerd wordt uiteraard.
Just, maar diene DVD speler zullen ze toch niet kunnen kopen. En aangezien het hier dan al werklozen zijn zullen wij hem ook niet meer kunnen kopen. resultaat.
Wallstreet anno.............
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2003, 18:21   #96
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1929? Onze bankensector is véél gezonder dan toen. Die crash was werkelijk gebaseerd op virtueel geld.
Als iedereen stopt met kopen, stort de economie in elkaar. Start iedereen terug met kopen, trekt het weer aan.
Produceren bedrijven dingen die niemand wil kopen, wordt er minder gekocht. Produceren ze dan dingen die mensen wél willen kopen wordt er terug gekocht.

We zijn in het tweede geval. En ook wel het eerste: de spaarcenten in Europa stapelen zich op. Dus als het consumentenvertrouwen stijgt, of er komen slimme nieuwe producten zijn we weer wég.

In 1993 werd trouwens hetzelfde als nu gezegd. En de jaren erna ging het toch o zo slecht.

Laat het mij zo zeggen: ik geloof niet in doemscenario's, ik weet dat buitenlandse handel goed is, maar de overheid kan betere dingen doen dan ze nu doet.
Oud 9 december 2003, 18:33   #97
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
1929? Onze bankensector is véél gezonder dan toen. Die crash was werkelijk gebaseerd op virtueel geld.
Als iedereen stopt met kopen, stort de economie in elkaar. Start iedereen terug met kopen, trekt het weer aan.
Produceren bedrijven dingen die niemand wil kopen, wordt er minder gekocht. Produceren ze dan dingen die mensen wél willen kopen wordt er terug gekocht.

We zijn in het tweede geval. En ook wel het eerste: de spaarcenten in Europa stapelen zich op. Dus als het consumentenvertrouwen stijgt, of er komen slimme nieuwe producten zijn we weer wég.

In 1993 werd trouwens hetzelfde als nu gezegd. En de jaren erna ging het toch o zo slecht.

Laat het mij zo zeggen: ik geloof niet in doemscenario's, ik weet dat buitenlandse handel goed is, maar de overheid kan betere dingen doen dan ze nu doet.
Om te kopen moet ge geld hebben. E zonder werk is zonder geld.
Wanneer de arbeider de producten niet kan kopen, door de torenhoge werkloosheid. Zal degene die werkt niet meer moeten produceren. Resultaat terug werklozen bij.
En wat het gezegde over de Banken aangaat, en hun gezondheid. Dat durf ik toch in tweifel trekken.
Anders zouden ze niet langs alle zijden moeten afslanken, met ontslagen en inkrimpingen van filialen.
Dus ik zie het niet zo rooskleurig als U met Uw jeugdige overmoed.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2003, 18:37   #98
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoog is natuurlijk zeer subjectief...
Ze krijgen blijkbaar een voldoende hoog loon dat ze voor dat loon dat werk wensen te doen. Dat is het belangrijkste, wat ze kunnen doen met dat loon is veel minder van belang. (Bovendien kan je DVD-spelers en dergelijke meer bezwaarlijk levensnoodzakelijke producten noemen)
Vanaf het ogenblik dat die arbeider het niet langer nuttig zal vinden om in die fabriek (voor die multinational) te gaan werken, dan zal hij wel beslissen om opnieuw op het platteland te gaan werken, zodat hij in zijn eigen behoefte(s) kan voorzien, maar denkt u dan echt dat hij het beter zal hebben dan nu het geval is?

Citaat:
Dat is helemaal niet dwaad; beide landen doen er namelijk voordeel bij omdat ze zich toe kunnen spitsen op datgene waar ze het beste in zijn.
Die economische theorie is heel simpel uitgelegd op: http://www.systemics.com/docs/ricardo/david.html

P.S. Boer_bavo heb ik het correct dat u nog niet aan het werk bent (en nog studeert)?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2003, 19:08   #99
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Om te kopen moet ge geld hebben. E zonder werk is zonder geld.
Wanneer de arbeider de producten niet kan kopen, door de torenhoge werkloosheid. Zal degene die werkt niet meer moeten produceren. Resultaat terug werklozen bij.
Laat alle werklozen dan maar samen een bedrijfje oprichten, en nuttige dingen produceren voor de mensen die wél nog werken. Arbeidskosten zijn zeer laag, er zijn immers veel werklozen.
Maar ja, als ze te oncreatief zijn, of de staat zorgt dat het moeilijk is om een bedrijfje op te starten, in tegenstelling tot bvb Duitsland of Denemarken. Dan wordt het al moeilijker.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be