![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zaak bloeit, en nar 20 jaar is ons bedrijfje ipv 1.500.000€, reeds 3 miljoen euro waard. Wanneer ik mij terugtrek uit de maatschappij, zal ik voor die aandelen één miljoen eisen, en geen 500.000. Zo ook met de huidige midlifers die investeren in de economie: de eceonomie mag dan nóg zoveel groeien. Eens die mensen op pensioen gaan, zal er een immense hap kapitaal wegvloeien. En de volgende generaties zijn met te weinig om dat verschil bij te passen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het repartitiestelsel is gebaseerd op belastingen; als er plots duizenden mensen stoppen met werken en beginnen pensioen te trekken, heb je daar dus net dezelfde apocalyptische taferelen als je daarnet schetste: het aantal mensen dat belastingen betaalt, vermindert; het aantal mensen dat belastinggeld nodig heeft, stijgt. Dat is krek hetzelfde mechanisme dat jij daarnet beschreef, waardoor het spaar-model zou instorten. Leg mij dan eens uit, Jaani - en niet in managertaal alstublieft, we willen niet dat de mensen denken dat we intellectuelen zijn hé - hoe dat wél betaalbaar gaat blijken, in 2020, jouw repartitiestelsel? Of bespaar u de moeite. Paul Samuelson, vooraanstaand econoom en grote voorstander van repartitie, noemde de sociale zekerheid een "Ponzi-scheme", een piramidespel. Lovend, bedoelde hij dat: want aangezien er altijd meer en meer geproduceerd zou worden, blijft dat piramidespel betaalbaar, aldus Samuelson. Dat belooft een klein beetje problematisch te worden als je sparen ontmoedigt - en zo de productiviteitsgroei gaat afremmen - of zelfs kapitaalsvlucht wil opwekken ("laat de rijken de crisis betalen", nietwaar) én terzelfdertijd hoopt dat de koek in 2020 groot genoeg zal zijn om te herverdelen. Dat zou wel eens ijdele hoop kunnen blijken.
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rendenieren??
En wat met de 99,8% Vlamingen die daar niet rijk genoeg voor zijn?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik op pensioen ben, denk ik niet meer in termen van "inkomen". Ik ben dan moegewerkt, en wil gewoon het geld opdoen dat ik gespaard heb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik 20% van een bedrijf bezit, en dat bedrijf groeit, zal ik nog steeds 20% bezitten. Economische groei (door technologische vooruitgang en stijgende productiviteit) heeft geen invloed op dat systeem. Kijk maar naar die mensen die na 20 jaar merken dat ze nog aandelen van Nokia of Microsoft liggen hebben uit de jaren '80. Maar die stijgende productie heeft wél een gevolg bij het repartitiesysteem. Vroeger moest een boer 80% van zijn geproduceerde goederen houden voor zijn eigen gezin. Dus kunnen vier boeren instaan voor één extra gezin. Dat kan dan gaan over gepensioneerden, over werklozen, maar ook over overheidsjobs. Maar vandaag produceert één boer eten voor een half dorp. Dezelfde evolutie hebben we gezien bij de industrie.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Nu is rentenieren misschien wel een beetje hooggegrepen, ja.
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
Het lijkt me toch realistischer dat je dat stukje bij beetje verkoopt. Je weet wel; naarmate dat je het nodig hebt bijvoorbeeld.
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je maakt trouwens een vreemde, omgekeerde redenering: belastingen als "datgene wat een boer niet nodig heeft voor zichzelf"?! De controleur zal het graag horen: "Tja, ik kan u niet betalen, ik heb dit geld voor mezelf nodig." Het is eerder omgekeerd natuurlijk: de belastingen bedragen x %, en jij trekt je plan maar. En dat zal de komende jaren zo blijven. Bovendien begint men steeds meer de spaarder te viseren; al die factoren zullen ertoe leiden dat de taart niet zo snel groeit als jij wel zou willen. Er is nog een bijkomend element: 1/4de van de werkende bevolking werkt voor de overheid, en is dus een (fiscale) last voor de anderen. Dat betekent dat slechts een goede 2,7 miljoen Belgen momenteel instaan voor het onderhoud van de anderen, en geen 3,7 miljoen; overheidspersoneel betaalt geen belastingen, dat is een louter boekhoudkundige transactie. Een kapitalisatiesysteem is dus met voorsprong te verkiezen boven een repartitiesysteem.
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idd. Verkopen. En niet rentenieren zoals bobke voorstelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tijdens hun beroepsloopbaan bouwden ze een kapitaal (productiemiddelen) op. Daardoor ligt de productiviteit van de werkenden hoog genoeg om te delen met de gepensioneerden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een groot deel van de bevolking verdient vandaag onvoldoende om nog geld opzij te kunnen zetten voor later. Zelfs als de belastingen dalen, zal die groep onmogelijk kunnen instaan voor haar eigen pensioen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze kiezen veel liever voor een systeem van leningen. Dat is voor het bedrijf nadeliger, maar voor de aandelhouders voordeliger. Citaat:
Citaat:
Vandaga wordt dat geld nog teveel geïnvesteerd in de industrie, terwijl de dienstensector voor steeds meer werkgelegenheid zorgt. De overheid is nodig om te kijken in wélke bedrijven geïnvesteerd wordt. Mijn geld voor mijn pensioen moet niet in een Taiwanese fabriek worden geïnvesteerd.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En waarom zou er niet in Taiwan geïnvesteerd mogen worden? Moeten we dan niet solidair zijn met onze Taiwanese broeders? Het is in ons beider voordeel: hogere productie, hogere lonen ginder, meer winst voor jou als aandeelhouder, meer koopkracht daar en dus grotere afzetmarkt voor onze economie, enzoverder enzovoort.
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
|
![]() En ook: de overheid vertrouwen om zulke keuzes te maken, dan kan je eigenlijk net zo goed meteen het hele pensioensysteem opblazen.
![]() |