Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2007, 13:23   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dat zijn andere mensen, u bedoelt Slowaken.

De situatie in Tsjechieslowakije was inderdaad vergelijkbaar met onze situatie nu, maar er is (helaas) geen zekerheid dat onze scheiding ook zo vreedzaam zal verlopen.
En waar ziet u dan tekenen die op een gewelddadige scheiding wijzen???
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 13:29   #82
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En waar ziet u dan tekenen die op een gewelddadige scheiding wijzen???
Die zie ik niet, maar dat de boedelscheiding tussen Tsjechie en Slowakije goed ging hoeft niet te betekenen dat het hier ook goed gaat. Alleen al het bijzondere van Brussel kan problemen opleveren.

Let wel, ik zeg niet dat de scheiding sowieso problemen oplevert, ik zeg enkel dat dit een mogelijkheid is. Een kleine mogelijkheid misschien, maar toch een mogelijkheid.
Oud 17 januari 2007, 13:32   #83
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
De splitsing van het kiesarrondisement staat in de grondwet, de aanhechting van St. Genesius Rode niet. De Vlamingen hoeven helemaal geen prijs te betalen voor de splitsing van BHV, Di Rupo weet dat maar probeert natuurlijk zoveel mogelijk uit de brand te slepen.
Goed gezegd.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 13:32   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die zie ik niet, maar dat de boedelscheiding tussen Tsjechie en Slowakije goed ging hoeft niet te betekenen dat het hier ook goed gaat. Alleen al het bijzondere van Brussel kan problemen opleveren.

Let wel, ik zeg niet dat de scheiding sowieso problemen oplevert, ik zeg enkel dat dit een mogelijkheid is. Een kleine mogelijkheid misschien, maar toch een mogelijkheid.
Zeg nooit nooit, maar ik zie niet goed in waarom het in België tot een gewelddadige scheiding zou komen. Alle staatshervormingen zijn in der minne geregeld. Er zijn wel wat betogingen geweest (vooral Vlaamse dan), maar tot enig geweld is het nooit gekomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 13:40   #85
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Zeg nooit nooit, maar ik zie niet goed in waarom het in België tot een gewelddadige scheiding zou komen. Alle staatshervormingen zijn in der minne geregeld. Er zijn wel wat betogingen geweest (vooral Vlaamse dan), maar tot enig geweld is het nooit gekomen.
Er zijn genoeg conflictpunten: Brussel, staatsschuld, taalminderheden/faciliteiten, etc. Misschien is het belangrijkste probleem nog wel de reactie van de Vlamingen die zich toch meer Belg voelen dan Vlaming.

Het kan zeer goed lukken, maar dit is (helaas) niet met zekerheid te zeggen. Ik kan er echter niet tegen dat sommige mensen beweren dat "omdat het 15(?) jaar terug is goedgegaan in een midden-Europees land, zal het hier ook goed gaan."
Oud 17 januari 2007, 13:43   #86
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn genoeg conflictpunten: Brussel, staatsschuld, taalminderheden/faciliteiten, etc. Misschien is het belangrijkste probleem nog wel de reactie van de Vlamingen die zich toch meer Belg voelen dan Vlaming.

Het kan zeer goed lukken, maar dit is (helaas) niet met zekerheid te zeggen. Ik kan er echter niet tegen dat sommige mensen beweren dat "omdat het 15(?) jaar terug is goedgegaan in een midden-Europees land, zal het hier ook goed gaan."
Ik voorzie geen geweld omdat NAVO en EU niet zullen toelaten dat er geweld is op de plaatsen waar hun zetels zijn gevestigd en waar een groot aantal van hun werknemers wonen (bovendien zou dit een enorm gezichtsverlies betekenen voor vooral de EU).
Oud 17 januari 2007, 14:46   #87
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behalve de 5 kasseien die in Voeren naar elkaar zijn gesmeten
Oud 17 januari 2007, 14:51   #88
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Behalve de 5 kasseien die in Voeren naar elkaar zijn gesmeten
Pas op, als de Franstaligen in hun voorrechten bedreigd worden, gebruiken ze wel wapengeweld.

http://www.ping.be/~ping0803/Dorpen/taalstrijd2.htm

Citaat:
De zwaarste confrontratie greep plaats op 9 maart 1980. Via Remersdaal, waar in de voormiddag al schermutselingen waren geweest, gingen de Vlaamse 'wandelaars' richting 's-Gravenvoeren. De rijkswacht had zich daar verzameld, omdat er in dat Voerdorp opnieuw problemen werden verwacht. De zaak liep echter al uit de hand in Sint-Pietersvoeren. Joseph Snoeck, een Luiksgezinde die ook buiten Voeren bekend was als uitbater van de plaatselijke forellenkwekerij, had aan zijn gevel een vlag van de Action fouronnaise hangen. Toen enkele manifestanten aanstalten maakten om die vlag weg te halen, verscheen Snoeck in het venster van de eerste etage met een geweer. Dat had echter een averechts effect: in plaats van de belagers af te schrikken, lokte het nog meer manifestanten aan. Toen hij enkele schoten loste, zocht iedereen wel even dekking. Maar daarna bestormden de manifestanten het huis en sloegen alles kort en klein.
In september 1979 had een Luiksgezinde cafébaas in 's-Gravenvoeren al eens het vuur geopend op enkele Vlaamse Voerenaars en het mag bijna een wonder heten dat er nooit doden zijn gevallen in één van die gewelddadige confrontaties. Het sociale leven en het toerisme vielen in die periode ook nagenoeg helemaal stil. Buitenstaanders durfden gewoon niet meer naar Voeren komen. Enkele keren werd zelfs een samenscholingsverbod afgekondigd en deelnemers aan de karnavalstoet van 1980 in 's-Gravenvoeren mochten maar in groepjes van vijf op straat komen.
Oud 17 januari 2007, 14:56   #89
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik snap di Rupo toch niet hoor... Elke ietwat toekomstdenkende Franstalige ziet in dat het debat rond B-H-V een overroepen debat is. Het is een kieskring die niet grondwettelijk in orde is en waarvan het Arbitragehof gesteld heeft dat er in 2007 een oplossing voor moet komen.

En nu gaat di Rupo even doodleuk verkondigen dat hij die splitsing enkel toelaat wanneer één of meerdere faciliteitengemeenten bij Brussel worden aangesloten. Bij diezelfde eis stelt hij dan ook nog eens de taalgrens in kwestie én wil hij een Franstalige premier. Met dat laatste heb ik op zich niet zoveel problemen (als de persoon in kwestie meertalig is en de capaciteiten bezit, waarom niet dan?). Maar al die voorgaande "eisen" getuigen van een compleet verkeerd inzicht in de communautaire discussies.

Jij wordt ooit een Vlaams-nationalist...

En wat als ik zeg dat Di Rupo een beter inzicht heeft in die communautaire discussies dan je denkt? Vooral wat betreft zijn gesprekspartner?

Je antwoord nu zal zijn dat je dat niet gelooft, je antwoord in de (verre) toekomst zal je een nazificatie van Hans opleveren...
Oud 17 januari 2007, 15:01   #90
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

We zullen de mars van enkele jaren terug in Halle nog eens moeten herhalen enkele weken voor de bollekeskermis
Oud 17 januari 2007, 15:04   #91
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En dat dank zij Politics.be
Oud 17 januari 2007, 15:06   #92
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Pas op, als de Franstaligen in hun voorrechten bedreigd worden, gebruiken ze wel wapengeweld.

http://www.ping.be/~ping0803/Dorpen/taalstrijd2.htm
Juist, maar het blijft een lokale vechtpartij en maakt de taalstrijd nog steeds niet geweldadig
Oud 17 januari 2007, 15:09   #93
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
En dat dank zij Politics.be
Reken daar maar niet op.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 15:34   #94
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

We moeten ons gewoon niet laten doen door Di Rupo. Laat hem maar dreigen. Om gemeenten van gewest te doen veranderen, is er een 2/3e meerderheid nodig in Wallonië én in Vlaanderen. Daar raken ze toch nooit aan.

We kunnen hem voor de keuze stellen: BHV splitsen of belgique splitsen.
En alleszins mogen we niet vergeten dat wij eigenlijk de beste troeven in handen hebben. Om Vlaamse gemeenten bij Brussel te voegen is er een 2/3e meerderheid nodig. Om Vlaanderen onafhankelijk te verklaren is er enkel in Vlaanderen een gewone meerderheid nodig.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 15:55   #95
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
We moeten ons gewoon niet laten doen door Di Rupo. Laat hem maar dreigen. Om gemeenten van gewest te doen veranderen, is er een 2/3e meerderheid nodig in Wallonië én in Vlaanderen. Daar raken ze toch nooit aan.

We kunnen hem voor de keuze stellen: BHV splitsen of belgique splitsen.
En alleszins mogen we niet vergeten dat wij eigenlijk de beste troeven in handen hebben. Om Vlaamse gemeenten bij Brussel te voegen is er een 2/3e meerderheid nodig. Om Vlaanderen onafhankelijk te verklaren is er enkel in Vlaanderen een gewone meerderheid nodig.
Oud 17 januari 2007, 16:12   #96
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Juist, maar het blijft een lokale vechtpartij en maakt de taalstrijd nog steeds niet geweldadig
Ik verwacht wel wat door Belgische machten georchestreerd francofoon geweld in de Rand en eventueel Voeren.
Oud 17 januari 2007, 16:28   #97
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ik verwacht wel wat door Belgische machten georchestreerd francofoon geweld in de Rand en eventueel Voeren.
Correct, ik had het over de recente geschiedenis, tot vandaag de dag kan men Vlaanderen-Wallonië onmogelijk een gewelddadige strijd noemen.
Oud 17 januari 2007, 17:08   #98
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Brussel geeft ge aan de EU als een autonome stadstaat voor internationale instellingen ...

Dan is iedereen content trouwens. ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 17:15   #99
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Brussel geeft ge aan de EU als een autonome stadstaat voor internationale instellingen ...

Dan is iedereen content trouwens. ...
Iedereen? de EU niet, veel Vlamingen niet, veel Brusselaars niet , etc. Inderdaad dat is iedereen.
Oud 17 januari 2007, 17:28   #100
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen? de EU niet, veel Vlamingen niet, veel Brusselaars niet , etc. Inderdaad dat is iedereen.
Juist, maar wat is het alternatief?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be