Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Wat is jullie netto inkomen per maand? (zonder extra's als maaltijdcheques)
ik studeer nog 16 21,05%
ik ben werkloos 2 2,63%
ik ben werkonbekwaam 3 3,95%
minder dan 1000 euro 7 9,21%
tussen 1000 en 2000 euro 31 40,79%
tussen 2000 en 3000 euro 6 7,89%
tussen 3000 en 4000 euro 7 9,21%
meer dan 4000 euro 4 5,26%
Aantal stemmers: 76. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2007, 22:26   #81
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Momenteel ben ik nog student. Ik zou na mijn studies wel graag ergens in de States gaan werken, dan verlies ik tenminste niet bijna de helft van mijn loon aan de belastingen en zekerheidsbijdragen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 23:11   #82
MaXiMuS
Banneling

MaXiMuS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Awel, volgens uw statistische bronnen is mijn maandinkomen 0 € /maand.

Dat geldt trouwens ook voor de ongeveer 25.000 europese ambtenaren die Brussel bevolken;

is dat onderwijl niet al gewijzigd: de europese "ambtenaren" betalen toch reeds belastingen??
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 23:17   #83
MaXiMuS
Banneling

MaXiMuS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tien jaar geleden verdiende een goeie vriend van mij ruim 2.700 €/maand netto (+ bedrijfswagen en tal van extra-legale rommel) als productmanager (niet eens topkader) bij een middengroot farmaceutisch bedrijf. Ik weet dat omdat ik toen in een heel andere hoedanigheid z'n zaken behartigd heb. Die gast had toen een ancienniteit van 7 jaar. (bioloog van opleiding)

Okay, da's een multinational; maar het was ook 10 jaar geleden.

desiderius is fiscalist?
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 23:20   #84
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt zelf al goed aangegeven hoe d�*t precies komt. (stagiair)
Bovendien geef ik je 100% gelijk dat je voorrang geeft aan 'plezier in het werk' dan aan het rauwe streven naar altijd maar meer... Als zelfstandige is het niet moeilijk om 60 - 80 urige weken te kloppen wanneer de zaakjes vlot draaien, maar dat wreekt zich uiteindelijk op tal van vlakken. Met de juiste 'fiscale begeleiding' slaag je er in die gevallen anderzijds wel in om een behoorlijk riant inkomen op te trekken, maar wat ben je ermee als je dokter je aanraadt om het rustiger aan te doen na dat hartinfarct en die dubbele bypass bovenop de ondertussen hardnekkige maagzweer? Heb ik in m'n onmiddellijke omgeving ook al vaak zien gebeuren.
Hier ga je precies van uit dat zaakjes per definitie vlot draaien. Als ik naar de computerwinkels in Zonhoven kijk, zie ik er eentje die een massa-omzet draait van, een wilde gok, 60 000 EUR per week. Maar dan ook weer vijf anderen die spartelen om boven water te blijven. Ik wil gewoon niet weten wat die andere verdienen, ik zou medelijden krijgen.

Het lijkt me gewoon niet vanzelfsprekend dat "zelfstandigen = riant loon hebben". Het ligt ook aan uw eigen capaciteiten, de markt waar je in speelt, de middelen die je hebt...
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 23:35   #85
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Er zijn altijd uitzonderingen

amai, 1000€ verschil de maand is wel groot contrast? Bent u zelfstandige?
Nee, gewoon arbeider, maar het zit zo: soms werk ik de ene maand 5 dagen per week met dagshift, zonder meer, en de andere maand werk ik met een 6dagen-week met nacht, zaterdag, zondag, feestdagen inclusief, en eventuele overuren... dus mag je wel een verschil verwachten eh
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 23:42   #86
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Hier ga je precies van uit dat zaakjes per definitie vlot draaien. Als ik naar de computerwinkels in Zonhoven kijk, zie ik er eentje die een massa-omzet draait van, een wilde gok, 60 000 EUR per week. Maar dan ook weer vijf anderen die spartelen om boven water te blijven. Ik wil gewoon niet weten wat die andere verdienen, ik zou medelijden krijgen.

Het lijkt me gewoon niet vanzelfsprekend dat "zelfstandigen = riant loon hebben". Het ligt ook aan uw eigen capaciteiten, de markt waar je in speelt, de middelen die je hebt...
als zelfstandige moet ge ook veel chance hebben. Het is echt geen garantie op succes, vele initiatieven draaien uit op een fiasco. Het is wel zo dat ondernemingszin cultureel bepaald kan zijn.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 23:43   #87
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
als zelfstandige moet ge ook veel chance hebben. Het is echt geen garantie op succes, vele initiatieven draaien uit op een fiasco. Het is wel zo dat ondernemingszin cultureel bepaald kan zijn.
voila. Ik vind het dus onterecht om te zeggen dat bijna alle zelfstandigen boven de 3000 netto per maand zitten.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 23:51   #88
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voila. Ik vind het dus onterecht om te zeggen dat bijna alle zelfstandigen boven de 3000 netto per maand zitten.
Van de succesvolle zelfstandigen zit de meerderheid hier toch boven volgens mij.
Oud 28 januari 2007, 23:52   #89
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

ja, maar is dat pure winst?
Oud 28 januari 2007, 23:54   #90
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

netto, ja
Oud 29 januari 2007, 00:04   #91
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is netto ?
Na het betalen van verzekeringen voor ziekte en invaliditeit, pensioenen, Werkloosheid enz ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 00:31   #92
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
is dat onderwijl niet al gewijzigd: de europese "ambtenaren" betalen toch reeds belastingen??
Europese ambtenaren worden aan de bron belast door de EU; ook hun sociale bijdragen worden daar geïnd; in totaliteit komt dat neer op een heffing van ongeveer 17%. Voor het overige zal een EU-ambtenaar z'n belastingsaangifte voor de Belgische Staat blanco terugsturen, want er bestaat zoiets als het verbod op dubbele aanslag. (belastbaar inkomen = 0)

BTW, (on)roerende voorheffingen, taksen e.d.m. betalen ze net zoals iedereen in dit land.

ps. ik ben geen fiscalist; héb wel een steengoeie fiscalist.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 00:42   #93
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het enige wat je hier aantoont is dat zelfstandigheid risicovol is.
Als ik even om me heen kijk, dan heb ik bij de recente verbouwingen aan m'n huis de ene na de andere 'goed boerende' zelfstandige stielman zien passeren. Al eens geprobeerd om een stukadoor te pakken te krijgen? Of een schrijnwerker, loodgieter, electricien ? Die mannen hebben een agenda die veel gestresseerde managers nog aardig zou doen opkijken. En als ik zie wat die gasten aanrekenen (terecht, want de markt is krap en vakmanschap mag me wat kosten), dan verdienen die bijzonder goed hun kost.

Vooraleer je ook gaat investeren in een handelspand, een voorraad etc... (laat staan personeel) moet je al heel stevig in je schoenen staan. Boetiekjes bvb. zie je in alle (middel-)grote steden met vlagen verschijnen en spontaan weer verdwijnen. Anderzijds levert een goeddraaiende bakkerij in de meeste gevallen ook een heel fraai inkomen op; alleen schrikken de werkuren nogal wat aankomende 'zelfstandigen' nogal af. (in aanvulling op het lamentabele ondernemingsklimaat in dit land)

Nogmaals: voor minder dan 3000 €/maand loont het niet om dergelijke risico's te nemen. Ik zou het alleszins niet doen.

Enneuh... technisch gesproken is het 'inkomen' van een zelfstandige iets anders dan wat een werknemer of een ambtenaar daarvan maakt. Als zelfstandige keer je jezelf een inkomen uit in functie van het fiscaal meest vriendelijke scenario. Er zijn ontzettend veel zelfstandigen die op papier slechts 800 €/maand verdienen, maar wel een mooie woning betrekken en met een knappe slee rondtuffen. Volledig legaal welteverstaan, ik insinueer absoluut niet dat ze daarvoor zouden moeten foefelen.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 07:34   #94
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is natuurlijk zo...

Maar uit m'n discussie met hellfigger kan ik toch stellen dat er nog wat plaatsjes zijn in den bouw (wat ik wel al dacht). Hieruit haal ik toch dat als je er heel hard tegenaan durft gaan je in België als zelfstandige wel eens aan de kassa kunt passeren. Alleen is dat nie zo van zelfsprekend zoals u zegt lukt het niet altijd...

Als je niet bang bent van lange uren te kloppen kan je volgens mij wel een eindje geraken in België en daar blijf ik bij... Je kan natuurlijk ook een rol band gaan doen en later reclameren dat je niet voldoende verdient das waar...

Het is hetzelfde op aandelenmarkten (en alle markten eigenlijk) durf je weleens een vet risico te nemen dan heb jij wel eens kans op een grote winst. Zonder dat groot risico zal je ook wel winnen maar gewoon veel gematigder...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 07:56   #95
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Velen draaien uit op fiasco das zeker zo maar velen draaien ook uit op groot succes wat weegt het zwaarste door denk je?

Maar zoals je vroeger al aangaf het is natuurlijk wel wat zwaarder dan een jobke bij de overheid waar met u met handen en voeten gaat uitleggen hoe je een brief moet plooien om in een envelop te steken... Die keuze moet je dan zelf maken ik zie dat jij die al maakte (zeer extreem zelf) ik weet het nog niet zeker niet voor de overheid in de toekomst maar in de privé met veel zelfopoffering of niet ben ik nog niet aan uit (heb dan ook wel nog tijd )
Oud 29 januari 2007, 08:11   #96
largo_w

Standaard

Zijn hier landbouwers op het forum eigenlijk?

Een aardappel-boer bvb heeft vandejaar ook mogen aan de kassa passeren denk ik en netto of niet netto voor landbouwers zit dat heel anders...
Oud 29 januari 2007, 08:24   #97
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
niet alle zelfstandigen verdienen meer dan 3000 per maand. Dit lijken me eerder uitzonderingen.
Officieel toch niet nee De meeste net genoeg om rond te komen.

Wanneer je niet meer dan 3.000eur netto overhoud als volledig zelfstandige kan je er maar beter mee stoppen en parttime in loondienst gaan werken, daar heb je tenminste nog sociale zekerheid.

Mijn inkomsten schommelen nogal, hangt ervan af hoeveel hooi ik op mijn vork neem in mijn zelfstandig bijberoep. Maar als vrouw zonder enig relevant diploma mag ik zeker niet klagen.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 08:49   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik dat hier zo lees, zijn er toch veel sukkelaars die voor wat zakgeld gaan werken.
Als invalide bouwvakker( wel steeds risico jobs) heb ik duidelijk meer zonder werken, dan zij met een hele dag hard zwoegen.

Kan dus enkel een paar goede raden geven voor de laagverdieners.
1) zorg dat je minstens een master of twee hebd.
2) neem de gevaarlijke jobs aan.
3) zorg dat je een rendabel eigen bedrijf hebt.

Indien je niet één van deze zaken doet en niet erft, zal je moeten werken tot je sterft en dan zal je nog niets achterlaten voor je nakomelingen. Ook zij zullen dan één van deze drie moeten doen of werken tot ze sterven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 08:55   #99
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als ik dat hier zo lees, zijn er toch veel sukkelaars die voor wat zakgeld gaan werken.
Als invalide bouwvakker( wel steeds risico jobs) heb ik duidelijk meer zonder werken, dan zij met een hele dag hard zwoegen.

Kan dus enkel een paar goede raden geven voor de laagverdieners.
1) zorg dat je minstens een master of twee hebd.
2) neem de gevaarlijke jobs aan.
3) zorg dat je een rendabel eigen bedrijf hebt.

Indien je niet één van deze zaken doet en niet erft, zal je moeten werken tot je sterft en dan zal je nog niets achterlaten voor je nakomelingen. Ook zij zullen dan één van deze drie moeten doen of werken tot ze sterven.
Yep, das juist... maar je bent invalide bouwvakker dus veel zal je er niet van kunnen genieten zeker? In de bouw zelfstandig zijn is goed en wel hoor, zolang je personeel hebt dat voor jou werkt en zelf niets anders moet doen dan klantenbezoeken en de werf gaan inspecteren, anders ben je versleten op je 50ste en daar zit je dan met al je geld. Ik zie er zo genoeg rond mij hoor.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 09:00   #100
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
400 euro/maand.
Kun je daar leren botten mee kopen voor je Freya?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be