![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 09:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Papias vermeldt niet dat Mattheüs "als eerste schreef", maar gewoon dat Mattheüs "logia schreef". Meer niet. Slechts door interpretatie kan men komen tot "als eerste", wat evenwel goed kan zijn. Immers, bij meerdere kerkvaders vinden we opinies als zou Mattheüs de eerste zijn geweest. Als ik me niet vergis, heeft de Kerk dat ook zo geleerd. Pas in de 19e eeuw heeft men vanuit modernistische kringen dat anders gaan zien en Marcus als eerste evangelist naar voorgeschoven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met "ik denk", "ik geloof", "ik veronderstel"... komen we er niet. Er moeten bronnen zijn om tot een conclusie te kunnen komen. Juist dat is zo het schrijnend gebrek bij diengenen die in onze dagen aan een herinterpretatie van het christendom willen doen. Dus neemt de fantasie de overhand over de historische bronnen... We zitten volop in de broodje-aapverhalen met een getrouwde Jezus, eerste christenen die een heel andere leer hadden die dan het "echte "christen"dom zou moeten zijn, enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 09:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Inderdaad ik gebruik vaak het woordje 'vermoedelijk' 'mogelijk' 'ik veronderstel' omdat ik voorzichtig ben in deze. We gaan ver terug in de tijd en de bronnen zijn soms mistig. Ik ben inderdaad niet zo zeker als jij en alles wat ik beweer is onder voorbehoud dat ik me vergis. Is dit bij jou ook zo? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als er niets te verbergen valt zouden zij deze toch zonder problemen openstellen voor de academici. Ook de archeologische onderzoeken van de kelders en funderingen van Vaticaanstad worden door hen gewoon verhinderd en zelfs verboden. Het Vaticaan is één van de oudste gebouwen in Europa dat nog bijna in oorspronkelijke staat is en bezit de oudste bibiotheek van Europa, maar word niet vrijgesteld voor de academici. En enkel hun reactie op het boek de Da VINCI code verraad dat er zaken zijn die zij verborgen houden. Ook het feit dat ze de andere evangelies niet vrij laten lezen, duid voor mij op het achterhouden van informatie voor de rest van de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit wordt bevestigd door Irenaeus, Eusebius, Origines 1."Mattheüs gaf onder de Hebreeën een evangeliegeschrift uit in hun eigen taal, toen Petrus en Paulus in Rome evangeliseerden en de kerk grondvestten." (Indien dit waar is, is het evangelie geschreven in een tijd voor de val van Jeruzalem) (Bron: Irenaeus, +125-+190, bisschop van Lyon, leerling van Polycarpus uit Klein-Azië, op zijn beurt leerling van de presbyter Johannes.) 2. "Wederom geeft Clemens in die boeken over de samenstelling van de evangeliën een overlevering weer van de vroegere presbyters. Hij zei, dat het op deze wijze was: eerst geschreven waren van de evangeliën degene die de genealogieën bevatten (Mattheüs en Lucas)." (Bron: Eusebius, +265-339, bisschop van Caesarea, over Clemens van Alexandrië +150-+215.) 3. "Onder de vier Evangeliën, die de enige ontwijfelbare in de kerk van God onder de hemel zijn, ben ik dank zij de overlevering te weten gekomen dat het eerste door Mattheüs, die eenmaal een tollenaar was, maar later een apostel van Jezus Christus, is geschreven en dat het bestemd was voor debekeerlingen onder de Joden, en het werd gesteld in de Hebreeuwse (=Aramese) taal." (Bron: Origenes van Alexandrië, +185-255.) Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 10:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Jan van de Berghe: [ Citaat:
Je stelt het toch wel wat te eenvoudig voor. Bepaalde archieven worden (nu pas) opengesteld voor wetenschapslui. 'Jantje' heeft hier wel een punt. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 11:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar je moet toch opletten met het aanhalen van de Talmoed. Je zou wel eens een doos van Pandora kunnen openen. De Talmoed spreekt inderdaad over Jezus als over 'de gehangene'. Ik heb je reeds proberen te verduidelijken waarom dat is. Maar goed, ik wil je dit punt geven. Maar de Talmoed spreekt ook over Jezus als een bastaard, als een overspelig kind van Maria met een Romeinse soldaat Panthera. Dan moet je dit laatste ook aanvaarden: weg met de onbevlekte ontvangenis, weg is de boodschap van de Engel Gabriël en weg is natuurlijk ook een Jezus als zijnde de zoon van God. Dit is dus ook wat de Talmoed zegt en die geloof jij blijkbaar als ik het goed begrijp. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 12:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Archeologische onderzoekingen? Men heeft Sint-Pieters grondig onderzocht om te weten te komen of de overlevering dat het graf van de heilige Petrus wel lag op de plaats waarvan men dacht dat het er lag. Er zijn toen ingrijpende archeologische werkzaamheden geweest. Blijkbaar weet u dat niet. Ik zou trouwens niet weten welke archeoloog een bepaalde aanvraag heeft ingediend en welke geweigerd. U schijnt dat wel te beweren. Of is dit het zoveelste lasterverhaaltje zonder enige bron, zonder enig bewijs, zonder enige verwijzing? Kortom, wie heeft de "kelders en funderingen" willen onderzoeken daarbij stotend op een njet van de Vatikaanse gezagsdragers. Trouwens, "het" Vatikaan is geen "een van de oudste gebouwen van Europa". De huidige Sint-Pieters en de meeste paleizen op Vatikaans grondgebied dateren uit de Renaissancetijd. De bibliotheek is ook niet de oudste van Europa en is, in tegenstelling tot wat u schrijft, weldegelijk opengesteld voor de wetenschappers. Reactie op dat broodje-aapboek? Terecht. 't Boek wekt de schijn aan geschiedschrijving te doen, terwijl het evenwel verzinkt in verbeelding en ongebreidelde fantasie. Er worden allerlei axioma's vooruitgeschoven, onbewezen premissen gelanceerd maar dan met de schijn dat alles op bronnen en bewezen feiten steunt. 't Tegendeel is evenwel waar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, ga eens uit van wat in het NT staat in plaats van uw eigen fantasietjes achterna te hollen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of ik geloof hecht aan wat de Talmoed schrijft, is niet een punt en ook geen punt van discussie. Ik repliqueerde slechts op de eenzijdige en onvolledige bewering. Wat mij betreft, is de Talmoed slechts een bevestiging dat Jezus heeft geleefd. Dan zien we binnen de versies van de Talmoed allerlei verschillen: daar werd hij gekruisigd, volgens een andere editie gehangen, in die versie is hij een bastaard, in een andere een kind van een hoer, in een andere een rebel of een oproerkraaier, dan weer een valse Messias, enzovoort. Naargelang de editie vinden we belangrijke verschillen die ons dan ook tot maar een besluit kunnen brengen: de Talmoed bevestigt het bestaan van Jezus maar geeft verder tegenstrijdige informatie over die Jezus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als christen hoef ik helemaal niet "alles" aanvaarden. Rede, geschiedschrijving en geloof vormen een geheel dat een gelovige niet moet amputeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit lijkt me geen punt van discussie, daar ik gesteld heb dat de Kerk dit standpunt altijd heeft aangehangen. Alleen moet u wel de bronnen juist citeren. Dit was mijn punt. Papias heeft het niet over "als eerste". Daarmee wil ik duidelijk aangeven dat men de teksten hoort te lezen zoals ze zijn en in samenhang met de toenmalige tijdsdocumenten. Dus niet met allerlei herinterpretaties. Daarom is het in deze heel belangrijk de vroegchristelijke documenten grondig door te nemen. Niet fragmentarisch maar in de gehelen die tot ons zijn gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Over het feit of Jezus echt bestaan heeft zijn de meningen verdeeld. Ik denk van wel. Alleen vind ik het eigenaardig dat Paulus toch maar weinig zegt over de persoon van Jezus. Als gangmaker van het christendom, als 'de apostel' had hij toch wat meer mogen zeggen. Het is precies of Paulus Jezus niet kent. Zo komt het toch over. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om het duidelijk te stellen: de figuur van Pilatus in de evangelies komt in gene mate overeen met wat wij historisch weten over hem. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 14:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja maar u moet gans het verhaal geven. Papias zegt dat Mattheus de logia schreef 'in het Hebreeuws en iedereen vertaalde zoals hij kon'. Dus de anderen (wie dat ook mogen geweest zijn) vertaalden het geschrift van Mattheus. In die zin schreef Mattheus in deze context als eerste en de anderen na hem. Dit lijkt me evident. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 15:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan vraag ik mij af op basis van welk criterium... |
|
![]() |
![]() |