Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2003, 19:40   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
De Franse en Duitse spoorwegen hebben ze ongetwijfeld nog.
Vooral de DB is schitterend uitgebouwd. Een echt voorbeeld van een modern spoorbedrijf dat heel veel en gevarieerde diensten aan haar klanten kan aanbieden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2003, 19:43   #82
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In de eerste plaats vind ik een dergelijke vrij duur. Daarenboven rijdt hij voor de lange afstanden op benzine, wat helemaal niet ideaal is. Bijgevolg is een dergelijke wagen enkel interessant als stadswagen, en juist daar is het juist niet de bedoeling dat er nog meer wagens bij komen. In de stad is er een groot aanbod aan openbaar vervoer (het kan natuurlijk nog altijd beter: Straatsburg en Bern zijn twee mooie voorbeelden).
Kwasi heel België is een stad. Toch als je het vergelikt met het buitenland. Je remt/vertraagt enorm veel op de Belgische wegen.
Wat in het buitenland een "stadswagen" is in vele gevallen voor België geschikt.
Oud 30 december 2003, 19:45   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kwasi heel België is een stad. Toch als je het vergelikt met het buitenland. Je remt/vertraagt enorm veel op de Belgische wegen.
Wat in het buitenland een "stadswagen" is in vele gevallen voor België geschikt.
Neen, daar de accu van die wagen vlug leeg is. Na een aantal kilometers moet je al weer "bijtanken" (ik zou eens moeten nazien welke cijfers weer gehanteerd worden). Van Gent naar Brussel rijden behoort bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden. Dan moet je overschakelen naar de conventionele brandstof, en die is voor die wagen... benzine.
Oud 30 december 2003, 19:55   #84
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Jan, uiteraard rijdt die auto op benzine. Het is ook door te vertragen/remmen dat de accu gevoed wordt. De uiteindelijke brandstof is dus altijd benzine.
De discussie ging over in de file staan. In zo'n geval trek je veel op en vertraag je veel. In dat geval is de hybride motor van de Prius veel minder vervuilend én kost hij minder dan een conventionele motor.
Althans in theorie, ik heb geenenkele complete test ofzo gelezen. Maar de technologie heeft volgens mij in elk geval toekomst. Wat ook blijkt uit het verkoopssucces in de VS (wat voor mij toch een reden is om aan te nemen dat hij weldegelijk minder verbruikt).
Oud 30 december 2003, 20:00   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, uiteraard rijdt die auto op benzine. Het is ook door te vertragen/remmen dat de accu gevoed wordt. De uiteindelijke brandstof is dus altijd benzine.
De discussie ging over in de file staan. In zo'n geval trek je veel op en vertraag je veel. In dat geval is de hybride motor van de Prius veel minder vervuilend én kost hij minder dan een conventionele motor.
Daarin heeft u inderdaad gelijk. De accu wordt niet enkel gevoed door met de wagen te rijden: men moet de wagen ook thuis opladen. En vergeten we daarbij niet dat elektriciteit een relatieve dure energiebron is.

Maar inderdaad, in de file is de wagen voor milieuvriendelijker. Daarom is die ook interessant als stadswagen, nu als wagen om van Gent naar Brussel of van Oostende naar Genkt te rijden. Dan kosten de kilometers je flink wat meer dan met een gewone, conventionele wagen.
Oud 30 december 2003, 20:04   #86
Kleine Johannes
Burger

Standaard

Citaat:
...
Is Londen verkeersarmer geworden sedert het rekeningrijden? Niet echt.
Ik denk dat je hier toch echt slecht geïnformeerd bent, onlangs hoorde ik één van de Londense verkeersdeskundigen vertellen dat hun maatregel eigenlijk te weinig opbrengt om de kosten van de hele technologie van het rekeningrijden te dekken, omdat de afname van het aantal voertuigen binnen de betalende zone veel groter is dan verwacht!
Citaat:
De prijs van onze wagenmobiliteit is nu ook kunstmatig laag. In België betalen we slechts indirect en met z'n allen voor de autosnelwegen, voor de rest van de wegeninfrastructuur. Niet de verbruiker als dusdanig betaalt, wel de gemeenschap in haar geheel. We betalen met z'n allen voor de schrikwekkende kost van de autosnelwegen (waar daarenboven nog eens de helft van West-Europa over komt razen... gratis).
De waterweg en de spoorweg wordt ook aangelegd met gemeenschapsgeld (de waterweg rechtstreeks, de spoorweg via de jaarlijkse bijdrage), en wat betreft de helft van West-Europa die hier over de wegen komt razen, wij mogen toch ook nog in verschillende landen gratis over de weg gaan razen (en in het geval van Duitsland is dit zelfs heel letterlijk te nemen).
Citaat:
Mocht de overheid eenzelfde investering doen in het openbaar vervoer (maar dan heel wat uitgebreider dan nu), dan zou dit ook z'n weerslag hebben. Indien je slechts voor 150 oude Belgische frank heen en terug Brussel kunt sporen, dan laat je toch wel je auto thuis zeker. Dit betekent dan ook minder verkeer op de wegen, minder slijtage, minder vlug noodzaak om de wegen te onderhouden, enzovoort.
De prijs is niet het enige probleem, voor veel verplaatsingen kan men momenteel niet anders dan de auto nemen, gewoon omdat het openbaar vervoer onbestaande is naar veel van die nieuwe 'bureauparken'. Verkeerde ruimtelijke ordening is hier de oorzaak van de meeste problemen.
Kleine Johannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2003, 20:10   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kleine Johannes
.. en wat betreft de helft van West-Europa die hier over de wegen komt razen, wij mogen toch ook nog in verschillende landen gratis over de weg gaan razen (en in het geval van Duitsland is dit zelfs heel letterlijk te nemen).
Te betalen in Frankrijk, Italië, Spanje, Griekenland en Oostenrijk. In Noorwegen, Zweden, Denemarken en GB moet je tol bepalen op bepaalde plaatsen.

Bij mijn weten is de autosnelweg alleen gratis in Nederland, België en Duitsland (voor personenwagens wel te verstaan).
Oud 30 december 2003, 20:14   #88
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
In de eerste plaats vind ik een dergelijke vrij duur.
25.000 euro vind ik best meevallen eigenlijk. Verder las ik bij Toyota Nederland dat de Nederlandse regering zorgt voor een lage houderschapsbelasting en wellicht ook een lagere wegenbelasting. Daar komt dan nog het belachelijk lage verbruik bij: 1 op 23! Dat doet geen enkele andere auto na.

Citaat:
Daarenboven rijdt hij voor de lange afstanden op benzine, wat helemaal niet ideaal is. Bijgevolg is een dergelijke wagen enkel interessant als stadswagen, en juist daar is het juist niet de bedoeling dat er nog meer wagens bij komen.
Dat lijkt me wat snel geconcludeerd. Ten eerste rijden nu verreweg de meeste wagens op benzine, zowel op korte als op lange afstanden. Vergeleken met de huidige situatie betekent het dus wel degelijk een besparing. Ten tweede werken tijdens het rijden de elektromotor of zowel de benzine- als de elektromotor, zodat het verbruik dus erg laag is. Ook wordt de benzinemotor automatisch afgezet als deze niet nodig is, bijv. tijdens het stilstaan in files of voor stoplichten. Wederom een besparing en geen schadelijke uitlaatgassen. Bovendien kan de elektromotor tijdens het rijden en door kinetische energie bij het remmen worden opgeladen. Opladen met een stekker is dus niet meer nodig.

Deze auto lijkt me dus zeker niet alleen als stadsauto aantrekkelijk. In de stad zal het gebruik van de elektromotor overigens wel smogvorming kunnen voorkomen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2003, 20:22   #89
Dimitri

Standaard

Citaat:
Schitterend! Tot vorig jaar kwamen de Nederlanders naar België om de slaaptrein te nemen, nu gaan wij naar hen toe. De NMBS zal weer met lede ogen moeten aanzien dat er eens te meer een deel van haar klanten verdwijnt.
De NS heeft de trein twee jaar geleden afgeschaft omdat ze alle buitenlandse activiteiten wilde afstoten, maar eigenlijk ging en gaat het om een zeer populaire trein. Commercieel dus erg aantrekkelijk.

Nu, voorlopig zullen de Vlamingen dan naar Nederland moeten blijven reizen, want in België kan niemand de dienst overnemen, zolang er nog geen liberalisering van de spoorwegen heeft plaatsgevonden. Of de NMBS moet zelf tot inkeer komen natuurlijk.
Oud 30 december 2003, 20:31   #90
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Of de NMBS moet zelf tot inkeer komen natuurlijk.
Gewoon wachten op het faillissement.
Een andere optie is volgens niet meer mogelijk.
In 2008 moeten de spoorwegen trouwens geliberaliseerd zijn van Europa. Dank u Europa!
Ik ben alleen benieuwd in welk jaar de nmbs failliet zal gaan. Eind 2004 lijkt me een ideaal moment, omdat je anders té dicht bij de verkiezingen komt, en dan durft niemand zo'n inpopulaire beslissing te nemen.
Maar eigenlijk denk ik dat het er in 2006 of 2007 komt.
Oud 30 december 2003, 20:35   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doet ze niet. Daarvoor werkt ze veel te bureaucratisch. Wist je dat men op dit moment bij Bombardier Brugge nog treinstellen aan het maken is met aparte delen voor rokers, alhoewel roken vanaf januari 2001 volledig verboden is op de trein? De uitleg van de NMBS is: de bestelling is doorgegeven en moet uitgevoerd worden. Punt uit. Ook mensen die in de stelplaats Oostende werken hebben me al onwaarschijnlijke verhalen vertelt. Al maanden had men het schilderen van drie diesellocomotieven gepland. In oktober kwamen die binnen, maar die werden door de technische dienst afgekeurd. Er mocht dus niet meer mee gereden worden. Maar de arbeiders hebben die locomotieven toch moeten schilderen. Het stond zo op de planning en dat moest uitgevoerd worden. Dat is nu echt de NMBS.
Oud 30 december 2003, 20:43   #92
Dimitri

Standaard

Citaat:
Citaat:
Gewoon wachten op het faillissement.
Een andere optie is volgens niet meer mogelijk.
(...)
Ik ben alleen benieuwd in welk jaar de nmbs failliet zal gaan. Eind 2004 lijkt me een ideaal moment, omdat je anders té dicht bij de verkiezingen komt, en dan durft niemand zo'n inpopulaire beslissing te nemen.
Maar eigenlijk denk ik dat het er in 2006 of 2007 komt.
Wat moet ik me bij een failliet voorstellen, als er nog geen andere bedrijven de dienst kunnen overnemen zoals bij Sabena wel het geval was? Komen er dan regionale spoorwegmaatschappijen of wordt er een nieuwe NMBS opgebouwd met een andere naam?

Citaat:
In 2008 moeten de spoorwegen trouwens geliberaliseerd zijn van Europa. Dank u Europa!
Ik denk niet dat we daar nu zo gelukkig mee moeten zijn. Liberalisering betekent alleen een kwaliteitsverbetering op de drukke lijnen, maar op de minder rendabele lijnen is er ook vaak een duidelijke verslechtering zichtbaar. Dit geldt nog niet eens zozeer voor de spoorwegen, maar wel voor het streekvervoer. Het is daar eigenlijk al in een vicieuze cirkel gekomen: er wordt bezuinigd, de dienstverlening verminderd (lees: minder bussen), daardoor daalt het aantal reizigers en zijn nieuwe bezuinigingen en een verdere vermindering van de dienstverlening het gevolg. Vorige maand stond over de liberalisering van het streekvervoer een heel artikel in het maandelijks magazine bij de krant, echt treurig om te lezen. En we hebben in Engeland gezien dat het uiteindelijk ook zo kan lopen bij de spoorwegen...
Oud 30 december 2003, 21:05   #93
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat doet ze niet. Daarvoor werkt ze veel te bureaucratisch. Wist je dat men op dit moment bij Bombardier Brugge nog treinstellen aan het maken is met aparte delen voor rokers, alhoewel roken vanaf januari 2001 volledig verboden is op de trein? De uitleg van de NMBS is: de bestelling is doorgegeven en moet uitgevoerd worden. Punt uit.
Dat is wel heel onzinnig. De NS heeft ook bestellingen lopen voor dubbeldektreinen (de Regiorunners) en heeft daarvan de eerste ook nog met rokencoupés binnengekregen, maar zodra men zeker wist dat er een rookverbod zou komen, toen de Tabakswet door de Eerste Kamer werd aangenomen, heeft men alle rokencoupés in de bestelling vervangen door niet-rokencoupés. Ze komen echter niet bij Bombardier, maar bij Talbot uit Aken vandaan.

Citaat:
Ook mensen die in de stelplaats Oostende werken hebben me al onwaarschijnlijke verhalen vertelt. Al maanden had men het schilderen van drie diesellocomotieven gepland. In oktober kwamen die binnen, maar die werden door de technische dienst afgekeurd. Er mocht dus niet meer mee gereden worden. Maar de arbeiders hebben die locomotieven toch moeten schilderen. Het stond zo op de planning en dat moest uitgevoerd worden. Dat is nu echt de NMBS.
Dat begint zowaar te lijken op de Surinaamse spoorwegen. Nog elke dag komen de spoorwegbeambten daar naar hun werk en ze krijgen hun loon iedere maand netjes uitbetaald. Er rijden in heel Suriname echter al zo'n 20 jaar geen treinen meer...
Oud 30 december 2003, 21:12   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat begint zowaar te lijken op de Surinaamse spoorwegen. Nog elke dag komen de spoorwegbeambten daar naar hun werk en ze krijgen hun loon iedere maand netjes uitbetaald. Er rijden in heel Suriname echter al zo'n 20 jaar geen treinen meer...
Maar wij hebben ook dergelijke gevallen. In Wallonië zijn er twee of drie stations waar de loketten nog steeds worden opengehouden, maar waar er sedert de IC/IR-hervorming (begin jaren negentig) geen enkele trein meer stopt.

Maar hoe komt het dan dat er in Suriname geen treinen meer rijden?
Oud 30 december 2003, 21:29   #95
Dimitri

Standaard

Citaat:
Maar hoe komt het dan dat er in Suriname geen treinen meer rijden?
Doordat Suriname als niet bepaald glorierijk onafhankelijk land de exploitatie niet meer kon betalen. De sporen liggen er nog, het materieel staat er en wordt zelfs deels nog onderhouden door de werknemers, maar treinen rijden er niet meer. De laatste trein reed overigens in 1987, dus ruim 16 jaar geleden.

Een tijdje geleden werd door de Humanistische Omroep de documentaire "De Goudlijn" uitgezonden, over de spoorlijn van Paramaribo naar de goudvelden in het binnenland. Het ging met name over het leven van de bewoners langs de spoorlijn. De documentaire staat helaas niet op internet, de informatie erover wel: http://www.humanistischeomroep.nl/ho...&episode=11833
Oud 30 december 2003, 21:39   #96
Dimitri

Standaard

Met een beetje knip- en plakwerk blijkt de betreffende documentaire, hoewel in smalband, toch op internet te bekijken:
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams...sb.20030312.rm
Oud 30 december 2003, 21:42   #97
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar wij hebben ook dergelijke gevallen. In Wallonië zijn er twee of drie stations waar de loketten nog steeds worden opengehouden, maar waar er sedert de IC/IR-hervorming (begin jaren negentig) geen enkele trein meer stopt.
Waar?
Oud 30 december 2003, 21:46   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar?
Surrealistisch, nietwaar?! Ik moet het eens opzoeken: het stond in ieder geval genoteerd op een webstek waar alle Belgische stations met een fotootjes en een korte beschrijving staan gecatalogeerd.
Oud 30 december 2003, 21:48   #99
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
[
Wat moet ik me bij een failliet voorstellen, als er nog geen andere bedrijven de dienst kunnen overnemen zoals bij Sabena wel het geval was? Komen er dan regionale spoorwegmaatschappijen of wordt er een nieuwe NMBS opgebouwd met een andere naam?
...
Ik denk niet dat we daar nu zo gelukkig mee moeten zijn. Liberalisering betekent alleen een kwaliteitsverbetering op de drukke lijnen, maar op de minder rendabele lijnen is er ook vaak een duidelijke verslechtering zichtbaar. Dit geldt nog niet eens zozeer voor de spoorwegen, maar wel voor het streekvervoer.
Streekvervoer naar de Lijn (die nu de bussen runt). Dit liefst voor het failliet van de nmbs, zodat de dienstverlening gegarandeerd blijft. Wie de rest moet overnemen? Waarom geen buitenlandse maatschappij?
Oud 30 december 2003, 21:54   #100
Dimitri

Standaard

Citaat:
Doordat Suriname als niet bepaald glorierijk onafhankelijk land de exploitatie niet meer kon betalen.
Nu, de directe aanleiding was dus een binnenlandse oorlog van rebellen tegen het militair regime van Desi Bouterse, die het treinverkeer ontregelde.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be