Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2007, 14:04   #81
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Halal:
"*De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
*De slachtplaats moet rein zijn.
*De slager moet zorgdragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.
*Het dier wordt met de kop richting Mekka geplaatst.
*Normaal gesproken begint een moslim alles wat hij doet met de woorden "Bismillahe arrahmaane arrahiem" (in de naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle). Aangezien slachten niet wordt gezien als een daad van barmhartigheid of genade, wordt hier tijdens het slachten van afgeweken. Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter in plaats daarvan de woorden Bismillah, Allahu Akbar (in naam van God, God is groot) uit. Hiermee betoont de slachter zijn dankbaarheid en respect voor Diegene (God) die in het voedsel voorziet.
*In één beweging wordt de halsslagader doorgesneden die hersenen van bloed voorziet. Door het plotse verlies van bloedtoevoer (bloeddruk) naar de hersenen verliest het dier zeer snel het bewustzijn. Het ruggemerg, de snelweg van zenuwbanen die van de hersenen naar de spieren lopen, blijft echter intact. Door het verlies van bloedtoevoer naar de hersenen ontstaan spontane ontladingen in de hersenen (vergelijkbaar met een epileptisch insult). Deze prikkels worden via het ruggemerg aan de spieren doorgegeven. De spieren van het dier trekken hierdoor samen (convulsies) en knijpen het bloed uit de spier. Alhoewel dit er vervelend uit ziet is het dier niet meer bij bewustzijn en voelt het geen pijn meer. Bloed wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt als medium voor het kweken van bacteriën. Vandaar dat eleminatie van zoveel mogelijk bloed wenselijk is."

Wat hier zo beestachtig aan is, zie ik ook niet.

Als je hier al aanstoot aan neemt...
Alsof het mij kan schelen in welke windrichting dat beest keek, toen men het slachtte.
Als er mensen zijn die er op staan dat dat richting Mekka is, mij niet gelaten. Mijn sneetje rosbief zal er daar niet slechter door smaken.
Gewoon al de autochtone toegeving om enkel Halal vlees te serveren is schandalig. Integratie en assimilatie van vreemdelingen wordt omgedraaid tot integratie en assimilatie van de autochtonen. Zéer goed
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 14:06   #82
Ambiorix

Standaard

btw, het is discriminatie want Halal vlees impliceert een reine moslimslachter en sluit dus autochtone werkgelegenheid uit. Ik vind dit géen economisch-sociale maatregel, integendeel.
Oud 18 februari 2007, 14:10   #83
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Een moslim wil dat dat schaap halal geslacht is, en een christen trekt er zich niets van aan. Er is dus voor elk wat wils: voor de moslim halal-vlees, en voor de christen vlees tout court.

Om m'n vraag nóg maar eens te herhalen: Welk probleem kan je er als christen of niet-gelovige mee hebben als je vlees halal geslacht is?
Dus gij zou ook de varkenssoep voor hongerigen die men uitdeelt in Franse voorsteden toch maar liever vervangen door een soep die ook moslims willen eten?

kijk, ik heb niks tegen *moslims*, toch niet als ze zich aanpassen en op zen minst hun eetgewoontes hier niet opdringen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 18 februari 2007 om 14:10.
Oud 18 februari 2007, 15:04   #84
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
U pleit als libertariër voor het verbieden van halal-vlees, terwijl hier heel duidelijk een markt voor is, bestaande uit aanhangers van een bepaalde religie. Met welk recht mag de staat deze markt sluiten, hoewel er geen externe effecten zijn op de andere consumenten? Met welk recht mag de staat interveniëren in religieuze aangelegenheden en bepaalde religieuze belevingswijzen verbieden?
Er zijn wel meer dingen 'waar een markt voor is' die desondanks niet op de markt te verkrijgen zijn. Wat voor kromme redeneringen tracht je hier toch te spinnen? Als ik zin heb om m'n vrouw eens goed te verwennen met een bontmanteltje van doodgeknuppelde zeehondjes... ga jij dan mee betogen om dat bont hier op 'de markt' te krijgen? Of wat dacht je van een steakje mensenvlees? Ik ben er zeker van dat er best wel wat exoten te vinden zijn om d�*t eens te savoureren. Uiteraard enkel van mensen die een natuurlijke dood zijn gestorven en hun lichaam hebben geschonken voor het hogere culinaire doel.

De clou van mijn verhaal is net dat de staat op geen enkele manier 'intervenieert', maar resoluut en lijnrecht haar koers vaart. Als ze op die koers in botsing raakt met één of andere religie, dan moet die laatste wijken. Als 'linkse' mag dat voor jou toch geen enkel probleem vormen? Of pleit je nu voor een totaal immobilisme voor de staat omdat er tegen elke maatregel wel één of ander religieus argument te vinden zal zijn. Op bepaalde punten botsen sommige religies immers ook met essentiële mensenrechten; wat ga je dan doen? Vrouwelijke leerkrachten ontslaan en masse omdat ze geen les meer mogen geven aan mannelijke moslims?

Je moet de uitgangspunten van jouw redeneringen nog eens goed herbekijken, dunkt me. En laat die verwijzingen naar mijn libertarische inspiratie maar achterwege, want hier blijkt eens te meer dat je d�*t gedachtengoed niet echt onder de knie hebt. (overigens is dit niet een onderwerp dat op dit subforum moet aangekaart worden, op vraag van sommige meer militante linkse leden hier.)

Citaat:
"De natuur" kan onmogelijk "rechten" hebben, aangezien "de natuur" geen rationele actor is die rechten zou kunnen claimen.
Jonge kinderen zijn ook geen rationele actoren die rechten kunnen claimen. Ergo.... (vul zelf maar aan) Er is iets mis met jouw invulling van het begrip 'rechten'. En daar ga je finaal de mist in.

Laatst gewijzigd door Desiderius : 18 februari 2007 om 15:04.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 15:39   #85
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Wat is dan jouw morele maatstaf, Desiderius?
Categorisch imperatief? Individueel utilitarisme is alleszins al niet met jouw visie op de markt te vereenzelvigen.
Oud 18 februari 2007, 16:26   #86
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Er zijn wel meer dingen 'waar een markt voor is' die desondanks niet op de markt te verkrijgen zijn. Wat voor kromme redeneringen tracht je hier toch te spinnen? Als ik zin heb om m'n vrouw eens goed te verwennen met een bontmanteltje van doodgeknuppelde zeehondjes... ga jij dan mee betogen om dat bont hier op 'de markt' te krijgen? Of wat dacht je van een steakje mensenvlees? Ik ben er zeker van dat er best wel wat exoten te vinden zijn om d�*t eens te savoureren. Uiteraard enkel van mensen die een natuurlijke dood zijn gestorven en hun lichaam hebben geschonken voor het hogere culinaire doel.

De clou van mijn verhaal is net dat de staat op geen enkele manier 'intervenieert', maar resoluut en lijnrecht haar koers vaart. Als ze op die koers in botsing raakt met één of andere religie, dan moet die laatste wijken. Als 'linkse' mag dat voor jou toch geen enkel probleem vormen? Of pleit je nu voor een totaal immobilisme voor de staat omdat er tegen elke maatregel wel één of ander religieus argument te vinden zal zijn. Op bepaalde punten botsen sommige religies immers ook met essentiële mensenrechten; wat ga je dan doen? Vrouwelijke leerkrachten ontslaan en masse omdat ze geen les meer mogen geven aan mannelijke moslims?

Je moet de uitgangspunten van jouw redeneringen nog eens goed herbekijken, dunkt me. En laat die verwijzingen naar mijn libertarische inspiratie maar achterwege, want hier blijkt eens te meer dat je d�*t gedachtengoed niet echt onder de knie hebt. (overigens is dit niet een onderwerp dat op dit subforum moet aangekaart worden, op vraag van sommige meer militante linkse leden hier.)
Beste Desiderius, je hebt de "de-sterkste-roeper-heeft-altijd-gelijk"-discussiestijl van politics.be goed onder de knie, maar je antwoordt niet op mijn vraag. Je stelt dat de overheid ook in andere markten intervenieert. Dat is inderdaad zo, maar dat geeft geen antwoord op de vraag: waarom zou ze hallal-vlees moeten weren?

Citaat:
Jonge kinderen zijn ook geen rationele actoren die rechten kunnen claimen. Ergo.... (vul zelf maar aan) Er is iets mis met jouw invulling van het begrip 'rechten'. En daar ga je finaal de mist in.
Je kan jonge kinderen niet vergelijken met zeehonden...

"Animal rights" is zinloos anthropomorfisme.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 18 februari 2007 om 16:28.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 16:28   #87
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Dus gij zou ook de varkenssoep voor hongerigen die men uitdeelt in Franse voorsteden toch maar liever vervangen door een soep die ook moslims willen eten?
Men? Het FN zal je bedoelen?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 23:47   #88
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk, maar de schijn van partijdigheid zal er niet meer (in diezelfde mate) zijn. Het gerecht werkt volgens het principe: justice must be seen to be done. (m.a.w. er mag niet de minste indruk bestaan dat er partijdigheid in het spel is)
Dus rechters voor zedendelicten moeten steeds hermafrodieten zijn?

Citaat:
Waarom zijn eigenlijk destijds al die kruisbeelden uit onze rechtszalen en lokettenzalen verwijderd?
Door dezelfde onverdraagzamen als diegenen die nu aantoot nemen aan halal-vlees.

---

Bovendien zou men het totaal ontbreken van religieuze symbolen ook kunnen beschouwen als een uiting van een religieus standpunt: van het atheïsme.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 23:48   #89
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
btw, het is discriminatie want Halal vlees impliceert een reine moslimslachter en sluit dus autochtone werkgelegenheid uit. Ik vind dit géen economisch-sociale maatregel, integendeel.
Zie post 73.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 18 februari 2007, 23:51   #90
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U weet ook best wel dat men opzettelijk koos voor varkenssoep om moslims te kunnen uitsluiten.

Ik heb al veel soorten soep gegeten, maar varkenssoep ben ik nog nooit tegengekomen. En ineens blijken daar in Frankrijk een stel keukens (bemand door mensen van extreem-rechtse signatuur) te komen, die énkel varkenssoep serveren.
Allemaal een beetje teveel toeval. Vind je niet?
Oud 18 februari 2007, 23:53   #91
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Welke redelijkheid nemen we als objectieve maatstaf?
Politiek zonder "redelijkheid" als maatstaf, is extremisme.
Oud 19 februari 2007, 11:31   #92
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat zou je daar dan tegen hebben? Je hebt toch ook "Ladies only" fitnesszalen?

Bij bepaalde klein-linkse organisaties zijn er ook aparte vrouwenruimtes op hun zomerkampen, waar vrouwen onder elkaar, buiten het oog van "de onderdrukker" (om het op zijn klein-links te zeggen), kunnen discussiëren.

na die ladies-only toestanden komen ze weer onder het volk. Aparte zwemuurtjes voor moslimas komt neer op nog meer segregatie en zal de integratie zeker niet bevorderen hoor.
Oud 19 februari 2007, 11:33   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Politiek zonder "redelijkheid" als maatstaf, is extremisme.
en wie bepaalt dan wat 'redelijk' is?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 16:16   #94
Ambiorix

Standaard

Citaat:
U weet ook best wel dat men opzettelijk koos voor varkenssoep om moslims te kunnen uitsluiten.

Ik heb al veel soorten soep gegeten, maar varkenssoep ben ik nog nooit tegengekomen. En ineens blijken daar in Frankrijk een stel keukens (bemand door mensen van extreem-rechtse signatuur) te komen, die énkel varkenssoep serveren.
Allemaal een beetje teveel toeval. Vind je niet?
ja idd ge hebt gelijk het was een extreemrechts initiatief.
Ik haalde het eerder aan als hypothese; stel u voor dat deze situatie voorkomt als beleidsmaatregel, zo bedoelde ik het.
Oud 19 februari 2007, 16:32   #95
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een verschil: het is niet de overheid die op Joodse scholen de dienst uitmaakt...

Voor bijbelvaste christenen is het nuttigen van offerdieren mogelijks wel een probleem. Maar er is een nog belangrijker bedenking: we hebben een norm die op een bijzonder brede maatschappelijke consensus kan rekenen; om één of andere verknipte reden is er een religieus achterpoortje voorzien en nu dreigt 'om praktische redenen' (jaja...) de uitzondering de norm te worden. Principieel zit me dat al niet lekker.

Tot slot: hoe zit het met mijn vrijheid om me te distantiëren alles wat van dicht of veraf te maken heeft met die islam-onzin? Moet ik er een religie van maken vooraleer mijn afkeer van wat er in naam van die 7de eeuwse prevelaar wordt verkondigd ook erkend wordt als een 'oprechte' levensstijl? Ik heb nl. liever niet dat m'n dagelijkse boterham belegd wordt met dieren die een nogal pijnlijke en langzame dood zijn gestorven onder het uitroepen 'Allah is groot!'. Want voor mij is ie dat niet; Allah best�*�*t gewoonweg niet in mijn wereld, Inge. Laat de moslims daar gerust hun idee over hebben, maar het hoeft me niet alle dagen toe te schreeuwen vanuit het charcuterievakje in m'n koelkast.

By the way: voordat Voorhamme z'n staart begon in te trekken, was er wél sprake van beperking in de keuzevrijheid; er zou nl. enkel nog halal aangeboden worden. Om 'praktische redenen'.
hoor jij geschreeuw vanuit uw koelkast komen?

styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 21:40   #96
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
hoor jij geschreeuw vanuit uw koelkast komen?

Daarmee is ineens ook de mysterieuze verdwijning van Desi's vrouw opgehelderd...
Oud 19 februari 2007, 22:09   #97
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
na die ladies-only toestanden komen ze weer onder het volk. Aparte zwemuurtjes voor moslimas komt neer op nog meer segregatie en zal de integratie zeker niet bevorderen hoor.
ik heb geen weet van aparte zwemuurtjes voor moslima's. wel van aparte zwemuurtjes voor vrouwen. niet enkel moslima's appreciëren dit, er zijn ook autochtone vrouwen die zich liever niet in badpak tonen aan mannen. beetje stom, maar het is wel zo. en deze dames hebben ook recht om te zwemmen. 1 uurtje per week dan nog. is dat nu echt al dat drama waard?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be