Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2007, 10:52   #81
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Naar het oordeel van de meeste professionele historici was Stalin alleen maar erg verstrooid!

Volgens het laatste goed gedocumenteerd onderzoek (door Yung Chang) heeft Mao 70 miljoen doden op zijn geweten.
Mao was nog meer verstrooid!
Verstrooiden ze toen al as?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 14:16   #82
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naar het oordeel van de meeste professionele historici was Stalin alleen maar erg verstrooid!

Volgens het laatste goed gedocumenteerd onderzoek (door Yung Chang) heeft Mao 70 miljoen doden op zijn geweten.
Mao was nog meer verstrooid!
Dat propagandaboekje van Jung Chang is door zowat de hele gemeenschap van professionele historici al lang veroordeeld als een ongeloofelijk gefrustreerd verhaal van iemand die persoonlijke wraak wil nemen op een beleid waaronder ze zelf heeft geleden.

Het werkje heeft zelfs een prijs voor slechtste historische werk gekregen, dacht ik.

Jung Chang is een gefrustreerde zwaan en een businessvrouw, die, samen met haar echtgenoot, een plannetje had bedacht om veel boeken te verkopen in de VS. Hoe meer doden je op het conto van Mao plakt, hoe meer boeken je in de VS verkoopt. Chang wist dat maar al te goed. Als commerçante bewijst ze eigenlijk Mao's grote gelijk: de kapitalist zal de geschiedenis herschrijven en verkopen om er winst uit te kloppen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 14:19   #83
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Wil dit zeggen dat buiten "de fabeltjeskrant" u niets leest? Proficiat mijnheer den uil.
Dus Cambridge en UCLA zijn fabeltjeskranten?
Enig idee hoe belachelijk je jezelf maakt met dergelijke beweringen, in combinatie met een epistel dat neerkomt dat er een wereldwijd complot is van joden en linksen (waar hebben we dat nog gelezen) om jouw arm nazisme te veroordelen.
Probeer ergens professionele hulp te zoeken, dit is niet meer gezond.

Trouwens, bv. J. Arch Getty staat bekend als een compleet a-ideologisch persoon, enige wat hem interesseert is dat hij toegang heeft tot de archieven zodat hij zijn dagen kan vullen. Staat letterlijk op de UCLA-site.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 17 februari 2007 om 14:20.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 14:39   #84
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Dat propagandaboekje van Jung Chang is door zowat de hele gemeenschap van professionele historici al lang veroordeeld
Dat 'propagandaboekje' beslaat wel een 1000 blz of meer(denk ik) waaraan 10 jaar werd gewerkt en waarvan ongeveer 200 blz verwijzingen naar alle contacten, doumenten, verslagen en personen wereldwijd die Mao gekend hebben.
Graag wat meer info over die 'gemeenschap van professionele historici', die wellicht ook de verhalen over bezetting en terreur in Tibet ook al lang veroordeeld heeft en bewijst dat die Dalai Lama een volksmisleider en verrader is.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 14:44   #85
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Dalai Lama een volksmisleider en verrader is.
Ik spreek me niet uit over het maoïsme, om het simpele feit dat 95% van de marxisten in andere delen van de wereld er geen enkel contact mee hebben en het ons dan ook geen fluit interesseert.
Maar dat de Dalai Lama een tiran was, is wel algemeen geweten.
http://www.michaelparenti.org/Tibet.html
Veel leesplezier, ik kan gerust nog andere artikels posten.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 17 februari 2007 om 14:44.
Oud 17 februari 2007, 14:53   #86
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Jung Chang is een gefrustreerde zwaan en een businessvrouw, die, samen met haar echtgenoot, een plannetje had bedacht om veel boeken te verkopen in de VS.
Haar eerste boek 'Wilde Zwanen' heb ik helemaal met veel aandacht gelezen. Ik verbleef zeer lange tijd in China voor en na het bloedbad op Tienanmenplein. Een zeer leerzame tijd waar ik uit eerste hand kon meemaken wat er in China gebeurde.
Meerdere Chinese studenten in Antwerpen die ook 'Wilde Zwanen' gelezen hadden vertelden me nadien dat het boek historisch juist is, wat ook overeenstemt met wat ik in China zelf (in een zeer groot bedrijf) kon vaststellen.
Het succes van 'Wilde Zwanen' was overweldigend. Het is een van de best verkochte boeken van die jaren wat zeker geen bewijs van geschiedenisvervalsing of kwaad opzet. Veel reden om gefrustreerd te zijn heeft Jung Chang zeker niet, en zeker veel minder dan die 'gemeenschap van professionele historici'.

Laatst gewijzigd door luc broes : 17 februari 2007 om 14:55.
Oud 17 februari 2007, 15:00   #87
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik spreek me niet uit over het maoïsme, om het simpele feit dat 95% van de marxisten in andere delen van de wereld er geen enkel contact mee hebben en het ons dan ook geen fluit interesseert.
Maar dat de Dalai Lama een tiran was, is wel algemeen geweten.
http://www.michaelparenti.org/Tibet.html
Veel leesplezier, ik kan gerust nog andere artikels posten.
'algemeen geweten' verwijst wel eens naar iets totaal onbekend.
Ik heb er in ieder geval nooit iets over gehoord. Maar ik geef toe dat ik de officiële Chinese berichtgeving niet volg.
Oud 17 februari 2007, 15:06   #88
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'algemeen geweten' verwijst wel eens naar iets totaal onbekend.
Ik heb er in ieder geval nooit iets over gehoord. Maar ik geef toe dat ik de officiële Chinese berichtgeving niet volg.

Of de Dalai Lama een tiran is zou ik niet weten, maar men kan wel met zekerheid zeggen dat Tibet een dictatuur was met een zeer extreme persoonlijkheidsverheerlijking van de leider. Nu is er daar met de komst van China natuurlijk geen verbetering in gekomen.
Oud 17 februari 2007, 15:14   #89
luc broes

Standaard

Citaat:
Nog mooier! Een volk van meer dan een miljard mensen, het grootste experiment van een communistische maatschappij ter wereld.
Maar onze marxisten hebben er geen contact mee en het interesseert hen geen fluit.
Ik ben vogelliefhebber. Wellicht kunnen we daarover een beetje van gedachten wisselen. Als je dat interesseert ten minste.
Oud 17 februari 2007, 15:16   #90
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Of de Dalai Lama een tiran is zou ik niet weten, maar men kan wel met zekerheid zeggen dat Tibet een dictatuur was met een zeer extreme persoonlijkheidsverheerlijking van de leider. Nu is er daar met de komst van China natuurlijk geen verbetering in gekomen.
Afschaffing van een feodaal stelling, een exponentiële groei van het individueel inkomen, exponentiële groei van sociale voorzieningen, etc... vind ik positief.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 17 februari 2007 om 15:16.
Oud 17 februari 2007, 15:19   #91
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Of de Dalai Lama een tiran is zou ik niet weten, maar men kan wel met zekerheid zeggen dat Tibet een dictatuur was met een zeer extreme persoonlijkheidsverheerlijking van de leider.
Dat is mogelijk, maar dan zeker niet in de zin van die verlichte man in Noord-Korea of iets in die aard.
Men kan ook stellen dat de Kerk van Rome een 'dictatuur' is. Alhoewel de Paus wel verkozen wordt (onder de kardinalen) wat men bv niet kan zeggen van onze Albert.
Oud 17 februari 2007, 15:20   #92
Praetorian

Standaard

Citaat:
Nog mooier! Een volk van meer dan een miljard mensen, het grootste experiment van een communistische maatschappij ter wereld.
Maar onze marxisten hebben er geen contact mee en het interesseert hen geen fluit.
Ik ben vogelliefhebber. Wellicht kunnen we daarover een beetje van gedachten wisselen. Als je dat interesseert ten minste.
Probleem is dat
1. Het maoïsme een geheel apart paradigma is, Mao heeft het confucianisme duidelijk verweven in zijn denken. Met dergelijk oosters uithangspunt is het voor een westers persoon onmogelijk om daar correcte conclusies uit te trekken. Hetzelfde geldt voor bv. hun logische categorieën of het taoïsme vertalen in westerse termen.
2. China heeft ook een communistische opstand in 1989 neergeslagen, en tracht elke autonome marxistische beweging te kraken. Momenteel heeft de Chinese regering al 2 maand lang een cyberaanval opgezet tegen marxistische archieven die communistische werken vertalen in het Chinees. Zeker personen zoals de Frankfurters en Trotskyisten zijn daar niet zo geliefd.
Oud 17 februari 2007, 15:21   #93
Praetorian

Standaard

Citaat:
Dat is mogelijk, maar dan zeker niet in de zin van die verlichte man in Noord-Korea of iets in die aard.
Men kan ook stellen dat de Kerk van Rome een 'dictatuur' is. Alhoewel de Paus wel verkozen wordt (onder de kardinalen) wat men bv niet kan zeggen van onze Albert.
Lees gewoon de tekst wat een feodaal regime inhoudt. Het is niet omdat die dalai lama hier zijn show komt opvoeren, dat het daarom ook een luilekkerland was onder zijn laars.
Oud 17 februari 2007, 15:23   #94
luc broes

Standaard

Citaat:
Afschaffing van een feodaal stelling, een exponentiële groei van het individueel inkomen, exponentiële groei van sociale voorzieningen, etc... vind ik positief.
Je vergeet de exponentiële groei van Tibetaanse vluchtelingen naar Indië. En exponentiële groei van Chinese 'immigranten'.
En in tegenstelling met onze poco's vinden ze die 'immigratie' geen verrijking, maar betreuren ze de uitroeing van hun eeuwenoude identiteit en cultuur.
Oud 17 februari 2007, 15:25   #95
Praetorian

Standaard

Citaat:
Je vergeet de exponentiële groei van Tibetaanse vluchtelingen naar Indië. En exponentiële groei van Chinese 'immigranten'.
En in tegenstelling met onze poco's vinden ze die 'immigratie' geen verrijking, maar betreuren ze de uitroeing van hun eeuwenoude identiteit en cultuur.
Natuurlijk is het exponentieel, vroeger werd de boer verkocht met de grond. Enige poging van te vluchten werd snel ontmoedigd.

Geen idee, ik vraag me af welke stand dat erg vind. Ik heb nog nergens gelezen dat een doorsnee boer terug een feodaliteit wil.
Oud 17 februari 2007, 15:35   #96
luc broes

Standaard

Citaat:
2. China heeft ook een communistische opstand in 1989 neergeslagen, en tracht elke autonome marxistische beweging te kraken. Momenteel heeft de Chinese regering al 2 maand lang een cyberaanval opgezet tegen marxistische archieven die communistische werken vertalen in het Chinees. Zeker personen zoals de Frankfurters en Trotskyisten zijn daar niet zo geliefd.
Dat klinkt een beetje zoals de bloedige jaren onder Stalin toen goede en slechte communisten elkaar naar het leven stonden.
Het bloedbad op Tienanmen is dus een communistische onderdrukking van een communitsiche opstand !!??

Laatst gewijzigd door luc broes : 17 februari 2007 om 15:36.
Oud 17 februari 2007, 15:38   #97
luc broes

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is het exponentieel, vroeger werd de boer verkocht met de grond. Enige poging van te vluchten werd snel ontmoedigd. bedoel je dat ontvluchten niet wordt ontmoedigd?

Geen idee, ik vraag me af welke stand dat erg vind. Ik heb nog nergens gelezen dat een doorsnee boer terug een feodaliteit wil De Tibetaanse vluchtelingen in Indië leven daar zoals ze het in Tibet gewoon waren..
Oud 17 februari 2007, 17:27   #98
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus Cambridge en UCLA zijn fabeltjeskranten?
Enig idee hoe belachelijk je jezelf maakt met dergelijke beweringen, in combinatie met een epistel dat neerkomt dat er een wereldwijd complot is van joden en linksen (waar hebben we dat nog gelezen) om jouw arm nazisme te veroordelen.
Probeer ergens professionele hulp te zoeken, dit is niet meer gezond.

Trouwens, bv. J. Arch Getty staat bekend als een compleet a-ideologisch persoon, enige wat hem interesseert is dat hij toegang heeft tot de archieven zodat hij zijn dagen kan vullen. Staat letterlijk op de UCLA-site.
Hulp zoeken zullen we ooit moeten doen, indien we personen zoals u en degene die de misdaden van "het ongedierte stalin en zijn communistisch moordadig systeem" geen halt toe roepen. Indien degene die u hier aanhaalt de misdaden van vernoemde verbloemen en willen verwijzen naar het land der sprookjes, wel dan gaat u en zij ervan uit dat men de samenleving kan aansmeren wat men wil iets waar men al 62 jaar vanuit gaat. Is dit uit domheid, geloof ik niet is meer iets uit een kwaadwillige geest om nog maar niet te noemen een zieke geest. Dus bespaar de samenleving uw zieke (s)linkse propaganda. Heeft jaren gepakt, maar het gaat nu een andere weg op. Meer komen tot de bevinding dat de laffe progressieve houding van liever rood dan dood geen gehoor meer krijgt en buiten de simpele weinig of geen interesse meer bestaat voor de wereldverziekers. Dus we gaan de goede "rechtse" kant op tot spijt van wie het benijd.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 18:19   #99
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
om te zeggen dat het niet uitmaakt...maw hij weet goed genoeg dat stalin veel boter op zijn hoofd heeft maar dat wil ie weer niet toegeven
Hebt gij mij al ooit bewondering voor Stalin zien uitten? Ik ben geen fan van de pvda dus ik snap niet echt goed wat ik met stalin heb te maken. Het is zo dat je in de VB achterban een heel pak hitleraanbieders zitten, maar ik heb bij Open VLD nog geen stalinaanbidders zien rondlopen.

Gelukkig is links niet zo dom om de hele rechterzijde als hitlerfanaten af te schilderen. Het beperkt zich tot één partij. Een extreem rechtse partij. U mag van extreem linkse partijen vinden dat het stalin aanbidders zijn en ik ga u daar niet in tegenspreken maar je moet niet gaan generaliseren en dat over heel links door te trekken. Het VB is een extreem rechtse partij net zoals de PVDA een extreem linkse partij is. Dus betrek mij aub niet in uw dictatoraanbidding.
Oud 17 februari 2007, 19:30   #100
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
. Het is zo dat je in de VB achterban een heel pak hitleraanbieders zitten, maar ik heb bij Open VLD nog geen stalinaanbidders zien rondlopen. .
Beste Bazilfunk, wat je hier aanbiedt is echt indrukwekkend!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be