![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vervolgens gingen de politici hiermee aan het werk, en dan is er flink gerommeld geweest (bijvoorbeeld heel de onverkwikkelijke historie rond de wijk D'Hoppe in Vloesberg). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ja ik heb het al gezegd, maar ik denk dat een korte pijn (een definitieve telling) gevolgd door verregaande faciliteiten voor de niet-nieuwkomers het beste is om met minderheden om te gaan. ![]()
![]() |
![]() |
#83 |
|
![]() Behoort waarschijnlijk tot de categorie meest gemaakte fouten. Bedankt.
Laatst gewijzigd door Dimitri : 18 februari 2007 om 17:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
De 'vijandigheid' tussen 'vlamingen' en 'walen' is een direct gevolg van 'België'. Niet omdat mensen niet samen kunnen wonen en leven. Hef 'België' op en u bent al een groot deel van het probleem kwijt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
Wat mij wel ongelooflijk stoort, is dat blijkbaar nooit iemand die moeite heeft genomen om alle cijfers fatsoenlijk op een rijtje te zetten en in boekvorm uit te geven. Ik denk dat de taaltellingen tegelijk zowat het meest besproken en het minst gedocumenteerde onderdeel van de Belgische geschiedenis zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Komen, Moeskroen, Edingen... kleine dorpjes? Alleen die drie samen zijn al goed voor 100.000 inwoners.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
![]() Wat opvalt als je de cijfers op Wikipedia naloopt: Spiere had bij elke talentelling een Franse meerderheid, er werd geadviseerd het Franstalig te maken en toch is het aan Nederlandse kant van de taalgrens terecht gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Komen was ook Romaans, maar had in de loop van de 19e eeuw een Vlaamse inwijking gehad. Als men rekening houdt met de huidige toestand, dan is Edingen eigenlijk de enige gemeente die verschoven hoort te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() Ik zie de fout niet, echt niet, help?!
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
Edingen, met Mark, is de enige grote plaats die altijd een Nederlandse meerderheid had en toch aan Franse kant van de taalgrens terecht kwam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Komen, Moeskroen en Edingen zijn/waren dri steden met een belangrijke bevolking, patrimonium en economische betekenis. Ze hoorden bij Vlaamse provincies, als ik me niet vergis, en zijn overgeheveld naar Waalse provincies. Dat is al wat telt. Laatst gewijzigd door baarle : 18 februari 2007 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Als je dat doet, zie ik geen enkele reden om in Voeren of Herstappe of Ronse de faciliteiten af te schaffen.
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
45 jaar later blijkt dat het systeem van faciliteiten aan zijn opzet is voorbijgeschoten. Elke nieuwe Vlaamse generatie moet blijkbaar van voren af aan beginnen.
![]() |
![]() |
#97 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus als er in Venlo binnenkort een Duitstalige meerderheid ontstaat , dan moet Venlo maar automatisch bij Duitsland aangesloten worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Neen zo is het niet gegaan. Zoals Jan zei, de talentellingen zijn "gebruikt" als hulpmiddel bij de definitieve vastlegging, en waren zelf onbetrouwbaar. Vandaar het gediscussieer. En de faciliteiten zijn niet beperkt tot bepaalde personen, wat ik juist belangrijk vind.
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Dan was Voeren en de hele streek van Landen bij Wallonië gebleven, had ook gekund. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U spreekt over het verleden. Ik spreek over vandaag. Taal is geen criterium om gebieden van de ene deelstaat naar de andere over te hevelen. Wie dat wel vindt, moet maar meteen Brussel en de zes naar Wallonië - en waarom n iet naar Frankrijk? - overhevelen.
|
![]() |
![]() |