Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2007, 16:46   #81
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Er staat toch onomwonden en met herhalingen in, dat absoluut onbekeerbare ongelovigen behoren te worden geruimd. Makkelijke vindplaats: hoofdstuk 9.
Dat is heel simpel een eigenschap van alle geloofsteksten, en wordt in de socioligie algemeen verklaard als een soort argument om te kiezen voor die godsdienst. Godsdiensten zijn bij voorbaat exclusief, en vele van de regels zijn behoorlijk beperkend. Veel van die regels dienen om de maatschappij "beter" te regelen, of voor mensen "beter" te laten leven. Hetzij heel praktisch (besnijdenis; hygiëne), hetzij filosofisch (vroomheid; hemel). Maar de mensen moeten uiteindelijk de basisregels wel volgen. En hoe ga je die opleggen ? Dat gebeurt dan vaak in de vorm van het wegkwijnen van de "anderen", of de ongelovigen. De islam doet dit, het christendom doet dit en zelfs het boeddhisme is hier niet vies van. Dat het niet letterlijk geïnterpreteerd moet worden, maar eerder als "incentive" dient om te blijven geloven, is heel veel mensen al heel lang duidelijk. Van alle geloven, hoor.
Het feit blijft dat wij de Koran letterlijk lezen, en de Bijbel niet meer.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 17:01   #82
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
De koran verbiedt wandaden slechts tussen moslims onderling.
LEES de koran.
Ik LEES de Koran Willem, dat stuk ben ik nog niet tegengekomen, vertel me eens waar dat staat?

Laatst gewijzigd door Laya : 12 maart 2007 om 17:03.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 17:05   #83
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De moslims lezen de koran niet zoals ze die willen zien of lezen, maar wel in het licht van de hadiths. Veel te veel westerlingen lezen alleen maar de koran en interpreteren de vertaling dan nog eens door hun westerse ogen en referentiekader. Dat is al een grote fout.
Er zijn moslims die zich niet bezighouden met hadieth. Volgens Circe doen de Soennieten het wel, de Sjiieten niet maar ik ken Soennieten die het niet doen.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 17:23   #84
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Dat is heel simpel een eigenschap van alle geloofsteksten, en wordt in de socioligie algemeen verklaard als een soort argument om te kiezen voor die godsdienst. Godsdiensten zijn bij voorbaat exclusief, en vele van de regels zijn behoorlijk beperkend. Veel van die regels dienen om de maatschappij "beter" te regelen, of voor mensen "beter" te laten leven. Hetzij heel praktisch (besnijdenis; hygiëne), hetzij filosofisch (vroomheid; hemel). Maar de mensen moeten uiteindelijk de basisregels wel volgen. En hoe ga je die opleggen ? Dat gebeurt dan vaak in de vorm van het wegkwijnen van de "anderen", of de ongelovigen. De islam doet dit, het christendom doet dit en zelfs het boeddhisme is hier niet vies van. Dat het niet letterlijk geïnterpreteerd moet worden, maar eerder als "incentive" dient om te blijven geloven, is heel veel mensen al heel lang duidelijk. Van alle geloven, hoor.
We lezen idd de Bijbel niet meer letterlijk. Als er een centraal gezag is, kan je een interpretatie afdwingen. Zo is het bij de Katholieke Kerk, waar er één interpretatie is. Dat heeft zo zijn voordelen, zo wordt door de RKK erkend dat bv. het scheppingsverhaal niet letterlijk hoeft gelezen worden, maar een duiding is over de God-mens-relatie. (J.P.II)

Bij de protestanten, vooral de evangelicans, is dit niet het geval. Daar heb je meer extreme stromingen wegens gebrek aan centraal gezag, en kan men serieus in conflict komen met de wetenschap. (cfr. creationisme-debat)
Het is handig een centraal gezag te hebben die kan evolueren in de tijd en met interpretaties. Een voorwaarde is natuurlijk een kerkleiding die intelligent en wijs is. Na Vaticanum II evolueert ook de RKK in de goede richting.

Bij de moslims is zo'n centraal gezag volledig afwezig.

Ik hoop dat ze eens serieus werk maken van Koran-exegese en kritisch-historisch onderzoek van de Koran. Okee, het zal veel buikkrampen geven bij veel moslims. Zo heeft de RKK ook buikkrampen gehad in het verleden bij de Bijbel-kritiek, maar achteraf gezien is de RKK zelfs behoorlijk tevreden dat dit proces gebeurd is, omdat dit een schat aan informatie geeft over de rijkdom van de Bijbel.

Het is een fase waar men doormoet. Ik moedig de moslims sterk aan dit te doen.

Laatst gewijzigd door Judokus : 12 maart 2007 om 17:25.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 18:39   #85
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Ik LEES de Koran Willem, dat stuk ben ik nog niet tegengekomen, vertel me eens waar dat staat?
Ik krijg zo snel niet het hoofdstuk teruggevonden waar tamelijk veel "geboden" staan verzameld; nadruk o.a op stelen en liegen.

Behalve daar blijkt het ook, in verspreide aanduidingen, wel op andere plaatsen.

Er bestaat daarnaast een "belangrijke" hadeeth, waardoor een moslim-rechter in een moslim-staat geen moslim zal oordelen wegens het doden van een andersdenkende.
Oud 12 maart 2007, 18:50   #86
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik had het over hoofdstuk 9 en daar staat niets in van wat jij hier allemaal aan het verzinnen bent; probeer je taq�*ya op mij uit? Lauw kans.

Hoofdstuk 9 is (niet de enige) opdracht tot het uitroeien van onbekeerbaren.
Oud 12 maart 2007, 19:14   #87
dutch
Provinciaal Statenlid

dutch's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk een goeie zaak, die gratis koran bij DS ! Nu kan iedereen opzoeken en voor zichzelf lezen zonder een cent uit te geven.
Komaan, laten we lezen en oordelen :

Vindt u dat niet-moslims onderdanig zouden moeten zijn aan moslims, terwijl zij een speciale belasting betalen?(Koran: 9:23)</B>
Vindt u dat Joden en Christenen erger zijn dan beesten? (Koran: 8:55)</B>
Vindt u de getuigenis van een vrouw de helft minder waard als die van een man? (Koran: 2:282)</B>
Vindt u seks met kinderden geoorloofd? (Koran: 65:1-4)</B>
Vindt u dat een man het recht heeft zijn vrouw te slaan? (Koran 4:34)</B>
Vindt u dat Moslims Joden en Christenen niet als vrienden zouden moeten nemen? (Koran: 5:51)</B>
Vindt u dat Moslims zacht voor elkander moeten zijn, maar hard voor de ongelovigen? (Koran: 48:29)</B>
Vindt u dat afgodendienaars gedood zouden moeten worden als de heilige maanden voorbij zijn? (Koran: 9:5)</B>
Vindt u dat een vrouw vier getuigen zou moeten vinden, in geval ze verkracht wordt? ( Wat in feite onmogelijk is, waardoor ze in de praktijk veroordeeld wordt voor overspel). (Koran 4:15-16)</B>
Vindt u dat een vrouw gegeseld zou moeten worden als ze overspel pleegt? (Koran 24:2-3) </B>
Vindt u dat mannen seks zouden mogen hebben met slaven? (Koran 23:1-6)</B>
Vindt u dat op diefstal het afsnijden van de hand een gepaste straf is? (Koran: 5:38)</B>

Dit en nog veel andere mooie dingen worden door de koran gepromoot...nu lezen jullie het zelf !
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 19:52   #88
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Dutch: .... Vindt u dat niet-moslims onderdanig zouden moeten zijn aan moslims, terwijl zij een speciale belasting betalen?(Koran: 9:23)</B> ....
Niet zo ongeduldig, joh; er wordt druk aan gewerkt, de regering is al geïnfiltreerd.
Oud 13 maart 2007, 10:03   #89
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik had het over hoofdstuk 9 en daar staat niets in van wat jij hier allemaal aan het verzinnen bent; probeer je taq�*ya op mij uit? Lauw kans.

Hoofdstuk 9 is (niet de enige) opdracht tot het uitroeien van onbekeerbaren.
Excuseer ? Ik geef gewoon vriendelijk wat uitleg. Ik licht het onderwerp toe op een manier die geheel normaal is in de exegese, en wat krijg ik hier ?
-Ik verzin
-Ik probeer iets uit wat ik amper kan uitspreken (en wat jij helemaal niet kan uitspreken)
-Je ontwijkt mijn antwoord
-Je bazelt verder over hetzelfde, terwijl ik netjes heb uitgelegd wat het principe is achter het vervolgen van ongelovigen/onbekeerbaren/andersgelovigen.
Oud 13 maart 2007, 13:50   #90
Winterhamer
Banneling

Standaard

mooi, gratis wc-papier
Winterhamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 14:31   #91
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Pfff, het blijft hier maar duren. Zoveel gelul op een boek dat meer dan de helft van de mensen aanpakt uit beleefdheid en toch nooit leest. Eens zien hoeveel korans er binnenkort bij het oud papier eindigen.
Oud 13 maart 2007, 14:46   #92
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

De Bijbel, de Koran,...

Er zijn zoveel boeken waarbij iedereen elke interpretatie die hij wil eraan kan geven.

En er zijn zoveel idioten die dan blindelings volgen.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 17:17   #93
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Excuseer ? Ik geef gewoon vriendelijk wat uitleg. Ik licht het onderwerp toe op een manier die geheel normaal is in de exegese, en wat krijg ik hier ?
-Ik verzin
-Ik probeer iets uit wat ik amper kan uitspreken (en wat jij helemaal niet kan uitspreken)
-Je ontwijkt mijn antwoord
-Je bazelt verder over hetzelfde, terwijl ik netjes heb uitgelegd wat het principe is achter het vervolgen van ongelovigen/onbekeerbaren/andersgelovigen.
Je steekt onder het mom van een "antwoord" een totaal eigen verhaal af dat geen donder met mijn posting te maken heeft; ik vind dat een lullige discussie-techniek.
Oud 13 maart 2007, 17:22   #94
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Je steekt onder het mom van een "antwoord" een totaal eigen verhaal af dat geen donder met mijn posting te maken heeft; ik vind dat een lullige discussie-techniek.
Maar ga je nog lezen ? Ik heb het hierboven zelfs herhaalt.
Het is geen eigen verhaal, het steunt op een wetenschappelijke exegese en sociologisch onderzoek van de Bijbel en andere geloofsteksten. Het is wel mooi dat je het afdoet als een lulverhaal. Jij zegt dat de Koran oproept tot het uitroeien van ongelovigen/onbekeerbaren. Ik zeg je waarom dat zo is, en dat het niet vreemd is binnen een geloof dat zoiets gebeurt. Hoe kom je er in godsnaam bij dat het niks te maken heeft met jouw posting ? Omdat het niet in je kraampje past, kan het nog wel zijn dat het met het onderwerp te maken heeft...
Oud 13 maart 2007, 18:25   #95
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Maar ga je nog lezen ? Ik heb het hierboven zelfs herhaalt.
Het is geen eigen verhaal, het steunt op een wetenschappelijke exegese en sociologisch onderzoek van de Bijbel en andere geloofsteksten. Het is wel mooi dat je het afdoet als een lulverhaal. Jij zegt dat de Koran oproept tot het uitroeien van ongelovigen/onbekeerbaren. Ik zeg je waarom dat zo is, en dat het niet vreemd is binnen een geloof dat zoiets gebeurt. Hoe kom je er in godsnaam bij dat het niks te maken heeft met jouw posting ? Omdat het niet in je kraampje past, kan het nog wel zijn dat het met het onderwerp te maken heeft...
Ik las/lees oude boeken voor wat er in staat, aan historie en ideologie en daarbij heb ik uiterst geringe behoefte aan de fantastische pogingen van later-komers om doodnuchtere en materiële zaken en aangelegenheden politiek-correct te "vergeestelijken".

Er staat in hoofdstuk 9, in het kort, dat samengang met andersdenkenden tot een zekere termijn toelaatbaar is maar dat die daarna zich moeten onderwerpen, indien niet goedschiks dan maar anders.

Vandaag weer Indonesië tamelijk in het nieuws, waar op dit punt grote vorderingen worden gemaakt.
Oud 13 maart 2007, 18:38   #96
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij heeft een eigen verhaal gebracht, stel je voor... Raar hé, dat niet ijouw islamofobe verhaal brengt dat niets met de werkelijkheid en alles met jouw fantasmen te doen heeft?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 18:44   #97
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Hij heeft een eigen verhaal gebracht, stel je voor... Raar hé, dat niet ijouw islamofobe verhaal brengt dat niets met de werkelijkheid en alles met jouw fantasmen te doen heeft?
Lees wat nauwkeuriger (en bij voorkeur OOK de koran) zonder iemands toegevoegde "fantasmen" dus alleen maar wat er werkelijk staat.

Dat niet-antwoord staat niet in de koran.
Oud 13 maart 2007, 19:29   #98
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Ik krijg zo snel niet het hoofdstuk teruggevonden waar tamelijk veel "geboden" staan verzameld; nadruk o.a op stelen en liegen.

Behalve daar blijkt het ook, in verspreide aanduidingen, wel op andere plaatsen.

Er bestaat daarnaast een "belangrijke" hadeeth, waardoor een moslim-rechter in een moslim-staat geen moslim zal oordelen wegens het doden van een andersdenkende.
Waar staat dat ??
Oud 13 maart 2007, 21:25   #99
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Pfff, het blijft hier maar duren. Zoveel gelul op een boek dat meer dan de helft van de mensen aanpakt uit beleefdheid en toch nooit leest. Eens zien hoeveel korans er binnenkort bij het oud papier eindigen.
Inderdaad. Jammer voor de bomen die er voor gekapt zijn. Die waren tenminste nog nuttig.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:12   #100
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
De Bijbel, de Koran,...

Er zijn zoveel boeken waarbij iedereen elke interpretatie die hij wil eraan kan geven.

En er zijn zoveel idioten die dan blindelings volgen.
Een momentje. De Bijbel heeft wel de 10 geboden die door de volledige schrift worden gehanteerd. Dit is wel een iet wat andere boodschap dan wat de Koran te bieden heeft.

Citaat:
Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb. Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.
Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
Gij zult niet doodslaan.
Gij zult niet echtbreken.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be