Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2007, 11:24   #81
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Al eens naar Groot-Brittannië geweest? Al eens geluisterd naar de verschillende dialecten en accenten die daar gangbaar zijn? Een argument om geen Engels te leren, in jouw redenering?
Ik ben dikwijls in GB geweest en ik heb er nooit enige aversie ondervonden tegenover een buitenlander die engels met een accent sprak. Daar kunnen julie in Vlaanderen wat van opsteken.
Oud 11 maart 2007, 11:25   #82
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

De belachelijke verplichting om een regionale taal als het Frans als tweede taal aan te leren, is een rest van het Belgisch-francofone kolonialisme en zal snel opgeruimd worden.
Het frans is nog altijd de derde wereldtaal. Op welke plaats staat het nederlands ?
Oud 11 maart 2007, 11:26   #83
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dat is correct maar je mag niet vergeten dat toen ook veel Walen in erbarmelijke omstandigheden leefden.

Akkoord dat de ene transfer de andere niet is. Toch moeten we rekening houden met het feit dat de jarenlange loonstroom naar Vlaanderen hun economie een serieuze opkikker gaf.
Goed dat je daar naar verwijst.
De huidige transfers Vl -> W zijn enorm en ontelbare malen groter
die transfers worden betaald door hardwerkende Vlamingen
Die transfers geven W geen opkikker. In tegendeel zij wiegen de Walen in slaap.
Men kan dus bezwaarlijk de huidige transfers vergelijken met vroeger.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 11:27   #84
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens de reacties hier is het overduidelijk dat voor sommigen in het Vlaams onderwijs het frans als tweede taal niet welkom is
Correctie: als verplichte tweede taal.

Ik beschouw die verplichting als een poging om mijn kinderen om puur politieke redenen te handicappen in hun loopbaan. Het ligt voor de hand dat Engels de verplichte tweede taal is voor iedereen, waarna iedereen vrij zijn derde en vierde taal mag kiezen.
Oud 11 maart 2007, 11:29   #85
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het frans is nog altijd de derde wereldtaal. Op welke plaats staat het nederlands ?
Touché!!!!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 11:33   #86
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik beschouw die verplichting als een poging om mijn kinderen om puur politieke redenen te handicappen in hun loopbaan. Het ligt voor de hand dat Engels de verplichte tweede taal is voor iedereen, waarna iedereen vrij zijn derde en vierde taal mag kiezen.
Het toffe is dat sommige Franstaligen dan nog het lef hebben om te insinueren dat wij zo niet echt Engels kunnen (juist omdat wij moeten beginnen met Frans):
http://blog.trolleur.net/index.php/2...le-neerlandais
Citaat:
Alors, oui, je suis francophone en zone bilingue. Très majoritairement francophone même (85 % ? plus ?). Et comme le Français est parlé partout, que tout est toujours traduit dans les 2 langues ici, je n'ai pas grande utilité d'apprendre le Flamand-Néerlandais. Et mes nombreux voyages �* Amsterdam ? Pour la-bas ce serait plus productif d'améliorer mon anglais, tout néerlandais est parfaitement bilingue, leur niveau d'anglais est hallucinant.
Oud 11 maart 2007, 11:37   #87
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlaanderen doet alles opdat de Walen Engels als tweede taal kiezen in plaats van het Nederlands. Leg me eens uit hoe u Walen kan aanmoedigen Nederlands te leren met al uw communautaire brol en uw gratis haat tegenover het Frans en de Franstaligen.
Wartaal.
Fr verkiezen de internationale taal Engels omdat dit nuttiger is.
De Vlamingen zouden dit beter ook doen.

Het huidig voorstel van Di Rupo is oogverblinding. Hij weet goed genoeg dat Fr helemaal geen interesse hebben om Nederlands te leren. Er komt niets van in huis 'door de schuld van de Vlamingen'.
Dat zijn toch echt Kafkaiaanse toestanden. Qua taalkennis behoort Vl tot de top van de wereld. Onze Fr kennen meestal alleen Fr. En kers op de taart: Di Rupo wil ons wijzen hoe het moet.
Oud 11 maart 2007, 11:47   #88
luc broes

Standaard

Citaat:
In't frans blaft men niet, men miauwt

Volgens de reacties hier is het overduidelijk dat voor sommigen in het Vlaams onderwijs het frans als tweede taal niet welkom is en daar zullen ook sommigen van julie pseudo-politiekers in meespelen.
Vlamingen zouden beter als tweede taal de enige internationale taal nl het Engels nemen. In 'de wereld ons dorp' is dat levensnoodzakelijk.
Goed dat we ook nog een woordje Frans leren, omdat we de Franstaligen niet helemaal aan hun lot willen overlaten
Oud 11 maart 2007, 11:51   #89
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlaanderen doet alles opdat de Walen Engels als tweede taal kiezen in plaats van het Nederlands. Leg me eens uit hoe u Walen kan aanmoedigen Nederlands te leren met al uw communautaire brol en uw gratis haat tegenover het Frans en de Franstaligen.
Door in het Vlaamse onderwijs Frans als tweede taal aan te leren, bewijzen Vlamingen idd hun haat t.o. het Frans.
Oud 11 maart 2007, 12:00   #90
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Goed dat je daar naar verwijst.
De huidige transfers Vl -> W zijn enorm en ontelbare malen groter
die transfers worden betaald door hardwerkende Vlamingen
Die transfers geven W geen opkikker. In tegendeel zij wiegen de Walen in slaap.
Men kan dus bezwaarlijk de huidige transfers vergelijken met vroeger.
Dat ze enormer en zoveel groter zijn laat ik in het midden. Er zijn geen statistieken over de omvang van de bedragen die toendertijd uit Wallonië naar Vlaanderen gingen en daar maken opportunisten zoals Hannes geniepig gebruik van.
Maar ik ben het wel met je eens dat Wallonië het heft in eigen handen moet nemen en sommige indicaties tonen aan dat dit ook gebeurt. Daarvoor ben ik ook een fervent aanhanger van het federalisme met ieder zijn specifieke bevoegdheden, sociale solidariteit en politieke eenheid in Europees verband.
Oud 11 maart 2007, 12:03   #91
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

Waarom staan julie er dan zo op dat franstaligen vlaams moeten kennen , wat voor hen nog een grotere handicap is.
Oud 11 maart 2007, 12:07   #92
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vlamingen zouden beter als tweede taal de enige internationale taal nl het Engels nemen. In 'de wereld ons dorp' is dat levensnoodzakelijk.
Goed dat we ook nog een woordje Frans leren, omdat we de Franstaligen niet helemaal aan hun lot willen overlaten
Begrijp me niet verkeerd, ik ben altijd voorstander geweest van een tweetalig België; Indien men dit had ingevoerd vanaf 1830 ware we nu een voorbeeld voor gans de wereld geweest.
Dat je frans leert om de franstaligen niet aan hun lot over te laten is dan ook een stupiede opmerking.
Oud 11 maart 2007, 12:19   #93
luc broes

Standaard

Citaat:
Waarom staan julie er dan zo op dat franstaligen vlaams moeten kennen , wat voor hen nog een grotere handicap is.
Als wij Vl van de 'Belgen' Fr moeten leren als tweede taal, dan moeten zij ook Nl nemen als tweede taal.
Als de 'Belgen' dat niet willen, en zelfs geen benul hebben van het Nl, dan beter iedereen Engels als tweede taal.
Oud 11 maart 2007, 12:23   #94
Dimitri

Standaard

Citaat:
Misschien in jouw wereld, maar in de werkelijkheid staat Frans tussen plaats 10 en 15, met amper 75 miljoen moedertaalsprekers en een steeds kleiner wordend aantal mensen dat Frans als vreemde taal spreekt.

Het is zielig voor de Franstaligen, maar het tijdperk van het Frans als wereldtaal is voorbij. Iedereen weet dat, alleen sommige verwaande Franstaligen zelf nog niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 12:27   #95
luc broes

Standaard

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, ik ben altijd voorstander geweest van een tweetalig België; Indien men dit had ingevoerd vanaf 1830 ware we nu een voorbeeld voor gans de wereld geweest.
Dat je frans leert om de franstaligen niet aan hun lot over te laten is dan ook een stupiede opmerking.
Begrijp me ook niet verkeerd: een tweetalig belgië werd unaniem verworpen door Wallonië en niet door Vlaanderen.
Ik maakte ook geen stupiede opmerking. Ik help regelmatig Fr toeristen-landgenoten in Brugge. Als ik Nl spreek bekijken ze me meestal alsof ik een marsmannetje ben (alhoewel dat helemaal niet het geval is). Ik help ze dan maar in het Frans en laat ze niet aan hun lot over.
Als ik in Wallonië ben praat ik Fr. Geen haar op mijn hoofd zou eraan denken om daar mijn Nl op te dringen.
Oud 11 maart 2007, 12:29   #96
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als wij Vl van de 'Belgen' Fr moeten leren als tweede taal, dan moeten zij ook Nl nemen als tweede taal.
Als de 'Belgen' dat niet willen, en zelfs geen benul hebben van het Nl, dan beter iedereen Engels als tweede taal.
Is het Vlaams Gewest niet bevoegd voor het onderwijs in Vlaanderen ?
Oud 11 maart 2007, 12:31   #97
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Misschien in jouw wereld, maar in de werkelijkheid staat Frans tussen plaats 10 en 15, met amper 75 miljoen moedertaalsprekers en een steeds kleiner wordend aantal mensen dat Frans als vreemde taal spreekt.

Het is zielig voor de Franstaligen, maar het tijdperk van het Frans als wereldtaal is voorbij. Iedereen weet dat, alleen sommige verwaande Franstaligen zelf nog niet.
En op welke plaats staat de Nederlandse wereldtaal in de werkelijkheid ?
Oud 11 maart 2007, 12:34   #98
luc broes

Standaard

Citaat:
Indien... maar het is wel een beetje anders uitgedraaid. Leopold II heeft er na 1830 voor gezorgd dat dit helemaal niet het geval is. Belgisch beschavingswerk in Kongo weet je wel!
Oud 11 maart 2007, 12:34   #99
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Begrijp me ook niet verkeerd: een tweetalig belgië werd unaniem verworpen door Wallonië en niet door Vlaanderen.
Ik maakte ook geen stupiede opmerking. Ik help regelmatig Fr toeristen-landgenoten in Brugge. Als ik Nl spreek bekijken ze me meestal alsof ik een marsmannetje ben (alhoewel dat helemaal niet het geval is). Ik help ze dan maar in het Frans en laat ze niet aan hun lot over.
Als ik in Wallonië ben praat ik Fr. Geen haar op mijn hoofd zou eraan denken om daar mijn Nl op te dringen.
Correctie, begin 60 waren het de Vlamingen die van geen tweetaligheid wilden weten.

Dat je toeristen helpt in hun taal is niet meer dan normaal, daar leef je van. Toeristische sites in Wallonië helpen je ook graag in het Nederlands.
Oud 11 maart 2007, 12:35   #100
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Indien... maar het is wel een beetje anders uitgedraaid. Leopold II heeft er na 1830 voor gezorgd dat dit helemaal niet het geval is. Belgisch beschavingswerk in Kongo weet je wel!
Ja juist, waarvan jij nu ook tenvolle van mee geniet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be