![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Verder waren er geen echt grote oorlogen tussen 1648 (einde van de Derigjarige en de Tachtigarige oorlog) en 1795. De massa-oorlogen begonnen pas toen één land te dominant werd (Frankrijk). De meest vredevolle periode, vanuit West-Europees perspectief tenminste, was de bipolaire (en dus niet de unipolaire) situatie. In Angola bvb. denkt men minder nostalgie terug aan de Koude Oorlog natuurlijk. Maar toch zullen velen geneigd zijn om te stellen dat een situatie met TWEE machtsblokken, elk gedomineerd door een supermacht, stabieler en "vrediger" is dan een een situatie met één enkele hegemonische supermacht. Ik persoonlijk ben het hier niet mee eens, het geweld wordt enkel verplaatst, naar de perifere gebieden. De multipolaire situatie kenden we tussen 1815 en 1945, en bleek inderdaad niet altijd even stabiel. We weten echter niet in hoeverre de volgende multipolaire wereld zal lijken op de vorige, als die er al komt.
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar die 3 categorieën, die hij natuurlijk niet zelf heeft uitgevonden (ik denk dat ze van Nye of Morgenthau komen), zijn dus wel uiterst bruikbaar in de analyse van staten. Dat is alles, het is geen heillg schema dat moet worden aanbeden of zoiets.
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En ik zei "MONDIALE" politieke invloed, als je citeert, citeer dan volledig. Economisch: welke "inside information" van de WHO? En wat jij clichés noemt zijn gewoon opmerkingen die velen maken bij het succesverhaal van de Chinese ecomische groei. Militair: een bondgenoot die je niet helpt is geen bondgenoot. Kim staat alleen.
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat is er slecht aan het huidige systeem om een gezonde economie te krijgen? En kom niet lullen over gelijke kansen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat je ook vergeten bent is militaire power. In een sterke alliantie kan die nuttig gebruikt worden. Niet wanneer de VS alleen staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() Of, zoals Pax Romana of Pax Americana
Laatst gewijzigd door Dycore : 24 maart 2007 om 20:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
China heeft j�*ren aan een stuk pogingen ondernomen om lid te worden van de WHO. Steeds zonder succes. 2 dagen n�* 11 sept 2001 was hun lidmaatschap plots een feit. Heeft u meer achergrondinfo over hoe dat is gegaan....., waarom het nu plots nu wel kon......., of er enige verband is met de aanslag......? En ook, weet jij iets meer over de verdachte contacten die huidig VS Min. van BZ Condo Rice een tijdje daarvoor (2000) heeft gehad met een (of meerdere) Chinese generaal?
![]() |
![]() |
#95 |
Minister-President
|
![]() Dat je nog tijd en energie steekt in het beantwoorden van die gozer z'n onzin....
![]() |
#96 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vrees eerder dat het tegenovergestelde gaat gebeuren.
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() Vrees wordt realiteit. Ik zie het uiteraard ook als een mogelijk scenario. Maar ik probeer het te voorkomen. Onder meer door mijn houding en stellingnames. Je zal wel redenen hebben om te vrezen niet? Omdat je het liever niet wil, right?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ja, ik weet wel de Antoons en consoorten graag van mij een "anti-Amerikanist" maken, maar dat komt hoofdzakelijk uit onmacht m'n beweringen te debunken. Anyway, terug naar m'n "vrees". Het betekent uiteraard enerzijds dat ik het niet wil, maar ook dat ik DENK dat het toch gaat gebeuren. (of jij of ik daar nu iets tegen "ondernemen" of niet zal weinig uitmaken....vrees ik. ![]()
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En dit is hier niet de plaats om een hele economisch discussie te beginnen, maar ik zal mij er toe beperken om te zeggen dat ik hoop dat er een nieuw alternatief zal opkomen, om het huidige oligargisch-kapitalistische systeem te vervangen. Dat zou gezonder zijn in elke betekenis van het woord, ik heb het niet uitsluitend over groei van het BNP.
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister
|
![]() Citaat:
China probeert hier nu inderdaad iets aan te doen, vooral in Afrika en Centraal-Azië, maar het land zit nog in de beginfase, het is een imperiale mogendheid in opbouw. China kan een echte imperialistische hegemon worden, maar misschien ook niet.
![]() |