Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2007, 20:07   #81
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Goed onderwijs doen we denk ik.(bedoelde je Nederlandstalig of Franstalig) FDF reageert daar natuurlijk pisnijdig op dat hun zoveel verfijndere onderwijs slecht scoort. Dat zij beginnen over "culturele segregatie" als Vandenbroucke wenst dat de ouders ook Nederlands begrijpen, vind ik een lage steek onder de gordel.(merk ook op dat ze op hun website de mensen op het hart drukken dat het onderwijs goed genoeg is om iedereen voldoende "buitenlandse talen" aan te leren)
Het is in ieder geval een teken dat het werkt, anders zou FDF zich er niet aan ergeren.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 20:10   #82
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Ook in Vlaanderen ben je van harte welkom , everytime !
Everytime zal NOOIT in Vlaanderen komen wonen. Hij is in zulke maten geïndoctrineerd door het taalfascisme van het FDF dat hij er absoluut zeker van is dat alle Vlamingen neo-nazi's zijn die de franstaligen naar kampen willen sturen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 20:11   #83
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik zou nooit toestaan dat Brussel bij Wallonië wordt gevoegd. Zoveel heb je in ieder geval nog wél te vertellen.
Kijk, dat je Serviërs had in grensgebieden van Kroatië, die geen zin hadden om een minderheid te worden in het onafhankelijke Kroatië en daarom zich op hun beurt weer wilden afscheuren, is begrijpelijk.
Maar leg dit eens uit aan de buitenwereld : je leeft met je volk in een land met een absolute meerderheid, dan begin jij ineens stukjes af te scheuren (Wallonië) en begin je te janken als een minderheid niet meekan (in Brussel).

Citaat:
Als ik Vlaming was zou ik Brussel nooit opgeven, al wonen er nog maar vijf vlamingen. Ik begrijp niets van de stemmen die opgaan om Brussel maar af te stoten teneinde de vlaamse onafhankelijkheid te verkrijgen. Waarom jezelf amputeren als het niet nodig is? Brussel is een lastig probleem maar het is toch nog steeds de moeite waard om te proberen dat probleem op te lossen? Waarom op voorhand capituleren?
Moesten bepaalde volkeren elk stuk grond waar ze op gewoond hebben zouden claimen, dan zouden ze een minderheid worden in eigen land.(ik denk dat dat voor de Armeniërs wel eens zou kunnen opgaan)
Met Brussel erbij neem je eigenlijk je "vijanden" op (met wie zijn de grootste spanning, met de Walen of de uitwijkende Franstalige Brusselaars?) en ga je naar een licht België. En dat is dan nog aannemend dat het lukt. Jij bent daar zo zeker van, ik niet.
Oud 20 maart 2007, 20:56   #84
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Serieus, gun, Vlaanderen heeft een goed verhaal te houden. Ik denk dat als Vlaanderen op constructieve wijze met de brusselaars kan communiceren, en niet tornt aan de tweetaligheid, er nog veel te winnen is. Maar vanzelfsprekend niet van vandaag op morgen.
Vanuit het verre Nederland kan het allemaal eenvoudig lijken maar wanneer je op 15 min van de Grote Markt woont dan weet je beter

Spijtig maar helaas
Oud 20 maart 2007, 23:30   #85
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Nee maar geef toe dat zijn bezoek in Wallonië veel Vlaams-Nationalisten
zal "storen".........
Neen, zo zitten Vlaams-nationalisten of flaminganten niet in mekaar, alleen rabiate franstaligen geloven dat.

Franstaligen geloven nog altijd dat Vlamingen franstaligen haten enkel omdat ze een correcte uitvoering van de taalwet willen, iets dat franstaligen als een schending van de mensenrechten zien en geloven daarom worden Vlaams-nationalisten nazis, fascisten, racisten en bekrompen dialectsprekers genoemd.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 00:20   #86
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Vanuit het verre Nederland kan het allemaal eenvoudig lijken maar wanneer je op 15 min van de Grote Markt woont dan weet je beter

Spijtig maar helaas
Ik zeg toch nergens dat het eenvoudig is?

Mijn 'natuurlijk lukt dat' is een intentie, een hoop, geen voorspelling of zelfverzekerdheid.

En ik zal 'vanuit het verre Nederland'' best wereldvreemd en naief en betweterig en arrogant etc overkomen, en ga er maar eens voor het gemak ervan uit dat ik dat allemaal ben...
Maar wat is dan je alternatief? Opgeven? Capituleren? Je erbij neerleggen?
Dat wil je toch zelf niet? Je zit toch zelf bij een separatistische partij?

Zeker als je, zoals jijzelf, in de ''BH van V'' woont, wil je Brussel toch helemaal niet opgeven?

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 21 maart 2007 om 00:20.
Oud 21 maart 2007, 00:42   #87
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg toch nergens dat het eenvoudig is?
Je laat het welk uitschijnen
Citaat:
Mijn 'natuurlijk lukt dat' is een intentie, een hoop, geen voorspelling of zelfverzekerdheid.
De meeste dromen zijn bedrog, en als ik wakker ...
Citaat:
En ik zal 'vanuit het verre Nederland'' best wereldvreemd en naief en betweterig en arrogant etc overkomen, en ga er maar eens voor het gemak ervan uit dat ik dat allemaal ben...
Dit zijn duidelijk uw woorden waarvan ik mij distantieer, noem het eerder gewoon onwetendheid
Citaat:
Maar wat is dan je alternatief?
Ik heb een eenvoudige onderaan deze post
Citaat:
Opgeven?
Dit ruikt naar oorlogsretoriek
Citaat:
Capituleren?
Aha, het is gewoon oorlogsretoriek
Citaat:
Je erbij neerleggen?
Op één of andere manier wel, er gaan zeker zaken zijn waar ik me ga moeten bij neerleggen en waar ik vandaag nog op sta.
Citaat:
Dat wil je toch zelf niet?
Er is geen andere optie vrees ik
Citaat:
Je zit toch zelf bij een separatistische partij?
Ah Ja? Bij welke dan? ik laat je raden!
Citaat:
Zeker als je, zoals jijzelf, in de ''BH van V'' woont, wil je Brussel toch helemaal niet opgeven?
Opgeven, opgeven ...

Waarom niet ...

België splitsen in 3: Vlaanderen, Wallonië & Brussel

- Vlaanderen en Wallonië worden 2 entiteiten, 2 nieuwe landen zoals Tsjechoslovakije indertijd

- Brussel wordt een stad-staat naar bijvoorbeeld Washington D.C, de hoofdstad van Europa en wordt beheerd door een "Europese" regering

De Walen mogen kiezen of de staatsschuld wordt verdeeld volgens oppervlakte of volgens inwonersaantal (cfr. de meerinkomsten van de verkeersboetes) en Vlaanderen betaalt nog 6 jaar degressief onderhoudsgeld aan Wallonië. Jaar 1 nog 12 miljard, jaar 2 nog 10 miljard, ... Na 6 jaar is de geldkraan volledig dicht, een periode die Wallonië kan gebruiken om zich er op voor te bereiden.

Heel eenvoudig, ik weet het, maar de gekste ideeën beiden soms de beste oplossingen.
Oud 21 maart 2007, 00:58   #88
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Je laat het welk uitschijnen
Schijn is geen werkelijkheid.

Citaat:
De meeste dromen zijn bedrog, en als ik wakker ...
Ik zie niets verkeerds in idealisme, zolang je met je beide benen op de grond blijft staan.

Citaat:
Dit zijn duidelijk uw woorden waarvan ik mij distantieer, noem het eerder gewoon onwetendheid
Zo begreep ik uw bericht. Maar als u toch onwetendheid noemt...noem het maar liever koppigheid.

Citaat:
Ik heb een eenvoudige onderaan deze post
Ja. Als dat de uiteindelijke uitkomst is dan moet het maar.

Citaat:
Dit ruikt naar oorlogsretoriek. Aha, het is gewoon oorlogsretoriek
Ja, het is toch een (psychologische) oorlog?

Citaat:
Op één of andere manier wel, er gaan zeker zaken zijn waar ik me ga moeten bij neerleggen en waar ik vandaag nog op sta.
Ja, maar op voorhand opgeven betekent toch dat je al verloren hebt?

Citaat:
Er is geen andere optie vrees ik
Dat kan.

Citaat:
Ah Ja? Bij welke dan? ik laat je raden!
U zit bij een onafhankelijke partij en werkt samen met Ex-VU-ers en u bent waarschijnlijk lid, of minstens sympathisant van de NVA. Zit ik er ver naast?

Citaat:
Opgeven, opgeven ...

Waarom niet ...
Moegeknokt? Gedesillisioneerd?

Citaat:
België splitsen in 3: Vlaanderen, Wallonië & Brussel

- Vlaanderen en Wallonië worden 2 entiteiten, 2 nieuwe landen zoals Tsjechoslovakije indertijd

- Brussel wordt een stad-staat naar bijvoorbeeld Washington D.C, de hoofdstad van Europa en wordt beheerd door een "Europese" regering

De Walen mogen kiezen of de staatsschuld wordt verdeeld volgens oppervlakte of volgens inwonersaantal (cfr. de meerinkomsten van de verkeersboetes) en Vlaanderen betaalt nog 6 jaar degressief onderhoudsgeld aan Wallonië. Jaar 1 nog 12 miljard, jaar 2 nog 10 miljard, ... Na 6 jaar is de geldkraan volledig dicht, een periode die Wallonië kan gebruiken om zich er op voor te bereiden.

Heel eenvoudig, ik weet het, maar de gekste ideeën beiden soms de beste oplossingen.
Dat is toch net als dit? (2 pagina's terug):
Citaat:
De politieke werkelijkheid kan zo zijn dat Brussel als zelfstandig gewest verder wil. Dat heb je dan te aanvaarden.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 21 maart 2007 om 01:11.
Oud 21 maart 2007, 01:19   #89
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo begreep ik uw bericht. Maar als u toch onwetendheid noemt...noem het maar liever koppigheid.
Mijn verontschuldiging, was niet de bedoeling
Citaat:
U zit bij een onafhankelijke partij en werkt samen met Ex-VU-ers en u bent waarschijnlijk lid, of minstens sympathisant van de NVA. Zit ik er ver naast?
Ik heb geen partijlidkaart en heb er nooit één gehad, maar U zit er héél dicht bij
Citaat:
Moegeknokt? Gedesillisioneerd?
Neen, realist en geen 18 jaar meer.
Oud 21 maart 2007, 01:26   #90
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Mijn verontschuldiging, was niet de bedoeling
Verontschuldiging aanvaard. Maar ik voelde me niet beledigd.

Citaat:
Ik heb geen partijlidkaart en heb er nooit één gehad, maar U zit er héél dicht bij

Citaat:
Neen, realist en geen 18 jaar meer.
Dat begrijp ik. Ik ben ook geen 18 meer maar de belgische realiteit maakt me soms ineens boos en strijdvaardig. En ik ben niet eens een vlaming.

Soms denk ik dat ik nu alles wel heb gehoord qua onrechtvaardigheden. Vandaag werd ik gewezen op schepen Maingain...
Voor mij is het nog nieuw, ik word er nog boos van.
Oud 21 maart 2007, 01:33   #91
HFV
Partijlid

HFV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wil De Wever dan Edingen, Komen/Moeskroen, Vloesberg... aan Vlaanderen aanhechten?
Zijn dat geen Vlaamse gebieden soms?
Wij zijn geen nationalistische solidaristen, ook geen solidaristische nationalisten, maar wel nationaalsolidaristen. Dat wil zeggen, dat bij ons Nationalisme en Solidarisme één geworden zijn; één zodanig dat het ene zonder het andere voor ons niet meer bestaat." - Joris van Severen
HFV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 02:00   #92
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik. Ik ben ook geen 18 meer maar de belgische realiteit maakt me soms ineens boos en strijdvaardig. En ik ben niet eens een vlaming.
Ik vind het persoonlijk wel leuk dat jij als Nederlander je zo verdiept in de materie, 3 kwart van de vlamingen doet het niet wat ook de peilingen aangaande separatisme e.d. beïnvloedt.

Indien er een referendum zou komen waar voorafgaandelijk met cijfertjes en lettertjes de Vlaamse bevolking wordt geïnformeerd over het feit dat ze om de 4 jaar de waarde van een auto betalen (dat betalen op zich vormt geen probleem, wel het profitariaat dat er gebruik van maakt zonder enige opvolging en evaluatie) dan zou La Libre Belgique geen opiniepeilingen meer uitvoeren in Vlaanderen.

Citaat:
Soms denk ik dat ik nu alles wel heb gehoord qua onrechtvaardigheden. Vandaag werd ik gewezen op schepen Maingain...
Schepen? intussen burgemeester en van plan een Vlaamse FDF op te richten.

Hij pleit voor de uitbreiding van Brussel met de faciliteitengemeenten en sterker nog voor gewaarborgde 'rechten' voor Franstaligen in schepencolleges van Vlaamse gemeenten zonder faciliteiten. Il faut oser dire!

Maingain is een Franstalige imperialist. Overal in de wereld zou dit bestempeld worden als oorlogstaal. En dat is het ook. Maingain stelt verder met vreugde vast dat in de faciliteitengemeenten steeds meer Franstaligen worden verkozen op UNION-lijsten. Hij wil nu al bruggen slaan naar Vlaamse gemeenten zonder faciliteiten. Lonkt imperialist Maingain reeds naar de Vlaamse kust?

Maingain overweegt ook een klacht wegens racisme in te dienen tegen Vlaams minister-president Yves Leterme. Maingain wil met de mogelijke klacht reageren op het interview met Leterme in de Franse krant Libération. Daarin zei Leterme onder meer dat "Franstaligen intellectueel blijkbaar niet in staat zijn Nederlands te leren". Volgens Maingain is dat een racistische uitspraak. Hij heeft nog niet beslist bij welk parket hij een klacht zal indienen. Wel denkt hij eraan om naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg te trekken, of naar het Europees Hof van Justitie in Luxemburg, als zijn klacht hier niet ontvankelijk wordt verklaard.

Maingain wil ook het dossier van de bescherming van de Franstalige minderheden in België op Europees en Belgisch niveau weer op gang brengen. Naar aanleiding van een congres van het studiecentrum Jacques Georgin kondigde hij een nieuwe Franstalige klacht aan bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

De klacht slaat op het onderwijs in de faciliteitengemeenten. Het gaat om de toepassing van een 40-jaar oud arrest van het Hof, dat de inschrijving toestaat in Franstalige scholen in faciliteitengemeenten van kinderen van Franstalige ouders uit andere Vlaamse gemeenten.

Maingain pleit ook voor het sluiten van een minderhedenbeschermingspact in België.

Ondanks het feit dat ik een geïnteresseerd, geëngageerd en bezorgd burger ben, ben ik waarschijnlijk niet op de hoogte van drie kwart van alle wantoestanden.

Stap voor stap en steeds met meer verbazing maar zeker en vast welkom in de Belgische politieke soep
Oud 21 maart 2007, 09:59   #93
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ik het vergelijk met de situatie in ontwikkelingslanden, dan wordt ik daar bozer van. Wat in België gebeurt en is gebeurd is niets dan absurditeiten.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 maart 2007 om 10:00.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 10:07   #94
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HFV Bekijk bericht
Zijn dat geen Vlaamse gebieden soms?
Eist De Wever ze terug? Nee.

Loopt hij dus kans om bij een bezoek aan Wallonië gelyncht te worden? Nee.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 21 maart 2007 om 10:07.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 10:19   #95
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als ik het vergelijk met de situatie in ontwikkelingslanden, dan wordt ik daar bozer van. Wat in België gebeurt en is gebeurd is niets dan absurditeiten.
Ja, maar steeds ten koste van één bevolkingsgroep én het gebeurt naast je deur. België heeft niet het excuus dat het een 'ontwikkelingsland' is.
Oud 21 maart 2007, 10:22   #96
HFV
Partijlid

HFV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is een manke vergelijking, die gebieden zijn gewoon van ons en moeten we terugeisen.
Reynders en zijn partij denkt aanspraak te maken op gebieden die Vlaams zijn.
Wij zijn geen nationalistische solidaristen, ook geen solidaristische nationalisten, maar wel nationaalsolidaristen. Dat wil zeggen, dat bij ons Nationalisme en Solidarisme één geworden zijn; één zodanig dat het ene zonder het andere voor ons niet meer bestaat." - Joris van Severen
HFV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 10:25   #97
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar steeds ten koste van één bevolkingsgroep én het gebeurt naast je deur. België heeft niet het excuus dat het een 'ontwikkelingsland' is.
Laten we eerst Wit-Rusland maar eens aanpakken. België blaast zichzelf wel op.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 10:27   #98
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HFV Bekijk bericht
Dat is een manke vergelijking, die gebieden zijn gewoon van ons en moeten we terugeisen.
Reynders en zijn partij denkt aanspraak te maken op gebieden die Vlaams zijn.
De slaaf in het hoofd van de meeste Vlamingen (om baarle even te citeren) weerhoudt hen er helaas niet alleen van deze gemeenten terug op te eisen, maar laat hen zelfs geen graten zien in het feit dat iemand die nog meer Vlaams grondgebied opeist hier even wat propaganda komt maken voor zichzelf... zucht.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 10:29   #99
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De anderen zijn niet akkoord, maar ik vind dit verkeerd. Het is eigenlijk een val. Reynders zegt iets over de Rand, dat hij niet kan en zal verwezenlijken op zijn eentje, en iedereen springt op zijn paard, en het loopt uit de hand. En nu is het niet aan hem dat je iets kan verwijten.
Oud 21 maart 2007, 10:33   #100
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Laten we eerst Wit-Rusland maar eens aanpakken. België blaast zichzelf wel op.
Laten we zorgen dat we niet verziend worden en, naast ontwikkelingshulp, eerst de problemen dicht bij huis oplossen voordat we ons wagen aan verweggistan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be