![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Burgemeester
|
![]() inderdaad, hij heeft er belang bij om te liegen en geeft dat nog openlijk toe ook. Zelfs in de rand voelen de kassiersters zich vaak te goed om nederlands te spreken, in brussel al zeker niet. Enkele winkels in de nieuwstraat en opgeving behandelen ze je is in het nederlands ja. Maar dat is ook vlakbij de plaats waar duizenden vlamingen werken en vlakbij het quartier latin, de nederlandstalige studentenwijk.
Naart scheint beginnen ze in jette(zitten relatief veel vlamingen) stickers op de ruiten te plakken van handelszaken die hun klanten ook in het nederlands willen bedienen.. Hoewel de CM van Jette dan weer enkel alles int frans doet.. Dit zijn enkele plaatsen waar het stilaan doorsijpelt, en dan nog, brussel heeft voornl franstalige inwoners met het frans als sleuteltaal, wat zouden ze jou met 'goeiendag/bonjour' gaan aanspreken, yeah right. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Maar meer en meer Franstaligen in Brussel (ook laaggediplomeerden en allochtonen) beginnen het belang te beseffen van op z'n minst een basiskennis Nederlands te hebben. Het is vroeger ooit anders geweest, hoor... ![]() Bijvoorbeeld om te klimmen op de sociale ladder kan een kennis van Nederlands en ook Engels (naast je Frans) een groot voordeel bieden. Meer en meer Brusselaars beginnen dat in te zien en dat is op zich positief te noemen. Laatst gewijzigd door FIK : 6 april 2007 om 09:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Gouverneur
|
![]() om nog eventjes terug te komen op de televisie.. thuis keken we vroeger vaak naar de nederlandse zenders (voor de komst van de commerciële zenders). Nu is het wel verminderd. KRO detectives scoort nog steeds hoog
![]() wat boeken betreft: als jongere 'verslond' ik boeken... zowel van Vlaamse als van Nederlandse schrijvers... wat de 'scheldnamen' betreft die worden uitgewisseld.. goh: men plaagt wie men lief heeft? ![]() ![]() ![]() wat Nederlanders betreft.. afijn... misschien zou ik moeten nuanceren tot 'Hollanders'... persoonlijk heb ik de indruk dat - in de regel - discussies veel 'directer' zijn, veel meer dan wanneer Vlamingen discussiëren.. Ook veel informeler... Er is al een verschil in communicatie tussen franstaligen en vlamingen, maar ook tussen vlamingen en Hollanders (nederlanders?). Ik heb ook de indruk dat men in Nederland best 'assertief' mag zijn.. in vlaanderen ligt dat wat moeilijker.. Nu ja.. ik kom regelmatig met Nederlanders (weliswaar binnen een professionele context) in contact en ik wen er wel makkelijk aan ![]() ![]() De doorsnee-keuken vind ik wel niet bijzonder.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het wordt me te veel om alles te bekijken. Naar mijn mening zijn Nederlanders inderdaad directer en hebben meer een mannen manier in het communiceren. Daarom gaat er ook vaak iets mis in de communicatie van Nederlanders en Vlamingen. Dit geldt overigens ook tussen Hollanders en Nederlandse Brabanders/Limburgers. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 6 april 2007 om 12:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Minister
|
![]() U voelt zich beledigd?
![]()
![]() |
![]() |
#90 |
Burgemeester
|
![]() ze zeggen gewoon beide sneller wat er op hun lever ligt..
het zou in ieder geval de druk wat in evenwicht houden moesten de vlamingen iets meer haar op hun tanden hebben, want nu spelen de franstaligen met onze voeten. Het enige verschil tussen nederlanders en franstaligen is wel dat nederlanders eerder de taal zullen spreken in het land waar ze naartoe gaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
Zeg, je maakt het wel steeds bonter he? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
|
![]() Ik ben het er niet mee eens, Franstaligen en Fransen vooral staan bekend om het oeverloos bazelen in plaats van tot het punt te komen. Vlamingen hebben dat minder en Nederlanders ook.
![]() |
#93 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Ik vind dat je dat echt merkt, Nederlanders lijken toch niet echt te houden van langdradigheid.
Matthijs van Nieuwkerken zei bijvoorbeeld in een interview met Humo dat in zijn programma interviews echt niet te lang mogen zijn, want anders zouden mensen denken "jeezes, wat duurt dit lang".
![]() |
#95 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door barteke : 6 april 2007 om 14:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Gouverneur
|
![]() mmhh.. mijn ervaring is toch eerder dat als er wat wordt 'afgepalaverd' het aan franstalige zijde is... voor elk 'wisjewasje' een uitgebreide 'thank you e-mail', een halve paragraaf om vriendelijk een brief af te sluiten, als er wat wordt gevraagd een lijn inleiding... als ik dat dan vergelijk met mijn contacten met nederlanders: da's dadelijk 'no nonsense'..
anderzijds heb ik de indruk dat, hoewel nederlanders/hollanders opener lijken te zijn, het mij ook langer 'oppervlakkig' lijkt te blijven... in vergelijking met Vlamingen dan.. wat geslotener, maar als het erop aan komt zit het wel wat 'dieper'.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Door onafhankelijkheid wordt je assertief en krijg je haar op de tanden. Waarschijnlijk gedragen de Walen zich meer als haantjes en als heersers, omdat het berust op een lange traditie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Fransen zijn erg gesloten en op zichzelf. Nederlanders zijn erg open en met elkaar. Ga maar een 's avonds op een camping in Frankrijk kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ondertussen slaan de franstaligen hun slag weer binnen |
|
![]() |
![]() |