Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2007, 08:52   #81
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

inderdaad, hij heeft er belang bij om te liegen en geeft dat nog openlijk toe ook. Zelfs in de rand voelen de kassiersters zich vaak te goed om nederlands te spreken, in brussel al zeker niet. Enkele winkels in de nieuwstraat en opgeving behandelen ze je is in het nederlands ja. Maar dat is ook vlakbij de plaats waar duizenden vlamingen werken en vlakbij het quartier latin, de nederlandstalige studentenwijk.
Naart scheint beginnen ze in jette(zitten relatief veel vlamingen) stickers op de ruiten te plakken van handelszaken die hun klanten ook in het nederlands willen bedienen.. Hoewel de CM van Jette dan weer enkel alles int frans doet..
Dit zijn enkele plaatsen waar het stilaan doorsijpelt, en dan nog, brussel heeft voornl franstalige inwoners met het frans als sleuteltaal, wat zouden ze jou met 'goeiendag/bonjour' gaan aanspreken, yeah right.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 09:25   #82
FIK
Burger

FIK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
brussel heeft voornl franstalige inwoners met het frans als sleuteltaal, wat zouden ze jou met 'goeiendag/bonjour' gaan aanspreken, yeah right.
Dat klopt wel.
Maar meer en meer Franstaligen in Brussel (ook laaggediplomeerden en allochtonen) beginnen het belang te beseffen van op z'n minst een basiskennis Nederlands te hebben. Het is vroeger ooit anders geweest, hoor...
Bijvoorbeeld om te klimmen op de sociale ladder kan een kennis van Nederlands en ook Engels (naast je Frans) een groot voordeel bieden. Meer en meer Brusselaars beginnen dat in te zien en dat is op zich positief te noemen.

Laatst gewijzigd door FIK : 6 april 2007 om 09:30.
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 10:26   #83
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK Bekijk bericht
Meer en meer Brusselaars beginnen dat in te zien en dat is op zich positief te noemen.
Ik twijfel tussen "beter laat dan nooit" en "te weinig, te laat"
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 12:09   #84
vulpes
Gouverneur

Standaard

om nog eventjes terug te komen op de televisie.. thuis keken we vroeger vaak naar de nederlandse zenders (voor de komst van de commerciële zenders). Nu is het wel verminderd. KRO detectives scoort nog steeds hoog en zelf durfde ik al eens de 'alternatieve film' op Ned 3 meepikken.. al bij al is het evenwel zo dat ik zeer weinig televisie kijk en dan vooral nog 's nachts..

wat boeken betreft: als jongere 'verslond' ik boeken... zowel van Vlaamse als van Nederlandse schrijvers...

wat de 'scheldnamen' betreft die worden uitgewisseld.. goh: men plaagt wie men lief heeft? alle gekheid op een stokje... het is niet omdat men niet altijd 'lief' is voor elkaar dat er ook fundamenteel een probleem is... Ne "kopvleesfretter' en 'nen ajuin' zijn ook wel eens in 'schermutselingen' verwikkeld.. zeker in de periode van carnaval...

wat Nederlanders betreft.. afijn... misschien zou ik moeten nuanceren tot 'Hollanders'... persoonlijk heb ik de indruk dat - in de regel - discussies veel 'directer' zijn, veel meer dan wanneer Vlamingen discussiëren.. Ook veel informeler... Er is al een verschil in communicatie tussen franstaligen en vlamingen, maar ook tussen vlamingen en Hollanders (nederlanders?). Ik heb ook de indruk dat men in Nederland best 'assertief' mag zijn.. in vlaanderen ligt dat wat moeilijker.. Nu ja.. ik kom regelmatig met Nederlanders (weliswaar binnen een professionele context) in contact en ik wen er wel makkelijk aan

De doorsnee-keuken vind ik wel niet bijzonder....
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 12:32   #85
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
om nog eventjes terug te komen op de televisie.. thuis keken we vroeger vaak naar de nederlandse zenders (voor de komst van de commerciële zenders). Nu is het wel verminderd. KRO detectives scoort nog steeds hoog en zelf durfde ik al eens de 'alternatieve film' op Ned 3 meepikken.. al bij al is het evenwel zo dat ik zeer weinig televisie kijk en dan vooral nog 's nachts..

wat boeken betreft: als jongere 'verslond' ik boeken... zowel van Vlaamse als van Nederlandse schrijvers...

wat de 'scheldnamen' betreft die worden uitgewisseld.. goh: men plaagt wie men lief heeft? alle gekheid op een stokje... het is niet omdat men niet altijd 'lief' is voor elkaar dat er ook fundamenteel een probleem is... Ne "kopvleesfretter' en 'nen ajuin' zijn ook wel eens in 'schermutselingen' verwikkeld.. zeker in de periode van carnaval...

wat Nederlanders betreft.. afijn... misschien zou ik moeten nuanceren tot 'Hollanders'... persoonlijk heb ik de indruk dat - in de regel - discussies veel 'directer' zijn, veel meer dan wanneer Vlamingen discussiëren.. Ook veel informeler... Er is al een verschil in communicatie tussen franstaligen en vlamingen, maar ook tussen vlamingen en Hollanders (nederlanders?). Ik heb ook de indruk dat men in Nederland best 'assertief' mag zijn.. in vlaanderen ligt dat wat moeilijker.. Nu ja.. ik kom regelmatig met Nederlanders (weliswaar binnen een professionele context) in contact en ik wen er wel makkelijk aan

De doorsnee-keuken vind ik wel niet bijzonder....
Via de kabel ontvang ik 14 Nederlandse zenders , waarvan 2 Vlaamse.
Het wordt me te veel om alles te bekijken.

Naar mijn mening zijn Nederlanders inderdaad directer en hebben meer een mannen manier in het communiceren.
Daarom gaat er ook vaak iets mis in de communicatie van Nederlanders en Vlamingen.
Dit geldt overigens ook tussen Hollanders en Nederlandse Brabanders/Limburgers.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 6 april 2007 om 12:33.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 13:04   #86
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK Bekijk bericht
Meer en meer Brusselaars beginnen dat in te zien en dat is op zich positief te noemen.
En dat na 177 jaar Belgie. Ik ben ontroerd.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 14:04   #87
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Naar mijn mening zijn Nederlanders inderdaad directer en hebben meer een mannen manier in het communiceren.
misschien kunnen franstaligen en nederlanders beter met elkaar opschieten, hun mentaliteit ligt alleszinds dichter bij mekaar
Oud 6 april 2007, 14:23   #88
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
misschien kunnen franstaligen en nederlanders beter met elkaar opschieten, hun mentaliteit ligt alleszinds dichter bij mekaar
O, nu krijgen we d�*t.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 14:27   #89
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
O, nu krijgen we d�*t.
U voelt zich beledigd?
Oud 6 april 2007, 14:27   #90
barteke
Burgemeester

Standaard

ze zeggen gewoon beide sneller wat er op hun lever ligt..
het zou in ieder geval de druk wat in evenwicht houden moesten de vlamingen iets meer haar op hun tanden hebben, want nu spelen de franstaligen met onze voeten.

Het enige verschil tussen nederlanders en franstaligen is wel dat nederlanders eerder de taal zullen spreken in het land waar ze naartoe gaan.
Oud 6 april 2007, 14:30   #91
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
het zou in ieder geval de druk wat in evenwicht houden moesten de vlamingen iets meer haar op hun tanden hebben, want nu spelen de franstaligen met onze voeten.

Het enige verschil tussen nederlanders en franstaligen is wel dat nederlanders eerder de taal zullen spreken in het land waar ze naartoe gaan.
Het énige verschil?

Zeg, je maakt het wel steeds bonter he?
Oud 6 april 2007, 14:30   #92
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O, nu krijgen we d�*t.
Ik ben het er niet mee eens, Franstaligen en Fransen vooral staan bekend om het oeverloos bazelen in plaats van tot het punt te komen. Vlamingen hebben dat minder en Nederlanders ook.
Oud 6 april 2007, 14:32   #93
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik ben het er niet mee eens, Franstaligen en Fransen vooral staan bekend om het oeverloos bazelen in plaats van tot het punt te komen. Vlamingen hebben dat minder en Nederlanders ook.
U bent een heer.
Oud 6 april 2007, 14:40   #94
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent een heer.
Ik vind dat je dat echt merkt, Nederlanders lijken toch niet echt te houden van langdradigheid.
Matthijs van Nieuwkerken zei bijvoorbeeld in een interview met Humo dat in zijn programma interviews echt niet te lang mogen zijn, want anders zouden mensen denken "jeezes, wat duurt dit lang".
Oud 6 april 2007, 14:45   #95
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
klopt ook wel, maar beide groepen(ndl/franst) draaien minder lang rond de pot dan vlamingen, en zijn directer (volgens sommigen arrogant).

Laatst gewijzigd door barteke : 6 april 2007 om 14:45.
Oud 6 april 2007, 14:57   #96
vulpes
Gouverneur

Standaard

mmhh.. mijn ervaring is toch eerder dat als er wat wordt 'afgepalaverd' het aan franstalige zijde is... voor elk 'wisjewasje' een uitgebreide 'thank you e-mail', een halve paragraaf om vriendelijk een brief af te sluiten, als er wat wordt gevraagd een lijn inleiding... als ik dat dan vergelijk met mijn contacten met nederlanders: da's dadelijk 'no nonsense'..

anderzijds heb ik de indruk dat, hoewel nederlanders/hollanders opener lijken te zijn, het mij ook langer 'oppervlakkig' lijkt te blijven... in vergelijking met Vlamingen dan.. wat geslotener, maar als het erop aan komt zit het wel wat 'dieper'..
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 15:36   #97
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:

Eeuwen lange onderdrukking leidt tot onderdanigheid.
Door onafhankelijkheid wordt je assertief en krijg je haar op de tanden.
Waarschijnlijk gedragen de Walen zich meer als haantjes en als heersers,
omdat het berust op een lange traditie.
Oud 6 april 2007, 15:39   #98
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik vind dat je dat echt merkt, Nederlanders lijken toch niet echt te houden van langdradigheid.
Matthijs van Nieuwkerken zei bijvoorbeeld in een interview met Humo dat in zijn programma interviews echt niet te lang mogen zijn, want anders zouden mensen denken "jeezes, wat duurt dit lang".
Waarom zou je iets in een uur zeggen als het ook in 5 minuten kan?
Oud 6 april 2007, 15:42   #99
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het énige verschil?

Zeg, je maakt het wel steeds bonter he?
Er is een heel groot verschil tussen Nederlander en Fransen.
Fransen zijn erg gesloten en op zichzelf. Nederlanders zijn erg open en met elkaar.
Ga maar een 's avonds op een camping in Frankrijk kijken.
Oud 6 april 2007, 15:54   #100
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk gedragen de Walen zich meer als haantjes en als heersers,
omdat het berust op een lange traditie.
deels traditie, maar vooral de mannier van communicatie. Wanneer wij iets met emotie zeggen is dat al.. uitzonderlijk. Terwijl zuiderse mensen (bvb italianen) met kweetnihoeveel emotie en gebaren alles uitdrukken. En bij de vlamingen komt dat dan ook serieuzer over. Franstaligen vinden het maar normaal dat ze een front vormen tegen de vlaamse partijen, voor hun is dat gewoon politiek voeren. Terwijl nederlandstaligen nederig overleg willen gaan plegen.
Ondertussen slaan de franstaligen hun slag weer binnen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be