Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2007, 09:00   #81
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het verheugt me dat de paus dit erkent. Jezus was een jood en leefde zoals een jood volgens de observanties van de Wet.
En dan stelt zich het probleem en de vraag: zou een vrome joodse rabbi, die in de eschatologie van de messias geloofde, een godsdienst willen gesticht hebben die we nu kennen onder de naam 'christendom'?

Ik vrees van niet.

Laatst gewijzigd door system : 30 juni 2007 om 09:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 21:08   #82
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard berichtje aan Judokus

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Hij staat sinds vorige maand op nummer 1 van de Top-10 van de Duitse hedendaagse intellectuelen. (Prof. Günter Grass tuimelde van plaats één naar plaats drie).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Hoe wordt die top-10 opgemaakt? Volgens verkoopscijfers? Het meten van het IQ? Door een populariteitspoll? Persoonlijke voorkeur van degene die dat lijstje samenstellen (Das Bild?)?

Tot nader order lijken deze zaken nu niet bepaald een referentie om mee uit te pakken.
Euh, Judokus, ik zie dat je hier na mij nog actief bent geweest. Ik neem aan dat je mijn post toevallig over het hoofd hebt gezien? Kan gebeuren, kan gebeuren. Evenwel graag een antwoord op mijn vragen aub.
Oud 2 juli 2007, 13:19   #83
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Euh, Judokus, ik zie dat je hier na mij nog actief bent geweest. Ik neem aan dat je mijn post toevallig over het hoofd hebt gezien? Kan gebeuren, kan gebeuren. Evenwel graag een antwoord op mijn vragen aub.
Men maakt deze lijst aan de hand van het aantal en het gewicht van Duitstalige academische publicaties.
Oud 2 juli 2007, 13:23   #84
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En dan stelt zich het probleem en de vraag: zou een vrome joodse rabbi, die in de eschatologie van de messias geloofde, een godsdienst willen gesticht hebben die we nu kennen onder de naam 'christendom'?

Ik vrees van niet.
U gelooft van niet.

Als het puntje bij het paaltje komt, dan draait het rond 'geloven', hoe frustrerend dat ook kan lijken voor empirische of rationalistische zoekenden. Ik geloof dat Jezus dit wel heeft gewild en bedoeld.
Oud 2 juli 2007, 14:35   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U gelooft van niet.

Als het puntje bij het paaltje komt, dan draait het rond 'geloven', hoe frustrerend dat ook kan lijken voor empirische of rationalistische zoekenden. Ik geloof dat Jezus dit wel heeft gewild en bedoeld.
U doet aan wishfull thinking.

Ik heb niet gezegd ik 'geloof van niet', maar 'ik vrees van niet' en dit betekent: ik denk van niet, maar helemaal zeker ben ik niet.

Vrezen in casu betekent:ik vermoed dat het niet zo is, maar echt weten doe ik het niet. Geloven (zoals u) betekent dat u er zeker van bent, ook al weet u het niet echt.

Laatst gewijzigd door system : 2 juli 2007 om 14:35.
Oud 3 juli 2007, 20:30   #86
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 3 juli 2007 om 20:39.
Oud 3 juli 2007, 20:30   #87
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 3 juli 2007 om 20:40.
Oud 3 juli 2007, 20:30   #88
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 3 juli 2007 om 20:40.
Oud 3 juli 2007, 20:30   #89
system
Banneling

Standaard

Overigens, de kritische verhouding tussen jodendom en christendom komt naar voren in geschriften van Abba Hillel Silver, Walter Kaufmann, Martin Buber en Franz Rosenzweig. In sommige van die artikelen wordt op de continuïteit gewezen tussen de joodse traditie en de leer van Jezus. Het gaat dus in de richting die de paus stelt mbt tot het feit dat men het christendom niet los kan zien van de Thora. Maar deze joodse schrijvers gaan veel verder. Zo zegt Ben Zion Bokser dat Jezus niet afwijkt van de houding van de meesters van de halacha en de hagada, die in de Farizeese traditie staan. Maar het zijn met name de volgelingen die met de boodschap van Jezus aan de haal zijn gegaan.

Deze joodse schrijvers zeggen eigenlijk hetzelfde als de Ebionieten in de tijd van het vroege christendom.

Laatst gewijzigd door system : 3 juli 2007 om 20:39.
Oud 28 september 2007, 17:06   #90
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Jezusboek paus verkoopsucces in Nederland

Citaat:
Hilversum (Van onze redactie) 28 september - Eind september ging in Nederland het 10.000ste exemplaar van Jezus van Nazareth over de toonbank. Dit meldt deze week rkkerk.nl, het blad van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland. Het boek van paus Benedictus XVI/Joseph Ratzinger is daarmee een groot verkoopsucces, zo laat uitgeverij Lannoo weten.

Tegenspreken
De aanpak die paus Benedictus XVI voor dit werk koos is bijzonder: hij vertrouwt zijn gedachten over Jezus niet als paus toe aan het papier, maar als de gelovige christen Joseph Ratzinger. In het voorwoord van het boek schrijft hij dan ook expliciet dat iedereen hem mag tegenspreken.

Encycliek
De eerste encycliek van Benedictus (Deus caritas est) was vorig jaar in Nederland ook een verkoopsucces: daarvan zijn inmiddels zo’n 10.000 stuks verkocht, terwijl de oplage van theologische uitgaven in Nederland doorgaans tussen de 2.000 en 5.000 exemplaren ligt.
Bron: www.katholieknederland.nl
Oud 28 september 2007, 18:10   #91
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Jezusboek paus verkoopsucces in Nederland

Bron: www.katholieknederland.nl[/quote
Als er nu een persoon met rechte zou kunnen verdacht worden van subjectieve geschiedschrijving, dan is het toch een Paus van Rome. Precies of die nu iets anders zou gaan zeggen dan wat de kerk al 1700 jaar zegt.

Laatst gewijzigd door system : 28 september 2007 om 18:11.
Oud 29 september 2007, 11:41   #92
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=system;2963545]
Citaat:

Als er nu een persoon met rechte zou kunnen verdacht worden van subjectieve geschiedschrijving, dan is het toch een Paus van Rome. Precies of die nu iets anders zou gaan zeggen dan wat de kerk al 1700 jaar zegt.
System, mag ik u een vraag stellen: Heb je het boek (en dan vooral de Inleiding van het boek, over zijn methodologie in verband met literair-kritische exegese) gelezen?
Oud 29 september 2007, 11:47   #93
system
Banneling

Standaard

[quote=Judokus;2964552]
Citaat:
System, mag ik u een vraag stellen: Heb je het boek (en dan vooral de Inleiding van het boek, over zijn methodologie in verband met literair-kritische exegese) gelezen?
Neen. Maar ik zeg dan ook alleen maar dat de paus, als hoofd van de katholieke kerk, verdacht kan worden van vooringenomenheid. Meer zeg ik niet. En ik sluit helemaal niet uit dat ik dat boek nog eens lees. Men weet toch maar nooit.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 11:47.
Oud 29 september 2007, 11:56   #94
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=system;2964559]
Citaat:

Neen. Maar ik zeg dan ook alleen maar dat de paus, als hoofd van de katholieke kerk, verdacht kan worden van vooringenomenheid. Meer zeg ik niet. En ik sluit helemaal niet uit dat ik dat boek nog eens lees. Men weet toch maar nooit.
Ik begrijp je achterdocht. De paus doet dan ook voor dit boek expliciet afstand van zijn 'Magisterium' of zijn 'rol' als paus. Hij schrijft in zijn inleiding dat dit een persoonlijk Jezus-document is, geschreven als Joseph Ratzinger en niet als Benedictus XII, en dat iedereen vrij staat om commentaar te leveren, ja zelfs tegen te spreken.
Hij wou zijn persoonlijke visie geven over Jezus van Nazareth. Uiteraard moet je van de katholieke Joseph geen protestantse visie verwachten, dat spreekt voor zichzelf.
Maar het is wel verrassend persoonlijk met eigen accenten en een persoonlijke benadering, waarbij hij tot op het scherpst van de snede de positieve elementen, maar ook de overschattingen, van de literair-kritische methode aanhaalt en integreert in een totaalvisie op het leven van Jezus, vanaf zijn doop tot de gedaanteverandering op de berg Tabor.

Laatst gewijzigd door Judokus : 29 september 2007 om 11:57.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 12:00   #95
system
Banneling

Standaard

[quote=Judokus;2964570]
Citaat:
Ik begrijp je achterdocht. De paus doet dan ook voor dit boek expliciet afstand van zijn 'Magisterium' of zijn 'rol' als paus. Hij schrijft in zijn inleiding dat dit een persoonlijk Jezus-document is, geschreven als Joseph Ratzinger en niet als Benedictus XII, en dat iedereen vrij staat om commentaar te leveren, ja zelfs tegen te spreken.
Hij wou zijn persoonlijke visie geven over Jezus van Nazareth. Uiteraard moet je van de katholieke Joseph geen protestantse visie verwachten, dat spreekt voor zichzelf.
Maar het is wel verrassend persoonlijk met eigen accenten en een persoonlijke benadering, waarbij hij tot op het scherpst van de snede de positieve elementen, maar ook de overschattingen, van de literair-kritische methode aanhaalt en integreert in een totaalvisie op het leven van Jezus, vanaf zijn doop tot de gedaanteverandering op de berg Tabor.
Iedereen wordt verondersteld ter goeder trouw te zijn. De kwade trouw moet worden bewezen. Dit is dus ook het geval bij de paus. Maar een fundamentele vraag in casu is: kun je, eens paus geworden en een boek schrijft (zelfs al zeg je dat je dat doet) echt afstand doen van dit magisterium? Zeer moeilijk vrees ik.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 12:01.
Oud 29 september 2007, 12:13   #96
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=system;2964582]
Citaat:

Iedereen wordt verondersteld ter goeder trouw te zijn. De kwade trouw moet worden bewezen. Dit is dus ook het geval bij de paus. Maar een fundamentele vraag in casu is: kun je, eens paus geworden en een boek schrijft (zelfs al zeg je dat je dat doet) echt afstand doen van dit magisterium? Zeer moeilijk vrees ik.
Geen idee. Hij was zijn boek wel al begonnen nog voor hij paus was verkozen. Hij heeft het afgewerkt in zijn schaarse vrije tijd als paus, en als laatste zijn inleiding geschreven. Juist die inleiding vond ik het interessantst van heel het boek, omdat hij zijn persoonlijke visie over de exegese gaf.
Oud 29 september 2007, 22:13   #97
system
Banneling

Standaard

[quote=Judokus;2964601]
Citaat:
Geen idee. Hij was zijn boek wel al begonnen nog voor hij paus was verkozen. Hij heeft het afgewerkt in zijn schaarse vrije tijd als paus, en als laatste zijn inleiding geschreven. Juist die inleiding vond ik het interessantst van heel het boek, omdat hij zijn persoonlijke visie over de exegese gaf.
Wel, ik zal het eens gaan lezen.
Oud 30 september 2007, 08:08   #98
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik zal het eens gaan lezen.
Ik heb het zelf tot ongeveer de helft gelezen. Om je al maar op voorhand te waarschuwen, het gaat over het geloof inhoudelijk (dus niet de historische Jezus, zoals ik verwacht had) en het valt eigenlijk het liberale Christendom aan.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 10:30   #99
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ik heb het zelf tot ongeveer de helft gelezen. Om je al maar op voorhand te waarschuwen, het gaat over het geloof inhoudelijk (dus niet de historische Jezus, zoals ik verwacht had) en het valt eigenlijk het liberale Christendom aan.
Bedankt. Ik zal het eens inbladeren in de boekenwinkel. Dan weet ik in een oogopslag waarover het gaat.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2007 om 10:37.
Oud 12 oktober 2007, 15:01   #100
system
Banneling

Standaard

[quote=Judokus;2964601]
Citaat:
Wat ik nooit begrepen heb. De evangelies zijn geïnspireerd door de Heilige Geest. Hoe komt het dan dat de verschillende evangelisten over hetzelfde onderwerp op een verschillende manier verhalen? Neem nu de genealogie van Jezus. Mattheus geeft een andere genealogie dan Lucas. Zelfs de grootvader van Jezus verschilt bij de twee evangelisten. Bij Mattheus heet hij Jacob, bij Lucas heet hij Eli.

En eigenlijk is deze stamboom overbodig. Immers, Jezus kan niet afstammen van David, vermits hij afstamt van de Heilige Geest. Jezus stamt dan af van God en dit betekent dat, vermits hij wordt beschouwd als God, hij dus afstamt van zichzelf.

Laatst gewijzigd door system : 12 oktober 2007 om 15:10.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be