![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat geniet uw voorkeur? | |||
het huidige federale België |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,76% |
een unitair België |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,17% |
een confederaal België (meer bevoegdheden voor de gewesten) |
![]() ![]() ![]() |
5 | 7,94% |
een onafhankelijk Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
25 | 39,68% |
Groot-Nederland (Vlaanderen + Nederland) |
![]() ![]() ![]() |
16 | 25,40% |
Heel-Nederland (België + Nederland + Luxemburg + Noord-nauw-van-kales eventueel) |
![]() ![]() ![]() |
12 | 19,05% |
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar je zei net dat je het Germaanse karakter terug wou brengen in de Nederlanden. Dat impliceert een stimulering van het Waals in Wallonië, in plaats van het Parisien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Want Waals en het Parisien zijn Romaanse tongvallen en geen Germaanse!!! De taalgrens heeft zuidelijker gelegen in de Nederlanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar het is wel Germaans van karakter, maar goed. Ik begrijp uw punt, het is inderdaad een romaanse taal. Wat zou u doen om Wallonië ter germaniseren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister-President
|
![]() Niet geheel Wallonië, maar tot waar de taalgrens ooit gereikt heeft of m.a.w. tot waar de Germaanse taal als meerderheid is gesproken.
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 20 april 2007 om 23:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() Neen maar ik heb al in eerdere berichten uitgelegd wat ik hiermee bedoel. ik zal nu enkele bronnen geven als inlichting:
![]() Limburgs http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge01_073.htm Brabants http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge02_062.htm Vlaamse & Brabantse tongvallen in Henegouwen http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge02_068.htm Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 20 april 2007 om 23:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Minister-President
|
![]() Raadpleeg voor Het Duits en het Luxemburgs in Wallonië deze verwijzing:
http://home.scarlet.be/~tpm09245/lang/langbel.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Burgemeester
|
![]() in feite zou ik ook tevreden zijn met een confederaal belgie. Maar dan wel ALLE bevoegdheden gesplitst zodat enkel de naam 'belgië' nog waarde heeft.
Maar ik voel me ondertussen meer separatist dan belg dusja liever onafhankelijk. Want samenblijven voor de schijn is ook maar niets, dan kan je beter scheiden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hollandse Oorlog Hollandse Oorlog Datum 1672-1678 Locatie Europa, De Nederlanden Resultaat Vrede van Nijmegen, Vrede van Westminster Strijdende partijen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De oorlog brak uit in april 1672, toen tegelijkertijd Frankrijk, Engeland, het bisdom Münster en het Aartsbisdom Keulen de Republiek aanvielen. De coalitie, ontstaan door het geheime verdrag van Dover stond onder leiding van koning Lodewijk XIV van Frankrijk. Hij wilde Frankrijk uitbreiden tot wat hij als de natuurlijke grens beschouwde, de Rijn. Het bisdom Münster had aanspraak op gebieden in Noord-Nederland, bijvoorbeeld Westerwolde. Dit omvangrijke anti-Nederlandse bondgenootschap betekende een schrijnende mislukking van de buitenlandse politiek van Johan de Witt, die onvoldoende begrepen had hoe diep gegriefd de Franse koning Lodewijk XIV zich voelde door zijn op beteugeling van de Franse expansie gerichte buitenlandse politiek. Het bondgenootschap met de bisschoppen van Keulen en Münster maakte het de Fransen mogelijk om de Republiek vanuit het oosten aan te vallen, langs de Rijn. De Fransen rukten op met een leger van misschien wel 120.000 man sterk, een van de grootste legers die Europa tot die tijd had gezien. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden had haar landleger verwaarloosd. De IJssel-linie hield niet lang stand en de Franse troepen drongen door tot in het hart van de Republiek . Zelfs de stad Utrecht werd door de Fransen bezet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Op Heel-Nederland gestemd, al snap ik ook dat dat de minst realistische keuze is (op die mooie kaartjes in dit topic na dan).
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 21 april 2007 om 10:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er wordt natuurlijk over politiek gepraat en gepalaverd. Vaak is de analyse juist: er moet 'beweging' in komen, de echte problemen moeten aangepakt. Alleen blijft de analyse vaak fout, want je kan argumenteren dat één unitaire staat dat allemaal kan of zou moeten kunnen, impliciet gaan ze er dan van uit dat die unitaie staat geen alarmbellen of speciale procedures meer hanteert en dus een duidelijke socio-economische, demografische èn met politieke macht beklede meerderheid Vlamingen telt. Daar wringt het schoentje: de Franstaligen zullen nooit dulden dat ze (slechts) die macht krijgen die hen demografisch en soms financieel toekomt, en met alarmbellen is België gedoemd tot niet-functioneren. Ze zijn meestal veel Vlaamser dan ze denken, want allemaal willen ze van onverantwoorde transfers af, willen ze vooruitgang, alleen beseffen de meeste (nog) niet dat de Franstaligen niet zo over België denken, dat voor hen België louter een melkkoe is en nooit de meerderheid van de Vlamingen zal dulden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Binnen mijn eigen familie is iedereen nogal anti-franskiljon en anti-monarchie, maar ik ben de enige die voor een splitsing te vinden is. Onlangs had ik het over de Rand en iemand zei "maar daar heb jij toch geen last van?" Tja, wat moet je dan zeggen... ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#95 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Vlamingen hebben geen speciale rechten of beveiliging gekregen in Brussel, we zijn enkel onze macht op federaal niveau kwijt. Ze moesten het alleen verkopen zeker en dan heeft het dat we een zekere vertegenwoordiging gekregen hebben in Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Burgemeester
|
![]() ik denk niet dat er veel over gesproken word in familiekring. Vroeger voelde ik me zoals het overgrote deel van de vlamingen, echt belg. Het is pas door met situationele en politieke dingen bezig te zijn dat ik doorhad dat een vlaamse staat beter is. En dan is het vlaams gevoel pas stilaan beginnen doorsijpelen. Voor de rest denk ik dat mensen die niet in de rand wonen, er zeer moeilijk.. mee te maken krijgen of het zeer moeilijk is om hun te overtuigen.
Voor de rest wordt er niet echt gesproken in familie of vriendenkring over separatisme hoor. Ik zwijg er meestal gewoon over omdat ze je dan toch als racistische VB-er bekijken. Alsof ik nog nooit over politiek heb nagedacht en hier ff mijn mening kom placeren. Die indruk laat ik liever niet achter. Vorig semester was er op school een debat over vlaanderen onafhankelijk, pro of contra ![]() In ons groepje wist niemand goed wat zeggen. Iedereen voelde zich belg(hoewel 1 meisje die in ronse woont wel ook een mening heeft ![]() En ik moest dan de pro en contra's brengen voor heel de groep. Er was een maske in ons groepje dat beweerde dat er nog metaal uit walonie komt. Ze wou absoluut dat ik dat zei. Kheb me daar schoon belachelijk gemaakt ![]() De meeste vlamingen identificeren zich met 'belg' wat ook niet abnormaal is. Heel de media speelt hier op in. Eurosong, 50 jaar Belgische TV, reclame van jupiler,.. 1001 dingen. Ook in moppen. Ken je die van die nederlander, duitser en belg? Dan komt de belg er als slimste uit (hier toch ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een onafhankelijk Vlaanderen. Eventueel binnen een confederaal verband (eerst met Wallonië, en nadien met andere Europese volkeren).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |