![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() De Letten en Litouwers weten natuurlijk minstens zo goed als C2C wat Stalin voor de mensheid heeft betekend...
Daarom eisen ze strafrechterlijke sancties voor de verheerlijking, ontkenning of banalisering van misdaden gepleegd door het Sovjetregime van Jozef Stalin. Als zij die strafrechterlijke sancites er door krijgen, dan wachten C2C en de Prae nog heerlijke tijden om zich te bezinnen over de heldendaden van Stalin en hun andere vrienden... ![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 24 april 2007 om 09:18. Reden: Bronvermelding |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De grootste plunderaars van de Sovjetunie waren de kommunistische leiders van de 20ste eeuw en hun families. Bovendien waren deze gangsters bewezen massamoordenaars. Ze hebben tientallen miljoenen mensen vermoord en miljarden dollars gestolen. En tegelijk een heel continent achterlijk en onderontwikkeld gehouden, voor eigen profijt. Leve het kommunisme!
![]() Jeltsin was zeker niet perfect, maar hij heeft Rusland van deze juk verlost. Gorbatsjev krijgt hier ook veel lof voor, want hij maakte het mogelijk om te vernieuwen. Jeltsin heeft van Rusland een moderne en vrij land gemaakt, al is er nog een serieuze weg af te leggen. Maar kom, dankzij Gorbatsjev en Jeltsin is heel het Oostblok nu vrij en kent ze een vrije markteconomie naar Westers voorbeeld. De voorspoed stijgt er met de dag. De wereld kan in grote mate Jeltsin dankbaar zijn om het te hebben verlost van het kommunisme. Wat ik mij in ieder geval altijd zal herrinneren is de slappe lach van Clinton tijdens een persconferentie met Jeltsin. Hieronder het filpmje. (klik op de foto). ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoeveel doden Stalin juist op zijn geweten heeft, is een onwerkbare vraag: de man h�*d geen geweten.
Maar het zou hier over Jeltsin gaan. Het is beslist niet Jeltsins schuld dat het project van Gorbatsjov niet kon worden verdergezet. Gorbatsjov had de deur op een kier gezet en de bevolking, moegetergd na decennialange dictatuur, heeft ze ten slotte ingebeukt. Een begrijpelijke, maar onwijze beslissing. Het is ook niet Jeltsins schuld dat er thans een dictator aan de macht is. Reeds Gorbatsjov zag zich genoodzaakt steeds meer macht naar zich toe te trekken om de transitie naar meer vrijheid, transparantie en democratie mogelijk te maken: de werkelijk dictatoriale krachten waren immers nog zeer kwiek. Dat inspireerde ook de coup van de communisten op Gorbatsjov: als de macht bij één man ligt, volstaat het die ene man uit te schakelen. Jeltsin zag zich voor hetzelfde dilemma geplaatst. Poetin heeft de touwtjes zo strak in handen dat er geen dilemma meer is. Hij kiest resoluut voor de dictatuur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is nog maar de vraag welk van beide systemen het beste is voor de gewone doorsnee-burger. Mij lijken ze in elk geval beiden niet te voldoen aan elementaire criteria. Citaat:
Je moet misschien eens de vraag stellen wat een doorsnee rus denkt over Jeltsin? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de doorsnee Rus er vandaag zowiezo beter heeft dan tijdens het kommunisme, hoewel er nog vrij veel armoede bestaat. Maar ik heb geen idee over wat de man in de straat erover denkt. Er zullen waarschijnlijk pro's en contra's te vinden zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Uw vadertje Stalin heeft trouwens ook lelijk huis gehouden in die regio, door middel van massale deportaties richting Siberië. Na Stalin mochten sommigen terugkeren, maar de Rusische immigranten die daar door de Sovjets geplaatst waren, zijn ook gebleven. Zolang de USSR min of meer draaide, bleven de spanningen beperkt, maar met het vallen van de muur is het conflict terug losgebarsten.
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
![]() -January 1897 (Russia): 125,640,000*** -1911(Russia): 167,003,000** -January 1920 : 137,727,000* -[STALIN -->] -January 1926 : 148,656,000* -January 1937: 162,500,000* -January 1939: 168,524,000* -June 1941: 196,716,000* -[WOII, vernietiging door en van de Nazi -->] January 1946: 170,548,000* -January 1951: 182,321,000* [EINDE STALIN] -January 1959: 209,035,000* -January 1970: 241,720,000 -1985: 272,000,000 -July 1991: 293,047,571 * Andreev, E.M., et al., Naselenie Sovetskogo Soiuza, 1922-1991. Moscow, Nauka, 1993. ISBN 5-02-013479-1 The U.S.S.R. lost territories with about 30 million inhabitants after World War I (Poland 18 mil; Finland 3 mil; Romania 3 mil; the Baltic states 5 mil and Kars to Turkey 400 thous.). Population of June 1941 includes 20,270,000 in territories annexed by USSR in 1939-45 net of population transfers.( Poland 10 mil; Baltic States 5.6 mil; Romania 3.8 mil; Czechoslovakia 700 thous. and Tuva 100 thous.) World War II Losses were 26.6 million including an increase in infant mortality of 1.3 million, total war losses includes territories annexed by USSR in 1939-45. **Data from Statoids webpage[1]. ***Russian Empire Census (1897) DUS: tijdens de niet-oorlogsjaren van Stalin (1922 - 1941) heeft de man de materiële condities gecreëerd die Sovjetmeisjes toelieten om zo maar eventjes 50 miljoen meer Sovjetbabies te baren. Niet slecht als ge het mij vraagt. ======================================= Tot zover de dynamiek die Stalin op gang heeft gebracht ======================================= En dan nu die van roofdierkapitalist Yeltsin: ![]() Laatst gewijzigd door C2C : 24 april 2007 om 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Es goed doorlezen, en dan eens zonder zwanzen antwoorden... Bijvoorbeeld: 1933: Migratie van 200.000 Kazachse nomaden gedurende de hongersnood van 1933 uit de Sovjet-Unie naar China, Mongolië, Iran en Afghanistan. Hoe? Hongersnood in de Sowjetunie op een moment dat er in het westen zo'n gigantische werkloosheid was en in de Sowjetunie deze volgens ene C2C 0 procent bedroeg? Ook es goe kijken naar de referenties. Ken je Cyrillisch? Ge zult het nodig hebben, tis bijna allemaal Russisch. En hier: De eveneens grotendeels vergeten, door Stalin opgelegde hongersnood in de Oekraïne (1929-1934) maakte meer slachtoffers dan de holocaust: circa zeven miljoen mensen. http://www.amnesty.nl/encyclopedie_l...03f8fa355fc945 En hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Katyn Het was toch zo'n engeltje!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 24 april 2007 om 23:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() Als het van de Litouwers en Letten, leden van de EU, zou afhangen zat C²C en zijn Ministerie nu 3 jaar in de bak, wegens banalisering/ontkenning van de misdaden, gepleegd door het communistische regime van Stalin...
![]() ![]() Die mensen hebben ondervonden wat Stalin en het communisme in het algemeen was/is... Net trouwens als de Oos-Duitsers, de Polen, de Joegoslaven, de Hongaren, de Albanerzen..... Pff, ik ga de server niet verder belasten... ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 25 april 2007 om 07:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister
|
![]() De communistische leiders in het Kremlin liepen indertijd in de val die door het Westen was uitgezet: de wapenwedloop. Het dreef de USSR regelrecht het failliet in.
Gorbatsjov wordt omschreven als een ‘goed’ man, maar daar twijfel ik grondig aan. Als je aan de top raakt van het politbureau van de USSR dan heb je bewezen goed te kunnen omgaan met je ellebogen. Hij streed dus om de macht en hij verwierf die macht. Nooit was het in hem opgekomen die macht te delen. De hervormingen die hij doorvoerde waren noodzakelijk om de USSR overeind te houden. Een USSR waarover Gorbatsjov zijn macht wilde behouden. Indien hij niks deed zou de USSR in elkaar storten en was de kans op een volksrevolutie vanuit Rusland en de satellietstaten onvermijdelijk. Dit zou geleid hebben tot bloedige afrekeningen met de communisten. Hoewel zeventig jaar na de oktoberrevolutie wisten die communisten nog bijzonder goed hoe zij afrekenden met ‘wie niet met hen was’. Dat wrede en bloedaardige lot – dat ze miljoenen aandeden ook na hun revolutie - wilden de communisten zichzelf besparen. Gorbatsjov zag dan ook geen optie in de keuze die de ‘hardliners’ opperden door weerstand met geweld in de kiem te smoren. Hij moest dus het risicoscenario volgen van de openheid en economische vernieuwing. Uiteindelijk een bekentenis dat het communistische systeem niet werkt. Een bekentenis die ook door China werd gedaan. Een bekentenis die door elke communistische staat vroeg of laat moet worden gedaan. Gorbatsjov zijn grootste probleem was dat hij gevangen zat tussen enerzijds de hardliners die van verandering niet wilden weten en anderzijds een steeds luider klinkende roep naar vrijheid door een ontevreden bevolking. Uiteindelijk besloten de hardliners – volgens aloude communistische methode – een probleem op te lossen door het te liquideren. Zo hadden ze het decennialang gedaan en ze waren er van overtuigd dat eens het probleem Gorbatsjov van de baan was, alles weer in zijn plooi zou vallen. Een korte periode van intense, communistische terreur zou volgens de hardliners voldoende zijn om die volkse roep naar vrijheid als een snelle echo te doen verdwijnen. De haat – want dat was het – die de bevolking koesterde tegenover haar communistische heilmakers was door lange onderdrukking echter zo diep geworteld dat pogingen tot onderdrukking een versnelde revolutie op gang bracht waarvan apparatsjik Jeltsin het boegbeeld werd. Ook al draag ik Gorbatsjov geen warm hard toe – hij was een pragmatische opportunist die aan zijn eigen positie dacht – toch denk ik dat mocht hij geslaagd zijn om de evolutie die hij op gang bracht verder te zetten, dit voor de bevolking van de toenmalige USSR heilzamer zou zijn geweest. Stap voor stap zou de USSR zijn afgebouwd en een vrijere economie zou onder begeleiding zijn ingevoerd. Dat is trouwens het essentiële verschil tussen China en de voormalige USSR. Daar waar in de USSR alles begon met een politieke revolutie, ving men in China aan met een economische evolutie. De Chinese communisten doen dit ook slechts uit noodzaak omwille van zelfbehoud, maar uiteindelijk zal de economische verandering leiden tot een politieke verandering waarin meer vrijheid centraal staat. Het grote probleem met politieke revoluties is dat zij in wezen niks veranderen voor een bevolking. Na de Russische revolutie begin twintigste eeuw werd een tsaristische adel vervangen door een communistische elite die de bevolking evenzeer onderdrukte. De materiële verbetering voor de bevolking van de USSR was – hoewel een feit – niet te danken aan de communistische aanpak dan wel aan de algemene technologische en wetenschappelijke vooruitgang. Die materiële vooruitgang was echter peanuts in vergelijking met de progressie die de bevolking in het Westen maakte onder invloed van diezelfde vooruitgang. Hoe dan ook werd de USSR geconfronteerd met een politieke revolutie en de economie werd in deze tornado gezogen. Een ramp geschiedde. Communistische apparatsjiks – met Jeltsin op kop – dachten niet meer aan hun collectief ideaal maar aan hun eigenste individu. Niet zozeer volgens het mooie principe van individuele vrijheid dat leidt tot collectieve harmonie. Neen, ze verkrachtten dat mooie principe zoals politici en industriëlen het classicliberalisme in de negentiende eeuw verkrachtten: in eigen voordeel. Op nooit eerder geziene schaal organiseerden Jeltsin en zijn communistische kameraden een economische uitverkoop. Communistische partijslaven van weleer kregen de kans zich met een vingerknip om te toveren tot business tycoons die in miljarden dollars zwommen. De communistische leiders werden commissieleiders die een vette fee opstreken na elke veiling. De bevolking, die tijdens de Grote Communistische Uitverkoop, nog nagenoot van de revolutionaire euforie werd pas later geconfronteerd met de aangerichte ravage. Wanneer onze communistische forumkameraden Jeltsin dus een zeer negatief, historisch rapport geven dan hebben zij hierin gelijk. Meer dan zijn eigen situatie verbeteren en zijn machtspositie verstevigen had hij niet voor ogen. Dat hij hiervoor populistisch te werk ging, maakt hem nog geen man die streed voor de vrijheid van het volk. Een volk dat hem kon gestolen worden waardoor een overgrote meerderheid van dat volk hem veracht en uitspuugt. Dat betekent niet dat dit volk terug wil naar het communistische systeem maar wel dat dit volk in vrijheid wil werken aan een betere toekomst. Jawel, zonder communisme. Niet zozeer is er een roep bij de bevolking die het communisme terug wil. De Russische bevolking vraagt stabiliteit en welvaart en sommigen grijpen dit natuurlijk aan om te zeggen: "Zie je wel! Vroeger was het beter en dat communisitisch systeem was zo slecht nog niet!". Dat is natuurlijk klinkklare nonsens. Ik ga toch ook niet staan pleiten voor de installatie van een Iraakse dictator omdat de illegale inval van de VS in Irak geen heil bracht voor de Irakezen? Dit is het grote hiaat in het gareeldenken van onze communisitische forumkameraden. Zo van: "Nu is het slecht dus vroeger was het beter". Als reactie daarop zijn er natuurlijk mensen die al even gareeldenkend zijn. Beter is: Nu is het slecht, vroeger evenzeer, hoe maken we het beter? Hierbij sluit je dus de twee slechte keuzes uit en zoek je naar een betere optie. Zo komen we bij Poetin. Een zeer intrigerend man als je het mij vraagt. Veel mensen buiten Rusland verafschuwen hem. Dat doe ik niet, ook al draag ik hem evenmin een warm hart toe. Maar ik denk dat Rusland op dit moment een man als hem best wel kan gebruiken. Poetin is naar mijn mening iemand die inziet dat het met de evolutie die Gorbatsjov in gang zette volledig fout liep omdat ze ontaardde in een oncontroleerbare revolutie. Wat hij – nog steeds naar mijn mening – poogt is de klok in zekere zin terug te zetten naar het tijdstip net voor de revolutie die Jeltsin aan de macht bracht om zo de evolutie die Gorbatsjov poogde in te zetten een tweede adem te geven. Ik stel bijvoorbeeld vast dat hij veel inspanningen doet om de economie onder controle te krijgen. Evenzeer stel ik vast dat hij er alles aan doet om de politiek handelbaar te maken. Op zich – het mag misschien raar klinken uit mijn mond – vind ik dit momenteel niet zo’n slechte keuze voor Rusland. Wel, ’t is te zeggen als zijn doel écht is om een democratie van vrije mensen te realiseren. Dat is natuurlijk de hamvraag: Wil hij dat wel? Daar twijfel ik enigszins aan. Omdat deze topic over Jeltsin gaat wil ik besluiten met mijn persoonlijke waardering over zijn persoon te geven: Jeltsin was als element van een oude structuur niet de aangewezen persoon om een revolutie zoals die in de USSR tot een goed einde te brengen. Als de gedachte om zijn volk naar meer vrijheid en welvaart te leiden in hem op kwam, verging die gedachte razendsnel bij de aanblik van ontzettende rijkdom die naar hem lachte. Hij was niet meer dan de veilingmeester tijdens de uitverkoop van zijn land. Aan anderen om recht te zetten wat hij scheeftrok.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 25 april 2007 om 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
De hongersnood in de Oekraïne was het gevolg van de uiterst succesvolle industrialisatie-campagne van Stalin, waarbij een leger van arbeiders in de zware industrieën gevoed moesten worden. Oekraïne is altijd de graanschuur van de regio geweest, en Stalin wilde zo snel mogelijk zoveel mogelijk voedsel om de industrialisatie tot een success te maken. Hij is daar veel te ver in gegaan met een hongersnood tot gevolg. Maar was het Stalin's intentie om een heel volk uit te moorden? Uiteraard niet. Ge moet eens goed oorzaak, gevolg, en intentie leren onderscheiden. Dan kunt ge uzelf bevrijden van de psycho-bubble waar ge nu in opgesloten zit en die het resultaat is van 50 jaar indoctrinatie. Proberen hé. ![]() Stalin heeft heel veel verschillende programmas en experimenten uitgevoerd om het lot van de Sovjetburger te verbeteren. Hij is daar - en dat is gewoon een historisch feit, alle parameters wijzen daar op - met brillio in geslaagd. De welvaart van de Russen is onder Stalin's bewind vervijfvoudigd. De man heeft een baby-boom op gang gebracht. Dat hij tijdens dat ongeloofelijke parcours, dat welvaart voor miljoenen heeft gebracht, ook fouten heeft gemaakt, dat spreekt. Zelfs de grootste genieën maken fouten. En Stalin was zelfs zo grootmoedig om ze publiek toe te geven. Laatst gewijzigd door C2C : 26 april 2007 om 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet vergeten, bewonderaar van massamoordenaars... De Letten en Litouwers zouden U stante pede voor 3 jaar de bak indraaien.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() Chipie, heb je soms ook ooit iets te zeggen? Verbaas ons allen eens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een misdadiger zoals de wereld er zelden heeft gekend. Hij kan zonder complexen in het rijtje met Hitler. Als je daar nog steeds niet correct over bent geïnformeerd, dan kun je bijvoorbeeld volgende boeken lezen over Stalin: Simon Sebag MONTEFIORE, Stalin. Aan het hof van de rode tsaar. Uitgeverij Standaard, Antwerpen, 2004. 720 p. + 32 p. foto’s ; bibliografie, register. ISBN 90 712 0605 X ; € 40. of nog Nina LOEGOVSKAJA, Ik wil leven. Het geheime dagboek van een Russisch meisje tijdens het Stalin-bewind. Vertaald uit het Russisch. Uitgeverij Archipel, Amsterdam; WPG, Antwerpen, 2004. 400 p. ; foto’s; ISBN 90 6305 147 6 ; € 19,50. Om je meteen al een beetje op de hoogte te brengen plaats ik hieronder een interessant stukje over Stalin. Ter lering en vermaak. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Als het van het Europees Parlement afhangt zouden deze revisionistische Letten en Litouwers - als ze al bestaan - uit Europa gekickt worden, zoals hun Poolse broertjes: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6593323.stm Laatst gewijzigd door C2C : 27 april 2007 om 01:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.php?p=2624437&postcount=83 Laatst gewijzigd door Chipie : 27 april 2007 om 09:59. Reden: bonvermelding |
||
![]() |
![]() |