Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2007, 11:30   #81
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik heb de wet hier gekopiëerd. Je kan toch nog wel lezen, hoop ik?

Het lijkt mij vooral nodig om uitvoerders van zo'n besnijdenissen te straffen, alleen is het moeilijk te achterhalen (en waarschijnlijk ook te bewijzen) of iemand zich daar schuldig aan heeft gemaakt. Als het zo simpel te bestrijden was dan jij schijnt te denken, dan was de praktijk natuurlijk al lang geband.

Jij vindt voorlichting natuurlijk weer belachelijk. Nochtans is het de effectiefste manier om het te bestrijden. Zelfs in de landen waar het een frequent gebruik is, bleek een wettelijk verbod er niet in te slagen om de praktijk te bannen. Want het grote probleem is dat het zo diepgeworteld is geraakt dat er ondertussen verschillende mythes kleven aan het gebruik. En het zijn die mythes die je moet proberen ontkrachten. Dat kan je jammer genoeg niet alleen met een wet.
De uitvoerders straffen heeft geen nut...dan doen ze het wel zelf.
Doorgedreven informatiecampagnes van de overheid en vrouwenorganisaties lijken mij op zijn plaats.
Plus harde aanpak plus uitwijzing naar het land van oorsprong voor families die zich aan zulke bestialiteiten schuldig maken en hun kinderen het recht op een normale sexuele beleving ontzeggen.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 11:30   #82
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Nogmaals :
Raar dat de islamitische autoriteiten zich geroepen voelden een fatwa uit te spreken voor iets waar de islam geen knijt mee te zien heeft.

Raar dat in islamitische landen waar de praktijk nog schering en inslag is de besnijdsters slechts tot het stoppen aangezet kunnen worden nadat ze de bevestiging hebben gekregen van de islamitische religieuse en politieke leiders dat de koran het echt niet zo bedoelde 'met Mo's aanbeveliing dat er niet te diep mocht gesneden worden'.
Bedoelde Mo het wél zo dan besneden ze in alle islamitische landen en geen enkele religieuze of politieke leider die daar iets zou aan veranderen.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 11:31   #83
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Bedoelde Mo het wél zo dan besneden ze in alle islamitische landen en geen enkele religieuze of politieke leider die daar iets zou aan veranderen.
En jij weet wat 'Mo' bedoelde?
Als we Mr. Taliban mogen geloven bedoelde 'Mo' nog wel wat andere dingen
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 11:37   #84
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus Mo sloeg maar wat uit zijn botten en zei het om te lachen.
En de bedekking van het vrouwelijk schoon zoals door Mo aanbevolen, was dat ook om te zeveren?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 11:43   #85
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
En jij weet wat 'Mo' bedoelde?
Als we Mr. Taliban mogen geloven bedoelde 'Mo' nog wel wat andere dingen
Dat bedoel ik niet, lees nog es goed wat ik schreef.
Oud 29 mei 2007, 11:47   #86
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Dus Mo sloeg maar wat uit zijn botten en zei het om te lachen.
En de bedekking van het vrouwelijk schoon zoals door Mo aanbevolen, was dat ook om te zeveren?
Wat zei hij om te lachen? Heeft hij gezegd dat vrouwen moeten besneden worden mss? Waarom doen dan niet alle moslims het?
Wat kom jij de sluier hier nu bijsleuren, voor zover ik gelezen heb moet volgens de Koran een vrouw gesluierd zijn, so? Vind ik dat daarom ok? Wat heeft dat met besnijden te maken?

Laatst gewijzigd door Laya : 29 mei 2007 om 11:48.
Oud 29 mei 2007, 12:22   #87
Panther
Partijlid

Standaard

Citaat:
Nogmaals :
Raar dat de islamitische autoriteiten zich geroepen voelden een fatwa uit te spreken voor iets waar de islam geen knijt mee te zien heeft.

Raar dat in islamitische landen waar de praktijk nog schering en inslag is de besnijdsters slechts tot het stoppen aangezet kunnen worden nadat ze de bevestiging hebben gekregen van de islamitische religieuse en politieke leiders dat de koran het echt niet zo bedoelde 'met Mo's aanbeveliing dat er niet te diep mocht gesneden worden'.
De Islam heeft daar ook niets mee te zien, maar omdat er altijd mensen zijn die dit proberen linken met Islam, Online is daar bvb. een van, of die zichzelf als moslim zien en dit toch doen, kon het geen kwaad om deze fatwa uit te brengen. Over alles wat actueel of verwarrend is, kan beraadslaagd worden en een fatwa uitgesproken worden.
Jij kent niets van de Islam en in de Koran staat al helemaal niets over besnijden.
Panther is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 12:26   #88
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Uit je antwoord meen ik te mogen opmaken dat er bij jouw weten nog geen gerechtelijke vervolging is gebeurd hoewel we wel degelijk met minstens 3000 bewezen misdrijven te maken hebben.

Je geeft een hoop redenen aan waarom het moeilij is om de schuldigen te straffen.

Volgens mij is dit niet juist.

Via het onderwijs (medisch onderzoek) kan men laten nagaan of er slachtoffers zijn.
Als dit het geval is, zijn er ook schuldigen.
Wat mij betreft doorgaans 3.
Moeder, vader, uitvoerder (het kunnen er ook meer zijn).
Achterhalen wie allemaal betrokken is kan niet zo moeilijk zijn als men wat druk op de ouders uitoefent, zij moeten op z’n minst meer weten (ook het slachtoffer kent de daders doorgaans).

Eens men weet wie allemaal betrokken is kunnen de nodige sancties opgelegd worden.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom dit niet gebeurd.
Je bent slecht geïnformeerd. Er zijn helemaal geen 3000 bewezen misdrijven! De schatting dat er een kleine 3000 besneden vrouwen zijn in België, is louter gebaseerd op een extrapolatie van het aantal vrouwen in België uit landen waar het gebruik gekend is in combinatie met de frequentie van voorkomen van dat gebruik in die landen. Dat dit een relatief laag aantal is, heeft alles te maken met het feit dat er in belgië (itt bijvoorbeeld Nederland) nu eenmaal niet veel allochtonen afkomstig zijn uit de landen die het gebruik kennen. De bewering dat de helft van het geschatte aantal besneden vrouwen in België besneden werd is dan weer een extrapopulatie van gegevens van de WHO voor Europa.

De reden waarom er geen correcte cijfers zijn, heeft alles te maken met het feit dat het zo moeilijk opspoorbaar is. Meestal raakt dit pas "bekend" wanneer vrouwen naar een gynecoloog gaan of naar een arts voor een reconstructie. Jij lijkt te denken dat die cijfers simpel te verkrijgen zijn door medisch onderzoek op school, maar er zijn bij wijze van spreken honderd en één manieren om daaraan te ontsnappen indien dat nodig moest zijn.

Ik heb inderdaad geen weet van veroordelingen, maar dat betekent daarom niet dat ze er niet zijn. De voorstelling alsof er altijd 3 schuldigen zijn en dat gemakkelijk kan aangetoond worden, klopt helemaal niet met de realiteit. Ten eerste gebeuren besnijdenissen wel degelijk nog vaak in het buitenland. Juist omdat het hier strafbaar is. Op dat moment is het dus al niet meer mogelijk de uitvoerder te bestraffen. Hier gebeuren de ingrepen clandestien. er kan dus steeds beweerd worden dat het in het buitenland gebeurde, om de uitvoerders niet in problemen te brengen. Uitvoerders zijn dus sowieso moeilijk op te sporen. Ook niet via het slachtoffer, want die wil meestal haar ouders niet afvallen. Dat beide ouders akkoord zouden gaan met de besnijdenis, klopt ook al niet met de realiteit. En soms is het zelfs een ander familielid dat op de besnijdenis aandringt. Een simpele oplossing bestaat er dus jammer genoeg niet. Een verbod en vervolging kan de praktijk niet uitroeien. Het is slechts een hulpmiddel. Cruciaal is en blijft voorlichting en preventie via allerlei kanalen.

Vergeet vooral ook niet dat men in het westen nog maar relatief recent met de praktijk geconfronteerd wordt en dat de inspanningen om het gebruik uit te roeien dus ook allemaal relatief recent zijn. In de landen vanwaar het gebruik afkomstig is, is men al veel langer bezig met de strijd ertegen en ook daar is men er jammer genoeg nog nergens in geslaagd het volledig te bannen. Het is echter pertinent onwaar dat er hier geen stappen worden ondernomen om het te bestrijden. Dat is jammer genoeg enkel simplistische propaganda uit welbepaalde hoek. Propaganda die overigens niet toevallig nu weer overal opduikt.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 12:32   #89
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Tiens. Hebben ze tegenwoordig nu al een aparte wet nodig om mensen te bestraffen die stukjes van andermans kinderen afsnijden zonder medisch diploma?

Of geldt die wet speciaal enkel voor artsen?
Ik begin me eerlijk gezegd serieus zorgen te maken over je geestelijke capaciteiten... Niet alleen is het mi wartaal, bovendien zie ik geen enkel verband met de post waarop je reageerde.

Vrouwenbesnijdenis is verboden in België. Voor iedereen. Of dat nu artsen zijn of niet. Nogmaals: ik heb de bewuste wet hier gekopiëerd. Je kan dat daar allemaal perfect in nalezen.
Oud 29 mei 2007, 12:32   #90
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Mannekes toch ...
Maakt die koran nu zoveel uit ???
Het gaat hem hier over kinderen die verminkt worden. Of dat da nu in dat roddelboekje staat of niet , feit is dat dit niet kan en mag gebeuren...
En of dat nu door ne mo of nen boemboela is gezegd maakt niet uit.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 12:32   #91
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
50% van alle vrouwenbesnijdenissen gebeurt in België?? Dat geloof je toch zelf niet
Bedoeld wordt: van de besneden meisjes in België wordt 50% hier te lande "behandeld". De andere helft wordt ervoor op reis naar het land gestuurd waaruit ze "gevlucht" zijn.

Wat niet in de artikels over dit onderwerp te vinden is: vrouwenbesnijdenis wordt enkel toegepast in landen waar een groot deel van de bevolking mohammedaans is.
Oud 29 mei 2007, 12:35   #92
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus criminelen met kinderen moeten niet meer naar de gevangenis?
Ook hier ontgaat het verband met de post waarop je reageerde volkomen. Ik zie niet in waarom criminelen met kinderen niet meer naar de gevangenis zouden moeten. Niet elk misdrijf wordt gestraft met opsluiting hé. Belangrijk bij straffen is dat ze doeltreffend zijn. Als straffen ook het slachtoffer opnieuw straffe, dan denk ik dat ze hun doel serieus missen.
Oud 29 mei 2007, 12:37   #93
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
In het klimaat dat door de pc bende geschapen is, is het natuurlijk bijna onmogelijk geworden om al wat onder de noemer islam/cultuur valt aan te pakken.
Toch vind ik dit geen valabel excuus.
Er worden helemaal geen excuses gebruikt! Vrouwenbesnijdenis wordt aangepakt, maar de bestrijding is veel complexer dan jij schijnt te denken.
Oud 29 mei 2007, 12:40   #94
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Bedoeld wordt: van de besneden meisjes in België wordt 50% hier te lande "behandeld". De andere helft wordt ervoor op reis naar het land gestuurd waaruit ze "gevlucht" zijn.

Wat niet in de artikels over dit onderwerp te vinden is: vrouwenbesnijdenis wordt enkel toegepast in landen waar een groot deel van de bevolking mohammedaans is.
oeioei Basy jongen toch! wat durfde gij hier allemaal zeggen!

tsss.... ts.....

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 12:41   #95
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, want het suggereert dat vrouwenbesnijdenis onlosmakelijk verbonden is met de islam, terwijl het - zoals je maar al te goed weet - een pre-islamitisch gebruik uit Afrika is ...
De islam kent heel wat pre-islamitische gebruiken, waaronder de vrouwenbesnijdenis. Deze wordt toegepast van Senegal tot Indonesië, en -- zoals blijkt -- ook nogal frequent in de beschaafde wereld.
Oud 29 mei 2007, 12:42   #96
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
De uitvoerders straffen heeft geen nut...dan doen ze het wel zelf.
Dan worden ze zelf uitvoerders hé! Onder uitvoerders versta ik iedereen die de ingreep doet... en zelf zullen maar weinigen het doen.

Citaat:
Doorgedreven informatiecampagnes van de overheid en vrouwenorganisaties lijken mij op zijn plaats.
Dat gebeurt ook. Dat je daar weinig van hoort, heeft alles te maken met het feit dat die campagnes gericht gebeuren.

Citaat:
Plus harde aanpak plus uitwijzing naar het land van oorsprong voor families die zich aan zulke bestialiteiten schuldig maken en hun kinderen het recht op een normale sexuele beleving ontzeggen.
Met die maatregelen ontzeg je hun kinderen veel meer dan alleen seksuele beleving. Dat is nu echt eens een totaal belachelijke en ineffectieve maatregel.
Oud 29 mei 2007, 12:49   #97
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Beste Basy Lys, je feiten kloppen niet met de realiteit. Landen genoeg waar het gebeurt en er minstens even grote groepen van andere godsdiensten/religies dan de islam zijn. En waar het dus bij alle godsdiensten/religies voorkomt. Maar dat zal jij als notoire islambasher met missie nooit willen inzien (waardoor je trouwens een griezelige overeenkomst vertoont met islamisten: zij zijn ook blind voor feiten). En het erge is dat je met zo'n beweringen contraproductief bezig bent. Dat zal jou echter worst wezen, want het is je natuurlijk helemaal niet te doen om vrouwenbesnijdenis aan te pakken. Je grijpt het gewoon weer aan voor een zoveelste rondje islambashen.
Oud 29 mei 2007, 12:52   #98
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

oops..

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 29 mei 2007 om 12:57.
Oud 29 mei 2007, 12:53   #99
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begin me eerlijk gezegd serieus zorgen te maken over je geestelijke capaciteiten... Niet alleen is het mi wartaal, bovendien zie ik geen enkel verband met de post waarop je reageerde.

Vrouwenbesnijdenis is verboden in België. Voor iedereen. Of dat nu artsen zijn of niet. Nogmaals: ik heb de bewuste wet hier gekopiëerd. Je kan dat daar allemaal perfect in nalezen.
Een beetje respect voor dementerenden hé!!

Maar ik zal het u proberen uit te leggen:

Indien de ouders (volgens Edina) niet bestraft hoeven te worden, waarom moest er dan een speciale wet komen die besnijdenis verbiedt?
Zou het zonder die wet toegestaan zijn aan anderen om kinderen in achterkamertjes van lichaamsdelen te ontdoen?
ik zal u een voorbeeldje geven: in mijn stam was het de gewoonte om bij meisjes het rechteroor en bij jongetjes het linkeroor af te snijden als ze twee jaar geworden zijn.
Mijn vraag:
a) is er een wet in Belgie die dit verbiedt?

b) indien neen, moet ik dan aan bepaalde vereisten voldoen om dit toe te passen?
c) indien ja: wie wordt er dan allemaal gestraft? de ouders die hun kinderen ter beschikkings stellen voor het oor-ceremonieel? degenen die het afsnijden zonder medische diploma? degenen die het afsnijden mèt medisch diploma.
d) mag een politieke partij dit stamgebruik aanklagen of zijn ze dan racistisch vermits ze "mijn" stam dan expliciet viseren en niet onze naburige stam die het houden op het afsnijden van de rechterpink. (is het afsnijden van de rechterpink trouwens al verboden in België?)
e) gezien heel onze stam van onze godsdienst verplicht is om met kapjes rond te lopen, vindt U het gerechtvaardigd dat ze ons gaan verplichten op medisch onderzoek om ons kapje af te zetten zodat ze kunnen zien of we ons oor-ceremonieel al hebben uitgevoerd of niet? Ik neem aan dat U pleit voor ons recht op het dragen van ons kapje.
f) Vermits onze profetes op een bepaald ogenblik heeft gezegd: snij vooral niet beide oren af, maar enkel het rechteroor bij de meisjes en het linkeroor bij de jongens, zoals reeds gebeurde voor onze profetes de juiste boodschappen kreeg doorgeseind, vindt U het dan belangrijk om te gaan bewijzen dat onze profetes het bij het verkeerd oor... pardon... eind had?

Oud 29 mei 2007, 12:58   #100
Panther
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Mannekes toch ...
Maakt die koran nu zoveel uit ???
Het gaat hem hier over kinderen die verminkt worden. Of dat da nu in dat roddelboekje staat of niet , feit is dat dit niet kan en mag gebeuren...
En of dat nu door ne mo of nen boemboela is gezegd maakt niet uit.
Tjah, sommigen kunnen het echt niet laten, eigenlijk is dat zelfs de enige reden dat ze uberhaupt met dit onderwerp bezig zijn. Vast staat dat de Koran hier niets mee te maken heeft en de Islam in z'n geheel al evenmin.
Panther is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be