![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Beetje ridicule opvatting dat je vanalles aan de gemeenschap verplicht bent, omdat je eten koopt, of voor een operatie betaalt. Als dat werkelijk de stelregel wordt, dan geef je hiermee expliciet zelf aan dat rijken een pak meer rechten hebben in een samenleving. Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Gouverneur
|
![]() 'k ben een complete leek.. maar toch.. vermogensbelasting wordt zo eenvoudig voorgesteld, de deux ex machina die alles gaat oplossen... en het toppunt is dat wordt verkondigd dat 'alleen de rijken' zullen worden getroffen, waarbij niemand van zichzelf vindt dat hij of zij tot die categorie behoort...
![]() voor wat het waard is.. al is de discussie elders ook reeds aangevat.. 1) er moet een onderscheid worden gemaakt tussen een belasting op vermogen en een belasting op inkomsten uit vermogen. Het verschil tussen beide is belangrijk 2) in tegenstelling tot wat men regelmatig hoort zijn er in belgië wel degelijk reeds vermogensbelastingen evenals belastingen op inkomsten uit vermogen (en de paarse regering heeft hieraan meegeholpen..) ter illustratie (hoe her het eigenlijk wel gaat..): je koopt een woning (hetgeen wordt gestimuleerd door de overheid als beste pensioenwaarborg). In vlaanderen betaal je in de meeste gevallen hierop reeds 10% registratierechten (wat is dit anders dan een belasting op vermogen? je hebt eerst moeten werken waarop je reeds meer dan 30% belastingen hebt betaald + sociale zekerheidsbijdragen. Dat gespaarde geld beleg je waarna je in vele gevallen op je inkomsten ervan wordt belast 15-25% of zoiets.. en op het ogenblik dat je een woning koopt moet je 10% aan de overheid afstaan...) maar hiermee is het verhaal nog niet af... Om die woning te kunnen financieren moet je een lening aangaan.. die lening wordt enkel toegekend wanneer tot zekerheid een hypotheek wordt toegestaan.. op die hypotheek betaal je dan nog eens belastingen ![]() En wat zijn successierechten en schenkingsrechten anders dan vermogensbelastingen? Je betaalt dan wel tijdens je leven misschien niet (of niet zoveel) op je vermogen maar wel bij je overlijden (of bij schenking)... Met andere woorden: je mag 'genieten' van je vermogen zolang je het hebt, maar eens je er niet meer bent komt 'vadertje staat' langs.. Paars heeft bovendien nog maar eens een extra vermogensbelasting ingevoerd.. 1 of1,1% op de INLEG (dus ook op je kapitaal) wanneer je het in bepaalde fondsen stopt die niet voldoende in aandelen beleggen maar wel in obligaties. Wat de juiste omschrijving is van de belasting is, weet ik niet uit het hoofd, maar het is de 'ethias first rekening' ('k wil geen reclame maken, alle financiële instellingen hebben zulke beleggingen, maar 't is - denk ik - de meest gekende) die wordt geviseerd.. En wie is daar 'slachtoffer' van: alle mensen die beleggen in aandelen te risicovol vinden (ik ben zelf ook risico-avers en vind dat je maar 'speelt' op de beurs met geld dat je bereid bent te verliezen.. ) 3) er moet een belasting op inkomsten uit kapitaal komen: en wat is roerende voorheffing dan? 4) het is wel juist dat belastingen op inkomsten uit kapitaal lager zijn dan de gemiddelde belastingdruk op inkomsten (in principe worden overigens alle inkomsten in "een pot" gegooid: zowel inkomsten uit roerende goederen, onroerende goederen en beroepsinkomsten.. de facto lijkt het mij wel zo te zijn dat het vooral de inkomsten uit beroepsactiviteiten zijn die progressief worden belast..Maar dan je je de vraag stellen: waarom zijn er zoveel uitzonderingen gekomen? is het misschien omdat het te vluchtig was? te moeilijk te controleren? en beter minder inkomsten dan geen inkomsten?) 5) hoe ga je bovendien de inkomsten uit kapitaal gaan controleren? hoe ga je kapitaalvlucht tegen houden? De 'gewone' mens zal je idd redelijk 'bij de lurven' kunnen hebben.. de 'doorsnee-mens' is relatief risico-avers, denk ik.. weinig avontuurlijk, en hebben niet het geld voor internationaal (fiscaal) advies.. De "écht rijke" mensen die zijn veel mobilier, evenals hun vermogen.. geloven jullie nu werkelijk dat je dat vermogen zomaar traceert, kunt waarderen en kunt belasten? Die mensen hun vermogen zit nu reeds wereldwijd verspreid, die hebben gelden geïnvesteerd in vennootschappen, hebben zogenaamde patrimoniumvennootschappen etc.. 6) en hoe wil men vermogen gaan taxeren? hoe ga je aandelen waarderen? en wat met aftrekken? Als je 'winsten' wil gaan belasten ga je dan ook verliezen vrijstellen? etc etc.. 7) en als mensen niet zoveel meer netto mogen verdienen.. hoe ga je dan verhinderen dat er een brain drain is? etc etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wanneer dat niet het geval is, dan heeft hij zijn geld verdiend door te fuctioneren binnen een groter geheel, en heeft hij dus verantwoording af te leggen. Wanneer je een houthakker zou zijn midden in het bos, met een hut door eigen handen gebouwd en leeft van de jacht, dan ga ik je niet lastig vallen om belastingen voor de gemeenschap te betalen, vermits je er gewoon niet in leeft. Sociale arbeidsverdeling = per definitie afhankelijk van de arbeid van anderen. Laatst gewijzigd door Praetorian : 31 mei 2007 om 13:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik hoef me ook enkel te verantwoorden tegenover mijn baas en mijn organisatie; wat ik met mijn geld doe, is enkel en alleen mijn zaak (en de zaak van mijn gezin). Citaat:
Zoals ik zei, ik betaal voor de diensten die ik koop of waar ik gebruik van maak. That's it. Op die manier draag ik bij tot die gemeenschap en draag ik ertoe bij. Verder heb ik geen verplichting tov die maatschappij... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Voor de armen, niet voor de rijken. :/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
En wtf is dat niet meer terugvorderbaar maken? Eigenlijk dubbel btw betalen? Waarom niet gewoon eens in plaats van de belastingen te verhogen de uitgaven verlagen? Zou iets simpeler zijn nietwaar? on topic: HAHAHAHAHAHA... vermogensbelasting |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
--> slavernij communisme belast nog ietsie meer dacht ik... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In belastingen een vlaktax kan je verdedigen vanuit rechtvaardigheidsoverweginen, maar waarom boetes niet ook vlaktaxig maken? Dat voelt iederen toch ook gelijk? Iemand die 10% van zijn loon moet afgeven omdat hij te snel rijd is imo gerechtvaardiger dan sowieso 200 euro. Anders - en dat vind ik pervert - heb je het fenomeen (perfect geïllustreerd door gumballrally). De wet overtreden mág, want je kan het toch betalen. En dát vind ik verkeerd. Daarom vind ik boetes gekoppeld aan het inkomen (zelfs vermoedelijk inkomen) niet slecht. Voor alle legale zaken mogen rijken gewoonweg 'meer' hebben (ergo: dezelfde prijs betalen als 'de arme'). Maar in zake een wetsovertreding moet iedereen het evenhard voelen. (Net zoals dat bij een vlaktax het geval is.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Stijging van het aantal armen? Niet in mijn straat, m'neer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
maar verder klopt dit wel denkk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Of nee wacht even in was bijna vergeten dat de cake in exact evenveel stukjes wordt verdeeld in het communisme als er mensen zijn dus de staat ontneemt niks... domme ik! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben hier niet de boeman die niemand toelaat om zijn eigen comfortabel leven in te richten, ik wil juist dat iedereen dit kan doen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Communisme en kapitalisme vergelijken is appelen met peren vergelijken. 't is allebei fruit enzo, maar daar houdt het dan ook mee op. In het communisme werden er simpelweg geen belastingen gehoffen, omdat er niets te belasten was. Alles was sowieso en rechtstreeks staatsinkomen. (De staat was 1 groot bedrijf.) Er was simpelweg geen noodzaak een belastingen, omdat alles sowieso naar de staat ging. Belastingen betekent dat iemand geld verdient buiten de staat om en daar dan een deel van aan de staat geeft. Dat kan dus niet in een communistisch systeem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Gouverneur
|
![]() Communisme is dan ook collectieve armoede. Communisme is dan ook per definitie anti-democratisch. Marxisme is dan ook gebasseerd op een denkfout.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |