Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2007, 09:05   #81
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz Bekijk bericht
Vraag nu maar eens rond in Cuba en je zal merken dat Fidel en Che nog steeds op een enorme populariteit kunnen rekenen.
Hebben ze een keuze?
Oud 8 juni 2007, 09:05   #82
franke fritz
Schepen

franke fritz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Guevara was een oorlogsmisdadiger en werd terecht ter dood veroordeeld.
sinds wanneer is hij daarvoor veroordeeld??? ze hebben hem gewoon afgemaakt. rechtspraak was er niet bij.
Oud 8 juni 2007, 09:13   #83
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
sinds wanneer is hij daarvoor veroordeeld??? ze hebben hem gewoon afgemaakt. rechtspraak was er niet bij.
Toch wel, Barrientos heeft hem ter dood veroordeeld en hij is gewoon geëxecuteerd.
Oud 8 juni 2007, 09:17   #84
franke fritz
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hebben ze een keuze?
in dezelfde post vijn mij staat ook te lezen dat ik het gebrek aan democratie in Cuba betreur.
Maar dat neeemt niet weg dat zowel Fidel als Che op een enorme populariteit kunnnen rekenen bij de bevolking.
Oud 8 juni 2007, 09:23   #85
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in dezelfde post vijn mij staat ook te lezen dat ik het gebrek aan democratie in Cuba betreur.
Maar dat neeemt niet weg dat zowel Fidel als Che op een enorme populariteit kunnnen rekenen bij de bevolking.
Ik heb daar instrinsiek weinig van gemerkt, eerlijk gezegd. Je wordt er zelf, ik werd er zelf, meegezogen in een spiraal van overwinningsborden en citaten waar een mens enthousiast van wordt; maar voor de doorsnee Cubaan begint dat te vervelen hoor.

Zoals Stendhal in 1824 schreef over de neoklassieke sfeer: "Grote schilderijen met 30 naakte mannen gekopieerd naar klassieke beelden (...) zijn ongetwijfeld eerbiedwaardig, maar ze beginnen ons te vervelen."

Oud 8 juni 2007, 09:31   #86
franke fritz
Schepen

Standaard

Citaat:
Toch wel, Barrientos heeft hem ter dood veroordeeld en hij is gewoon geëxecuteerd.
ja, maar zonder proces. ze hadden hem gevangen, in een kot gestoken en de dag nadien dood geschoten. President Barrientos heeft daar het bevel voor gegeven. mede onder enorme druk van de CIA.

Van een proces is er geen sprake geweest, want ze hadden schrik voor de reactie van de publieke opinie. iets wat een complete misrekening was, want che blijft een icoon. ook al is dat 40 jaar geleden.
Oud 8 juni 2007, 09:33   #87
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja, maar zonder proces. ze hadden hem gevangen, in een kot gestoken en de dag nadien dood geschoten. President Barrientos heeft daar het bevel voor gegeven. mede onder enorme druk van de CIA.

Van een proces is er geen sprake geweest, want ze hadden schrik voor de reactie van de publieke opinie. iets wat een complete misrekening was, want che blijft een icoon. ook al is dat 40 jaar geleden.
Kijk, ik kan er niet aan doen dat Bolivië toen een nogal rare opvatting had over soevereiniteit en rechtspraak eh.

Dat was in Cuba ook het geval. Che is overigens door de media gemaakt, wat voor een deel kan gezegd worden van de gehele "Cubaanse Revolutie". Ik denk aan de New York Times - een zekere meneer Herbert Matthews.

Laatst gewijzigd door lombas : 8 juni 2007 om 09:35.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 10:33   #88
franke fritz
Schepen

Standaard

Citaat:
Kijk, ik kan er niet aan doen dat Bolivië toen een nogal rare opvatting had over soevereiniteit en rechtspraak eh.
dat is dan ook niet voor niets dat Ché daar iets aan wou doen.

Citaat:
Dat was in Cuba ook het geval. Che is overigens door de media gemaakt, wat voor een deel kan gezegd worden van de gehele "Cubaanse Revolutie". Ik denk aan de New York Times - een zekere meneer Herbert Matthews.
Matthews is eigenlijk een journalist van uiterst bedenkelijk allooi. Op het moment dat hij in 57 bij Castro kwam bestond de beweging nog uit 20 man. Matthews' honger naar een primeur was zo groot dat Castro hem zowat alles kon wijsmaken. Wat hij trouwens ook gedaan heeft.
In dat artikel verscheen dan dat de beweging moeilijk te stoppen zou zijn... en dat sloeg in als een bom. zowel in havanna als in de rest van de wereld. een leep strategisch plan van Castro. you can't blame him for that.

Het zou zelfs kunnen dat heel de internationale hype uit deze artikels is voortgevloeid. maar ik betwijfel het eerlijk gezegd. de hele internationale hype is pas veel later ontstaan. de mei 68 beweging dweepte daar nogal mee. En toen was Ché al dood. het zou zelfs kunnen dat dit de reden is van zijn populariteit.
Oud 8 juni 2007, 10:54   #89
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Misdadiger.
Oud 8 juni 2007, 11:56   #90
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Misdadiger.
Oud 8 juni 2007, 11:59   #91
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is dan ook niet voor niets dat Ché daar iets aan wou doen.

Matthews is eigenlijk een journalist van uiterst bedenkelijk allooi. Op het moment dat hij in 57 bij Castro kwam bestond de beweging nog uit 20 man. Matthews' honger naar een primeur was zo groot dat Castro hem zowat alles kon wijsmaken. Wat hij trouwens ook gedaan heeft.
In dat artikel verscheen dan dat de beweging moeilijk te stoppen zou zijn... en dat sloeg in als een bom. zowel in havanna als in de rest van de wereld. een leep strategisch plan van Castro. you can't blame him for that.

Het zou zelfs kunnen dat heel de internationale hype uit deze artikels is voortgevloeid. maar ik betwijfel het eerlijk gezegd. de hele internationale hype is pas veel later ontstaan. de mei 68 beweging dweepte daar nogal mee. En toen was Ché al dood. het zou zelfs kunnen dat dit de reden is van zijn populariteit.
Sommigen heeft men veel te laat uit het wasmachine gehaald..
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be