Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2007, 09:36   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Wie of wat iets over de taal beslist is historisch interessant, maar taal is nu

Deze beslissingen zijn helemaal nog niet naar de geschiedenis verwezen.
Daar word nu nog dagelijks over beslist.
Een taal is immers iets dat zich steeds opnieuw aanpast naar de noden van de gebruikers.

En het is maar goed ook dat er één eenheidtaal is tussen Vlaanderen en Nederland.

Maar dit wil niet zeggen dat men moet vergeten dat ook de streektalen nog steeds bestaan en recht hebben op een volwaardige erkenning.

Zo is het Britse Engels de wereld economische en politieke gebruikstaal, maar dit wil niet zeggen dat men overal Engels spreekt.

En dezelfde regel geld dus voor de taal in Vlaanderen en Nederland.
De hoofdtaal is Nederlands, maar er is dus wel een duidelijke onderverdeling binnen deze taalgroep.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 09:37   #82
Patrick Mertens
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Maar dat zijn ze toch wel: sociale zekerheid en arbeidsbeleid bijvoorbeeld, alle regels die in heel vlaanderen en heel federaal België gelden worden hetzelfde toegepast in B en B.
Verschil is dan wel dat B en B min of meer op dezelfde snelheid functioneren wat je nu, eerlijk gezegd, toch niet kan zeggen over Vlaanderen en Wallonië. Anderzijds is zondag heel duidelijk geworden dat heel Vlaanderen, van puntje Limburg tot aan de kust toonde helemaal anders te denken dan Wallonië. Begrijp me zeker niet verkeerd: ik sta niet te schreeuwen voor een scheiding en ben geen formeel seperatist. Toch vind ik dat de houding van Wallonië niet passend is. Hun "Non" is niet altijd gerechtvaardigd. Op die manier zorgen zij zelf vroeg of laat voor een scheiding. Andere mensen aan het bewind, een andere houding tov Vlaanderen en meer flexibiliteit is nodig om de liaison te behouden.
Patrick Mertens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 09:39   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het Fries is altijd al als taal erkend. Het is nooit als streektaal beschouwd. Die strijd was er om het als officiële taal ingevoerd te krijgen.
Een taal is pas volwaardig erkent als ze officeel aanvaard is.
Oud 15 juni 2007, 09:44   #84
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat ik dus vind dat dringend moet veranderen, zeer dringend, is dat Vlaanderen dermate veel bevoegdheden moet krijgen, dat wij eigenlijk een zelfstandig Vlaanderen zijn.
Ook dat Europa een aantal ekstra bevoegdheden moet krijgen .. enz. zodat het tussennivo eigenlijk verdampt.

Of nu meer mensen hier of daar moeten gaan werken, ja dat is toch helemaal hun eigen keuze zeker !!
(en dat is net het probleem voor onze Wallofone Brusselaartjes, die de keuze de fakto beperken: eeuwige dopgeld - op kosten van Vlaanderen - bepamperen uit politieke overwegingen door binding aan de PS enzvoorts ...)
Maar zeg me nu eens wat jij hier in Vlaanderen met de soc zekerheid wil doen? Of denk je dat dat geld dat van jouw loon naar Wallonië gaat in een autonome Vlaamse staat in jouw portemonee zou terchtkomen?

Onze Vlaamse excellenties willen gewoon meer geld om te kunnen uitgeven. Hoe dikker je departement, hoe belangrijker en machtiger je je als politicus voelt. Da's jammer genoeg de kern van de hele zaak.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 09:48   #85
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Onze taal behoord idd tot de Nederlandse taalgroep, maar is geen Nederlands.
Net als het Z.A of Surinaams.

En zo behoord het Waals tot de Franse taalgroep, maar is het geen Frans, net zo min als het Canadees of Cannuns.

Zo behoren het Amerikaans en Australies Engels tot de Engelse taalgroep, maar zijn deze talen geen Engels.

Waarom dus wel aanvaarden dat andere bevolkigen hun eigen taal hebben die tot een bepaalde taalgroep behoren, maar kan dit niet voor ons.

Als we dan toch als Vlamingen niet bekwaam en fier genoeg zijn om onze eigen taal de waarde te geven die ze verdiend, wel dan hebben de Walen gelijk en hebben we ook niet de bekwaamheid om zelf te besturen en dus helemaal geen reden om zelfstandig te zijn.

Want we laten ons anders toch maar weer overheersen door een andere bevolkingsgroep.
Wat een gelul. De "taal" waar je zo trots op bent, het Verkavelingsvlaams, is een tussentaal van de Zuid-Brabanders, voor de Antwerpenaren, die niet het vermogen hebben om het AN fatsoenlijk te leren. Voor een West-Vlaming of een (Belgisch-)Limburger heeft dit taalmonster niet meer met zijn moederdialect te maken dan de standaardtaal. Het Verkavelingsvlaams, de onverzorgde tussentaal van de Vlaamse Ruit, is het Poldernederlands van Vlaanderen.

Citaat:
Het huidige geschreven Nederlands is trouwens een dialect van de Nederlandse taalgroep. Deze is toen gekozen geweest bij de vertaling van de Protestanse Bijbel naar een algemene geschreven omgangstaal voor de Nederlandse taalgroep.
Er bestaat geen Nederlandse taalgroep. De dialectverscheidenheid in Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was onnoemelijk groter dan in het huidige Vlaamse Gewest. De reden waarom procentueel meer Nederlanders dan Vlamingen het AN machtig zijn ligt in het feit dat de Nederlanders veel langer vertrouwd zijn met hun standaardtaal en niet omdat alle Nederlandse dialecten op het Hollands lijken.

Citaat:
En ons dus eigenlijk gewoon opgedrongen door de Nederlandse Protestanten.
Nee, deze standaardtaal is geadopteerd door de Zuid-Nederlandse intellectuelen die veel verder konden kijken dan hun neus lang was. Aan deze standaardtaal hebben niet alleen Hollanders, maar ook immigranten uit de huidige provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant meegeschreven.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 15 juni 2007 om 09:48.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 09:51   #86
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
En het is maar goed ook dat er één eenheidtaal is tussen Vlaanderen en Nederland.

Zo is het Britse Engels de wereld economische en politieke gebruikstaal, maar dit wil niet zeggen dat men overal Engels spreekt.
Regionale taal is cultureel en persoonlijk-emotioneel belangrijk, maar globale standaardtalen zijn even belangrijk. Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen op de wereld zo snel mogelijk één en dezelfde taal machtig worden. Nu is dat (internationaal en niet Brits) Engels. Hoe meer we met elkaar kunnen praten, hoe meer we merken wat we eigenlijk allemaal gemeen hebben.
Oud 15 juni 2007, 09:55   #87
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hooo, als ik hier met mijn kids in de streektaal beginnen te praten, wel dan kan jij als Hollander helemaal niet meer volgen hoor.
Maar hetzelfde geldt voor jou evengoed als een Nederlandse dialectspreker zijn dialect spreekt, tenzij dat dialect verwant is met dat van jou. Juist om dat te voorkomen, bestaat er zoiets als het AN. Jij, daarentegen wil je Verkavelingsvlaams opdringen aan de inwoners van het Vlaamse Gewest voor wie deze onverzorgde tussenvorm minstens zo vreemd is als de standaardtaal.

Citaat:
En ik woon niet ver van de Nederlandse grens in de provincie Antwerpen.
De haard van het Verkavelingsvlaams dus. Meer hoef je niet te zeggen.
Oud 15 juni 2007, 09:57   #88
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Nee, deze standaardtaal is geadopteerd door de Zuid-Nederlandse intellectuelen die veel verder konden kijken dan hun neus lang was. Aan deze standaardtaal hebben niet alleen Hollanders, maar ook immigranten uit de huidige provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant meegeschreven.
Kijk eens aan: dus het is een goede zaak dat wij boeken lezen geschreven door auteurs uit Nederland. Why the fuck zou het geen goede zaak zijn om ook Franstalige en Engelstalige boeken te lezen. Sinds de splitsing van cultuur weten wij hier in Vlaanderen niks meer over wat er cultureel leeft in franstalig België.
Oud 15 juni 2007, 09:59   #89
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Maar hetzelfde geldt voor jou evengoed als een Nederlandse dialectspreker zijn dialect spreekt, tenzij dat dialect verwant is met dat van jou. Juist om dat te voorkomen, bestaat er zoiets als het AN. Jij, daarentegen wil je Verkavelingsvlaams opdringen aan de inwoners van het Vlaamse Gewest voor wie deze onverzorgde tussenvorm minstens zo vreemd is als de standaardtaal.

Wie spreekt er over opdringen? Jij bent het die het Nederlands wil opdringen aan franstaligen.
Oud 15 juni 2007, 09:59   #90
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Regionale taal is cultureel en persoonlijk-emotioneel belangrijk, maar globale standaardtalen zijn even belangrijk. Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen op de wereld zo snel mogelijk één en dezelfde taal machtig worden. Nu is dat (internationaal en niet Brits) Engels. Hoe meer we met elkaar kunnen praten, hoe meer we merken wat we eigenlijk allemaal gemeen hebben.
Het is idd noodzakelijk dat we allemaal minstens één gemeenschappelijke wereldtaal machtig zijn.
Maar dit wil dus niet zeggen dat de streektalen als dialecten en onwaardige talen moeten gaan beschouwen, want deze zijn soms echt noodzakelijk om onderling te kunnen praten over zaken die de derde gesprekspartner niet moet weten of begrijpen.
Zekers op zakelijk vlak.
Oud 15 juni 2007, 10:02   #91
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb me, in deze post althans, wellicht onvoldoende duidelijk uitgedrukt.
Wat ik dus vind dat dringend moet veranderen, zeer dringend, is dat Vlaanderen dermate veel bevoegdheden moet krijgen, dat wij eigenlijk een zelfstandig Vlaanderen zijn.
Om zelfstandig te zijn, moet Vlaanderen zijn bevoegdheden niet krijgen, maar nemen.
Citaat:
Ook dat Europa een aantal ekstra bevoegdheden moet krijgen .. enz. zodat het tussennivo eigenlijk verdampt.
Daar gaan we weer... Je denkt iemand nodig te hebben die de kar voor je spant zodat je zelfstandig wordt. Wat een waardeloze mentaliteit toch. Succes met wachten!
Oud 15 juni 2007, 10:06   #92
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Het is idd noodzakelijk dat we allemaal minstens één gemeenschappelijke wereldtaal machtig zijn.
Maar dit wil dus niet zeggen dat de streektalen als dialecten en onwaardige talen moeten gaan beschouwen, want deze zijn soms echt noodzakelijk om onderling te kunnen praten over zaken die de derde gesprekspartner niet moet weten of begrijpen.
Zekers op zakelijk vlak.
En we zijn toch zeker capabel genoeg om meer dan één taal te kunnen spreken. Enfin, daarmee is de hele discussie weer eens teruggebracht tot wat ze is: volksverlakkerij zodat diegenen onder ons die zich geroepen voelen om de baas te spelen meer macht naar zich toe proberen te trekken.

Nu let op. De meesten van ons hebben een soort 'baas' nodig, een stok achter de deur om ons wat op te jagen, de meeste mensen zijn dan tot meer in staat dan ze denken. Maar het is even belangrijk dat we die bazen continu met argusogen inspecteren en kort houden.
Oud 15 juni 2007, 10:08   #93
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Om zelfstandig te zijn, moet Vlaanderen zijn bevoegdheden niet krijgen, maar nemen.
Daar gaan we weer... Je denkt iemand nodig te hebben die de kar voor je spant zodat je zelfstandig wordt. Wat een waardeloze mentaliteit toch. Succes met wachten!
Harde actie nu. Beste revolutionair, welke bevoegdheid wil je en wat wil je ermee anders gaan doen?
Oud 15 juni 2007, 10:09   #94
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Dan lees je dat verkeerd. Ik geef alleen aan dat het niet gebruikelijk is in het Germaanse en Romaanse taalgebied om de spreektaal in elke regio als aparte taal te beschouwen.
Dat is niet helemaal waar. De Moldaviers, Galiciers en Valencianen werd het zo lang wijsgemaakt dat ze een aparte taal spreken i.p.v. respectievelijk Roemeens, Portugees en Catalaans dat velen dat zijn gaan geloven.
Oud 15 juni 2007, 10:13   #95
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Harde actie nu. Beste revolutionair, welke bevoegdheid wil je
Dat moeten de Vlamingen zelf uitmaken.
Citaat:
en wat wil je ermee anders gaan doen?
Opeten of in mijn zak stoppen. Je vraag slaat nergens op.
Oud 15 juni 2007, 10:14   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mag ik je er even op wijzen dat het Vlaams reeds door Napoleon als taal erkent was, maar deze taal door Willem Van Orange samen met de Protestantse overheersers terug herleid is geworden tot het statut van slechts een dialect zijnde.

Het gaat dus helemaal niet over een verkaveling, maar over eigenwaarde binnen de Nederlandse taalgroep.

En hoe hard het ook klinkt, maar op dat punt is er ook binnen de Benelux nog veel werk aan de winkel.

Vlaams is helemaal geen onverzorgde taal, alleen een andere taal binnen de Nederlandse Taalgroep.

En ik spreek geen Antwerps, want dat is mijn geboortestreek niet.
Ik leer mijn kinderen wel de taal van mijn geboortestreek, dit opdat ik hen kan aanspreken zonder dat de mensen die er rond staan zich kunnen mengen in het gesprek. Maar ik ken ook de streektaal van hier, evenals mijn kinderen. En zo kunnen we weer met elkaar spreken als we met de volledige familie samen zijn, zonder dat deze zich kan mengen in ons gesprek.
Oud 15 juni 2007, 10:17   #97
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige taalgroep die duidelijk heeft begrepen dat elke streektaal haar eigenwaarde mag en moet kunnen behouden, zijn de mensen die gevochten hebben om het Fries terug als taal erkent te krijgen.
Het Fries is dan ook een aparte taal, geen dialect van het Nederlands.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 10:17   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En we zijn toch zeker capabel genoeg om meer dan één taal te kunnen spreken. Enfin, daarmee is de hele discussie weer eens teruggebracht tot wat ze is: volksverlakkerij zodat diegenen onder ons die zich geroepen voelen om de baas te spelen meer macht naar zich toe proberen te trekken.

Nu let op. De meesten van ons hebben een soort 'baas' nodig, een stok achter de deur om ons wat op te jagen, de meeste mensen zijn dan tot meer in staat dan ze denken. Maar het is even belangrijk dat we die bazen continu met argusogen inspecteren en kort houden.
²
Oud 15 juni 2007, 10:22   #99
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Idioot.

In Vlaanderen spreek men Vlaams en in Wallonie Waals en beide talen hebben idd grote gelijkenisen met de taal van hun directe taalbuur, maar zijn wel andere talen dan deze van hun taalburen.

Het is niet omdat er daar de taalunie een geschreven gelijkheid is gemaakt, dat die gelijkheid ook juist is.

En dat deze beide talen zijn herleid tot slechts een dialect zijn herleid door een paar taalgeleerden, wil nog niet zeggen dat ze dat ook zijn.
Amai, dit is wel de grootste onzin die ik hier op dit forum gelezen heb.
Welke taal spreken ze dan in Amerika? in Oostenrijk? Moldavië? Brazilië? Argentinië?

In Vlaanderen en Nederlanden spreken de mensen Nederlands. Tussen de regio's zijn er natuurlijk ook verschillen wat betreft accenten, uitspraak, klanken; maar die verschillen vind je in elk taalgebied.
Er is ook een verschil tussen het Frans dat men in Rijsel en het Frans dat men in Marseille spreekt, maar dat wil nog altijd niet zeggen dat het hier over een andere taal gaat.
Oud 15 juni 2007, 10:30   #100
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dikke zever. Je laat je Vlaams minderwaardigheidscomplex weer spreken. Die bourgeois uit Sint-Genesius spreekt een variant van het frans dat voor elke fransman onmiddelijk als Belgisch frans herkenbaar is. Hij zit in exact dezelfde situatie als de Vlamingen. Met je nadruk op 'nederlands' bestempel je zelf de taal die wij hier spreken als een dialect. Wees verdorie fier op je taal.
Vertel eens aan een Franstalige inwoner van Sint-Genesius-Rode dat hij geen Frans spreekt. Wedden dat hij je zal uitlachen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be