![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze beslissingen zijn helemaal nog niet naar de geschiedenis verwezen. Daar word nu nog dagelijks over beslist. Een taal is immers iets dat zich steeds opnieuw aanpast naar de noden van de gebruikers. En het is maar goed ook dat er één eenheidtaal is tussen Vlaanderen en Nederland. Maar dit wil niet zeggen dat men moet vergeten dat ook de streektalen nog steeds bestaan en recht hebben op een volwaardige erkenning. Zo is het Britse Engels de wereld economische en politieke gebruikstaal, maar dit wil niet zeggen dat men overal Engels spreekt. En dezelfde regel geld dus voor de taal in Vlaanderen en Nederland. De hoofdtaal is Nederlands, maar er is dus wel een duidelijke onderverdeling binnen deze taalgroep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Vreemdeling
|
![]() Verschil is dan wel dat B en B min of meer op dezelfde snelheid functioneren wat je nu, eerlijk gezegd, toch niet kan zeggen over Vlaanderen en Wallonië. Anderzijds is zondag heel duidelijk geworden dat heel Vlaanderen, van puntje Limburg tot aan de kust toonde helemaal anders te denken dan Wallonië. Begrijp me zeker niet verkeerd: ik sta niet te schreeuwen voor een scheiding en ben geen formeel seperatist. Toch vind ik dat de houding van Wallonië niet passend is. Hun "Non" is niet altijd gerechtvaardigd. Op die manier zorgen zij zelf vroeg of laat voor een scheiding. Andere mensen aan het bewind, een andere houding tov Vlaanderen en meer flexibiliteit is nodig om de liaison te behouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Onze Vlaamse excellenties willen gewoon meer geld om te kunnen uitgeven. Hoe dikker je departement, hoe belangrijker en machtiger je je als politicus voelt. Da's jammer genoeg de kern van de hele zaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 15 juni 2007 om 09:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister
|
![]() Regionale taal is cultureel en persoonlijk-emotioneel belangrijk, maar globale standaardtalen zijn even belangrijk. Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen op de wereld zo snel mogelijk één en dezelfde taal machtig worden. Nu is dat (internationaal en niet Brits) Engels. Hoe meer we met elkaar kunnen praten, hoe meer we merken wat we eigenlijk allemaal gemeen hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dit wil dus niet zeggen dat de streektalen als dialecten en onwaardige talen moeten gaan beschouwen, want deze zijn soms echt noodzakelijk om onderling te kunnen praten over zaken die de derde gesprekspartner niet moet weten of begrijpen. Zekers op zakelijk vlak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nu let op. De meesten van ons hebben een soort 'baas' nodig, een stok achter de deur om ons wat op te jagen, de meeste mensen zijn dan tot meer in staat dan ze denken. Maar het is even belangrijk dat we die bazen continu met argusogen inspecteren en kort houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat is niet helemaal waar. De Moldaviers, Galiciers en Valencianen werd het zo lang wijsgemaakt dat ze een aparte taal spreken i.p.v. respectievelijk Roemeens, Portugees en Catalaans dat velen dat zijn gaan geloven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat dus helemaal niet over een verkaveling, maar over eigenwaarde binnen de Nederlandse taalgroep. En hoe hard het ook klinkt, maar op dat punt is er ook binnen de Benelux nog veel werk aan de winkel. Vlaams is helemaal geen onverzorgde taal, alleen een andere taal binnen de Nederlandse Taalgroep. En ik spreek geen Antwerps, want dat is mijn geboortestreek niet. Ik leer mijn kinderen wel de taal van mijn geboortestreek, dit opdat ik hen kan aanspreken zonder dat de mensen die er rond staan zich kunnen mengen in het gesprek. Maar ik ken ook de streektaal van hier, evenals mijn kinderen. En zo kunnen we weer met elkaar spreken als we met de volledige familie samen zijn, zonder dat deze zich kan mengen in ons gesprek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() Het Fries is dan ook een aparte taal, geen dialect van het Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Welke taal spreken ze dan in Amerika? in Oostenrijk? Moldavië? Brazilië? Argentinië? In Vlaanderen en Nederlanden spreken de mensen Nederlands. Tussen de regio's zijn er natuurlijk ook verschillen wat betreft accenten, uitspraak, klanken; maar die verschillen vind je in elk taalgebied. Er is ook een verschil tussen het Frans dat men in Rijsel en het Frans dat men in Marseille spreekt, maar dat wil nog altijd niet zeggen dat het hier over een andere taal gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |