![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De taalverschuivingen in België zijn een sociaal-economische materie. De Franse taal was, en is nog altijd, verbonden met het idee dat je dan tot een betere klasse behoort. De ééntalige Franstalige toiletmadam van Brussel-Centraal voelt zich beter dan de Nederlandstalige universitairen (pendelaars die door "haar" station kruisen) die vier �* vijf talen kennen. Breng Brussel onder Vlaamse controle, en je zal de wortel van de verfransing aanpakken. Dan mag je nóg zoveel faciliteiten en Franstalige scholen hebben, tóch zal Brussel vernederlandsen. Maar het zal een werk zijn van 50 of 100 jaar. Je zal de Rand niet vernederlandsen door repressieve maatregelen, maar door sociaal-economische autonomie. Daarom dat ik vind dat de Franstaligen in het onafhankelijke Vlaanderen grondwettelijk verankerde taalrechten moeten krijgen: omdat het niet de rondzendbrief peeters zal zijn die de Rand zal vernederlandsen, maar wel het feit de economische macht in handen zal komen van Vlaanderen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus ofwel zjn wij afhankelijk van Brussel b�*nnen een onafhankelijke Vlaamse staat; ofwel zijn wij afhankelijk van het buitenland, nl. Brussel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister-President
|
![]() Gelukkig is een land dat zich druk kan maken over futiliteiten als Brussel-Halle-Vilvoorde. Het betekent dat we ons geen zorgen hoeven te maken over honger, ziekte, oorlog, natuurrampen,...
![]()
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je moet wel enkele voorwaarden vervullen (o.a. referendum) maar dat is best haalbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wees de Vlaamse beweging daarvoor maar dankbaar.
![]() |
#87 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een paar dagen geleden waren er wateroverstromingen aan de kust en in Vlaams-Brabant! Bent U zeker dat er geen oorlog is hier? Ik heb honger en ben ziek maar U heeft daar blijkbaar geen last van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() Dat is eerder de verdienste van het maatschappelijk middenveld (vakbonden, ziekenbonden, mensenrechtenorganizaties,...) dan van de Vlaamse Beweging. Wél was de Vlaamse Beweging in vroegere tijden een emancipatiebeweging, en was de taalstrijd in België in feite ook een klassenstrijd tegen de Franstalige boergeoisie. Maar vanaf de Tweede Wereldoorlog (en vooral bij de opkomst van het Vlaams Blok) werd het een elitair klubje met een konservatief tot reaktionair maatschappijmodel voor hun onafhankelijk Vlaanderen. In hun onafhankelijk Vlaanderen zal iedereen die "anders" is (linksen, allochtonen, homo's,...) tot tweederangsburgers worden gedegradeerd. Vandaar dat ik erg kritisch sta tegenover dit soort flamingantisme, ook al kom ik zelf uit een flamingantisch nest.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Minister-President
|
![]() Ik heb soms ook eens mindere periodes in mijn leven, en dan moet ik ook een pint minder drinken. Maar ik ben ook nog geweest in derdewereldlanden. Ooit al eens in een Boliviaans woestijndorpje zonder deftig sanitair of een derdewereldsloppenwijk in Peru geweest? Ooit al eens als welvarende westerling aangeklampt geweest door wanhopige bedelaars? Het zijn dingen die ik nooit zal vergeten. Vandaar dat ik blij ben dat ik in België leef: ondanks alle bullshit van zelfverklaarde profeten van de absolute veiligheid is het een van de welvarendste, veiligste en vredevolste landen om in te leven. Niet moeilijk dat arme stakkerds naar hier willen komen. Hoe zou je zelf zijn?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 22 juni 2007 om 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Schaf gewoon ineens het statuut "hoofdstad" af. Simpel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is dikke BS. Het is uiterst zelden dat een scheiding op voorhand gemarchandeerd wordt. Een normale scheiding houdt m.i. in dat je eerst probeert om onderling tot een akkoord te komen en indien dat niet lukt (wegens eisen als overdragen grondgebied en massale geldstromen) roep je eenzijdig de onafhankelijkheid uit. Het si dan enkel een kwestie van die internationaal erkend te krijgen, maar ik verwacht dat helemaal niet zo'n probleem zal zijn ovw dat het geweldloos gebeurt. De meeste Europese landen en de VS zullen veel meer hebben aan een onafhankelijk Vlaanderen dan aan de franse vazalstaat Belgique. Twistpunten kunnen dan mits internationale bemiddeling gebeuren als het echt niet anders kan. Hoe de walen buiten de fransen er iemand van gaan overtuigen dat ze recht hebben op enorme geldbedragen of stukken vlaams grondgebied lijkt mij echter een raadsel. En ik denk niet dat de Fransen zoals in 1830 opnieuw een leger gaan sturen om België in stand te houden. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 23 juni 2007 om 00:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Dat is gewoon appelen met peren vergelijken. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Waarom? Dat wordt hier echt gezegd
![]()
![]() |
#94 |
Minister-President
|
![]() Laat hem maar lachen met zulke dingen als hij daarmee tevreden kan zijn.
Kijk Dhr. Percalion, raadpleeg de volgende verwijzing en U gaat nog platter liggen van het lachen... http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...ke_plaatsnamen Dhr. 100% VLAMING, heeft Rukkelingen-aan-de-Jeker geen andere uitspraak in de Limburgse tongvallen zoals "Voere" voor Voeren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() Ze mogen inderdaad leuk zijn als de Franse vertaling maar niet gebruikt wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=80330 Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 24 juni 2007 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Realpolitik dwingt ons, de Flaminganten dan toch, om vast te houden aan de huidige taalgrens.
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |