![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Merk hoe in dit verhaal de Heer zijn naam continu verspringt van enkelvoud (Ik) naar meervoud (Wij), van één naar drie. Men heeft in dit verhaal van het bezoek van de HEER aan Abraham al altijd de drieëenheid gezien.
![]() |
![]() |
#82 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
God is niet Eén der Drie, God is ALLE Drie. God is zowel Vader, zowel Zoon, zowel Heilige Geest, zowel ÉÉN. God is één God, onscheidbaar, maar wel onderscheidbaar in drie. Maar moslims verstaan dat niet, want Mohammed verstond dat al niet, en gaf het oncorrect weer in de Koran. Met de vers 'Er is geen godheid dan de enige God' gaan christenen wel akkoord.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 25 juni 2007 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
God spreekt over zichzelf in de Pluralis Majestatis maar u weet ook dat dat een hele andere betekenis heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja maar de drie-eenheid is niet alleen ondenkbaar in de islam maar evenmin in het Jodendom. De kerk heeft van God een drie-eenheid gemaakt, niet Jezus. Laatst gewijzigd door system : 25 juni 2007 om 19:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach zo. En God spreekt. En dan niet meer. Krijg je moeilijkheden mee. Báb en zo.
Zeiden de Mutazilieten trouwens niet dat God niet kan spreken, dat mensen niet zo zelfzuchtig moeten zijn om God lage, menselijke attributen toe te spelen?
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Ik heb geen flauw idee waarover je het hebt of waar je heen wil. Ik weet niet hoe het proces van God die "spreekt" in elkaar zit maar ik denk dat er meestal engelen bij te pas komen. Zij brachten vaak "de boodschap" over aan profeten, denk ik.
Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 juni 2007 om 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sprookjes zijn zeer waardevol voor vele mensen.
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik verwonder me er gewoon over dat God zou spreken. Is hij niet net het eeuwige, het ontastbare? Wij mensen spreken en drinken - dat zijn toch niet Gods kenmerken? Waarom zou het ontastbare moeten spreken, het eeuwige drinken? Waarom zouden mensen dus boeken schrijven dan enkel door het licht van God ingegeven, niet door hemzelf?
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister
|
![]() Zijn er mensen op dit forum die weten waar de oorspronkelijke koran bewaard wordt? Ik zou dat boek wel eens willen zien.
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() Er is vermoedelijk geen oorspronkelijke Koran en evenmin een oorspronkelijk NT. Het zijn teksten die bijeen zijn gebracht op een gegeven ogenblik en 'gecodificeerd'. Zowel de Koran als het NT als het OT. bestaan uit verschillende 'lagen'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het antwoord daarop weet ik niet. Maar ik weet wel dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik neem aan, bijvoorbeeld, dat het goddelijke alles is, en dat God alles is, en dat dus ook alles goddelijk is; of op zijn minst bestaande met wat ik dan in de traditie van de gemeenschap die ik het dichtst aanhang "goddelijk licht" noem. Kan "God" dan daarbuiten bestaan, als hij alles is? Kan hij zich dus, om op mijn eerste opmerking terug te komen, manifesteren aan ons in zichzelf in plaats van noodzakelijkerwijs door iets anders? Het beeld van Sint-Franciscus met een vogeltje op zijn vinger komt spontaan in me op: het goddelijke is aanwezig in het vogeltje, maar kan God zich daarbuiten aan Franciscus tonen?
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb daarover 2 interessante verzen gevonden: ‘Loof de Here, mijn ziel, Here, mijn God, Gij zijt zeer groot, Gij hebt U met majesteit en luister bekleed. Hij hult zich in het licht als in een mantel’. (Ps. 104) God is degene die zoveel uitstraling heeft, dat mensen er gewoon door verblind raken. We kunnen de aanblik van zijn gloria gewoon niet verdragen. God bewoont ‘een ontoegankelijk licht die geen der mensen gezien heeft of zien kan.’ (1 Tim. 6,16) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() Ja, dat ontken ik ook niet. Ik beweer niet dat we verblind zullen worden door Zijn letterlijke licht, of het natuurlijk licht zoals u zegt. Maar lees wat er staat: we kunnen de aanblik van Zijn gloria niet verdragen.
Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 juni 2007 om 21:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik beschouw mezelf als een christen omdat ik de leer en de persoon van Jezus eer en respecteer. Vele anderen zullen me geen christen vinden omdat ik niet erken dat Jezus God was - tegenover de drieëenheid kan ik bijvoorbeeld enkel symboliek plaatsen -, sceptisch sta ten opzichte van een leven na de dood, ik de Bijbel niet "bovengesteld" vind, &c.
Citaat:
![]() |
![]() |