Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2007, 19:06   #81
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
U negeert compleet het Oude Testament. Waarom zou die ene God van Jezus plots zo anders zijn dan die ene God van Adam, Abraham, Noach, Jakob, Isaak, Mozes, Mohammed en alle andere profeten?

Het lag trouwens echt niet in de aard van Jezus om te beweren dat hij God, de zoon van God, Geest van God of menswording van God was. Dit soort dingen zijn pas na zijn dood tot stand gekomen toen er twisten over zijn leer en daardoor verschillende strekkingen in het christendom ontstonden.

In de koran wordt er ook voorspeld wat Jezus daarover zal zeggen op het Laatste Oordeel:

Koran 5:
116. En wanneer Allah zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, hebt gij tot de mensen gezegd: 'Beschouwt mij en mijn moeder als twee Goden naast Allah,'? zal hij antwoorden: "Heilig zijt Gij! Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had. Indien ik het had gezegd zoudt Gij het zeker hebben geweten. Gij weet, wat in mijn innerlijk is en ik weet niet, wat in U is. Gij zijt de Kenner van het onzienlijke.
117. Ik zeide niets tot hen, dan hetgeen Gij mij hebt geboden: "Aanbidt Allah, mijn Heer en uw Heer." En ik was getuige van hen, zolang ik in hun midden verbleef, maar nadat Gij mij deedt sterven, waart Gij de Bewaker over hen en Gij zijt Getuige van alle dingen.
118. Indien Gij hen straft, zijn zij Uw dienaren en indien Gij hen vergeeft, zijt Gij zeker de Almachtige, de Alwijze.

Wat God zelf daarover in de koran zegt:

Koran 19:
88. En zij zeggen: "De Barmhartige heeft zich een zoon genomen."
89. Gij hebt voorzeker een lastering uitgesproken.
90. De hemelen dreigen vaneen te scheuren, en de aarde te splijten en de bergen in stukken te vallen.
91. Daar zij aan de Barmhartige een zoon hebben toegekend.
92. Terwijl de Barmhartige te verheven is om een zoon te hebben.
93. Er is niemand in de hemelen en op de aarde die niet als een dienaar tot de Barmhartige zal komen.
94. Voorwaar, Hij kent hen en heeft hen allen precies geteld.

Koran 4:
171. Gelooft dus in God en Zijn boodschappers en zegt niet: 'Drie (in één).' Houdt daarmee op, dat is beter voor u.

Koran 5:
73. Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "God is Eén der Drie." Er is geen godheid dan de enige God.
In het O.T. is er weldegelijk sprake van drieëenheid. Een voorbeeld vind je in Gen18:

Hoofdstuk 18
De HEER op bezoek bij Abraham
[1] Eens verscheen de Heer aan Abraham bij de eik van Mamre, toen Abraham op het heetst van de dag bij de ingang van zijn tent zat. [2] Hij sloeg zijn ogen op en zag plotseling drie mannen voor zich staan. Meteen liep hij van de ingang van zijn tent naar hen toe; hij boog diep [3] en zei: ‘Indien ik genade heb gevonden in uw ogen, mijn Heer, ga dan niet aan uw dienaar voorbij. [4] Ik zal water laten halen; was uw voeten en rust hier onder de boom. [5] Nu u bij uw dienaar bent zal ik een stuk brood voor u halen om u te sterken voor uw verdere reis.’ Ze zeiden: ‘Doe dat. Heel graag.’ [6] Abraham ging haastig de tent in naar Sara en zei: ‘Neem gauw drie schepel fijn meel, kneed het en bak er koeken van.’ [7] Daarna liep Abraham naar de kudde, zocht een lekker mals kalf uit en gaf het aan zijn knecht om het snel toe te bereiden. [8] Toen bracht hij hun wrongel en melk, en het kalf dat hij had laten toebereiden, en zette hun dat alles voor; terwijl zij aten bleef hij bij hen staan, onder de boom. [9] Toen vroegen Ze hem: ‘Waar is Sara, uw vrouw?’ Hij antwoordde: ‘Daar, in de tent.’ [10] Toen zei Hij: ‘Het volgend jaar, rond deze tijd, kom Ik bij u terug, en dan zal Sara, uw vrouw, een zoon hebben.’ Sara stond te luisteren bij de ingang van de tent, achter hem. [11] Nu waren Abraham en Sara oud en bejaard, en Sara ging het niet meer naar de wijze van de vrouwen. [12] Daarom moest Sara bij zichzelf lachen, want zij dacht: ‘Zal ik nog liefde genieten, nu ik oud ben, en ook mijn heer al oud is?’ [13] Maar de heer zei tegen Abraham: ‘Waarom lacht Sara en vraagt zij zich af: “Zou ik op mijn leeftijd werkelijk nog een kind krijgen?” [14] Is er voor de heer dan iets te moeilijk? Over een jaar, precies op deze tijd, kom Ik bij u terug, en dan zal Sara een zoon hebben.’ [15] Toen zei Sara: ‘Ik heb niet gelachen’, want zij was bang geworden. Maar Hij zei: ‘Jawel, u hebt gelachen!’

Merk hoe in dit verhaal de Heer zijn naam continu verspringt van enkelvoud (Ik) naar meervoud (Wij), van één naar drie.
Men heeft in dit verhaal van het bezoek van de HEER aan Abraham al altijd de drieëenheid gezien.
Oud 25 juni 2007, 19:14   #82
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Koran 5:
73. Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "God is Eén der Drie." Er is geen godheid dan de enige God.
Dat is een grote misvatting van moslims over het christelijke godsbeeld.

God is niet Eén der Drie, God is ALLE Drie.
God is zowel Vader, zowel Zoon, zowel Heilige Geest, zowel ÉÉN.

God is één God, onscheidbaar, maar wel onderscheidbaar in drie.

Maar moslims verstaan dat niet, want Mohammed verstond dat al niet, en gaf het oncorrect weer in de Koran.

Met de vers 'Er is geen godheid dan de enige God' gaan christenen wel akkoord.

Laatst gewijzigd door Judokus : 25 juni 2007 om 19:14.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 19:48   #83
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
In het O.T. is er weldegelijk sprake van drieëenheid. Een voorbeeld vind je in Gen18:

Hoofdstuk 18
De HEER op bezoek bij Abraham
[1] Eens verscheen de Heer aan Abraham bij de eik van Mamre, toen Abraham op het heetst van de dag bij de ingang van zijn tent zat. [2] Hij sloeg zijn ogen op en zag plotseling drie mannen voor zich staan. Meteen liep hij van de ingang van zijn tent naar hen toe; hij boog diep [3] en zei: ‘Indien ik genade heb gevonden in uw ogen, mijn Heer, ga dan niet aan uw dienaar voorbij. [4] Ik zal water laten halen; was uw voeten en rust hier onder de boom. [5] Nu u bij uw dienaar bent zal ik een stuk brood voor u halen om u te sterken voor uw verdere reis.’ Ze zeiden: ‘Doe dat. Heel graag.’ [6] Abraham ging haastig de tent in naar Sara en zei: ‘Neem gauw drie schepel fijn meel, kneed het en bak er koeken van.’ [7] Daarna liep Abraham naar de kudde, zocht een lekker mals kalf uit en gaf het aan zijn knecht om het snel toe te bereiden. [8] Toen bracht hij hun wrongel en melk, en het kalf dat hij had laten toebereiden, en zette hun dat alles voor; terwijl zij aten bleef hij bij hen staan, onder de boom. [9] Toen vroegen Ze hem: ‘Waar is Sara, uw vrouw?’ Hij antwoordde: ‘Daar, in de tent.’ [10] Toen zei Hij: ‘Het volgend jaar, rond deze tijd, kom Ik bij u terug, en dan zal Sara, uw vrouw, een zoon hebben.’ Sara stond te luisteren bij de ingang van de tent, achter hem. [11] Nu waren Abraham en Sara oud en bejaard, en Sara ging het niet meer naar de wijze van de vrouwen. [12] Daarom moest Sara bij zichzelf lachen, want zij dacht: ‘Zal ik nog liefde genieten, nu ik oud ben, en ook mijn heer al oud is?’ [13] Maar de heer zei tegen Abraham: ‘Waarom lacht Sara en vraagt zij zich af: “Zou ik op mijn leeftijd werkelijk nog een kind krijgen?” [14] Is er voor de heer dan iets te moeilijk? Over een jaar, precies op deze tijd, kom Ik bij u terug, en dan zal Sara een zoon hebben.’ [15] Toen zei Sara: ‘Ik heb niet gelachen’, want zij was bang geworden. Maar Hij zei: ‘Jawel, u hebt gelachen!’

Merk hoe in dit verhaal de Heer zijn naam continu verspringt van enkelvoud (Ik) naar meervoud (Wij), van één naar drie.
Men heeft in dit verhaal van het bezoek van de HEER aan Abraham al altijd de drieëenheid gezien.
Het enige wat ik over dat gebeuren meen te weten, is dat het 3 engelen waren die voor Abraham verschenen en niet de Heer zelf. Vandaar de "wij"-vorm en soms ook de "ik-vorm" als die engel alleen voor zichzelf spreekt.

God spreekt over zichzelf in de Pluralis Majestatis maar u weet ook dat dat een hele andere betekenis heeft.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 19:54   #84
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar moslims verstaan dat niet, want Mohammed verstond dat al niet, en gaf het oncorrect weer in de Koran.

Ja maar de drie-eenheid is niet alleen ondenkbaar in de islam maar evenmin in het Jodendom. De kerk heeft van God een drie-eenheid gemaakt, niet Jezus.

Laatst gewijzigd door system : 25 juni 2007 om 19:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 19:56   #85
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat Mohammed wel of niet verstond weet ik niet, maar de koran is het Woord van God. In mijn ogen is het gewoon absurd dat u beweert dat God het christelijk godsbeeld niet verstaat. Maar misschien bent u vergeten dat er verschillende strekkingen in het christendom ontstonden, dus misschien bedoelt God niet de strekking die u aanhangt. Ik weet het niet maar God wel.
Oud 25 juni 2007, 20:06   #86
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar de koran is het Woord van God.
Ach zo. En God spreekt. En dan niet meer. Krijg je moeilijkheden mee. Báb en zo.

Zeiden de Mutazilieten trouwens niet dat God niet kan spreken, dat mensen niet zo zelfzuchtig moeten zijn om God lage, menselijke attributen toe te spelen?
Oud 25 juni 2007, 20:06   #87
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat Mohammed wel of niet verstond weet ik niet, maar de koran is het Woord van God. In mijn ogen is het gewoon absurd dat u beweert dat God het christelijk godsbeeld niet verstaat. Maar misschien bent u vergeten dat er verschillende strekkingen in het christendom ontstonden, dus misschien bedoelt God niet de strekking die u aanhangt. Ik weet het niet maar God wel.
De koran is een sprookje...net zoals de bijbel en andere godsdienstige schriften.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 20:12   #88
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ach zo. En God spreekt. En dan niet meer. Krijg je moeilijkheden mee. Báb en zo.

Zeiden de Mutazilieten trouwens niet dat God niet kan spreken, dat mensen niet zo zelfzuchtig moeten zijn om God lage, menselijke attributen toe te spelen?
Ik heb geen flauw idee waarover je het hebt of waar je heen wil. Ik weet niet hoe het proces van God die "spreekt" in elkaar zit maar ik denk dat er meestal engelen bij te pas komen. Zij brachten vaak "de boodschap" over aan profeten, denk ik.

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 juni 2007 om 20:13.
Oud 25 juni 2007, 20:12   #89
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
De koran is een sprookje...net zoals de bijbel en andere godsdienstige schriften.
Sprookjes zijn zeer waardevol voor vele mensen.
Oud 25 juni 2007, 20:16   #90
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen flauw idee waarover je het hebt of waar je heen wil. Ik weet niet hoe het proces van God die "spreekt" in elkaar zit maar ik denk dat er meestal engelen bij te pas komen. Zij brachten vaak "de boodschap" over aan profeten, denk ik.
Het Mutazilisme is een oude stroming binnen het Soennisme.

Ik verwonder me er gewoon over dat God zou spreken. Is hij niet net het eeuwige, het ontastbare? Wij mensen spreken en drinken - dat zijn toch niet Gods kenmerken? Waarom zou het ontastbare moeten spreken, het eeuwige drinken?

Waarom zouden mensen dus boeken schrijven dan enkel door het licht van God ingegeven, niet door hemzelf?
Oud 25 juni 2007, 20:31   #91
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Zijn er mensen op dit forum die weten waar de oorspronkelijke koran bewaard wordt? Ik zou dat boek wel eens willen zien.
Oud 25 juni 2007, 20:38   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Zijn er mensen op dit forum die weten waar de oorspronkelijke koran bewaard wordt? Ik zou dat boek wel eens willen zien.
Er is vermoedelijk geen oorspronkelijke Koran en evenmin een oorspronkelijk NT. Het zijn teksten die bijeen zijn gebracht op een gegeven ogenblik en 'gecodificeerd'. Zowel de Koran als het NT als het OT. bestaan uit verschillende 'lagen'.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 20:38   #93
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Mutazilisme is een oude stroming binnen het Soennisme.

Ik verwonder me er gewoon over dat God zou spreken. Is hij niet net het eeuwige, het ontastbare? Wij mensen spreken en drinken - dat zijn toch niet Gods kenmerken? Waarom zou het ontastbare moeten spreken, het eeuwige drinken?
Volgens mij moet je dat "spreken" niet in de letterlijke zin van de betekenis zien, of toch niet op de manier waarop wij, mensen, communiceren.
Citaat:
Waarom zouden mensen dus boeken schrijven dan enkel door het licht van God ingegeven, niet door hemzelf?
Bedoel je: waarom schrijft (of maakt/creëert/weet-ik-veel) God zelf geen boek en geeft d�*t dan door aan de mensen?

Het antwoord daarop weet ik niet. Maar ik weet wel dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn.
Oud 25 juni 2007, 20:54   #94
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij moet je dat "spreken" niet in de letterlijke zin van de betekenis zien, of toch niet op de manier waarop wij, mensen, communiceren.
Als er een "woord" is, is er meestal gesproken. Of neergeschreven, maar dat is hier niet van toepassing.

Citaat:
Bedoel je: waarom schrijft (of maakt/creëert/weet-ik-veel) God zelf geen boek en geeft d�*t dan door aan de mensen?

Het antwoord daarop weet ik niet. Maar ik weet wel dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn.
Neen, ik bedoel, zijn werken die beweren "het woord van God" te zijn niet meer dan louter het voortbrengsel van mensen die het goddelijke licht in zich voorwenden?
Oud 25 juni 2007, 20:59   #95
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ik bedoel, zijn werken die beweren "het woord van God" te zijn niet meer dan louter het voortbrengsel van mensen die het goddelijke licht in zich voorwenden?
Ja, of het voortbrengsel van mensen die beweren het goddelijke licht te hebben gezien.
Oud 25 juni 2007, 21:08   #96
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, of het voortbrengsel van mensen die beweren het goddelijke licht te hebben gezien.
Dat brengt ons bij een interessant punt. Kan het goddelijke zich manifesteren buiten iets, ik wil zeggen, is het meer dan louter inherent of ingevat in iets - van mens over plant tot dier en komeet?

Ik neem aan, bijvoorbeeld, dat het goddelijke alles is, en dat God alles is, en dat dus ook alles goddelijk is; of op zijn minst bestaande met wat ik dan in de traditie van de gemeenschap die ik het dichtst aanhang "goddelijk licht" noem. Kan "God" dan daarbuiten bestaan, als hij alles is? Kan hij zich dus, om op mijn eerste opmerking terug te komen, manifesteren aan ons in zichzelf in plaats van noodzakelijkerwijs door iets anders? Het beeld van Sint-Franciscus met een vogeltje op zijn vinger komt spontaan in me op: het goddelijke is aanwezig in het vogeltje, maar kan God zich daarbuiten aan Franciscus tonen?
Oud 25 juni 2007, 21:33   #97
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat brengt ons bij een interessant punt. Kan het goddelijke zich manifesteren buiten iets, ik wil zeggen, is het meer dan louter inherent of ingevat in iets - van mens over plant tot dier en komeet?

Ik neem aan, bijvoorbeeld, dat het goddelijke alles is, en dat God alles is, en dat dus ook alles goddelijk is; of op zijn minst bestaande met wat ik dan in de traditie van de gemeenschap die ik het dichtst aanhang "goddelijk licht" noem. Kan "God" dan daarbuiten bestaan, als hij alles is? Kan hij zich dus, om op mijn eerste opmerking terug te komen, manifesteren aan ons in zichzelf in plaats van noodzakelijkerwijs door iets anders? Het beeld van Sint-Franciscus met een vogeltje op zijn vinger komt spontaan in me op: het goddelijke is aanwezig in het vogeltje, maar kan God zich daarbuiten aan Franciscus tonen?
Lombas, ik dacht dat jij een christen was? God kan zich zeer zeker manifesteren buiten iets (zoals jij het stelt) maar wij zouden Zijn aanblik niet kunnen verdragen. M.a.w. we zouden sterven.

Ik heb daarover 2 interessante verzen gevonden:

‘Loof de Here, mijn ziel, Here, mijn God, Gij zijt zeer groot, Gij hebt U met majesteit en luister bekleed. Hij hult zich in het licht als in een mantel’. (Ps. 104) God is degene die zoveel uitstraling heeft, dat mensen er gewoon door verblind raken. We kunnen de aanblik van zijn gloria gewoon niet verdragen. God bewoont ‘een ontoegankelijk licht die geen der mensen gezien heeft of zien kan.’ (1 Tim. 6,16)
Oud 25 juni 2007, 21:44   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
‘Loof de Here, mijn ziel, Here, mijn God, Gij zijt zeer groot, Gij hebt U met majesteit en luister bekleed. Hij hult zich in het licht als in een mantel’. (Ps. 104) God is degene die zoveel uitstraling heeft, dat mensen er gewoon door verblind raken. We kunnen de aanblik van zijn gloria gewoon niet verdragen. God bewoont ‘een ontoegankelijk licht die geen der mensen gezien heeft of zien kan.’ (1 Tim. 6,16)
Dit heeft niets met natuurlijk "licht" te maken, daar God nu eenmaal de Andere is. In de bijbel benadert men God evenwel in metaforische en symbolische bewoordingen daar dit de enige verwoordingen zijn die tot ons kunnen doordringen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 21:47   #99
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit heeft niets met natuurlijk "licht" te maken, daar God nu eenmaal de Andere is. In de bijbel benadert men God evenwel in metaforische en symbolische bewoordingen daar dit de enige verwoordingen zijn die tot ons kunnen doordringen.
Ja, dat ontken ik ook niet. Ik beweer niet dat we verblind zullen worden door Zijn letterlijke licht, of het natuurlijk licht zoals u zegt. Maar lees wat er staat: we kunnen de aanblik van Zijn gloria niet verdragen.

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 juni 2007 om 21:48.
Oud 25 juni 2007, 21:48   #100
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lombas, ik dacht dat jij een christen was?
Ik beschouw mezelf als een christen omdat ik de leer en de persoon van Jezus eer en respecteer. Vele anderen zullen me geen christen vinden omdat ik niet erken dat Jezus God was - tegenover de drieëenheid kan ik bijvoorbeeld enkel symboliek plaatsen -, sceptisch sta ten opzichte van een leven na de dood, ik de Bijbel niet "bovengesteld" vind, &c.

Citaat:
God kan zich zeer zeker manifesteren buiten iets (zoals jij het stelt) maar wij zouden Zijn aanblik niet kunnen verdragen. M.a.w. we zouden sterven.

Ik heb daarover 2 interessante verzen gevonden:

God is dus volgens jou een onafhankelijke substantie of kan er één zijn. Maar is God op die manier niet begrensd? Is begrenzing geen teken van niet-al?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be