Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2007, 21:14   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En welke taal spreken de Arabieren en Zwarten van Brussel (behalve hun moedertaal natuurlijk)? Het Frans. En stop aub met uw "Franstalige Vlamingen" grap.
Nee, zij spreken de taal van de vroegere bezetters van hun landen.
Ik ken trouwens veel Zwarten en Arabieren in Brussel die beter Nederlands spreken dan onze Belgische politici.
Maar ook zij lopen vaak met hun hoofd tegen de muur als ze Nederlands spreken bij hun Franstalige blanke Belgische medeburgers in Brussel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 21:18   #82
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En welke taal spreken de Arabieren en Zwarten van Brussel (behalve hun moedertaal natuurlijk)? Het Frans.
Ik heb enkele weken geleden een affiche zien hangen. Ze was tweetalig: in het Frans en in het Lingala.
Maar de tekst was niet mis te verstaan: "Votez les partis flamands". Met daaronder drie Congolese verkeizingskandidaten. Op de affiche stonden in het groot de Vlaamse Leeuw en de Congolese vlag. Verspreid over de affiche stonden de andere Afrikaanse vlaggen.

Mij hoef je echt niet te komen vertellen dat voor veel Brusselaars het Frans de lingua franca zou zijn. Dat weet ik ook wel!
Maar vele allochtonen beginnen te snappen dat Vlaams en Waals géén respectievelijke synoniemen zouden zijn voor Nederlandstalig en Franstalig. Zij sturen hun kinderen naar het Vlaams onderwijs, maar spreken thuis Frans. Of ze gaan in het Frans betogen, en stellen dat zij zich eerder kunnen scharen achter de visie van de Vlamingen op het buitenlands beleid, dan die van de Walen.
De PS heeft jarenlang de allochtonen voor hun kar promeren spannen. Maar die allochtonen merken ook wel dat de PS en de MR de ééntaligheid (Frans) promoten, terwijl de Vlamingen tweetaligheid willen in Brussel. Zeker als ze zien dat die tweede taal hen financiëel kan helpen (lees: werken in de Rand rond Brussel), zullen zij eerder kiezen voor de tweetaligheid van de Vlamingen, dan voor de bekrompenheid van de PS en MR-FDF.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 26 juni 2007 om 21:19.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 22:01   #83
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ah, OK, sorry. Ik begrijp je. Men kan niet echt zeggen dat België een aantrekkelijk land is, zelfs voor wat toerisme betreft. Vraag iemand buiten Europa 3 Europese landen te citeren, wat zal hij citeren? Frankrijk, Groot-Brittanië, Duitsland, misschien Italië of Spanje maar zeker niet België........
Brugge is wereldwijd gekend en bewonderd!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 22:12   #84
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik heb enkele weken geleden een affiche zien hangen. Ze was tweetalig: in het Frans en in het Lingala.
Maar de tekst was niet mis te verstaan: "Votez les partis flamands". Met daaronder drie Congolese verkeizingskandidaten. Op de affiche stonden in het groot de Vlaamse Leeuw en de Congolese vlag. Verspreid over de affiche stonden de andere Afrikaanse vlaggen.

Mij hoef je echt niet te komen vertellen dat voor veel Brusselaars het Frans de lingua franca zou zijn. Dat weet ik ook wel!
Maar vele allochtonen beginnen te snappen dat Vlaams en Waals géén respectievelijke synoniemen zouden zijn voor Nederlandstalig en Franstalig. Zij sturen hun kinderen naar het Vlaams onderwijs, maar spreken thuis Frans. Of ze gaan in het Frans betogen, en stellen dat zij zich eerder kunnen scharen achter de visie van de Vlamingen op het buitenlands beleid, dan die van de Walen.
De PS heeft jarenlang de allochtonen voor hun kar promeren spannen. Maar die allochtonen merken ook wel dat de PS en de MR de ééntaligheid (Frans) promoten, terwijl de Vlamingen tweetaligheid willen in Brussel. Zeker als ze zien dat die tweede taal hen financiëel kan helpen (lees: werken in de Rand rond Brussel), zullen zij eerder kiezen voor de tweetaligheid van de Vlamingen, dan voor de bekrompenheid van de PS en MR-FDF.
Die Congoleze campagne was blijkbaar een flop als we de resultaten van de Vlaamse partijen in Brussel zien.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 22:14   #85
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Maar het is niet echt het imago van Europa dat onmiddellijk komt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 22:48   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, OK, sorry. Ik begrijp je. Men kan niet echt zeggen dat België een aantrekkelijk land is, zelfs voor wat toerisme betreft. Vraag iemand buiten Europa 3 Europese landen te citeren, wat zal hij citeren? Frankrijk, Groot-Brittanië, Duitsland, misschien Italië of Spanje maar zeker niet België........
En? 't Is toch vrij normaal dat mensen de grote landen eerder kennen dan de kleine, maar zegt dat iets over de kwaliteit van het toeristisch aanbod? Dat lijkt me niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 23:00   #87
Dimitri

Standaard

Citaat:
Brugge is wereldwijd bekend. En wòrdt bewonderd, als het tenminste nog altijd zo is.

U vraagt, wij draaien.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 23:43   #88
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die Congoleze campagne was blijkbaar een flop als we de resultaten van de Vlaamse partijen in Brussel zien.
Als je niet gelooft dat er iets aan het bewegen is, dit:
http://vote2007.skynetblogs.be/
Franstalige moslims die oproepen om voor Vlaamse partijen te stemmen.

En een tijdje geleden had je nog een betoging van Bemba-aanhangers, én een actie in de commissie buitenlandse aangelegenheden waarbij die Bemba-aanhangers met Vlaamse vlaggetjes stonden te zwaaien. Maar ze spraken geen Nederlands.

Dit maar om te bewijzen dat jouw standpunt dat een stad met een belangrijke Franstalige bevolking, geen Vlaamse stad zou kunnen zijn, totáal geen steek houdt.
Er wordt in Brussel meer Nederlands gesproken, dan dat er Gaelic wordt gesproken in Dublin. Twijfelt er iemand aan dat Dublin Iers is??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 00:36   #89
Daphne
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
De Vlamingen in de Vlaamse rand rond Brussel willen dat ook graag zo houden.
Werkzoekenden die geen hamburgerjobs aan minimumloon aanvaarden worden geschorst.
Voor beginnende jongeren wordt het minimumloon steeds meer de norm.
Voor oudere loontrekkenden staat het loon onder druk: met moeite 1,5% boven de (niet-welvaartsvaste) gezondheidsindex.
Dan moet u mij 's vertellen hoe je in een mensenleven een woning van +200.000€ kan ophoesten in de Vlaamse Rand.
Vlaanderen vernietigt haar koopkracht onder druk en chantage van haar eigen hebzuchtige patronaat.
Leer toch de realiteit eens onder ogen zien.
Oud 27 juni 2007, 08:27   #90
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Brugge is wereldwijd bekend. En wòrdt bewonderd, als het tenminste nog altijd zo is.

U vraagt, wij draaien.
Interessant.
Brugge is nog altijd (of beter meer en meer) wereldwijd bekend;
Is gekend verkeerd? Mogelijk, wie brengt hier licht in de duisternis.
Ik leer graag nog iets bij.
Oud 27 juni 2007, 08:35   #91
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant.
Een tekst of les is gekend door iemand, een plaats of persoon is bekend.
Oud 27 juni 2007, 08:38   #92
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? 't Is toch vrij normaal dat mensen de grote landen eerder kennen dan de kleine, maar zegt dat iets over de kwaliteit van het toeristisch aanbod? Dat lijkt me niet.
En de meeste Europese landen zijn niet bekend of gekend door niet Europeanen, zij kennen enkel de grote steden. Vaak weten ze zelfs niet welke stad bij welk land hoort.
Oud 27 juni 2007, 09:13   #93
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een tekst of les is gekend door iemand, een plaats of persoon is bekend.
Dat lijkt mij inderdaad correct! Met dank.

Laatst gewijzigd door luc broes : 27 juni 2007 om 09:15.
Oud 27 juni 2007, 09:15   #94
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de meeste Europese landen zijn niet bekend of gekend door niet Europeanen, zij kennen enkel de grote steden. Vaak weten ze zelfs niet welke stad bij welk land hoort.
Ik denk dat het omgekeerde ook geldt want niet iedereen uit Europa is zo geboeid door aardrijkskunde of maakt veel reizen buiten Europa. Maar er zijn zeker mensen, zoals U veronderstel ik, die alle landen met hun hoofdsteden kennen.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 09:23   #95
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Ik denk dat het omgekeerde ook geldt want niet iedereen uit Europa is zo geboeid door aardrijkskunde of maakt veel reizen buiten Europa. Maar er zijn zeker mensen, zoals U veronderstel ik, die alle landen met hun hoofdsteden kennen.
Mijn kennis aardrijkskunde laat soms ook te wensen over hoor, zekers wat de Oost-Europese landen betreft.
Oud 27 juni 2007, 09:48   #96
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mijn kennis aardrijkskunde laat soms ook te wensen over hoor, zekers wat de Oost-Europese landen betreft.
Ik ken ook niet alle landen van de wereld met hun hoofdsteden hoor, wees gerust. Ik denk toch niet dat het hier kwalijk zou genomen worden.
Oud 27 juni 2007, 11:06   #97
Dimitri

Standaard

Citaat:
Interessant.
http://vrttaal.net/taaldatabanken_ma...z/tk-661.shtml
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/320/

De VRT keurt het gebruik van 'gekend' in de betekenis van 'bekend' af, de Taalunie laat nog in het midden of dit misschien toch tot de "standaardtaal in België" beschouwd kan worden.

In Nederland wordt 'gekend' in ieder geval niet in deze betekenis gebruikt. Het is enkel het voltooid deelwoord van kennen. Ook in het voorbeeld van Jantje wordt in NL 'bekend' gebruikt: een tekst of les is bekend bij iemand, of iemand kent een tekst of les. De constructie 'is gekend' in deze context wordt door Nederlanders nooit gebruikt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 20:57   #98
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Gewoon dat federalisme afschaffen en België weer unitair maken met provinciale decentralisatie, behoud van taalwetten en een actieve tweetaligheidspolitiek.

Simpel, maar efficiënt en véél goedkoper.
Hans Worst heeft weer eens het licht gezien. Toch raar dat niemand anders dat gezien heeft hé
Oud 27 juni 2007, 21:51   #99
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Gewoon dat federalisme afschaffen en België weer unitair maken met provinciale decentralisatie, behoud van taalwetten en een actieve tweetaligheidspolitiek.

Simpel, maar efficiënt en véél goedkoper.
Frans - Engels zeker?
Oud 6 juli 2007, 22:27   #100
waarnemer
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Gek de grote staatsschuldenberg is hier ontstaan toen België nog unitair was. Na 1993 daarentegen...
Het is maar een detail hoor... maar ouch, wel een pijnlijk!
Niet echt. Punt is hier dat een regering die zich moet bezighouden met het hervormen van de staat riskeert om andere zaken minder goed te beheren. Wat kennelijk tijdens een regering Martens het geval was met de staatsschuld. Het lijkt erop dat die tijdens de periode van communautaire spanningen veel sneller steeg dan het Europees gemiddelde.

Een andere vraag is of een gefederaliseerde staat efficiënter is dan een unitaire. Om dit te vergelijken kan je niet gewoon de periode voor en na vergelijken want er spelen andere factoren. (bv. de internationale economische "olie" crisis van de jaren 70) Je gaat dan best telkens vergelijken met de buurlanden.

Een elders aangehaalde recente studie bijvoorbeeld vergelijkt met het buitenland en besluit dat we aan de top staan wat betreft het aantal mensen dat in de administratie werkt. De kans bestaat dat dit het gevolg is van de staatshervormingen en dat dit ervoor anders was. En dat dit onze welvaart aantast.
waarnemer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be