![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat jammer of zelfs ergerlijk is, is dat de Vlaamse films - in tegenstelling tot een zelfdaam geval als De Zaak Alzheimer - zich steeds in een armtierig, vaak '19de eeuwse' Vlaanderen afspelen en niet in de moderne realiteit. Qua beeldvorming kan dit wel tellen en het is niet positief.
Maar graag had ik Spinoza wat meer info en voorbeelden zien geven van wat hij 'middelmatig' of minder vind. Hoe was het vroeger 'groots' in wat en nu niet meer? Natuurlijk bouwen we nu geen kathedralen en grootse stadhuizen meer, evenmin de 'rijke' stadskernen. Als ie bedoelt dat Vlaanderen/België geen oog meer heeft voor openbare architectuur en de burger niet meer voor z'n woning, dan kan dat wel waar zijn. Al neemt die interesse wel weer toe bij de Vlaamse overheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bwa, sukkelig uiteindelijk, al was het beter dan Flikken of Emma of Kaat en Co natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat een Nederlander hier zijn vooroordelen in bevestigd ziet : beetje achter, beetje armtierig, en beetje pedofiel. Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 1 juli 2007 om 19:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mag ik u eens iets vragen? Wat is dan wel die "echte Vlaming" waarover u spreekt? En waardoor wordt die dan gekenmerkt? Welke onderscheid is er met de "gebelgificeerde" Vlaming?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is toch wel een echte dijenkletser! "In Nederland drinkt iedereen melk bij het ontbijt". Hallo? Gelooft u nu echt in die onzin?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
![]() In Wallonië spreekt men voortdurend over de ultranationalistische extremistische ondemocratische mensen van Vlaams Belang, en toch zie ik het separatisme ook niet van de grond geraken in Wallonië. ![]()
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
![]() De SP was oorspronkelijk inderdaad een communistische partij, dat klopt. Maar dat is ze allang niet meer. Denk je nu werkelijk dat een communistische partij in staat zou zijn anno 2006 nog bijna 17% van de stemmen te halen?! In plaats van wat te gissen, zou je ook de moeite kunnen nemen je eens te verdiepen in de beginselen en standpunten van de SP. Dan zul je merken dat het absoluut geen communistische, maar een sociaaldemocratische partij is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld in de sport. Is er al een opvolger voor Kim Clijsters nu ze is gestopt met tennissen? Of willen jullie daar niet in uitblinken? Nederland produceert al jarenlang de ene na de andere topvoetballer. Oranje staat al een hele tijd in de top tien van de FIFA-ranglijst, tussen landen met 60 miljoen inwoners, of meer. En hoe gaat het met de Vlaamse kunsten? Ik geloof dat Vlaamse modeontwerpers het goed doen? Maar wat als de huidige lichting ermee stopt? Nederland behoort al ruim een eeuw lang tot de belangrijkste architectuurnaties ter wereld. Bij elke grote internationale prijsvraag dringen wel Nederlanders door tot de laatste ronde. Ontwerpen voor musea, herbouw op Ground Zero, etc. Blinken jullie uit in de wetenschap dan mischien? De Nederlandse wetenschap heeft al eeuwenlang een prominente rol. Per hoofd van de bevolking heeft geen enkel ander land zoveel nobelprijzen voor de natuurkunde gewonnen. Zelf ben ik ook natuurkundige, maar ik kan me geen enkele Vlaamse fysicus voor de geest halen die er internationaal toe doet. Snap je nou wat ik bedoel? Vlamingen blinken nergens in uit, hooguit een incidentele uitschieter hier en daar. Heel vroeger was dat anders. Toen waren Vlamingen absoluut top op allerlei gebied. Handel, de kunsten, wetenschap, etc. Hoe komt het toch dat ze dat zijn kwijtgeraakt? Laatst gewijzigd door Spinoza : 1 juli 2007 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
|
![]() Als je naar Postbus X zou gekeken hebben, dan zou je ook denken dat wij Vlamingen allemaal verslaafd zijn aan melk.
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Noem mij eens die fysici die ik zou moeten kennen? Voor de rest vind ik het verkeerd om Vlaanderen op te hemelen. Nationalisme heeft niets te maken, al willen de critici dat misschien wel, met het ophemelen van zichzelf. Mij kan het niet schelen of wij het achterlijkste volk ter wereld zijn. Ik blijf voor Vlaanderen. ![]()
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister-President
|
![]() Mischien is het wel onterecht van mij om te spreken over echte Vlamingen. Culturen die 100% oorspronkelijk zijn bestaan namelijk niet. Maar toch, de Vlamingen zouden er heel anders voorstaan als ze niet langdurig waren onderdrukt door de Franstaligen. Ze hebben toch veel dingen van hun onderdrukkers overgenomen. Dat bedoel ik met het nalaten van diepe sporen in het mentale landschap van de Vlamingen. Ik bespeur bij de Vlamingen veel trekjes die mij erg Frans aandoen. Het is niet voor niks dat men hier in Nederland wel zegt dat de knoflookgrens dwars door Belgie loopt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Half jaren 90 hadden politici schrik dat er een assymetrische regering of deelregering zou komen. Nu dat Joëll zo van haren tetter maakte zei Yves meteen: De CDH is een kleine partij, dat weegt niet door. En 't is niet zeker dat de CDH zal mogen meeregeren. Yves heeft dus geen schrik van een assymetrische regering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Een paar puntjes: Je vind de Vlaamse tv ouwbollig. Met de "Vlaamse tv" bedoel je ongetwijfeld de openbare omroep, aangezien je de commerciële Vlaamse zenders (VTM, Kanaal2, VT4, 5TV, Vitaya, TMF, JIM, KanaalZ,...) niet kan ontvangen. Zo is er een duidelijk verschil in 'moderne look' tussen de VRT en de commerciële zenders. De commerciele zijn wat flitsender en moderner ogend. Dat lijkt me logisch. Toch geen kwaad woord over de VRT, die bij de meest succesvolle openbare omroepen van Europa behoort. De Vlaamse universiteiten (lees: de KUL) is een wereldautoriteit in het stamcel-onderzoek. Ook op andere domeinen staan 'onze' wetenschappers hoog aangeschreven. De Vlaamse mode is ondertussen wereldberoemd door de succesen van de Antwerpse modeacademie. Studenten van over de hele wereld komen hiervoor naar Antwerpen. Vele modehuizen hebben een 'exclusive store' in Antwerpen, vaak als enige in de benelux. Antwerpen is door de New York Times zelfs uitgeroepen tot één van de 10 meest trendy steden ter wereld. Een sector waarin de Vlamingen tot de absolute wereldtop behoren is de audiovisuele sector, jawel. Het Antwerpse bedrijf Alfacam zorgt voor het in beeld brengen van menig wereldevenement. Paar voorbeeldjes: het afgelopen EK in Portugal, G8 summits, de OS van Athene, de toekomstige OS in Peking, de MTV Europe music awards, en iets kleinschaliger de TMF Awards van de afgelopen jaren in VL én NL,... Wimbledon 2007 wordt in HD (hoge definitie) in beeld gebracht door... HD2, één van de HD-tv stations van Alfacam. Alfacam heeft trouwens nog niet zo lang geleden het modernste media center (met tv-studio's, enz) van de benelux geopend in Lint bij Antwerpen. (www.alfacam.com) Nog zoiets. Stageco is een bedrijf uit Werchter dat podia maakt voor 's werelds grootste artiesten. Zo zijn de podia van de volgende wereldtournees van Vlaamse makelij: Rolling Stones (ook de meest recente), Bruce Springsteen, Metallica, Robbie Williams, Bon Jovi, Tina Turner, Ricky Martin, ... enfin, you get the picture. Ook deze: de Brit Awards, Rock Werchter, Pinkpop (NL), Lowlands (NL), Rock Am Ring, Pukkelpop, enz... Werchter is trouwens voor de tweede keer uitgeroepen tot beste festival ter wereld. En vandaag was er in Wembley Stadium het concert ter ere van Diana...ook dat podium was made in Vlaanderen! (www.stageco.com) Enz... dit zijn maar enkele dingen waar ik nu opkom. Er zijn dus wel degelijk sectoren waarin Vlamingen goed zijn. Nu breekt je klomp, zeker? Laatst gewijzigd door Zeno! : 1 juli 2007 om 23:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
|
![]() 100% correct. Spijtig maar waar.