Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2007, 00:08   #81
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Zowel dit als wat in de documentaire 'Beperkt houdbaar' wordt getoond lijken me symptomen. Niet van het kapitalistische onderdrukkende systeem en bla bla, maar van de leugenachtige verhoudingen tussen mannen en vrouwen in een samenleving die fundamenteel nog altijd patriarchaal georganiseerd is, democratie of niet.
Patriarchaal ? Wat mij vooral opvalt, toch zeker in die reportage over China, is dat die vrouwen nog overtuigd zijn op de koop toe.

Mijn inziens gaat het dus eerder om een idee-fixe bij de vrouwen, waar de machthebbers, de mannen, gretig misbruik van maken. Overduidelijk.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2007, 00:20   #82
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het toeval wil.

Heeft iemand daarjuist de reportage gezien op Canvas over schoonheidsidealen in China ? Die meiden willen er Westers uitzien. Ouders die twee jaar werken om de schoonheidsoperatie van hun dochter te kunnen betalen. Geld moeten lenen, uiteraard.
Werkgevers die hun vrouwelijke sollicitanten aanmoedigen een schoonheidsoperatie te ondergaan. Wordt beschouwd als de normaalste zaak ter wereld.

Schoonheid onder overheidsdruk. Het toppunt is dat dat die meisjes zich hierdoor "vrijgevochten" voelen.

Persoonlijk troost ik mijn geweten na het zien van deze reportage door te beweren dat alles beter is dan communistische druk: iedereen gelijk, dus iedereen even lelijk. Spijtig genoeg beseffen die vrouwen niet dat door te beantwoorden aan een bepaald uiterlijk ze zelf slavin worden van het systeem.

Waar gaat dit naar toe ? Of moeten we die Chinese madammen nog wat tijd gunnen?
Ik heb het gezien.

Een dokter die de oogleden van twintig vrouwen aanpaste.

Een jonge vrouw die reeds een diploma had van ingenieur en naar het ziekenhuis ging om beide benen te laten verlengen.
Dat zag er mij redelijk pijnlijk uit, maanden knoeien met zo een harnas met schroefjes rond je benen, opnieuw leren stappen als iemand die een zwaar ongeval gehad heeft.

Het westers schoonideaal wordt hen opgedrongen.

Ik geef niemand de schuld, ik vind het gewoon bijzonder dat gezonde jonge vrouwen die succesvol zouden kunnen zijn, door een culturele trend gevaarlijke en pijnlijke ingrepen moeten laten doen.
Oud 18 juli 2007, 00:25   #83
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Begrijp ik, maar wat doe je als je vrouw op die manier 'evolueert' pakweg na 10 jaar huwelijk? Afdanken en inruilen voor een slanker exemplaar? Maagringetje cadeau doen bij de eerstvolgende feestdag?
Of maakt het je niet uit?
Zeg maar, na 21 jaar huwelijk. Nogal wiedes dat na die tijd, en na drie kinderen, ze er iets 'anders' uitziet. Ik vind dat ook geen probleem. Wat ben je met een partner die er misschien zogezegd wel wat 'beter' uitziet (begrijp me niet verkeerd) maar ondertussen met een gezicht tot op de grond ronloopt omdat ze zich van alles wat lekker is moet onthouden. Het hoeft niet noodzakelijk om overdaad te gaan.
Dus, die maagringetjes, laat maar. Ik zal het nooit voorstellen, maar ook niet beletten. Het liefst heb ik iemand die zich goed in haar vel voelt.

Citaat:
Mijn man zegt dat hij het zich niet zou aantrekken mocht ik ooit 'volslank' worden, naar mijn mening omdat hij weet dat ik wel voor zorg dat het zover niet zal komen, verder geloof ik er niks van.
Klinkt niet zo positief. Het klinkt alsof je man er iets op tegen zou hebben moest je volslank worden. Nogal egoïstisch. Gemakkelijk gezegd door iemand die zelf geen probleem met wat overgewicht heeft.

Tenzij, je vertrekt van de veronderstelling dat mannen per definitie iets zouden hebben tegen volslanke vrouwen. Wat uiteraard een misvatting zou zijn.
Oud 18 juli 2007, 00:37   #84
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik heb het gezien.

Een dokter die de oogleden van twintig vrouwen aanpaste...
... per dag
Oud 18 juli 2007, 01:27   #85
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Patriarchaal ? Wat mij vooral opvalt, toch zeker in die reportage over China, is dat die vrouwen nog overtuigd zijn op de koop toe.

Mijn inziens gaat het dus eerder om een idee-fixe bij de vrouwen, waar de machthebbers, de mannen, gretig misbruik van maken. Overduidelijk.
de 'schuld' afwimpelen op de vrouwen die zich aan het schoonheidsideaal onderwerpen is toch iets te eenvoudig hoor.

AB heeft gelijk, onze maatschappij is lang niet zo geëvolueerd als wij zouden willen. de meeste mensen willen wel geloven dat voor ons mannen en vrouwen gelijk(waardig) zijn, maar onbewust zitten we nog met heel ouderwetse denkbeelden die moeilijk te veranderen zijn. zowel mannen als vrouwen. sexisme en discriminatie van vrouwen gebeurd zowel door mannen als vrouwen en de denkbeelden die aan de oorzaak er van liggen zitten in de hoofden van zowel mannen als vrouwen. daarin zijn we vreemd genoeg wel gelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2007, 03:40   #86
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Ik was eerder verbaasd over die dokter die er alles aandeed om die vrouwen een lelijk evenbeeld aan te praten. Dat is echt iets dat niet kan. Dat moest dan een dokter voorstellen. Hoe die zich op zo'n manier in de commerce durft storten is ongezien. Ik vind dat pure verkrachting van iemands persoonlijkheid.
Oud 18 juli 2007, 10:24   #87
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

God verhoede dat we een fundamenteel matriarchale samenleving krijgen, want de meeste vrouwen reageren in de eerste plaats vanuit hun gevoel i.p.v. het gezond verstand. Niet dat ze dat laatste niet hebben, daar niet van. Maar ik vind het gewoon nogal simplistisch gesteld dat de oorzaak van die 'overdreven aandacht voor het uiterlijk' vooral te maken heeft met de patriarchale samenleving. Er zijn ook zo'n samenlevingen waar dat niet het geval is, ik denk nu b.v. aan bepaalde moslimlanden.
(Dju, daar gaat mijn imago van feministe.)

Over het algemeen denk ik dat vooral het ontbreken van de deugden (bij bepaalde mensen), een grotere oorzaak is voor dingen zoals Playboy-vagina's, oogcorrectie's, enz...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2007, 10:51   #88
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik vind het gewoon nogal simplistisch gesteld dat de oorzaak van die 'overdreven aandacht voor het uiterlijk' vooral te maken heeft met de patriarchale samenleving. Er zijn ook zo'n samenlevingen waar dat niet het geval is, ik denk nu b.v. aan bepaalde moslimlanden
Ik neem aan dat je bedoelt dat niet in alle patriarchale samenlevingen overdreven aandacht voor het uiterlijk bestaat.

Het is niet omdat men dit niet op straat mag brengen, alwaar men in aardappelzak moet rondhossen, dat dit binnenshuis niét gebeurt. Ik zou de (rijkere) islamieten wiens vrouwen zich laten ombouwen niet onderschatten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2007, 17:44   #89
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik neem aan dat je bedoelt dat niet in alle patriarchale samenlevingen overdreven aandacht voor het uiterlijk bestaat.
Ja, ik bedoel dat het patriarchale of het matriarchale daar niet noodzakelijk iets mee te maken heeft.
Citaat:
Het is niet omdat men dit niet op straat mag brengen, alwaar men in aardappelzak moet rondhossen, dat dit binnenshuis niét gebeurt. Ik zou de (rijkere) islamieten wiens vrouwen zich laten ombouwen niet onderschatten.
Daarin heb je natuurlijk ook gelijk; zie daarom naar de 2 laatste zinnetjes van m'n post.
Oud 18 juli 2007, 23:50   #90
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Wat ik vooral grappig vind... mannen vallen niet eens op het schoonheidsideaal opgedrongen door boekjes, zijn er hier veel die een vrouw willen die er zo fragiel en bleekjes uitziet dat het lijkt alsof ze elk moment in zwijm kan vallen?
Ik herinner me een 'wetenschappelijk onderzoek' waar mannen de kont(en)jes mochten beoordelen van joggende vrouwen, ze vonden ronde,licht flubberende konten veel vrouwelijker en sexiër dan harde pistoleetjes of platte achterkanten.
Wat is er trouwens aantrekkelijk aan een vrouw die zich constant zorgen maakt over haar uiterlijk en lijn?
Niet iedereen over dezelfde kam scheren: niet iedereen die slank is moet op haar of zijn lijn letten. Sommige mensen zijn en blijven dit van nature.
Oud 18 juli 2007, 23:54   #91
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Zowel dit als wat in de documentaire 'Beperkt houdbaar' wordt getoond lijken me symptomen. Niet van het kapitalistische onderdrukkende systeem en bla bla, maar van de leugenachtige verhoudingen tussen mannen en vrouwen in een samenleving die fundamenteel nog altijd patriarchaal georganiseerd is, democratie of niet.
Voil�*.

En een omgeving is het best aangepast aan degene wie ze geschapen heeft.
Oud 19 juli 2007, 07:23   #92
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Ja, ik bedoel dat het patriarchale of het matriarchale daar niet noodzakelijk iets mee te maken heeft.
Bijkomende stof voor discussie op
http://www.nostatusquo.com/ACLU/Nikk...tyClarke2.html

Citaat:

What Is Femininity?

All right. Beauty was never defined by women. What a woman is, for that matter, was never defined by women. When women attempt to seize and make truthful the definition of woman, there is widespread and often violent resistance--but that's another story.
Beauty in women is provably equal to femininity. To be un-feminine is almost always the same as to be un-beautiful. The reverse even seems to be true sometimes--women who are not beautiful (attractive to men) are supposed by men and male psychology to be "not quite women." What is feminine, then? Smallness is feminine; cleanness is feminine; a high voice is feminine; helplessness and cowardice, and correspondingly dependency and admiration for others, are feminine. Femininity is learned; girls are "brought up" to be "ladies," or they "run wild" (getting dangerous ideas about self-sufficiency and courage).
Femininity also requires vanity--a preoccupation with one's appearance (an acceptance of the idea that one's worth depends on being attractive). Beauty takes time; it is also learned ("Her First Barbie," says the ad; "Long hair is easy for little hands to style." Along with Suzy Homemaker domestic training for preschoolers goes indoctrination into the necessity of female beauty.)--as well-trained mothers train their daughters in turn to pluck, to shave, to paint, to be judged, never to be satisfied.
An "attractive man" on the other hand is not small, nor does he have a high voice. His is resourceful, modest, and independent (to the point of becoming robotic); he is not afraid to get his hands dirty. He should be embarrassed if caught worrying unduly about his appearance or clothes; it would betray an unmasculine insecurity and vanity. (People may call him a faggot if he dresses too neatly and prettily.) He should appear natural (not made-up); mascara and face powder are definitely damning evidence of unmanliness. He can choose to shave his beard or not, and still be dashing; even a "healthy sweat" is charming in the right masculine context.
An attractive woman, then, is insecure, immature, vain, short, timid (quiet and fearful except when protected by her man), and dependent. She should also be young. An attractive man should be tall, mature, reasonably hairy, self-assured (even aggressive) and outgoing. Is it really coincidence that the man ends up with the powerful, impressive personality--and the woman ends up (by psychiatric standards) close to the borderline of neurotic?
Oud 19 juli 2007, 07:34   #93
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

'Ik had een minirokje aan,' zei het meisje. En dan, geërgerd: 'En die gast zat de hele tijd naar mijn benen te gapen.' Ik: 'Waarom had je een minirokje aan?' Zij: 'Omdat ik mij daar goed in voel'.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 19 juli 2007 om 07:35.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2007, 07:43   #94
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
de 'schuld' afwimpelen op de vrouwen die zich aan het schoonheidsideaal onderwerpen is toch iets te eenvoudig hoor.
Ik zeg niet dat het hun schuld is. Integendeel, heel wat zijn slachtoffer van een opgedrongen schoonheidsideaal. Zo kon je tijdens de reportage zien dat er vrouwen zijn die zich laten opereren om carrièreredenen. Nu, een ingreep aan de oogleden is nog aanvaardbaar, vind ik, net als een borstvergroting of verkleining.
Maar de benen een centimeter laten verlengen? Ik werd bijna misselijk bij het zien van de beelden. In ieder geval, die vrouwen zagen er niet uit als slachtoffers, eerder gelukkig, uiteindelijk gaat het om vrije wil, maar het zijn wel slachtoffers, vind ik.
Oud 19 juli 2007, 07:47   #95
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Niet iedereen over dezelfde kam scheren: niet iedereen die slank is moet op haar of zijn lijn letten. Sommige mensen zijn en blijven dit van nature.
Juist. Net zoals er vrouwen zijn die nooit onder de zonnebank hoeven te liggen zweten. Die hebben van nature al een mooi gebruind velleke.
Sorry, het was sterker dan mijzelf.
Oud 19 juli 2007, 07:57   #96
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een drietal weken geleden toonde een medewerkster van mij haar nieuwe navelpiercing, zo'n Turks oogje, had ze in Turkije laten zetten. Zegt ze dat ze er nog eentje tussen de benen zou willen laten zetten hoewel haar vent daar tegen is. Voor wie of wat is dit dan goed ?
Oud 19 juli 2007, 16:25   #97
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet zo goed wat je hier probeert te zeggen?

By the way, ik vind Nikki Craft een neurotische extremiste (is dat trouwens geen pleonasme?) en daar hou ik niet van. Als ik in de samenleving voornamelijk de lakens uitgedeeld kreeg door zo'n vrouwen, zou ik dat even erg vinden als ze uitgedeeld te krijgen door van die mega-macho-vrouwen-zijn-dom mannen.
Oud 19 juli 2007, 16:27   #98
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
'Ik had een minirokje aan,' zei het meisje. En dan, geërgerd: 'En die gast zat de hele tijd naar mijn benen te gapen.' Ik: 'Waarom had je een minirokje aan?' Zij: 'Omdat ik mij daar goed in voel'.
Als dat meisje niet beseft dat mannen visueler ingesteld zijn dan vrouwen (in de natuur), is dat haar probleem en hoeven mannen zich niet schuldig of oncomfortabel te voelen over dat 'gapen'.
Oud 19 juli 2007, 18:07   #99
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet zo goed wat je hier probeert te zeggen?
Een bijkomende stem in het debat.

Citaat:
By the way, ik vind Nikki Craft een neurotische extremiste (is dat trouwens geen pleonasme?) en daar hou ik niet van. Als ik in de samenleving voornamelijk de lakens uitgedeeld kreeg door zo'n vrouwen, zou ik dat even erg vinden als ze uitgedeeld te krijgen door van die mega-macho-vrouwen-zijn-dom mannen.
Tja, wat is extremistisch?
Oud 19 juli 2007, 18:07   #100
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als dat meisje niet beseft dat mannen visueler ingesteld zijn dan vrouwen (in de natuur), is dat haar probleem en hoeven mannen zich niet schuldig of oncomfortabel te voelen over dat 'gapen'.
Ik vond het een mooi staaltje van (al dan niet gespeeld) gebrek aan bewustzijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be