Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2007, 22:50   #81
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Kijk, labyrith, ik wil nu geen zout in de wonde strooien maar... ik hou me persoonlijk relatief weinig bezig met investerings- of beleggingsbeslissingen. Daar heb ik een heel goeie vermogensbankier voor (die ook zeer duur betaald wordt); het enige wat ik zelf beslis of stuur is de risicograad én het feit dat ik m'n centen liever niet gestopt zie in dubieuze sectoren zoals wapenhandel (nochtans zéér lucratief) of in bedrijven die de mensenrechten met de voeten treden. Voor het overige is het inderdaad een kwestie van rendement; ik laat de uitleg over aan mensen als Percalion die daar véél beter in beslagen zijn dan ikzelf. Ik ben niet ongevoelig voor sociale drama's (wie wel trouwens), maar daar acht ik me zeker niet verantwoordelijk voor.
Maar om in uw situatie terecht te komen moet ge kapitaal hebben verworven in het verleden. Het is nogal moeilijk om substantiele bedragen opzij te kunnen zetten met de huidige salarissen. Ik heb een van die moeilijke niks opbrengde studies gedaan. U waarschijnlijk een van de moeilijke lucratieve studies (rechten, geneeskunde....).

Dat verandert de uitgangssituatie al meteen he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 22:50   #82
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Als kapitalisten geen wilde weldoeners zijn wat zijn ze dan wel..... wilde slechtdoeners ?
Het kan me geen zak schelen of de grote baas van Aldi een sympathieke pee is of een gore klootzak.

Dat maakt niet uit.

Hij kan alleen maar centen verdienen als hij erin slaagt om producten te verkopen die de mensen willen, aan prijzen waartegen hij winst maakt.

En dat doet hij, en dat lukt blijkbaar zeer goed.

Dat is nu net het grote verschil tussen heersers en ondernemers: het maakt echt niet uit of je een stoute of een brave ondernemer hebt, als hij winst wil maken is hij gedwongen om te produceren voor de markt - voor de consumenten dus, voor jou en voor mij - en dus om dingen aan te bieden die de mensen willen en nuttig vinden. Het maakt wél uit of je een goede of een slechte heerser hebt; dat kan het verschil maken tussen vrede en oorlog.
Oud 15 juli 2007, 22:51   #83
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar om in uw situatie terecht te komen moet ge kapitaal hebben verworven in het verleden. Het is nogal moeilijk om substantiele bedragen opzij te kunnen zetten met de huidige salarissen. Ik heb een van die moeilijke niks opbrengde studies gedaan. U waarschijnlijk een van de moeilijke lucratieve studies (rechten, geneeskunde....).

Ik verwijs even terloops naar m'n post in de gelijkaardige discussie in Maatschappelijke Discussies over leeftijd en ongelijkheid van vermogens.
Oud 15 juli 2007, 23:06   #84
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Alles is relatief in 't leven. Wat heet 'substantieel'? Als het over die fameuze 50 k gaat, dan is het perfect mogelijk om die keurig bijeen te sparen (buiten en boven de afbetaling van een eigen woning trouwens). Alleen, het zal je niet lukken op één inkomen van +/- 1.500 euri netto per maand. Anderzijds moet je ook voor ogen houden dat vadertje staat je als werknemer het vel van de rug stroopt om je daarna met véél tegenzin een schamel uitkeringkje te geven wanneer je daar behoefte aan hebt. (werkloosheid, pensioen, ...) In alle mogelijke scenario's krijg je buitengewoon weinig waar voor die afgetroggelde centjes. Maar ja, 'solidariteit' he...

Bovendien is het bijzonder belangrijk om altijd je persoonlijke ambities na te streven. 'Rijk worden' is zowat de meest dwaze die ik me kan bedenken... Want -zoals ik al eerder aangaf- er komt een moment waarop een extra euro geen enkel effect meer heeft op je levensstijl; waarop bedragen abstracte getalletjes worden. Ik kén mensen die geobsedeerd zijn daardoor en die zich bijwijlen een hartinfarct stressen wanneer het hen tegenzit. Mijn motto is eerder: laat de centen voor mij werken; ik ben niet in de wieg gelegd om er grootse dingen mee te doen, ik ben geen dr. Janssen of E. Solvay. Maar misschien kan ik er wel zo'n supertalent mee financieren. Dat is het spel met het venture (risico) kapitaal dat ik af en toe wel eens speel. Soms loopt dat goed af, zeer vaak loopt dat dramatisch af. Maar soit, ik weet waar ik best m'n pekkels van af hou. Misschien dat mijn kinderen het een stuk spannender weten te maken. Wieweet ?

By the way, ik behoor tot het meest verfoeilijke slag: zij die hun vermogen op de 'oude manier' hebben verworven.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 23:24   #85
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
By the way, ik behoor tot het meest verfoeilijke slag: zij die hun vermogen op de 'oude manier' hebben verworven.
plunderen
Oud 15 juli 2007, 23:42   #86
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Neen, werken en uw verstand gebruiken.

Laatst gewijzigd door omaplop : 15 juli 2007 om 23:42.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 00:22   #87
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lord_simon10 Bekijk bericht
Zit ik er dan zo veer naast , ik denk van niet he , geef toe we zitten altijd maar te praten over de vlamingen , de vlamingen zijn rijk , de vlamingen hebben een baksteen in hun maag , volgens mij mag je alleen maar nog vlaming gebruiken als je op iemand duid die in die regio woont

Je schrijftaal laat het anders vermoeden, maar vermits jij in Londen woont ben jij geen Vlaming.
Oud 16 juli 2007, 00:25   #88
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Neen, werken en uw verstand gebruiken.
Juist.
In het zweet zijns aanschijns zoals God het gebood toen hij het paradijs afsloot, ergens tussen Vlaanderen en Wallonië.
Oud 16 juli 2007, 09:59   #89
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Boulimie is ook een primaire drijfveer en een eigen rijkgevuld bord ook, niets progressief dus maar eerder het bevredigen van een oerdrift. Streven naar meer welvaart voor allen en niet enkel voor het eigen ondefiniëerbare volk is integendeel een teken van beschaving, van evolutie.
Opnieuw slaat dit kant noch wal. Streven naar meer welvaart heeft niks te maken met boulemie, wie zich doodvreet heeft niet veel aan de welvaart, of wel? En streven naar geluk voor allen begint vooral in eigen kringen, dus ook het eigen volk. U maakt zichzelf compleet belachelijk als u denkt dat er tussen uzelf en 'de hele wereld' niks meer is van niveaus. Dat soort idealisme doet meer kwaad dan goed, vooral gezien het feit dat 'de hele wereld' het credo is geworden van het ultrakapitalisme dat u beweert de willen bestrijden.
In de praktijk, mijn beste Labyrinth, gedraagt u zich als de zogenaamde 'nuttige idioot' van het neoliberalisme, dat maar al te graag heeft dat schijn-progressieven elk democratisch volksverzet tegen de globalisering probeert te discrediteren.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 17:14   #90
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
In de praktijk, mijn beste Labyrinth, gedraagt u zich als de zogenaamde 'nuttige idioot' van het neoliberalisme, dat maar al te graag heeft dat schijn-progressieven elk democratisch volksverzet tegen de globalisering probeert te discrediteren.

Allez dan.

labyrinth
Oud 16 juli 2007, 22:10   #91
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Opnieuw slaat dit kant noch wal. Streven naar meer welvaart heeft niks te maken met boulemie, wie zich doodvreet heeft niet veel aan de welvaart, of wel? En streven naar geluk voor allen begint vooral in eigen kringen, dus ook het eigen volk. U maakt zichzelf compleet belachelijk als u denkt dat er tussen uzelf en 'de hele wereld' niks meer is van niveaus. Dat soort idealisme doet meer kwaad dan goed, vooral gezien het feit dat 'de hele wereld' het credo is geworden van het ultrakapitalisme dat u beweert de willen bestrijden.
Als de 'hele wereld' het ultrakapitalisme aanbidt dan zijn er geen niveaus meer Frans. En inderdaad alle leiders van de hele wereld op een paar uitzonderingen na aanbidden het gouden kalf. Ook het democratisch volksverzet aanbidt het gouden kalf onder de vorm van meer Vlaanderen en meer geld. Als ze zich tegen de globalisering keren dan is dat vooral omdat ze angst hebben dat er in de toekomst niet genoeg voor hen overblijft als iedereen (de hele wereld dus ) van de taart begint te snoepen......

Laatst gewijzigd door labyrinth : 16 juli 2007 om 22:11.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 22:18   #92
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En inderdaad alle leiders van de hele wereld op een paar uitzonderingen na aanbidden het gouden kalf.
Niet moeilijk. Al degenen die het hebben geprobeerd om het niet te aanbidden, zijn ondertussen zowat allen, aan hun eigen naiviteit ten onder gegaan.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 22:24   #93
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Het kan me geen zak schelen of de grote baas van Aldi een sympathieke pee is of een gore klootzak.

Dat maakt niet uit.

Hij kan alleen maar centen verdienen als hij erin slaagt om producten te verkopen die de mensen willen, aan prijzen waartegen hij winst maakt.

En dat doet hij, en dat lukt blijkbaar zeer goed.

Dat is nu net het grote verschil tussen heersers en ondernemers: het maakt echt niet uit of je een stoute of een brave ondernemer hebt, als hij winst wil maken is hij gedwongen om te produceren voor de markt - voor de consumenten dus, voor jou en voor mij - en dus om dingen aan te bieden die de mensen willen en nuttig vinden. Het maakt wél uit of je een goede of een slechte heerser hebt; dat kan het verschil maken tussen vrede en oorlog.
Een goede of slechte ondernemer kan de economie in een bepaalde richting sturen en dat maakt een heel groot verschil voor de maatschappij en de consument. De consument koopt tenslotte wat in de rekken ligt.
Oud 16 juli 2007, 22:32   #94
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Niet moeilijk. Al degenen die het hebben geprobeerd om het niet te aanbidden, zijn ondertussen zowat allen, aan hun eigen naiviteit ten onder gegaan.
Ja, lijkt wel een moeilijk op te lossen probleem.
Het is ook naïef te denken dat alleen een uitverkoren volk van de taart zal kunnen blijven eten, daarvoor is het al veel te laat. Wij zijn verplicht met anderen te onderhandelen of gans ons systeem zakt ineen als een kaartenhuisje..... ploef.
Oud 16 juli 2007, 22:34   #95
Percalion

Standaard

Citaat:
Ja, lijkt wel een moeilijk op te lossen probleem.
Het is ook naïef te denken dat alleen een uitverkoren volk van de taart zal kunnen blijven eten, daarvoor is het al veel te laat. Wij zijn verplicht met anderen te onderhandelen of gans ons systeem zakt ineen als een kaartenhuisje..... ploef.
Mocht iedereen eens stoppen met zeiken over geld - inclusief zeiken over het feit dat anderen er meer van hebben... Ja labyrinth, ik heb het tegen u - dan zou de wereld er al een heel stuk beter uit zien.
Oud 16 juli 2007, 22:36   #96
Percalion

Standaard

Citaat:
Een goede of slechte ondernemer kan de economie in een bepaalde richting sturen en dat maakt een heel groot verschil voor de maatschappij en de consument. De consument koopt tenslotte wat in de rekken ligt.
Of hij koopt het niét, natuurlijk; en dan moet ik andere producten bestellen bij mijn leveranciers of ik kan mijn winkel sluiten. Als mijn leveranciers geen producten hebben die de klanten willen, moet ik van leveranciers veranderen. Als ook d�*t niet lukt, moet ik van job veranderen, en zal er allicht een verstandige ondernemer uitzoeken waar de mensen wél in geïnteresseerd zijn en op die manier geld verdienen.
Oud 16 juli 2007, 22:38   #97
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Juist.
In het zweet zijns aanschijns zoals God het gebood toen hij het paradijs afsloot, ergens tussen Vlaanderen en Wallonië.
Aan welke kant van de afsluiting ligt het paradijs Knuppel ?
Oud 16 juli 2007, 22:40   #98
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mocht iedereen eens stoppen met zeiken over geld - inclusief zeiken over het feit dat anderen er meer van hebben... Ja labyrinth, ik heb het tegen u - dan zou de wereld er al een heel stuk beter uit zien.
Zonder geld, al was het maar een beetje, kan je in ons systeem niet overleven. Geld is dus belangrijker dan BHV.........
Oud 16 juli 2007, 22:46   #99
Percalion

Standaard

Citaat:
Zonder geld, al was het maar een beetje, kan je in ons systeem niet overleven. Geld is dus belangrijker dan BHV.........
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat je moet stoppen met erover te zeiken. Al dat gejank over "Topmanager X verdient 10000000000 keer meer dan ik!" en "Gemiddeld vermogen van de Belgen is 100000000000000 en ik heb maar 0,0000000000001!" en "Kijk, wij Vlamingen zijn zo rijk en toch zijn we zo egoïstisch jadiejadiejadie" is echt behoorlijk irritant.

En voor je eraan denkt om insinuaties te maken over mijn vermogen: ik bezit zo goed als niets, behalve enkele goeie boeken die mij zeer veel waard zijn.
Oud 16 juli 2007, 22:47   #100
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of hij koopt het niét, natuurlijk; en dan moet ik andere producten bestellen bij mijn leveranciers of ik kan mijn winkel sluiten. Als mijn leveranciers geen producten hebben die de klanten willen, moet ik van leveranciers veranderen. Als ook d�*t niet lukt, moet ik van job veranderen, en zal er allicht een verstandige ondernemer uitzoeken waar de mensen wél in geïnteresseerd zijn en op die manier geld verdienen.
Ooit gehoord van indoctrinatie van de consument door reclame. De consument koopt wat de ondernemer hem aanbiedt. De ondernemer is verantwoordelijk voor wat hij produceert en de manier waarop hij dat doet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be