Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2007, 20:43   #81
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Sorry, maar dat excuus is zo oud als de straat. Niet geldig in een democratische rechtsstaat. De burgemeester van de hoofdstad van de EU heeft als eerste taak betogingen van Europese burgers te garanderen en indien nodig te beschermen.

Alleen als er echt duidelijk identificeerbare, aantoonbare en reële bedreigingen zijn die de ordediensten niet zouden aankunnen, kunnen veiligheidsoverwegingen een reden zijn om een betoging te verbieden.
Dat is anders niet wat de wet voorziet. Een burgemeester kan een manifestatie naar eigen goeddunken verbieden, daar hoeft geen directe dreiging voor te bestaan. Hij is denk ik wel verplicht van de beslissing te motiveren. Het gebeurt trouwens nog wel hoor dat een burgemeester dat doet. Ik herinner me uit mijn studententijd dat de NSV zijn jaarlijkse parade organiseerde, en dat de tegenbetoging werd verboden. Met heel wat tegenbetogers gingen we toch, maar we werden gechargeerd en uiteengedreven door de politie. Dus het is ook niet zo dat zo'n verbod altijd in het nadeel van rechtse groeperingen is.
Oud 10 augustus 2007, 20:44   #82
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

In Turkije kan dit:

http://www.tiscali.nl/content/articl...ije/488867.htm

Citaat:
UTRECHT/ISTANBUL - 26-11-2006 - Zeker 20.000 Turken hebben zondag in Istanbul betoogd tegen het komende bezoek van paus Benedictus XVI aan hun land. De kerkvorst begint zijn bezoek dinsdag.
De opkomst bij de betoging viel tegen. De organisatie, een partij van moslims, had gezegd honderdduizenden mensen op de been te zullen brengen. De paus is al enige tijd doelwit van protesten van moslimgroepen in verscheidene landen. De critici stellen dat de paus de islam heeft beledigd door tijdens een rede eerder dit jaar een verband te leggen tussen het islamitische geloof en geweld.
Benedictus heeft verklaard alleen een oud citaat te hebben gebruikt waarin een dergelijk verband wordt gelegd, maar dat hij die visie niet deelt. Onderdeel van de reis naar Turkije wordt een bezoek van de paus aan de beroemde Blauwe Moskee in Istanbul, het eerste bezoek van Benedictus aan een islamitisch gebedshuis sinds zijn aantreden
en

dit

Citaat:

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...ml?wt.bron=RSS

Nieuwe betoging tegen islamisering in Turkije

Duizenden met vlaggen zwaaiende Turken hebben vandaag in Samsun, een havenstad aan de Zwarte Zee, gedemonstreerd voor het behoud van het seculiere karakter van de Turkse staat. De betogers vrezen dat de regering van premier Recep Tayyip Erdogan, wiens partij islamitische wortels heeft, Turkije tot een islamitische staat wil maken.

Samsun is de stad waar Mustafa Kemal Ataturk, de grondlegger van de seculiere Turkse staat, na de Eerste Wereldoorlog de onafhankelijkheidsoorlog tegen de geallieerde bezetters begon. De stad heeft dan ook een speciale status in het Turkse nationalisme.

Islamitische agenda
Het aantal betogers, geschat tussen de 50.000 en 60.0000, was vandaag evenwel aanzienlijk minder groot dan bij vorige soortgelijke demonstraties in Ankara, Istanbul en Izmir. In de laatste stad kwamen vorige week zeker een miljoen mensen op de been.
De betogingen begonnen begin april om Erdogans regering onder druk te zetten af te zien van de kandidatuur van minister van buitenlandse zaken Abdullah Gül voor het presidentschap. De vrees was dat Erdogans AK-partij met de benoeming van Gül te veel macht zou krijgen en het land in islamitische richting zou duwen. Erdogan ontkende overigens krachtig dat zijn partij een islamitische agenda zou hebben.

Boycot
Een boycot van de parlementaire stemmingsrondes voor het presidentschap voorkwam dat Gül werd gekozen, waarna hij zijn kandidatuur introk. De impasse leidde ertoe dat Erdogan vervroegde parlementsverkiezingen uitschreef voor 22 juli. Het parlement nam ook een amendement aan op grond waarvan de president voortaan rechtstreeks door het volk zou worden gekozen. President Ahmet Necdet Sezer moet dat amendement nog bekrachtigen.

Sharia
Ondertussen heeft de seculiere oppositie zich verenigd. De Republikeinse Volkspartij van Deniz Baykal stemde de afgelopen week in met samenwerking met Democratisch Links van Zeki Sezer. Baykal en Sezer waren beiden zondag aanwezig in Samsun. "Wij zijn hier om luid duidelijk te maken dat wij tegen de sharia (islamitische wet) zijn", riep organisator Turkan Saylan. "En wij zijn tegen militaire coups", zo voegde zij hier aan toe in een verwijzing naar een verklaring van de legerleiding, die eerder dreigde met interventie voor het behoud van het seculiere stelsel. (novum)

Laatst gewijzigd door Stratcat : 10 augustus 2007 om 20:45.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 20:47   #83
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
LOL Die turken zijn humaner dan de belgskes
Oud 10 augustus 2007, 20:49   #84
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Dat is anders niet wat de wet voorziet. Een burgemeester kan een manifestatie naar eigen goeddunken verbieden, daar hoeft geen directe dreiging voor te bestaan. Hij is denk ik wel verplicht van de beslissing te motiveren. Het gebeurt trouwens nog wel hoor dat een burgemeester dat doet. Ik herinner me uit mijn studententijd dat de NSV zijn jaarlijkse parade organiseerde, en dat de tegenbetoging werd verboden. Met heel wat tegenbetogers gingen we toch, maar we werden gechargeerd en uiteengedreven door de politie. Dus het is ook niet zo dat zo'n verbod altijd in het nadeel van rechtse groeperingen is.
Het is toch niet omdat uw tegenbetoging toen verboden werd, dat dit verbod hier zomaar moet kunnen? Brussel heeft de pretentie om hoofdstad van Europa te willen zijn, dan moet het Europese burgers ook toelaten om hier in redelijke omstandigheden te betogen.

Dit is niet OK.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 20:52   #85
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel even rekening mee houden dat de situatie daar verschilt van de belgische. Ten eerste behoren pro en contra daar tot dezelfde ethnische groepering. Ten tweede zijn vele contra's ook moslim, alleen gematigd moslim. In Turkije kan deze manifestatie dus niet begrepen worden als racisme. Ten derde staat de turkse politie niet bekend om zijn zachtaardigheid, dus demonstranten aan beide zijden zullen wel uitkijken wat ze doen.
Oud 10 augustus 2007, 20:54   #86
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wel even rekening mee houden dat de situatie daar verschilt van de belgische. Ten eerste behoren pro en contra daar tot dezelfde ethnische groepering. Ten tweede zijn vele contra's ook moslim, alleen gematigd moslim. In Turkije kan deze manifestatie dus niet begrepen worden als racisme. Ten derde staat de turkse politie niet bekend om zijn zachtaardigheid, dus demonstranten aan beide zijden zullen wel uitkijken wat ze doen.
Die ten derde vind ik de beste.
Hoe meer politiestaat, hoe meer vrijheid van meningsuiting.
Oud 10 augustus 2007, 20:58   #87
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja hoor dezelfde ethniciteit en ras (?) is gewenst en op de koop toe nog een hardhandig politieapparaat. jep jep nu versta ik het helemaaaaal
Oud 10 augustus 2007, 20:59   #88
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Ja hoor dezelfde ethniciteit en ras (?) is gewenst en op de koop toe nog een hardhandig politieapparaat. jep jep nu versta ik het helemaaaaal
Ethnische groepering zeg iemand die vreest zijn mond te bevuilen door het over volk te hebben.
Oud 10 augustus 2007, 21:00   #89
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het is toch niet omdat uw tegenbetoging toen verboden werd, dat dit verbod hier zomaar moet kunnen? Brussel heeft de pretentie om hoofdstad van Europa te willen zijn, dan moet het Europese burgers ook toelaten om hier in redelijke omstandigheden te betogen.

Dit is niet OK.
Ik blijf het daar niet mee eens. Vergeet niet dat Thielemans in zijn recht is met deze beslissing, wettelijk gesproken, dus op de vraag "Moet dit zomaar kunnen?" zou ik antwoorden "Ja, dat is ooit zo beslist." Als die regel niet meer OK lijkt te zijn, dan moet je een meerderheid zoeken om die te wijzigen.

Inhoudelijk kan ik je bezwaar begrijpen, maar afgezien van de inhoud van de boodschap die die vereniging wilde brengen, en die ik verfoei, kan ik objectief gezien ook wel echt een risico op rellen zien. En ik vind niet dat je dan maar blindweg moet zeggen dat de ordediensten dat dan maar moeten aankunnen. Als je een serieus risico kunt elimineren als veiligheidsverantwoordelijke, dan moet je dat doen.
Oud 10 augustus 2007, 21:10   #90
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ethnische groepering zeg iemand die vreest zijn mond te bevuilen door het over volk te hebben.
Ik gebruik de term "ethnische groepering" niet om de term "volk" te vermijden. Ik zou niet weten waarom ik dat zou doen. Maar "volk" is een woord met vele betekenissen, terwijl "ethnie" een duidelijker gedefinieerde betekenis heeft, namelijk die van een sociaal-culturele groep.
Oud 10 augustus 2007, 21:18   #91
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inhoudelijk kan ik je bezwaar begrijpen, maar afgezien van de inhoud van de boodschap die die vereniging wilde brengen, en die ik verfoei, kan ik objectief gezien ook wel echt een risico op rellen zien.
Welke concrete aanwijzingen heeft Thielemans om het democratisch betogingsrecht te beperken? Waren er hevige protesten van fundamentalistische moslimgroeperingen? Concrete bedreigingen? Etc.?

Gezien zoveel West-Europese moslims naar hier gekomen zijn voor een beter leven en dus van onze democratie willen genieten en ze beschermen, zou ik trouwens eerder verwachten dat vele Brusselse moslims van de gelegenheid gebruik zouden maken om hun verzet tegen fundamentalisme, inperking van de burgerrechten en van de rechten van de vrouw, en hun gehechtheid aan de westerse democratie te uiten. Ook dat maakt Thielemans nu onmogelijk, en hij wekt meteen de suggestie dat de Brusselse moslims daar allemaal tegen zouden zijn.

Een gemiste kans!

Citaat:
En ik vind niet dat je dan maar blindweg moet zeggen dat de ordediensten dat dan maar moeten aankunnen. Als je een serieus risico kunt elimineren als veiligheidsverantwoordelijke, dan moet je dat doen.
Met dat argument kunnen de meeste betogingen verboden worden. Verbieden moet een grote uitzondering blijven en gebaseerd zijn op zeer duidelijke en concrete aanwijzingen. Zoniet is er de facto geen betogingsrecht meer.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 10 augustus 2007 om 21:18.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 21:32   #92
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is het verkeerd om te betogen tegen de islamitisering van Europa op 11 september. Als mensen islamiet willen worden dan is dat hun goed recht, en tegen rechten betoog je niet.

Ik zou betogen tegen islamextremisme, zodat iedereen ook kan zien hoeveel moslims er mee betogen.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 21:35   #93
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah OK, dus we gaan het intentieproces maken van de moslims in België?
Niet slecht voor een verdediger van de wersterse vrijheden.

Dat 50% zogezegd dingen als steniging hier wil invoeren, daar ga ik zelfs niet op in, want dat is te zot voor woorden. Probeer dat maar eens hard te maken, en liefst met objectief bewijsmateriaal.

Uit een onderzoek van GvA.

Het grote gelijk van de imam

Maar liefst 40 procent van de moslimjongeren bezoekt minstens één keer per week een moskee. Dat zijn cijfers waarvan Vlaamse priesters enkel kunnen dromen. Vandaag, in het derde deel van de moslimreeks van Gazet van Antwerpen, komt een eerste duidelijke breuk aan het licht tussen moslimjongeren en Vlaamse jongeren.
Natuurlijk beweren nagenoeg alle ondervraagden dat geloof een belangrijke rol speelt in hun leven. Om in het onderzoek opgenomen te kunnen worden, hadden ze immers al aangegeven dat ze zichzelf als islamjongere beschouwden. Daarmee geven ze, zo blijkt, meteen een volledige levenshouding aan. Wie de islam aanhangt, doet dat volledig. Integratiebevorderend is dat natuurlijk niet.
De Vlaamse samenleving is de laatste decennia met veel moeite geseculariseerd. De scheiding tussen Kerk en staat is een moeizaam verworven goed. In een echte democratie is een overlapping van beide ondenkbaar. In tegenstelling tot de moslims denkt de Vlaming al lang niet meer dat het geloof een noodzakelijke voorwaarde is voor geluk, voor een beter leven of, voor wie dat zou wensen, een eeuwig leven. In Vlaanderen is de rol van het geloof geleidelijk veranderd volgens het ritme van de ontwikkeling van die samenleving.

De gesloten en principiële geloofsbeleving van de jonge moslims is moeilijk te verzoenen met die Vlaamse vrijheid van denken. Amper één jonge moslim op de vijf in het onderzoek zegt dat zijn of haar kinderen zelf hun geloof mogen kiezen.De helft vindt dat de koran letterlijk moet worden gevolgd en één op de drie vindt moslims betere mensen dan niet-moslims. Wie met dergelijke opvattingen aan zijn persoonlijke integratie wil beginnen, neemt een valse start.
Amper één op de twee zegt dat imams géén haat prediken. Dat is een verontrustend hoog cijfer.

Gelukkig zijn de meeste christenen dat spierballengerol intussen overstegen. Enkel een verstandig christendom kan een introverte islam tot meer openheid bewegen. Een geloofsprediking die de individuele vrijheid verstikt, kan niet als een verrijking van de samenleving worden beschouwd.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 21:46   #94
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Volgens mij is het verkeerd om te betogen tegen de islamitisering van Europa op 11 september. Als mensen islamiet willen worden dan is dat hun goed recht, en tegen rechten betoog je niet.

Ik zou betogen tegen islamextremisme, zodat iedereen ook kan zien hoeveel moslims er mee betogen.

Paulus.
²
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 21:46   #95
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Uit een onderzoek van GvA.

Het grote gelijk van de imam

Maar liefst 40 procent van de moslimjongeren bezoekt minstens één keer per week een moskee. Dat zijn cijfers waarvan Vlaamse priesters enkel kunnen dromen. Vandaag, in het derde deel van de moslimreeks van Gazet van Antwerpen, komt een eerste duidelijke breuk aan het licht tussen moslimjongeren en Vlaamse jongeren.
Natuurlijk beweren nagenoeg alle ondervraagden dat geloof een belangrijke rol speelt in hun leven. Om in het onderzoek opgenomen te kunnen worden, hadden ze immers al aangegeven dat ze zichzelf als islamjongere beschouwden. Daarmee geven ze, zo blijkt, meteen een volledige levenshouding aan. Wie de islam aanhangt, doet dat volledig. Integratiebevorderend is dat natuurlijk niet.
De Vlaamse samenleving is de laatste decennia met veel moeite geseculariseerd. De scheiding tussen Kerk en staat is een moeizaam verworven goed. In een echte democratie is een overlapping van beide ondenkbaar. In tegenstelling tot de moslims denkt de Vlaming al lang niet meer dat het geloof een noodzakelijke voorwaarde is voor geluk, voor een beter leven of, voor wie dat zou wensen, een eeuwig leven. In Vlaanderen is de rol van het geloof geleidelijk veranderd volgens het ritme van de ontwikkeling van die samenleving.

De gesloten en principiële geloofsbeleving van de jonge moslims is moeilijk te verzoenen met die Vlaamse vrijheid van denken. Amper één jonge moslim op de vijf in het onderzoek zegt dat zijn of haar kinderen zelf hun geloof mogen kiezen.De helft vindt dat de koran letterlijk moet worden gevolgd en één op de drie vindt moslims betere mensen dan niet-moslims. Wie met dergelijke opvattingen aan zijn persoonlijke integratie wil beginnen, neemt een valse start.
Amper één op de twee zegt dat imams géén haat prediken. Dat is een verontrustend hoog cijfer.

Gelukkig zijn de meeste christenen dat spierballengerol intussen overstegen. Enkel een verstandig christendom kan een introverte islam tot meer openheid bewegen. Een geloofsprediking die de individuele vrijheid verstikt, kan niet als een verrijking van de samenleving worden beschouwd.
Hoeveel van die helft weet wat er in de koran staat?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 10 augustus 2007, 21:49   #96
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat zal den imam (en misschien hun satelietzenders, weet het niet) hun wel wijsmaken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 21:50   #97
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
LOL Die turken zijn humaner dan de belgskes
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 21:54   #98
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Dit niet gezien?

''Maar liefst 40 procent van de moslimjongeren bezoekt minstens één keer per week een moskee.''......en dan spreken we nog niet van het ''thuisonderricht'' over de koran dat jonge moslims krijgen.
Er zal dus wel meer dan de helft weten wat in de koran staat.

Laatst gewijzigd door daiwa : 10 augustus 2007 om 22:12.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 22:11   #99
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zie het verband niet.
Oud 10 augustus 2007, 22:11   #100
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator Bekijk bericht
Raf stelde :

Racistisch gespuis ?

Opletten wat je vertelt beste Raf !

Volgens de laatste onderzoeken van door de PrOfessOren :

- Kuifje-Robbedoes-Kwabbernoot

zit (ook) racisme bij sommige mensen, (al) bij de geboorte, in de :

genen !!!

Je € valt toch, beste Raf ?

Beste Groeten.
Moet dat koeterwaals iets betekenen?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be