![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Democratie | |||
ik ben overtuigd democraat! |
![]() ![]() ![]() |
29 | 31,87% |
democratie..mm...nog steeds de beste van de slechtste systemen (naar Churchill) |
![]() ![]() ![]() |
28 | 30,77% |
ik w�*s democraat |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,10% |
het parlementarisme is een schijndemocratie en moet verdwijnen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 10,99% |
democratie is een systeem voor de kleine man die zich groot wil wanen, in de vuilbak ermee! we hebben nood aan een sterke Leider |
![]() ![]() ![]() |
13 | 14,29% |
alle macht aan het proletariaat! |
![]() ![]() ![]() |
10 | 10,99% |
Aantal stemmers: 91. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [size=6]Ik ben een democratische republikein![/size] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Indien je een presidentieel systeem hebt waarbij de president rechtsreeks verkozen wordt, en dus in principe geen coalitie nodig is om een executieve te verkiezen, dan nog zullen (blijvende) coalities gevormd worden om een tegengewicht te bieden aan de politieke macht vd president. Blijvende coalities zullen ontstaan omdat een vaste coalitie enkele voordelen biedt aan parlementsleden, zoals een verminderde onderhandelingskost en eenvoudigere steun voor eigen voorstellen. Een rechtssysteem zonder advocaten lijkt me een utopie, en hetzelfde kan gezegd worden van een parlementaire democratie zonder politieke partijen. En voor Knuppel. Dat het bindend referendum een aanvulling en correctie kan zijn op een partijensysteem, da's een opmerking die ik kan aanvaarden. Maar het enige dat ik me afvraag is of er ook geen schot in de zaak komt bij ons, als je een petitie ondertekend door 200.000 man binnengooit op de partijbureaus. Bovendien meen ik me te herinneren dat bijv het Vlaams parlement ook bepaalde punten op de agenda dient te plaatsen indien er een verzoek wordt ingediend, ondertekend door x aantal mensen. Dat levert natuurlijk niet echt hetzelfde op als een referendum, maar het is wel een mogelijkheid die zelden of nooit gebruikt wordt. Het referendum lijkt me ook geen mirakelpil die ervoor zal zorgen dat iedereen zich plots voor politiek zal interesseren. Bovendien laten referenda toe dat burgers zich onverantwoordelijk gedragen. Voer een referendum in over belastingen, moeten ze omhoog of omlaag? Ik denk dat ik het antwoord reeds ken, maar dat zal niet noodzakelijk in het voordeel van de ganse natie werken, neen? Of moeten bepaalde topics dan toch maar uitgesloten worden van referenda? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#84 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dank U Jos. Geen verdere kommentaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vind ik ook , Bece.
Jos Verhulst is veel té goed voor de Belgische politiek. Misschien dat de partijen daarom de benen niet onder hun kont uitlopen om hem erbij te krijgen? Zou Jos dan toch de enige man van democratische principes kunnen zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is de huidige particratie een mirakelmiddel voor efficiënt bestuur en uitvoering van de wil van een meerderheid inzake onderscheiden (hot-)items? Gedraagt het gros der 'verkozenen' zich steeds verantwoord? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vooralsnog blijf ik groot aanhanger van het systeem van de Parijse Commune dat volgens mij de beste en meest democratische bestuursvorm is. En toevallig één van de vele verwezenlijkingen van dat systeem is net het bindend volksreferendum. Meer zelfs, in de praktijk is er alleen maar dat. Geen parlement of gemeenteraad, enkel een strikt uitvoerend orgaan dat ook rechtsreeks verkozen wordt.
![]() |
![]() |
#88 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() HeHE Knuppel. Ik ben zeker even fanatiek democraat als Jos.
Ik begrijp dus niet goed wat hij bij Vivant gaat zoeken. Een partij die wel spreekt over het BROV maar die het slechts in een afgezwakte en theoretische, en dus nep, versie in haar eigen rangen laat toepassen. |
![]() |
![]() |