![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | |
|
Banneling
|
Citaat:
enfin, ik hoop dat ik mis ben en jij gelijk krijgt he ... maar ik zie het zo vanzelf nog niet ineenstuiken ... dan gaat Leterme nog zwaar moeten uithalen (en vooral Van Rompuy voorblijven) eigenlijk is er op t Waals voorstel om VanRompuy meer onderhandelingsbevoegdheid te geven maar één deftige CD&V houding te bedenken ... en dat is hem (HVR ) terugtrekken of op zijn minst een week pauze in te lassen ...zo niet ondergraven ze zelf YL ... Laatst gewijzigd door Anna List : 14 september 2007 om 11:43. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Europees Commissaris
|
En tussendoor met vijf man rondcrossen in een auto van Leuven naar Antwerpen en Gent .
|
|
|
|
|
#83 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Bart De Wever behoudt de sleutel en het ACV zit zo strop als wat. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Banneling
|
... en mobiliseren en koppen tellen ... je zou de nieuwe leden van het afgelopen halfjaar van b-plus eens moeten bestuderen ... je zou verdorie gaan denken dat ze een staatsgreep voorbereiden ...
|
|
|
|
|
#85 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
#86 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Verder denken zij dat de Vlamingen bluffen en dat het enkel zaak is van lang genoeg "non" te zeggen tot Leterme zijn eisen opdoekt en BDW wandelen stuurt. Ze geloven niet dat de CD&V bereid is om België los te laten. Dat is niet onjuist, maar precies omdat zij geen vinger op de Vlaamse pols hebben beseffen zij niet dat er een moment komt waarop de CD&V niet anders kan dan België los te laten. Laatst gewijzigd door Kaal : 14 september 2007 om 13:16. |
|
|
|
|
|
#87 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
#88 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
In België is het Nederlands de grotere taal en Frans de kleinere.
|
|
#89 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Vele Franstaligen beseffen minstens d�*t.
|
|
|
#90 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ze hebben toch al goed nagedacht: http://www.mr.be/PDF/CahierFlandre16.5.2007.pdf |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Vreemdeling
|
Na 100 dagen aanslepende onderhandelingen hebben enkele Gentse studenten beslist om maar met wat andere politici een regering te vormen (of het toch proberen).
Surf naar wwwelle-elle.blogspot.com en maak het mee. |
|
|
|
|
#92 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nederlands is binnen België helemaal geen "kleine taal": niet alleen is het de taal van de meerderheid, maar is het tegelijkertijd de taal van de regio die economisch België domineert. Fries is niet de taal van een regio die Nederland economisch domineert. Kortom, u kijkt niet verder dan de numerieke verhoudingen op wereldschaal, terwijl juist dat geen enkele rol speelt in het rol van een taal binnen België. Wel de economische gegevenheid IN België. |
|
|
|
|
|
#93 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In ieder geval is het wel te begrijpen dat men buiten Friesland niet zomaar Fries leert. De reden is simpel: Friesland is niet het economisch hart van Nederland. Dat is wel de Randstad. Nederlands is dus de taal van de regio die economisch domineert. Ook in België is dat een regio waar Nederlands de voertaal is. Daarom leren Franstaligen Nederlands. De vele medeklinkers in het Pools zijn er gewoon omdat men moeite heeft deze Slavische taal geëigend in een Latijns alfabet weer te geven. 't Cyrillisch schrift voldoet veel meer. |
|
|
|
|
|
#94 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar de Franstalgen zijn zich daar van bewust hé: Gisteren kunnen vaststellen dat Milquet ook vrij behoorlijk NL spreekt. En eenmaal de (politieke) elite overtuid is, volgt de rest. Helaas duurt het toch wel een aantal jaren voor ze daar de vruchten van zullen plukken. Wie nu 10 jaar is en onderdompelingsonderwijs volgt, zal pas binnen 20 jaar een topfunctie hebben. Laatst gewijzigd door straatrue : 19 september 2007 om 07:13. |
|
|
|
|
|
#95 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Fries: je hebt natuulijk gelijk; maar gewoon even om aan te geven dat het niet zo evident is om een "kleinere" taal te leren. En bedankt voor de info over Polen: ik zie er vanavond waarschijnlijk enkele; ik zal eens vragen hoe dat zit met hun medeklinkers. Groot respect voor je eruditie; alleen jammer dat je dommeriken zoals ikzelf denigrerend behandelt door elke repliek met onzin te beginnen. |
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ook vind je bitter weinig over de taalproblemen en dergelijke. Ze baseren zich nog steeds op het "superieure" van hun taal. Zeer spijtig... Ze hebben er dus niks van begrepen, en het rapport zal zeker niet aanzetten tot beter begrip.
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be . Laatst gewijzigd door Eddy B : 19 september 2007 om 08:04. |
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat de taalopleiding betreft, moet ik u toch een beetje ontgoochelen. Immers, dit experimenteel onderwijs (want dat is het nog steeds volgens het desbetreffende decreet van de Franse Gemeenschap) wordt vooral toegepast in het kleuter- en lager onderwijs (meestal dan nog de eerste jaren ervan). Er is geen vervolg te bespeuren in de middelbare afdeling. Die taalbadscholen zijn slechts een heel beperkte fractie met dan nog eens het schrijnend gebrek aan visie erop. Als onderwijzer ben ik geenszins een voorstander van taalbadscholen, zeker niet als daarmee begonnen wordt na de taalontwikkelingsfase. Pedagogisch brengt dat geen meerwaarde, maar in veel gevallen wel meer problemen. Of Milquets Nederlands als goed bestempeld kan worden, betwijfel ik sterk. In ieder geval zou ze niet voldoen als leraar Nederlands en ik zie haar trouwens ook niet een echt gesprek in die taal voeren. |
|
|
|
|
|
#98 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#99 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het is echter een bewijs dat er iets aan het bewegen is. Geldt ook voor de "doppers": Vandaag een persoon gezien die afkomstig is uit Bangladesh en dus neutraal staat. Heeft eerst in wallonië gewoond, daarna in Brussel, vervolgens in Vlaanderen en nu weer in Wallonië. Toen hij hoorde dat ik een Vlaming was, zei hij: als ik de kans krijg, ga ik weer in Vlaanderen wonen. ik vind dat een heel dynmaische regio; maar (zei hij zonder dat ik ernaar vroeg)... ik moet zeggen dat er in Wallonië heel wat veranderd is, sinds mijn eerste verblijf. Doppen, leek me de nationale sport van somigen, maar die tijd is voorbij: de onem/forem zit nu wel achter hun veren aan en er waait hier duidelijk een nieuwe wind. Laatst gewijzigd door straatrue : 19 september 2007 om 12:19. |
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Wat hebben wij ermee te maken? |
|