Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 14 september 2007, 11:43   #81
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dit is toch een fantastische zaak, we winnen op lange temijn hoe dan ook. Elke dag zonder regering doet België verder barsten. En als er wel snel een regering zou komen betekent dat dat er toegevingen werden gedaan, waardoor de Vlaamse publieke opinie verder zal radicaliseren, op naar de volgende verkiezingen.
Voor de Belgische staat is het onmiddelijke executie, of toch nog een laatste maaltijd.
tot de CD&V onder vakbondsdruk overstag gaat omdat t nu tijd is voor de belangen van de werknemer of zoiets ...

enfin, ik hoop dat ik mis ben en jij gelijk krijgt he ... maar ik zie het zo vanzelf nog niet ineenstuiken ... dan gaat Leterme nog zwaar moeten uithalen (en vooral Van Rompuy voorblijven)

eigenlijk is er op t Waals voorstel om VanRompuy meer onderhandelingsbevoegdheid te geven maar één deftige CD&V houding te bedenken ... en dat is hem (HVR ) terugtrekken of op zijn minst een week pauze in te lassen ...zo niet ondergraven ze zelf YL ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 september 2007 om 11:43.
Anna List is offline  
Oud 14 september 2007, 11:45   #82
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Voor de Belgische staat is het onmiddelijke executie, of toch nog een laatste maaltijd.
En tussendoor met vijf man rondcrossen in een auto van Leuven naar Antwerpen en Gent .
Kortaf is offline  
Oud 14 september 2007, 11:47   #83
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
tot de CD&V onder vakbondsdruk overstag gaat omdat t nu tijd is voor de belangen van de werknemer of zoiets ...
CD&V - NVA = middelgrote partij = geen premier meer.

Bart De Wever behoudt de sleutel en het ACV zit zo strop als wat.
Kortaf is offline  
Oud 14 september 2007, 11:47   #84
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
En tussendoor met vijf man rondcrossen in een auto van Leuven naar Antwerpen en Gent .
... en mobiliseren en koppen tellen ... je zou de nieuwe leden van het afgelopen halfjaar van b-plus eens moeten bestuderen ... je zou verdorie gaan denken dat ze een staatsgreep voorbereiden ...
Anna List is offline  
Oud 14 september 2007, 11:49   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
CD&V - NVA = middelgrote partij = geen premier meer.

Bart De Wever behoudt de sleutel en het ACV zit zo strop als wat.
Herman, t wordt paars of jijzelf als premier ... klapt er eens over op uw partijbestuur ...
Anna List is offline  
Oud 14 september 2007, 13:16   #86
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het blijft verbazing wekken dat men aan franstalige kant echt niet ziet dat de tijd tegen hen is en niet voor, zoals hun gedrag suggereert. Ze zien echt niet de radicalisering in Vlaanderen. Nu ja, mij goed. Ik hoop dat als Reynders terug is, Milquet dringend haar zoontje moet gaan redden dat verloren gelopen is in het Regenwoud.
Het is een feit dat ze geen flauw benul hebben van wat er in Vlaanderen leeft. Vandaar al die inschattingsfouten.

Verder denken zij dat de Vlamingen bluffen en dat het enkel zaak is van lang genoeg "non" te zeggen tot Leterme zijn eisen opdoekt en BDW wandelen stuurt. Ze geloven niet dat de CD&V bereid is om België los te laten. Dat is niet onjuist, maar precies omdat zij geen vinger op de Vlaamse pols hebben beseffen zij niet dat er een moment komt waarop de CD&V niet anders kan dan België los te laten.

Laatst gewijzigd door Kaal : 14 september 2007 om 13:16.
Kaal is offline  
Oud 14 september 2007, 13:33   #87
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Het is een feit dat ze geen flauw benul hebben van wat er in Vlaanderen leeft. Vandaar al die inschattingsfouten.

Verder denken zij dat de Vlamingen bluffen en dat het enkel zaak is van lang genoeg "non" te zeggen tot Leterme zijn eisen opdoekt en BDW wandelen stuurt. Ze geloven niet dat de CD&V bereid is om België los te laten. Dat is niet onjuist, maar precies omdat zij geen vinger op de Vlaamse pols hebben beseffen zij niet dat er een moment komt waarop de CD&V niet anders kan dan België los te laten.
Nee hoor. Niet de Vlamingen zullen België scheuren, maar de Walen, of... serieuze toegevingen doen. Hoe dan ook, BHV zal zonder prijs in twee geknipt worden zoals het hoort, en dan maar kijken of de Walen hun belofte houden : géén België meer!

.
Eddy B is offline  
Oud 15 september 2007, 06:55   #88
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Wellicht is België het enige land vd wereld waar leden van een grotere taal zo massaal (met tegenwoordig immersion/onderdompelingsonderwijs en al) een kleinere leren.
In België is het Nederlands de grotere taal en Frans de kleinere.
Oud 15 september 2007, 07:09   #89
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verder denken zij dat de Vlamingen bluffen en dat het enkel zaak is van lang genoeg "non" te zeggen tot Leterme zijn eisen opdoekt en BDW wandelen stuurt. Ze geloven niet dat de CD&V bereid is om België los te laten.
De zog. standvastigheid van cd&v en mss ook n-va is enkel toe te schrijven aan de hete adem vh boze blok in hun nek.
Vele Franstaligen beseffen minstens d�*t.
Oud 15 september 2007, 14:56   #90
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is een feit dat ze geen flauw benul hebben van wat er in Vlaanderen leeft.

Ze hebben toch al goed nagedacht:

http://www.mr.be/PDF/CahierFlandre16.5.2007.pdf
straatrue is offline  
Oud 19 september 2007, 00:57   #91
Erik Langerock
Vreemdeling

Standaard Over regeringsvorming gesproken

Na 100 dagen aanslepende onderhandelingen hebben enkele Gentse studenten beslist om maar met wat andere politici een regering te vormen (of het toch proberen).

Surf naar wwwelle-elle.blogspot.com en maak het mee.
Erik Langerock is offline  
Oud 19 september 2007, 06:19   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut en groot respect voor de vele Franstaligen die NL leren.
Vlamingen die FR leren, leren meteen een vrij belangrijke taal in de wereld.

Wellicht is België het enige land vd wereld waar leden van een grotere taal zo massaal (met tegenwoordig immersion/onderdompelingsonderwijs en al) een kleinere leren.

Kijk naar Nederland: Hoeveel Nederlanders leren Fries, terwijl alle Friezen wel Nederlands leren.

En ik heb zo'n vermoeden dat alle Catalanen Spaans leren, maar weinig Spanjaarden het kleinere Catalaans.
Daar zijn we weer met dezelfde onzin die u in een andere draad ook uitbraakte.

Nederlands is binnen België helemaal geen "kleine taal": niet alleen is het de taal van de meerderheid, maar is het tegelijkertijd de taal van de regio die economisch België domineert.

Fries is niet de taal van een regio die Nederland economisch domineert. Kortom, u kijkt niet verder dan de numerieke verhoudingen op wereldschaal, terwijl juist dat geen enkele rol speelt in het rol van een taal binnen België. Wel de economische gegevenheid IN België.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 19 september 2007, 06:23   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom leren Nederlanders dan geen Fries? en... proficiat dat je Pools leerde.
Een Pool vertelde mij dat God scrabble speelde en nog veel medeklinkers over had, ze allemaal op de tafel gooide en er Pools mee maakte
Nederlanders leren wel Fries, maar dan wel grotendeels binnen de provincie Friesland. Misschien weet u dat niet, maar Fries is een verplicht vak. Ook voor Nederlandstalige kinderen.

In ieder geval is het wel te begrijpen dat men buiten Friesland niet zomaar Fries leert. De reden is simpel: Friesland is niet het economisch hart van Nederland. Dat is wel de Randstad. Nederlands is dus de taal van de regio die economisch domineert. Ook in België is dat een regio waar Nederlands de voertaal is. Daarom leren Franstaligen Nederlands.

De vele medeklinkers in het Pools zijn er gewoon omdat men moeite heeft deze Slavische taal geëigend in een Latijns alfabet weer te geven. 't Cyrillisch schrift voldoet veel meer.
Oud 19 september 2007, 07:09   #94
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar zijn we weer met dezelfde onzin die u in een andere draad ook uitbraakte.

Nederlands is binnen België helemaal geen "kleine taal": niet alleen is het de taal van de meerderheid, maar is het tegelijkertijd de taal van de regio die economisch België domineert.
Uw favoriete woordje waarmee u alles van tafel veegt = onzin

Maar de Franstalgen zijn zich daar van bewust hé:
Gisteren kunnen vaststellen dat Milquet ook vrij behoorlijk NL spreekt.
En eenmaal de (politieke) elite overtuid is, volgt de rest.

Helaas duurt het toch wel een aantal jaren voor ze daar de vruchten van zullen plukken.
Wie nu 10 jaar is en onderdompelingsonderwijs volgt, zal pas binnen 20 jaar een topfunctie hebben.

Laatst gewijzigd door straatrue : 19 september 2007 om 07:13.
straatrue is offline  
Oud 19 september 2007, 07:12   #95
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nederlanders leren wel Fries, maar dan wel grotendeels binnen de provincie Friesland. Misschien weet u dat niet, maar Fries is een verplicht vak. Ook voor Nederlandstalige kinderen.

In ieder geval is het wel te begrijpen dat men buiten Friesland niet zomaar Fries leert. De reden is simpel: Friesland is niet het economisch hart van Nederland. Dat is wel de Randstad. Nederlands is dus de taal van de regio die economisch domineert. Ook in België is dat een regio waar Nederlands de voertaal is. Daarom leren Franstaligen Nederlands.

De vele medeklinkers in het Pools zijn er gewoon omdat men moeite heeft deze Slavische taal geëigend in een Latijns alfabet weer te geven.
't Cyrillisch schrift voldoet veel meer.

Fries: je hebt natuulijk gelijk; maar gewoon even om aan te geven dat het niet zo evident is om een "kleinere" taal te leren.

En bedankt voor de info over Polen: ik zie er vanavond waarschijnlijk enkele; ik zal eens vragen hoe dat zit met hun medeklinkers.

Groot respect voor je eruditie; alleen jammer dat je dommeriken zoals ikzelf denigrerend behandelt door elke repliek met onzin te beginnen.
straatrue is offline  
Oud 19 september 2007, 08:03   #96
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Ze hebben toch al goed nagedacht:

http://www.mr.be/PDF/CahierFlandre16.5.2007.pdf
"GOED" is wel zwaar overdreven... Ze proberen vooral hun gelijk te bewijzen. Zoiets helpt niemand verder.

Ook vind je bitter weinig over de taalproblemen en dergelijke. Ze baseren zich nog steeds op het "superieure" van hun taal. Zeer spijtig... Ze hebben er dus niks van begrepen, en het rapport zal zeker niet aanzetten tot beter begrip.

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 19 september 2007 om 08:04.
Eddy B is offline  
Oud 19 september 2007, 11:25   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw favoriete woordje waarmee u alles van tafel veegt = onzin

Maar de Franstalgen zijn zich daar van bewust hé:
Gisteren kunnen vaststellen dat Milquet ook vrij behoorlijk NL spreekt.
En eenmaal de (politieke) elite overtuid is, volgt de rest.

Helaas duurt het toch wel een aantal jaren voor ze daar de vruchten van zullen plukken.
Wie nu 10 jaar is en onderdompelingsonderwijs volgt, zal pas binnen 20 jaar een topfunctie hebben.
Onzin bestempel ik inderdaad als onzin. Dat lijkt me nog maar normaal ook.

Wat de taalopleiding betreft, moet ik u toch een beetje ontgoochelen. Immers, dit experimenteel onderwijs (want dat is het nog steeds volgens het desbetreffende decreet van de Franse Gemeenschap) wordt vooral toegepast in het kleuter- en lager onderwijs (meestal dan nog de eerste jaren ervan). Er is geen vervolg te bespeuren in de middelbare afdeling. Die taalbadscholen zijn slechts een heel beperkte fractie met dan nog eens het schrijnend gebrek aan visie erop.

Als onderwijzer ben ik geenszins een voorstander van taalbadscholen, zeker niet als daarmee begonnen wordt na de taalontwikkelingsfase. Pedagogisch brengt dat geen meerwaarde, maar in veel gevallen wel meer problemen.

Of Milquets Nederlands als goed bestempeld kan worden, betwijfel ik sterk. In ieder geval zou ze niet voldoen als leraar Nederlands en ik zie haar trouwens ook niet een echt gesprek in die taal voeren.
Oud 19 september 2007, 11:27   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fries: je hebt natuulijk gelijk; maar gewoon even om aan te geven dat het niet zo evident is om een "kleinere" taal te leren.

En bedankt voor de info over Polen: ik zie er vanavond waarschijnlijk enkele; ik zal eens vragen hoe dat zit met hun medeklinkers.

Groot respect voor je eruditie; alleen jammer dat je dommeriken zoals ikzelf denigrerend behandelt door elke repliek met onzin te beginnen.
Dat is wel evident als de kleinere taal binnen een bepaalde omschrijving wel dominant is. Nederlands is numeriek dominant en is daarenboven de taal van de regio met de economische dominantie. Dat maakt het juist wel "evident" om een dergelijke taal te leren.
Oud 19 september 2007, 12:18   #99
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Onzin bestempel ik inderdaad als onzin. Dat lijkt me nog maar normaal ook.

Wat de taalopleiding betreft, moet ik u toch een beetje ontgoochelen. Immers, dit experimenteel onderwijs (want dat is het nog steeds volgens het desbetreffende decreet van de Franse Gemeenschap) wordt vooral toegepast in het kleuter- en lager onderwijs (meestal dan nog de eerste jaren ervan). Er is geen vervolg te bespeuren in de middelbare afdeling. Die taalbadscholen zijn slechts een heel beperkte fractie met dan nog eens het schrijnend gebrek aan visie erop.

Als onderwijzer ben ik geenszins een voorstander van taalbadscholen, zeker niet als daarmee begonnen wordt na de taalontwikkelingsfase. Pedagogisch brengt dat geen meerwaarde, maar in veel gevallen wel meer problemen.

Of Milquets Nederlands als goed bestempeld kan worden, betwijfel ik sterk. In ieder geval zou ze niet voldoen als leraar Nederlands en ik zie haar trouwens ook niet een echt gesprek in die taal voeren.
Ik zal mij niet beroepen op mijn diploma en het beroep dat ik uitoefen; maar ik ben zelf geen groot voorstander van immersion zoals dat in Wallonië wordt genoemd.
Het is echter een bewijs dat er iets aan het bewegen is.

Geldt ook voor de "doppers": Vandaag een persoon gezien die afkomstig is uit Bangladesh en dus neutraal staat.
Heeft eerst in wallonië gewoond, daarna in Brussel, vervolgens in Vlaanderen en nu weer in Wallonië.

Toen hij hoorde dat ik een Vlaming was, zei hij: als ik de kans krijg, ga ik weer in Vlaanderen wonen. ik vind dat een heel dynmaische regio; maar (zei hij zonder dat ik ernaar vroeg)... ik moet zeggen dat er in Wallonië heel wat veranderd is, sinds mijn eerste verblijf.

Doppen, leek me de nationale sport van somigen, maar die tijd is voorbij: de onem/forem zit nu wel achter hun veren aan en er waait hier duidelijk een nieuwe wind.

Laatst gewijzigd door straatrue : 19 september 2007 om 12:19.
straatrue is offline  
Oud 19 september 2007, 13:31   #100
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Doppen, leek me de nationale sport van somigen, maar die tijd is voorbij: de onem/forem zit nu wel achter hun veren aan en er waait hier duidelijk een nieuwe wind.
Goed voor hen!

Wat hebben wij ermee te maken?
Kortaf is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be