Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2007, 13:00   #81
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het complete Belgische blokkeringsarsenaal kan afgebouwd en tot een democratisch bestel omgebouwd worden in een half jaar, als maar de juiste druk uitgeoefend wordt.

Alleen al het democratisch stemmen van de splitsing van BHV zou imho voor een revolutie in België zorgen die de (mentale) machtsverhoudingen volledig zou omdraaien.

Daarom is het ook zo'n zonde dat daar momenteel over onderhandeld wordt. Dat is een uiting van de Vlaamse évolué-mentaliteit.

SPa en Groen gaan de splitsing van BHV niet meestemmen of wat? Heb je daar aanduidingen voor?
Ik twijfel eraan of dat blokkeringsarsenaal (zo snel) zal kunnen worden afgebouwd hoor.

Als respectievelijk PS en Ecolo druk zetten op hun Vlaamse geestesgenoten, denk ik niet dat ze nog veel zullen doen. BHV eventueel nog wel, maar een verdere staatshervorming? Neen, denk ik niet.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 13:02   #82
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik twijfel eraan of dat blokkeringsarsenaal (zo snel) zal kunnen worden afgebouwd hoor.
Precies!

De wet moet gerespecteerd worden, zeker?

Vrije mensen beslissen zelf wat legitiem is en wat niet.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 13:25   #83
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De Voerenaars hebben al lang beslist.
Voeren was destijds de wisselmunt voor Moeskroen-Komen, dat vroeger was geïntegreerd in West-Vlaanderen. Het werd toen opgegeven door de PS. Dat Di Rupo en co nu opnieuw met Voeren komen opdraven, zegt meer over Di Rupo en PS, die blijkbaar niet boven het gehalte 'Happart' willen uitgroeien en elk historisch op het spel zetten. De taalgrens is destijds getekend door Franstaligen en mede om enige noodzakelijke faciliteit aan grote groepen Vlaamse inwijkelingen te kunnen weigeren ook gedwongen goedgekeurd door de Vlaamse parlementairen. Het waren ook de Franstaligen die categoriek weigerden om België een tweetalig statuut te geven en daarom aanstuurden op ééntalige gewesten Vlaanderen en Wallonië en een tweetalig Brussels hoofdstedelijk gebied.

Als PS nu de volle confrontatie aangaat, dan stuurt het duidelijk aan op het barsten van België...

Zie ook het antwoord van ervaringsdeskundige Jan Verroken over de historische vervalsing van de feiten in de wartaal van Di Rupo en co. De huidige persmedia hebben nog weinig begrip over het onstaan van de communautaire oplossingen en maken het de huidige caste politici wel heel gemakkelijk met hun misleidende verklaringen over taalgrens, uitdovende faciliteiten, uitbreiding Brussel, solidariteit, enz.
http://blog.seniorennet.be/janverroken
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 16:33   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
Voeren was destijds de wisselmunt voor Moeskroen-Komen, dat vroeger was geïntegreerd in West-Vlaanderen.
Neen, dat is een verkeerde opvatting. Reeds bij de eerste bevindingen van de Commissie-Harmel werden de Voerense gemeenten aan de Vlaamse kant van de taalgrens gesitueerd. Dat werd zelfs tijdens de discussie in het parlement ruiterlijk bevestigd door enkele Franstalige verkozenen. Niet het taalstatuut was het probleem, maar wel bij welke provincie die gemeente moest horen. De Franstalige politici vonden dat het bij Luik diende te horen, maar dan wel met een eentalig Nederlands statuut.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 16:36   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
VRT via satelliet = betalen en... enkel met een adres in Vlaanderen.

RTBF = overal gratis en daarenboven ook alle zenders van taalgenoten uit Frankrijk makkelijk via schotel te bekijken.

Belgen die via schotel naar Ned kijken = illegaal bezig.
De VRT ontvang je ook met een betalend abonnement in Nederland en in België (niet alleen in Vlaanderen dus). De drie kanalen van de openbare omroepen zitten ook in het betalend pakket. Bijgevolg is uw laatste zin complete onzin.

De zenders uit Frankrijk zijn niet zo gemakkelijk te krijgen omdat die niet op de voor ons gangbare satellieten zitten. Op Astra zitten niet zoveel Franse, maar wel veel Duitse, enkele Britse en Amerikaanse naast heel het pakket van TV Vlaanderen.

De RTBF is niet overal gratis te bekijken. Alleen in een bepaalde voetafdruk op Europa. BVN is daarenboven wel wereldwijd te ontvangen.
Oud 1 oktober 2007, 16:38   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
De Franse zenders zijn allerminst vrij te ontvangen. Ik kan die niet ontvangen bijvoorbeeld, omdat ze in het Nederlandse abonnementspakket niet inbegrepen zijn. Alleen TV5, de internationale Franstalige zender, is vrij te ontvangen.
Inderdaad, de meeste Franse zenders zijn gecodeerd en kunnen slecht bekeken worden na betaling. Ook in Frankrijk trouwens. Dit is het grote verschil met Duitsland waar de meeste omroepen wel gratis op de satelliet zitten, terwijl dat in Frankrijk niet het geval is.
Oud 1 oktober 2007, 18:37   #87
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De zenders uit Frankrijk zijn niet zo gemakkelijk te krijgen omdat die niet op de voor ons gangbare satellieten zitten. Op Astra zitten niet zoveel Franse, maar wel veel Duitse, enkele Britse en Amerikaanse naast heel het pakket van TV Vlaanderen.
Ik heb toch de indruk, als ik zo de kanalen overloop, dat er aardig wat Franse tussen zitten: France 1 t/m 5, regionale zenders (TV Breizh heb ik o.a. ertussen zien staan), heel wat zenders van Canal+, etc.

Of zitten er op andere satellieten nog meer?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 18:50   #88
Dimitri

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de meeste Franse zenders zijn gecodeerd en kunnen slecht bekeken worden na betaling. Ook in Frankrijk trouwens. Dit is het grote verschil met Duitsland waar de meeste omroepen wel gratis op de satelliet zitten, terwijl dat in Frankrijk niet het geval is.
Naar verluid heeft dat te maken met het nasynchroniseren van buitenlandse series, waardoor de Duitse zenders alleen de uitzendrechten voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hoeven betalen. Je moet dan immers Duits beheersen om die series nog te kunnen volgen. Nederlandstalige zenders zouden echter uitzendrechten voor heel Europa moeten betalen, omdat de buitenlandse programma's alleen ondertiteld worden en dus nog steeds te volgen zijn voor wie Engels beheerst.

Erg houdbaar lijkt me deze regeling niet in een EU met een gemeenschappelijke markt, maar voorlopig wordt er door diezelfde EU nog niets gedaan tegen deze Amerikaanse logica.

Dat de Franse omroepen, die volgens mij ook alles nasynchroniseren, desondanks niet vrij te ontvangen zijn, zal eerder een centenkwestie zijn vermoed ik. In Duitsland is er een gigantisch hoog kijk- en luistergeld te betalen, waardoor de publieke omroepen genoeg inkomsten hebben. In Frankrijk is dat kijk- en luistergeld wellicht lager, waardoor men de kosten op de kijkers verhaalt. Voor de commerciële omroepen is het een afweging tussen enerzijds vrije ontvangst, met meer kijkers en daardoor hogere reclameinkomsten, of anderzijds ontvangst tegen betaling, die de lagere reclameinkomsten door minder kijkers kunnen compenseren. De Duitse oplossing is alleszins de klantvriendelijkste.
Oud 1 oktober 2007, 18:50   #89
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
we zouden hier in vlaanderen ook zo'n ps moeten hebben.

Hebben we in overtreffende trap. Vlaenderen heeft namelijk een kartel, CD&V-NV-A genaamd.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 1 oktober 2007 om 18:51.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 19:22   #90
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

sterk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 23:27   #91
Animalman
Parlementsvoorzitter

Animalman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Hebben we in overtreffende trap. Vlaenderen heeft namelijk een kartel, CD&V-NV-A genaamd.
Maar die moeten nog lang oefenen in het halsstarrig 'non' zeggen.

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 02:29   #92
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De VRT ontvang je ook met een betalend abonnement in Nederland en in België (niet alleen in Vlaanderen dus). De drie kanalen van de openbare omroepen zitten ook in het betalend pakket. Bijgevolg is uw laatste zin complete onzin.

De RTBF is niet overal gratis te bekijken. Alleen in een bepaalde voetafdruk op Europa. BVN is daarenboven wel wereldwijd te ontvangen.
Franse zenders zijn over het algemeen niet vrij te verkrijgen, behalve voor bezitters van een gemotoriseerde schotelantenne: France 2 & 3 zijn vrij te ontvangen op Atlantic Bird, een vrij obscure satteliet ergens rond 5°W.

Zeer veel Fransen en Walen kijken illegaal naar het Franse betaalpakket TPS op Hotbird, makkelijk te kraken met de juiste hard- en software. Ook de nationale zenders worden in dat pakket aangeboden.

De Nederlandstalige zenders zijn momenteel sterker gecodeerd en kunnen niet (meer) illegaal bekeken worden.

De Nederlandse regionale zenders zijn allemaal vrij te ontvangen op Astra3 (23°O) en er is sprake om de Vlaamse regionale zenders ook aan te bieden. Men zou een groot stuk van deze satteliet willen reserveren voor een Nederlandstalig publiek, én naar Duits (en tegenwoordig ook Brits) voorbeeld zoveel mogelijk zenders vrij uit te zenden, voor zoverre dit auteursrechtelijk mogelijk is.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 2 oktober 2007 om 02:32.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 06:33   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar verluid heeft dat te maken met het nasynchroniseren van buitenlandse series, waardoor de Duitse zenders alleen de uitzendrechten voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hoeven betalen. Je moet dan immers Duits beheersen om die series nog te kunnen volgen. Nederlandstalige zenders zouden echter uitzendrechten voor heel Europa moeten betalen, omdat de buitenlandse programma's alleen ondertiteld worden en dus nog steeds te volgen zijn voor wie Engels beheerst.
Merkwaardig. ERT SAT, de Griekse staatsomroep, is wereldwijd te bekijken. Op de Griekse tv worden de meeste films in de originele taal uitgezonden met Griekse ondertiteling.
Oud 2 oktober 2007, 06:36   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
De Nederlandstalige zenders zijn momenteel sterker gecodeerd en kunnen niet (meer) illegaal bekeken worden.
Naar ik gehoord heb, zou daar al een truukje voor gevonden zijn. Een iemand koopt een kaartje en abonneert zich op TV Vlaanderen. Daarna sluit hij de decoder aan op een server. Alwie nu toegang krijgt tot de server, kan gratis mee genieten van dat ene betalende pakket.
Oud 2 oktober 2007, 06:40   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb toch de indruk, als ik zo de kanalen overloop, dat er aardig wat Franse tussen zitten: France 1 t/m 5, regionale zenders (TV Breizh heb ik o.a. ertussen zien staan), heel wat zenders van Canal+, etc.

Of zitten er op andere satellieten nog meer?
Dat dacht ik tenminste. In ieder geval was het mijn indruk dat het aantal Frans(talig)e zenders die vrij bekeken kunnen worden, toch eerder mager uitvalt in vergelijking met de Duitse.
Oud 2 oktober 2007, 12:14   #96
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
De Nederlandse regionale zenders zijn allemaal vrij te ontvangen op Astra3 (23°O) en er is sprake om de Vlaamse regionale zenders ook aan te bieden. Men zou een groot stuk van deze satteliet willen reserveren voor een Nederlandstalig publiek, én naar Duits (en tegenwoordig ook Brits) voorbeeld zoveel mogelijk zenders vrij uit te zenden, voor zoverre dit auteursrechtelijk mogelijk is.
De Britten zijn weliswaar vrij te ontvangen, maar alleen op een satelliet die op de Britse eilanden gericht is (Astra 2 als ik me niet vergis). In Nederland en Vlaanderen kun je die vanwege de ruim genomen voetafdruk om GB en Ierland nog wel ontvangen (met een grotere schotel), maar verder weg niet meer.

Dat de Nederlandse zenders via Astra 3 vrij doorgegeven zouden worden is nieuw voor mij. Het klopt inderdaad dat CanalDigitaal enkele transponders op deze satelliet heeft afgehuurd. De regionale omroepen zijn daar nu al vrij op te ontvangen (de ontvangst via Astra 1 is per 1 september jl. gestaakt) en vanaf 29 oktober a.s. zullen ook enkele themakanalen te ontvangen zijn, die in ieder geval tot 31 december gratis blijven. Het gaat dan om een selectie van themakanalen van de publieke omroepen (www.nederland4.nl) en enkele buitenlandse zenders (Discovery, NGC, etc.). In 2008 zouden hier ook HDTV-kanalen bij komen, maar ik vermoed alleen tegen betaling en uiteraard met een geschikt tv-toestel. Voor wie interesse heeft: met een duo-LNB is deze Astra 3-satelliet te ontvangen, zie www.ijzersterkduo.nl

Is er al iets bekend over de doorgifte van de Vlaamse regionale zenders? Dat is wel interessant.
Oud 2 oktober 2007, 12:32   #97
Dimitri

Standaard

Citaat:
Merkwaardig. ERT SAT, de Griekse staatsomroep, is wereldwijd te bekijken. Op de Griekse tv worden de meeste films in de originele taal uitgezonden met Griekse ondertiteling.
Dat is inderdaad wel vreemd. Nu weet ik niet of voor films hetzelfde geldt als voor series, maar dat zal haast wel.
Oud 2 oktober 2007, 12:37   #98
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat dacht ik tenminste. In ieder geval was het mijn indruk dat het aantal Frans(talig)e zenders die vrij bekeken kunnen worden, toch eerder mager uitvalt in vergelijking met de Duitse.
Mwa, de meeste Duitse zenders zijn toch telewinkel-, sekslijn-, reclame-, belspel- of andere onzinkanalen. Het aantal programmazenders is te overzien. Wel zitten er van veel regionale zenders (Duitsland 3) meerdere deelstaatvarianten op. Zo is er NDR Niedersachsen, NDR Schleswig-Holstein, NDR Mecklenburg-Vorpommern, etc. Het grootste deel van de programma's is hetzelfde, alleen bepaalde nieuws- en actualiteitenuitzendingen verschillen geloof ik per deelstaat. Dan lijkt het al snel erg veel, maar het gaat in feite om een en dezelfde zender (NDR in dit geval).
Oud 2 oktober 2007, 12:44   #99
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Wie niet naar het RTL of het RTBF-journaal gekeken heeft zal er niet van weten, maar op het 'Fête des Fouronnais' waren �*lle Franstalige partijen present, waaronder Elio Di Rupo en zatneus Daerden om de aanhechting van Voeren bij de provincie Luik te eisen.

Pro memorie: Voeren is naar Vlaanderen gekomen door een akkoord in 1963 over de taalgrens waarbij Komen-Waasten en Moeskroen naar Wallonië gingen. Sinds 2000 hebben de Vlamingen de meerderheid in de gemeenteraad en sinds 2006 ook in het OCMW.

Maar stél U voor, stél U voor dat Vandeurzen en vertegenwoordigers van alle andere Vlaamse partijen (Belang incluis) een 'Feest van de Vlamingen' zouden organiseren in Komen (of Moeskroen) en de heraanhechting van Moeskroen bij Vlaanderen eisen.

Het belooft dus voor de komende maanden en ook jaren: de PS gaat in een volle confrontatie met Vlaanderen. Jammer alleen dat 'onze' VRT en VTM blijkbaar meer interesse hadden in een oude vliegtuigbom.

Zielig eigenlijk. Het gaat hen enkel om het grondgebied. Maar de mensen op dat grondgebied kunnen hen geen barst schelen en hun mening nog minder.
Oud 2 oktober 2007, 13:43   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is er al iets bekend over de doorgifte van de Vlaamse regionale zenders? Dat is wel interessant.
Neen, de wetgeving bepaalt dat de regionale zenders niet mogen uitzenden buiten hun werkgebied. Dus worden ze alleen via de kabel aangeboden binnen een bepaald gebied (de provinciegrenzen). Dat is natuurlijk best wel jammer.

Toch bestaat er wel een uitzondering: TVBrussel wordt ook op bepaalde dagen in heel Vlaanderen aangeboden (op zondag?).

http://www.tv-vlaanderen.be/user/dat...10-11-2006.htm
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be