Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2007, 15:05   #81
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Ja, en ik heb niet het gevoel dat ik dat dien te rechtvaardigen. Die vraag stelt zich niet. Hé?
Nee hoor; het schetst gewoon een kader rond je posts
Dat rechtvaardigen hoef je van mij niet; maar wees dan ook niet verbaasd wanneer anderen die er een andere gedachte op nahouden, niet echt in jouw kader passen
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 15:08   #82
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nee hoor; het schetst gewoon een kader rond je posts
Dat rechtvaardigen hoef je van mij niet; maar wees dan ook niet verbaasd wanneer anderen die er een andere gedachte op nahouden, niet echt in jouw kader passen
Er mag toch nog over gepraat worden? Andere gedachten liggen voor de hand. Uiteraard verbaasd mij dat niet.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:12   #83
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
alhoewel, als ik die allemaal zelf zou moeten opjagen of houden en slachten...
als iedereen al enkel al de dieren die hij eet, zelf zou moeten slachtten, villen, zuiveren van ingewanden, en in stukken hakken/snijden, dan zou er flink wat minder vlees gegeten worden, dat weet ik zeker.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:17   #84
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
als iedereen al enkel al de dieren die hij eet, zelf zou moeten slachtten, villen, zuiveren van ingewanden, en in stukken hakken/snijden, dan zou er flink wat minder vlees gegeten worden, dat weet ik zeker.
Dat ligt aan de gewoontes van de maatschappij ...
Kijk naar vroeger , toen het allemaal heel normaal was om te slachten , toen leerden de kinderen dat al doende van kleinsafaan ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:32   #85
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Een dier doden is nooit leuk, maar als het op natuurlijke wijze gebeurt is er geen probleem mee.
'k Begrijp niet echt hoe ik een dier op een natuurlijke manier moet doden als ik het wil opeten ...
Citaat:
Er wordt massaal gekweekt omdat er zoveel mensen zijn dat jagen geen optie meer is. Dat is spijtig. De natuurlijke cirkel is verdwenen met alle gevolgen vandien. Maar sommige mensen beseffen pas dat de hell's angels in town zijn als ze aan de deur bellen. Doen ze dat niet, dan gaat het leven verder en is er geen vuiltje aan de lucht.
Dit klopt niet ... Er zijn massaal mensen bijgekomen , net doordat men gaan kweken is ...
Moest de mens puur van jacht en visvangst zijn blijven leven zou het bevolkingsaantal nooit zo hoog zijn ...
Mede doordat er een "teveel" aan die produkten is blijft het aantal zelfs groeien ...(er zijn daar andere faktoren ook uiteraard)...

Citaat:
Dat planten meer verantwoord zijn om te eten en gezonder dan vlees, daar wil ik niet over discussiëren.
Het dieet bestaat niet uit enkel plantaardig of enkel dierlijk eten ... Het is de combinatie dat het gezond houdt...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 3 oktober 2007, 22:36   #86
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Kijk naar vroeger , toen het allemaal heel normaal was om te slachten , toen leerden de kinderen dat al doende van kleinsafaan ...
Ik slacht ook wel eens een dier, af en toe: kip & konijn vooral.Maar met tegenzin in feite.Moest ik alleen wonen at ik waarschijnlijk veel minder vlees . Mischien zelfs geen meer.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 00:48   #87
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
hm, en als er nu iemand mensenvlees verrukkelijk vindt?
Oh, ik lust wel een vlaams belanger, goed bruin gebakken in een gasoven.

Laatst gewijzigd door De Waal : 4 oktober 2007 om 00:49.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 01:06   #88
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Dieren lust ik wel! Lekker...
Oud 4 oktober 2007, 01:54   #89
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
Oh, ik lust wel een vlaams belanger, goed bruin gebakken in een gasoven.

Van een simpele Waal verwachten we ook niet meer
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 02:54   #90
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Een Belg eet tijdens zijn leven gemiddeld 5 koeien, 42 varkens, 7 schapen, 24 konijnen en wild, 43 kalkoenen, 891 kippen en 789 vissen. Jaarlijks komt dat in ons land neer op 285 miljoen geslachte dieren.

Tot die vaststelling komt het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA). Dat wil naar aanleiding van de 'Wereld Vegetarisme Dag' de aandacht vestigen op de overmatige vleesconsumptie van de Belgen.

"Volgens de nationale consumptiepeiling eten we nog altijd te weinig groeten en fruit. Bovendien is de intensieve veeteelt, die nog altijd in dieronwaardige omstandigheden gebeurt, verantwoordelijk voor een vijfde van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen", klinkt het.
(Bron: Metro)

Ik vraag mij af hoe ze dat gemiddelde berekend hebben. Want als ze werkelijk iedere Belg in beschouwing hebben genomen, dan wil dit zeggen dat de ware carnivoren nog iets meer vlees eten, de vegetariërs en degenen die zich regelmatig onthouden in beschouwing genomen.

Mooi is dat. De happy, happy world. Waar alle leed netjes verborgen wordt. Waar natuur geen rol van betekenis meer speelt. Jullie hebben de keuze gemaakt. Middle class, working class, it's all a load of shit...
Het voordeel van bovenaan de ladder te staan... Het ene beest vreet het andere op en helemaal bovenaan het mensenbeest.
't Ja: gaan we de natuur veranderen?
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 12:12   #91
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om waarde.

Onder de dieren zijn er ook enorme verschillen waarneembaar. Je kan er zelfs aan twijfelen of er een duidelijke grens is tussen plant en dier, plant en gesteente.
Neem nu bv een oester. Plant of dier? Hangt er maar vanaf welke criteria je hanteert.
Kristal. Plant of gesteente? Hangt er vanaf welke criteria je hanteert.

Het gaat hier enkel om respect. Respect voor alle leven, niet enkel de mens. Indien je dat respect niet hebt, verdien je dat respect ook niet.
Het ligt in onze handen. Wij zijn de enige dieren die beslissingen al dan niet kunnen nemen.

Nu, jij plaatst de mens boven de dieren, op basis van die criteria. De mens heeft immers een grotere herseninhoud.
Dat kan je toch even makkelijk op de andere dieren toepassen? De koe grotere herseninhoud dan het varken, het varken grotere herseninhoud dan de kip, de kip grotere herseninhoud dan de plant (die uiteraard geen hersenen heeft).

Dat is waar ons bewustzijn, ons gevoel, ons verstand aan te wijten is, niets anders: hersenen.

Hoewel je de vraag stelt om mij te proberen belachelijk te maken in de veronderstelling dat ik ze niet zou kunnen beantwoorden, weet jij diep vanbinnen even goed als iedere andere mens, dat een dier meer respect verdient dan een plant. Iedere mens zal makkelijker een plant uit de grond sleuren dan een koe de keel oversnijden. Dat zegt voldoende.

Ik pleit niet voor stoppen met eten van vlees. Ik pleit voor natuur. En de natuur is hard. Als jij liever in het afgeschermde Disneyland leeft, dan zal je de gevolgen daarvan misschien nog ondervinden. De bevolking van deze planeet door mensen heeft stilaan een hoogtepunt bereikt. Dat is enkel mogelijk geweest door de natuurlijke regels te miskennen.
Ik probeer jou helemaal niet belachelijk te maken. Ja, ik plaats de mens boven ander leven, maar ik geef eerlijk toe dat ik dat doe omdat ik een mens ben. Er is geen objectieve reden om meer "respect" te hebben voor een koe dan voor een grasspriet, voor een mens dan voor een baksteen. Toch doen wij dat, en dat is echt niet omdat wij een grotere herseninhoud hebben dan de meeste dieren, anders hadden we olifanten en walvissen welk als goden aanbeden, dat is ook niet vanwege al die bijzondere eigenschappen die onze hersenen zouden hebben, het is juist omgekeerd, wij verzinnen die erbij. Wij beweren glashard dat mensen de enige wezens met een "bewustzijn" zijn, het liefst zonder dat ooit hoeven te definiëren. We zijn niet zo anders dan andere wezens. Is dat een reden om ze niet op te eten? Voor mij niet. Ik weet trouwens niet waarom jij het eten van dieren opeenas met disneyland vergelijkt en het afschaffen van de bioindustrie met "hard", maar vooruit, je zal er wel een reden voor hebben. Wij zijn de natuur, wij zijn hard, wij trekken onszelf voor zonder goede objectieve reden. Toch doen we het, en daar kan ik prima mee leven, maar dan moeten we niet gaan doen alsof we er een goede reden voor hebben, we moeten gewoon toegeven dat we hypocriet zijn, vegetariërs net zo goed als vleeseters.
Oud 4 oktober 2007, 12:18   #92
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Uiteraard, er is een natuurlijke hiërarchie der dingen.
Die is er helemaal niet, die verzinnen wij erbij. Maar ook in een anarchie kunnen sommigen bepaalde dingen doen en sommigen andere dingen. De mens kan je misschien zien als een soort maffia: niemand kan ons echt iets maken maar we zitten wel vast aan een strikte interne structuur en regelgeving. We kunnen lang niet alles zo goed manipuleren als we willen. We kunnen onszelf als baas van de planeet zien, maar voor anderen zijn we gewoon erg vervelend.
Oud 4 oktober 2007, 12:43   #93
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Dus ... ?
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 12:44   #94
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Dus ... ?
Dus eten we vandaag rosbeef ....
Oud 4 oktober 2007, 14:41   #95
Dycore
Banneling

Standaard

[quote=manta;2974372]
Citaat:

'k Begrijp niet echt hoe ik een dier op een natuurlijke manier moet doden als ik het wil opeten ...

Dit klopt niet ... Er zijn massaal mensen bijgekomen , net doordat men gaan kweken is ...
Moest de mens puur van jacht en visvangst zijn blijven leven zou het bevolkingsaantal nooit zo hoog zijn ...
Mede doordat er een "teveel" aan die produkten is blijft het aantal zelfs groeien ...(er zijn daar andere faktoren ook uiteraard)...

Het dieet bestaat niet uit enkel plantaardig of enkel dierlijk eten ... Het is de combinatie dat het gezond houdt...
Door een dier in zijn natuurlijke omgeving door middel van jacht te doden, wordt het dier op natuurlijke wijze gedood.

Wat je zegt over kweken is even juist als wat ik zei: wil je de bevolking in stand houden of mogelijkheden geven te groeien, dan moet onze methode van kweken behouden worden. Uiteraard is het zo dat die bevolking nooit zo groot was geworden indien er op dergelijke wijze niet gekweekt werd.

Wat je laatste zin betreft, heb ik al herhaaldelijk gezegd dat het hier niet om vlees eten op zich gaat.
Combinatie mag best gezond zijn. Vegetarisme is echter ook best gezond.

Laatst gewijzigd door Dycore : 4 oktober 2007 om 14:50.
Oud 4 oktober 2007, 14:42   #96
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar toen werd er heel wat minder vlees gegeten. Punt klopt dus volkomen.
Oud 4 oktober 2007, 14:46   #97
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik probeer jou helemaal niet belachelijk te maken. Ja, ik plaats de mens boven ander leven, maar ik geef eerlijk toe dat ik dat doe omdat ik een mens ben. Er is geen objectieve reden om meer "respect" te hebben voor een koe dan voor een grasspriet, voor een mens dan voor een baksteen. Toch doen wij dat, en dat is echt niet omdat wij een grotere herseninhoud hebben dan de meeste dieren, anders hadden we olifanten en walvissen welk als goden aanbeden, dat is ook niet vanwege al die bijzondere eigenschappen die onze hersenen zouden hebben, het is juist omgekeerd, wij verzinnen die erbij. Wij beweren glashard dat mensen de enige wezens met een "bewustzijn" zijn, het liefst zonder dat ooit hoeven te definiëren. We zijn niet zo anders dan andere wezens. Is dat een reden om ze niet op te eten? Voor mij niet. Ik weet trouwens niet waarom jij het eten van dieren opeenas met disneyland vergelijkt en het afschaffen van de bioindustrie met "hard", maar vooruit, je zal er wel een reden voor hebben. Wij zijn de natuur, wij zijn hard, wij trekken onszelf voor zonder goede objectieve reden. Toch doen we het, en daar kan ik prima mee leven, maar dan moeten we niet gaan doen alsof we er een goede reden voor hebben, we moeten gewoon toegeven dat we hypocriet zijn, vegetariërs net zo goed als vleeseters.
Zeg, hoeveel keer moet ik het nog zeggen? Het gaat niet om vlees eten op zich, maar de manier waarop wij omspringen met dieren.

Jij zegt: wij zijn de natuur. Juist, maar wij kunnen beslissingen maken. Dat ligt in onze natuur.
Het is niet omdat een meerderheid van de mensen een bepaalde keuze neemt, dat die keuze in de natuur van de mens zit.

En ja, je kan natuurlijk alles relativeren. Alle mensen zijn idd hypocriet. Maar de één toch meer dan de ander.

Laatst gewijzigd door Dycore : 4 oktober 2007 om 14:47.
Oud 4 oktober 2007, 14:50   #98
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Groenten en fruit? Wat is dat?
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 4 oktober 2007 om 14:51.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 15:42   #99
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Groenten en fruit? Wat is dat?
De snoep van de natuur. Lekker!
Oud 4 oktober 2007, 16:04   #100
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

[quote=Dycore;2975484]
Citaat:

Door een dier in zijn natuurlijke omgeving door middel van jacht te doden, wordt het dier op natuurlijke wijze gedood..

... Euh ...

Dan moeten we al praten over neerschieten, doodknuppelen, stenigen, spietsen, in een strik hangen , van een afgrond laten lopen ....
Zijn de beestjes dan al niet beter af in een slachthuis ???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be