Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2007, 11:18   #81
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Echt niet, de argumentatie speelt nl. ook een zeer voorname rol, als iemand privatiseringen afkeurt uit bepaalde nationalistische of fascistische overwegingen (bijv. de wapenindustrie moet genationaliseerd zijn om ons arisch imperium te kunnen uitbouwen of de gasfabriek moet genationaliseerd zijn om onze kampen zeker te kunnen bevoorraden), dan gaat ge dat toch niet toejuichen?
ik heb eigenlijk nog nergens iets gelezen over het uitbouwen van een arisch imperium of het bevoorraden van kampen. Godwin komt weer om de hoek loeren...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 11:19   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

corporatisme is ook het uitgangspunt van de sociaal-democratie, hoor.
Oud 20 oktober 2007, 14:45   #83
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Volledig fout.
het solidarisme is gewoon de economiche basis va het fascisme. Wie zichzel een solidarist noemt, die is gewoon een fascist in maatpak. Die probeert de zaak te beduvelen.
Het VJW mag dan tegen privatiseringen zijn, blijft vooral de vraag waar ze voor zijn. En dan zal er vast een drai aan gegeven worden zodat de openbare diensten enkel nog toegankelijk moeten zijn voor "het Eigen Volk". Vind je dat nog altijd des te beter, Pelgrim?

Het fascisme had helemaal geen solidaristische economiesche basis. Corporatisme bestaat in verschillende versies + solidarisme kan ook zonder corporatisme. Volgens jou was bijvoorbeeld eerste minister Tindemans een fascist in een maatpak.
Maar er is meer. VJW noemt zich niet solidaristisch, wel nieuw-solidaristisch. Het oude solidarisme was veel rechtser en was katholiek geïnspireerd.

Wij gaan er van uit dat sociale zekerheid (in de eigenlijke betekenis van het woord: een sociale zekerheid bieden aan mensen die dreigen uit de boot te vallen) enkel gebaseerd kan zijn op een gehele visie die de mens geborgenheid biedt binnen een gemeenschap waarin hij zich thuis kan voelen: familie en volk. Sociale zekerheid kan nooit gebaseerd zijn op louter administratieve regeltjes voor het individu die ontdaan is van zijn wortels, want dan neem je de internationalistische mentaliteit van de kapitalisten over.

In plaats van iedere drenkeling uit de ganse wereld op ons schip op te nemen tot we uiteindelijk zelf dreigen te zinken en er op een schip conflicten uitbreken, menen wij dat we eerst een eigen gezonde bemanning moeten hebben en daarnaast ijveren dat er meer schepen komen die hun drenkelingen opnieuw aan boord nemen. Juist daarom moet je tegen imperialisme, globalisering en het internationalisme zijn.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 15:54   #84
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt niet, de argumentatie speelt nl. ook een zeer voorname rol, als iemand privatiseringen afkeurt uit bepaalde nationalistische of fascistische overwegingen (bijv. de wapenindustrie moet genationaliseerd zijn om ons arisch imperium te kunnen uitbouwen of de gasfabriek moet genationaliseerd zijn om onze kampen zeker te kunnen bevoorraden), dan gaat ge dat toch niet toejuichen?
Heb je mijn volledige bericht gelezen, of ben je gestopt na 1 zinnetje?

zoals ik zei zal de V-SB de privatisering op zich toejuichen. In het concrete voorbeeld dat jij stelt uiteraard NIET de reden.
Oud 20 oktober 2007, 15:55   #85
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Voor de volledigheid moet ik toch de eigen bollenwinkel ook verdedigen: Meervoud doet dat al j�*�*ren
Uiteraard. Ik had het enkel over partijpolitiek
Oud 20 oktober 2007, 17:13   #86
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht

In plaats van iedere drenkeling uit de ganse wereld op ons schip op te nemen tot we uiteindelijk zelf dreigen te zinken en er op een schip conflicten uitbreken, menen wij dat we eerst een eigen gezonde bemanning moeten hebben en daarnaast ijveren dat er meer schepen komen die hun drenkelingen opnieuw aan boord nemen. Juist daarom moet je tegen imperialisme, globalisering en het internationalisme zijn.
ik noem dat een confederatie. Vlaanderen zou het voortouw kunnen nemen en ik denk dat eens dat vlaamse schip vertrokken is, er een domino effect zal ontstaan in europa en de wereld.

Er is trouwens een verschil tussen globalisme en internationalisme. Een links-nationalist is ook een internationalist, want hij/zij beschouwt de strijd van volkeren voor zelfbeschikking als onderdeel van een mondiale strijd tegen kapitalisme en imperialisme, en al die volkeren zullen hun strijd moeten bundelen.
Ik betoog trouwens liever samen met Waalse arbeiders dan met Vlaamse CEO's.
Oud 20 oktober 2007, 17:14   #87
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Heb je mijn volledige bericht gelezen, of ben je gestopt na 1 zinnetje?

zoals ik zei zal de V-SB de privatisering op zich toejuichen. In het concrete voorbeeld dat jij stelt uiteraard NIET de reden.
ik neem aan dat je nationalisering bedoelt?
Oud 20 oktober 2007, 17:53   #88
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
ik neem aan dat je nationalisering bedoelt?
Uiteraard. (te laat mijn tikfout gezien om nog te kunnen herstellen)
Oud 20 oktober 2007, 19:35   #89
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht

Wij gaan er van uit dat sociale zekerheid (in de eigenlijke betekenis van het woord: een sociale zekerheid bieden aan mensen die dreigen uit de boot te vallen) enkel gebaseerd kan zijn op een gehele visie die de mens geborgenheid biedt binnen een gemeenschap waarin hij zich thuis kan voelen: familie en volk. Sociale zekerheid kan nooit gebaseerd zijn op louter administratieve regeltjes voor het individu die ontdaan is van zijn wortels, want dan neem je de internationalistische mentaliteit van de kapitalisten over.

Alstublieft, Pelgrim. Jij jou een fascistische/racistische tekst van de VJW. hier heb je hem.
Als enige basis om recht te hebben op Sociale Zekerheid moet je tot Pavolini's 'volk' behoren. Niet het betalen van afdrachten, niet het behoren tot de arbeidersklasse is relevant, wel het behoren tot zijn mythische volk.
in de volgende paragraaf komt het fascisme nog beter aan bod. Vreemdelingen worden er gelijkgesteld aan drenkelingen, waarvan het enig gevolg zal zijn het schip Vlaanderen te doen zinken.
Het enige dat vreemdelingen kùnnen doen volgens Pav is negatief. dat ze hier mee kunnen werken en onze rijkdom kunnen opbouwen wordt bij voorbaat uitgesloten. (Let wel: kunnen, ik beweer niet dat dit automatisch zo is. En nog minder dat de "culturele verrijking" waarmee alle kleinburgers afkomen dat zal zijn.)
En let op; geen delen van Vlaanderen of van het Vlaamse volk gaat ten onder, maar het volledige volk. Dat "het Vlaamse volk" net tegengestelde belangen hebben, belangen die de verdeling in klassen weerspiegelt wordt al even snel onder de mat geveegd. Liefst zou het begrip klasse dan ook alleen nog in het voetbal mogen worden gebruikt.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 20:21   #90
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Stel nu dat er in Vlaanderen een grote communistische partij en een grote fascistische partij zou zijn. De "staatspartijen" willen bv het openbaar vervoer privatiseren, maar de fascisten zijn er tegen en kunnen samen met de communisten dit voorstel blokkeren. Als jij dan lid bent van de communistische partij, ga jij dan speciaal voor die voorstel stemmen of je onthouden (waardoor het ook goedgekeurd wordt) alleen omdat het van de fascisten komt?
Het gaat niet om het stemgedrag maar om het toejuichen van elkaars standpunt en evt. zelfs samen betogen tegen.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 21:56   #91
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Het gaat niet om het stemgedrag maar om het toejuichen van elkaars standpunt en evt. zelfs samen betogen tegen.
"Divide et Impera" Het establishment gebruikt deze regel maar al te graag en radikaal- en extreem-links speelt maar al te graag mee. Resultaat: links en rechts schakelt elkaar, en daarbij ook zichzelf, uit.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2007, 02:52   #92
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Dat establishment vertaalt zich in het anarchistisch groot-kapitaal. Duidelijk.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2007, 12:09   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

inderdaad. Nu ja, er is niets anarchistisch aan het grootkapitaal of kapitalisme in het algemeen.
Oud 21 oktober 2007, 12:43   #94
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
"Divide et Impera" Het establishment gebruikt deze regel maar al te graag en radikaal- en extreem-links speelt maar al te graag mee. Resultaat: links en rechts schakelt elkaar, en daarbij ook zichzelf, uit.
divide et impera, allemaal mee akkoord en zo, maar je moet me toch eens iets uitleggen: hoe kunnen twee stromingen, waarvan de ene de 'overstijging' van de klassen voorstaat en de andere de onaflatende strijd tussen klassen als onvermijdelijk ziet, samen actie voeren, samen een programma opstellen (en eventueel samen de macht uitoefenen) ?
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2007, 23:09   #95
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

daar gaat het niet om. De vraag is: als vwj of nsv ergens tegen/voor is, moeten wij dan uit principe voor/tegen zijn, omdat toevallig dezelfde mening hebben als "de zwarten" politiek niet correct is?
Oud 22 oktober 2007, 08:03   #96
driewerf

Standaard

Citaat:
daar gaat het niet om. De vraag is: als vwj of nsv ergens tegen/voor is, moeten wij dan uit principe voor/tegen zijn, omdat toevallig dezelfde mening hebben als "de zwarten" politiek niet correct is?
Je vat het niet, lieve schat.
Het gaat iet zozeer om waarvoor of waartegen de VJW is, het gaat 'em om de invulling die eraan gegeven wordt. Kijk maar naar het voorbeeld dat hierboven no gegeven wordt. Ze zijn dan wel voor de SZ, maar enkel 'binnen het eigen volk' en de eigen gemeenschap.
http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=89

Iedereen die niet tot het eigen volk behoort wordt onmiddellijk als bedreiging van Vlaanderen bestempeld (cfr drenkelingen en het schip).

We zijn niet tegen iets odat toevallig het VJW ergens voor is (vaak nemen ze dezelfde thema's op als wij) wel omdat de invulling die ze eraan geven fascistisch is.

Laatst gewijzigd door driewerf : 22 oktober 2007 om 08:03.
Oud 22 oktober 2007, 10:47   #97
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat iet zozeer om waarvoor of waartegen de VJW is, het gaat 'em om de invulling die eraan gegeven wordt. Kijk maar naar het voorbeeld dat hierboven no gegeven wordt. Ze zijn dan wel voor de SZ, maar enkel 'binnen het eigen volk' en de eigen gemeenschap.

Iedereen die niet tot het eigen volk behoort wordt onmiddellijk als bedreiging van Vlaanderen bestempeld (cfr drenkelingen en het schip).

We zijn niet tegen iets odat toevallig het VJW ergens voor is (vaak nemen ze dezelfde thema's op als wij) wel omdat de invulling die ze eraan geven fascistisch is.
Volgens mij is Pelgrim wel voldoende politiek geschoold om dat in te zien...
Oud 22 oktober 2007, 10:58   #98
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik ga nu ook niet bepaald met het NSV betogen tegen de PS-staat, omdat ik me niet echt kan vinden in het voorgestelde alternatief.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 11:19   #99
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

ik denk dat jij het niet vat, driewerf. De zaak is simpel: stel dat het veebee in het parlement tegen privatisering zou stemmen, zou jij dan uit antifa dogmatisme voor stemmen?
Oud 22 oktober 2007, 11:33   #100
driewerf

Standaard

Citaat:
ik denk dat jij het niet vat, driewerf. De zaak is simpel: stel dat het veebee in het parlement tegen privatisering zou stemmen, zou jij dan uit antifa dogmatisme voor stemmen?
Dat hangt van de omstandigheden af. Gaat het om een (ik zeg maar wat) VLD-voorstel dat op tafel ligt en verworpen dient te worden? Ja, dan stem ik tegen, en dus zoals (maar niet met) het VB. Gaat het om een VB voorstel dat privatiseringen wil beperken of verbieden? Dan zal het van de concretere invulling afhangen (hoogstwaarschijnlijk stem ik dan tegen). Maar dat doet er hier allemaal niet terzake: het gaat hier om de opbouw van een krachtsverhouding op straat. We zijn niet aanwezig in het parlement.

Laatst gewijzigd door driewerf : 22 oktober 2007 om 11:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be