Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 11 oktober 2007, 21:59   #81
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Met als gevolg dat er ( weer ) meer kiezers teleurgesteld worden. De volgende verkiezingen zullen spannend zijn! Traditionele partijen zet u schrap want het kantelmoment komt steeds dichterbij. De absolute meerderheid brokkelt beetje bij beetje af naar de minderheid die op hun beurt dan de meerderheid worden. Het zijn gouden tijdperken voor VB en LDD.
Voor NVA zal het nog even afwachten zijn hoe het draait en keert de komende dagen ( of weken?) want de vraag is en blijft: gaat hun broek af of niet?

Overigens was ik gisteren onder de indruk van de reportage in Ter Zake over dit gebeuren
Ik hoop dat ik mij mag vergissen maar ik denk dat die al lang in hun blote kont staan.
Garry is offline  
Oud 11 oktober 2007, 22:12   #82
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Bevestigt mijn stelling van elders: de separatisten zijn vooral te vinden bij de oudere bevolking die gefrusteerd geraakt is de eerste decennia na WO2.
Oh ja?

En hoe oud en door welke oorlog gefrustreerd waren de separatisten van 1830?

De eerste Vlaamse separatisten werden, niet toevallig, al gekweekt vanaf 1830. Tijdens de grote oorlog, die van 1914/18 dus, werd het verlangen naar Vlaamse erkenning pas goed wakker. Ook niet toevallig. Je gaat van die 'oudere' bevolking echter niet gauw meer iemand levend terugvinden.

Ikzelf ben op het einde van wereldoorlogII geboren. Die oorlog heeft op mij geen invloed gehad, gewoon omdat ik hem niet heb meegemaakt. Wat ik daarna leerde heeft echter wél een separatist van mij gemaakt. Er zijn overigens nooit zoveel separatisten op korte tijd bijgekomen als sinds 10 juni l.l..
Je zult dus je stelling met iets anders moeten bewijzen dan via naoorlogse periodes en oudere mensen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 oktober 2007 om 22:13.
Knuppel is offline  
Oud 11 oktober 2007, 22:19   #83
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bevestigt mijn stelling van elders: de separatisten zijn vooral te vinden bij de oudere bevolking die gefrusteerd geraakt is de eerste decennia na WO2.
curieus dan dat de laatste drie flamingantische bijeenkomsten die ik bijgewoond heb vooral uit jongere mensen bestonden.
Pelgrim is offline  
Oud 11 oktober 2007, 22:26   #84
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou hoe dan ook graag willen horen van staatreu wat er de oorzaak van was dat de oudere bevolking zo gefrustreerd geraakte na de tweede wereldoorlog dat ze er separatist door werd.
Oud 11 oktober 2007, 22:42   #85
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
curieus dan dat de laatste drie flamingantische bijeenkomsten die ik bijgewoond heb vooral uit jongere mensen bestonden.
hoopgevend nietwaar ?

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline  
Oud 11 oktober 2007, 22:46   #86
sepper
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
hoopgevend nietwaar ?

mvg. Sint Ignacius

Vlaanderen gaat een schitterende toekomst tegemoet!
Maar dat is natuurlijk allang geweten, alleen is het nog niet voor nu.
sepper is offline  
Oud 11 oktober 2007, 23:10   #87
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Vlaanderen gaat een schitterende toekomst tegemoet!
Maar dat is natuurlijk allang geweten, alleen is het nog niet voor nu.
Vlaanderen gaat een schitterende toekomst tegemoet maar dan wel in een zeer vere toekomst. Niet voor morgen, nietvoor de volgende week,niet voor de volgende maanden en waarschijnlijk niet voor de eerst komende 100 jaar als ze niet verranderen en er voor gaan zorgen dat er met hen niet valt te sollen, maar voor ze die strijdvaardigheid aangekweekt zullen hebben zal er nog wel 100 jaar of misschien wel meer nodig zijn.

Arm Vlaanderen
Garry is offline  
Oud 12 oktober 2007, 05:39   #88
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik zou hoe dan ook graag willen horen van staatreu wat er de oorzaak van was dat de oudere bevolking zo gefrustreerd geraakte na de tweede wereldoorlog dat ze er separatist door werd.
Wordt elders uitgelegd. helaas werkt zoeken niet op dit forum. hoe komt dat toch en waarom wordt daar niets aan gedaan?

WO2= grote bron van frustratie voor veel mensen door de (soms) onterechte zware repressie, talentelling die niet altijd correct verliep, Leuven-niet meteen Vlaams,...

Laatst gewijzigd door straatrue : 12 oktober 2007 om 05:39.
straatrue is offline  
Oud 12 oktober 2007, 05:44   #89
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Je hebt er nog natuurlijk, maar dat is geen brede stroming meer binnen de jongeren.

Broer staat in onderwijs, vroeger zal je flamingantische jongeren zegt hij: hadden stickers enz... op boekentas, laatste jaren ziet hij dat nooit meer.

Hoeveel jongere politici mengen zich eigenlijk in het separatistisch debat?
Allemaal 40+ heb ik de indruk.

Uitzondering: jongeren voorzitter Cd&v, maar mag eigenlijk niet veel zeggen.

Bovendien voel je bij die mensen geen "drive", iets wat je wel voelt bij de generatie Doomst enz...

Die generatie = tussengeneratie: ouderen �* la Decroo = veel respect voor FR

jongeren= wereldburgers

generatie Doomst, Leterme, vandeurzen zijn de mensen die tussen die 2 stoelen vallen en de verhalen over vroeger nog gehoord hebben & gedeeltelijk zelf meegemaakt.

Uitzondering op regel = BDW
straatrue is offline  
Oud 12 oktober 2007, 05:46   #90
born2bewild
Banneling

Standaard

hoop doet leven
born2bewild is offline  
Oud 12 oktober 2007, 08:44   #91
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt er nog natuurlijk, maar dat is geen brede stroming meer binnen de jongeren.

Broer staat in onderwijs, vroeger zal je flamingantische jongeren zegt hij: hadden stickers enz... op boekentas, laatste jaren ziet hij dat nooit meer.
uw broer zegt mij niks, ik kan gemakkelijk wel wat mensen aanhalen die het omgekeerde meemaken, mijzelf inclusief. Ik hoor trouwens meer en meer jongeren die menen dat de Franstaligen hun kak maar eens moeten inhouden, of België hoeft niet meer.

Citaat:
Hoeveel jongere politici mengen zich eigenlijk in het separatistisch debat?
Allemaal 40+ heb ik de indruk.
hoeveel jongere politici mengen zich in eender welk debat tout court?

Citaat:
Bovendien voel je bij die mensen geen "drive", iets wat je wel voelt bij de generatie Doomst enz...
Hoeveel Vlaamse bijeenkomsten heb jij eigenlijk al bijgewoond, want je hebt blijkbaar véél ervaring?

Citaat:
jongeren= wereldburgers
onder de yuppies misschien.
Pelgrim is offline  
Oud 12 oktober 2007, 08:51   #92
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Koningskwestie !
Kaal is offline  
Oud 12 oktober 2007, 08:53   #93
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
De Koningskwestie !
bijvoorbeeld

maar jeugd weet daar niets meer van
straatrue is offline  
Oud 12 oktober 2007, 09:56   #94
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bijvoorbeeld

Logisch ook in een land dat weet wat het de jeugd beter kan helpen vergeten of leert wat het vooral niet m�*g vergeten.
Oud 12 oktober 2007, 09:59   #95
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
bijvoorbeeld

maar gelijk wie kan wel zien dat Vlaanderen Wallonie tegenwoordig eenrichtingsverkeer is ...

Wallonie krijgt zijn zijn als t dringend is (cfr wapenwet/tabaksreclame ...)
als niet met de zin van Wallonië is gaat de blok erop (bvb regionale investeringen voor de NMBS ...)

deze arrogantie en onconstructieve houding kweekt NU separatisten.
Anna List is offline  
Oud 12 oktober 2007, 10:03   #96
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Intussen is de oorzaak van de frustratie nog altijd dezelfde als na wereldoorlogII: Franstaligen aanvaarden de beslissingen van een democratische Vlaamse meerderheid nog steeds niet maar blijven als minderheid hun wil opleggen aan de Vlaamse meerderheid.
Oud 12 oktober 2007, 10:05   #97
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Voor de rest wil ik nog mijn spijt betuigen voor het stom misverstand dat onze relatie even dreigde te vertroebelen. Ik reageer daar steevast
nogal impulsief op, één van mijn vele gebreken.
Een sterke reactie, die ik naar waarde schat.

Je verhaal over de "miserienationalisten" is interessant, maar ik heb er geen affiniteit mee. Hoewel ik in mijn zeer directe familie repressieslachtoffers heb gehad (wie niet?), heb ik nooit het leuren met boeken en sigaren meegemaakt.

De repressie heeft de Vlaamsnationalisten in een hoek gedreven, waardoor ze een sterke onderlinge solidariteit en een romantisch beeld van de Vlaamse strijd hebben ontwikkeld. Dat gevoel heb ik nog wel meegemaakt, en het doet me, in 2007, wat aan een al te besloten groep met bijna religieus aandoende denkbeelden denken. Ik voel toch wel een beetje de nood om daar, als Vlaamsgezinde, uit te breken. De doelen blijven dezelfde (de Belgische discriminatie breken), de wegen daar naartoe en vooral het levensgevoel zijn zeer verschillend, maar tussen mensen van goede wil allerminst onoverkomelijk.
Kortaf is offline  
Oud 12 oktober 2007, 10:08   #98
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Intussen is de oorzaak van de frustratie nog altijd dezelfde als na wereldoorlogII: Franstaligen aanvaarden de beslissingen van een democratische Vlaamse meerderheid nog steeds niet maar blijven als minderheid hun wil opleggen aan de Vlaamse meerderheid.
Correct, maar toch imho niet volledig. De Vlaamse meerderheid blijft zich ook nog steeds neerleggen bij de wil van de Franstalige minderheid. Het Belgisch kolonialisme werkt dus nog steeds, aan beide kanten. Dat is voor mij de essentie.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 12 oktober 2007 om 10:35.
Kortaf is offline  
Oud 12 oktober 2007, 10:29   #99
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Voor zover ik de agenda van de kamer lees op haar website is er volgende week zelfs geen commissievergadering binnenlandse zaken.
Nog een weekje maneuvres en dan is er het herfstverlof en zo zijn we weeral 4 weken verder voor de commissie samenkomt.
Tjong, tjonge.... toch, ik ben heel curieus naar dat compromis rond BHV, maar ik voel al nattigheid.
boerenverstand is offline  
Oud 12 oktober 2007, 10:34   #100
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Voor zover ik de agenda van de kamer lees op haar website is er volgende week zelfs geen commissievergadering binnenlandse zaken.
Nog een weekje maneuvres en dan is er het herfstverlof en zo zijn we weeral 4 weken verder voor de commissie samenkomt.
Tjong, tjonge.... toch, ik ben heel curieus naar dat compromis rond BHV, maar ik voel al nattigheid.
Ze hebben weer tijd tot 5 november inderdaad.... Maar dan zullen ze nog wel eens iets verzinnen zeker?
DenKempenzoon is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be