![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het niet over de invloed ervan in de rechtszaal.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes Laatst gewijzigd door Distel : 12 oktober 2007 om 12:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zijn dan ook geen nuances. Die heb ik nergens vermeld. Moet maar eens proberen te zoeken daarnaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toe werd het stil "ten huize kortaf" .
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Eens benieuwd of je daar nog hetzelfde zou overdenken indien jij of iemand uit je naaste omgeving - ik zeg maar wat - een auto-ongeluk veroorzaakt waarbij een dode valt... Het is nogal logisch dat de intentie van de dader cruciaal is bij rechtspraak, aangezien die intentie bepaalt in hoeverre de dader een gevaar is voor de samenleving. Gevangenisstraffen dienen in eerste instantie nog steeds om de maatschappij te beschermen tegen gevaarlijke individuen. Laatst gewijzigd door Edina : 12 oktober 2007 om 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Je moet al een groot fantast zijn om daar moord van te maken. Of geloof jij nu werkelijk dat zij op de bus zijn gestapt met het plan iemand te slaan (voorbedachtheid is essentieel om van moord te kunnen spreken)? Of dat ze wisten dat hun slag/schop de dood kon veroorzaken (opzet is essentieel om van doodslag te kunnen spreken)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Persoonlijke genoegdoening is dus de essentie van recht. Het is waar dat het recht nog moet bijgevijld worden, zodat het resultaat van een misdaad en de aangebrachte schade evenveel gaan meewegen als de intentie van de misdadiger. Dat komt er aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() Dergelijke straffen hebben dan ook een ander doel dan een gevangenisstraf. En zijn meestal supplementair bij een andere straf waarin "genoegdoening" niet centraal staat (zoals gevangenisstraffen, maar ook werkstraffen en gewone boetes).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
|
![]() Guido Demoor werd niet geschopt tot de dood. Je moet je echt eens dringend informeren over de eigenlijke feiten. En dat was niet wat er in de kranten stond in de hysterie die er na de feiten ontstond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke rechtsfilosofen heb je daarvoor meegebracht? Ik zou zeggen dat de bescherming van de maatschappij dé essnetie van recht. Maar blijkbaar is de persoonlijke genoegdoening belangrijker dan de toekomst van de maatschappij.
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik sluit me aan bij de maatschappelijke tendens om de term "verkeersongeluk" minder te misbruiken en een hele reeks "ongelukken" te klasseren als doodslag, bijvoorbeeld als de dader dronken is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelieve hier ook op te reageren: k zou zeggen dat de bescherming van de maatschappij dé essnetie van recht. Maar blijkbaar is de persoonlijke genoegdoening belangrijker dan de toekomst van de maatschappij.
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik zie niet in waarom dat een extra bestrafbaarelement zouzijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]() Het voelt niet aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Ik wist dat je over dronken rijden zou beginnen en had er dus toch uitdrukkelijk bij moeten zetten dat ik dat nu net niet bedoelde. Ik dacht aan een ongeluk waarbij je verantwoordelijk bent omdat je te snel reed, of geen voorrang van rechts gaf, of een fout inhaalmanoeuvre deed,...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zie niet in waarom die twee doelstellingen tegengesteld zouden moeten zijn. In 99 pct van de gevallen zullen ze gelijklopend zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar je hebt ook helemaal geen moeite mee om die drie essentieel verschillende juridische begrippen samen op één hoopje te gooien.