Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 18 oktober 2007, 09:44   #81
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
De omstandigheden die uiteindelijk tot een Vlaamse onafhankelijkheid leiden zijn ook belangrijk Anna. We moeten zien dat er geen geweld aan te pas komt, om maar een voorbeeld te noemen.
Ondermeer daar doelde ik op. Maar ook op de situatie waarin we onszelf maneuvreren en die keiharde gevolgen zal hebben ingeval van afscheiding, op het vlak van staatsschuld, Brussel, de Rand etc.
Kortaf is offline  
Oud 18 oktober 2007, 09:45   #82
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De omstandigheden die uiteindelijk tot een Vlaamse onafhankelijkheid leiden zijn ook belangrijk Anna. We moeten zien dat er geen geweld aan te pas komt, om maar een voorbeeld te noemen.
ik vrees oprecht dat je die radikale groeperingen nog terug zal nodig hebben om Franstalig geweld te counteren. ik geloof namelijk niet dat de Belgische Staat zich zonder geweld zal laten opheffen. PS kopstukken ontmenselijken de Vlamingen (alle!) indertussen al zo'n twintig jaar ... dat gaat zijn gevolgen krijgen ... en ik ben ook nog niet vergeten dat mr Happart in het Waals parlement heeft gezworen dat ie met Luikse agenten Voeren zal gaan bezetten bij een Vlaamse afscheiding ... ik acht die man daartoe in staat ... hij is geen Vlaming die zomaar iets zegt en iets anders doet ...
Anna List is offline  
Oud 18 oktober 2007, 09:46   #83
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik ben al 20 jaar boos om de non-kwaliteit van de Vlaamse onderhandelaars.
En welke conclusies trek je daaruit?

(Emoties zijn irrelevant, wat je ermee aanvangt bepaalt de loop der dingen.)
Kortaf is offline  
Oud 18 oktober 2007, 09:48   #84
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ondermeer daar doelde ik op. Maar ook op de situatie waarin we onszelf maneuvreren en die keiharde gevolgen zal hebben ingeval van afscheiding, op het vlak van staatsschuld, Brussel, de Rand etc.
net omwille van die gevolgen in geval van afscheiding ... is die democratisch gesplitste BHV met een meerderheid in het Belgisch federaal parlement een enorme stap vooruit inzake duidelijkheid mbt het grondgebied én vooral een unieke casus belli ... en een unieke kans om internationaal de goede startpositie te bekleden : de democratische keuze die afgeblokt wordt nl ..
Anna List is offline  
Oud 18 oktober 2007, 09:51   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
En welke conclusies trek je daaruit?

(Emoties zijn irrelevant, wat je ermee aanvangt bepaalt de loop der dingen.)
mijn conclusie is dat Vlaanderen moet stoppen met te streven naar staatshervorming in Belgie en zelfs moet stoppen te streven naar staatsvorming ALS dit in overleg met Wallonië gebeurt.

wij moeten Belgie zelf laten crashen door geen enkele verandering meer te tollereren.

en Vlaanderens onafhankelijkheid declareren in het Vlaams parlement. daarna zijn er de draaiboeken van het internationaal recht die gevolgd moeten worden om de boedelscheiding te acteren.
Anna List is offline  
Oud 18 oktober 2007, 09:55   #86
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
mijn conclusie is dat Vlaanderen moet stoppen met te streven naar staatshervorming in Belgie en zelfs moet stoppen te streven naar staatsvorming ALS dit in overleg met Wallonië gebeurt.
Dat is niet wat ik bedoelde. Hierboven poneer je een politieke conclusie die je op geen enkele wijze kan realiseren. Dat is ondermeer wat ik bedoelde met steriel radikalisme. Hoezeer je ook gelijk kan hebben, het blijven machteloze woorden in de wind.

Met mijn vraag peilde ik naar wat je wil doen met de vaststelling dat Vlaanderen steevast - ook nu nog - leiders kiest die uitsluitend het Belgisch belang dienen. Ook als ze weten dat hun kiezers daar genoeg van hebben.

Die vaststelling is toch cruciaal? Dus: wat doe je ermee? Overgaan tot de orde van de dag? Of de vlucht voorwaarts kiezen?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 18 oktober 2007 om 09:56.
Kortaf is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:23   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat ik bedoelde. Hierboven poneer je een politieke conclusie die je op geen enkele wijze kan realiseren. Dat is ondermeer wat ik bedoelde met steriel radikalisme. Hoezeer je ook gelijk kan hebben, het blijven machteloze woorden in de wind.

Met mijn vraag peilde ik naar wat je wil doen met de vaststelling dat Vlaanderen steevast - ook nu nog - leiders kiest die uitsluitend het Belgisch belang dienen. Ook als ze weten dat hun kiezers daar genoeg van hebben.

Die vaststelling is toch cruciaal? Dus: wat doe je ermee? Overgaan tot de orde van de dag? Of de vlucht voorwaarts kiezen?
hier ben ik het niet mee eens ... wanneer Vlaanderen stopt met staatshervormende eisen te stellen, maar tegelijk weigert Waalse beleidsopties uit te voeren ... zullen het de Franstaligen zijn die met eisen en verzuchtingen op de proppen komen (en dat zal heel snel zijn)

het volstaat mi voet bij stuk te houden bij problemen die een tegengestelde Waalse en Vlaamse politieke oplossing kennen (dat zijn ze allemaal) ... maw : is er een tegenstelling : geen veranderend beleid. op die manier blokkeert België vanzelf OF komen Franstaligen eruit als grootste vragende partij (wat ze de facto altijd zijn wegens de combinatie van minderheid én mindere economische prestatie)

bovendien ben ik toch tamelijk optimistisch : het Vlaams parlement groeit traag maar zeker naar een meerderheid voor vlaamse onafhankelijkheid (alhoewel er zeker nog een lange weg af te leggen valt, en er voor elke meter geknokt zal moeten worden) gewoon weg omdat iedereen ook wel ziet dat België niet meer 'draait'.

daarom is mijn belangrijkste conclusie : tot zo lang geen enkele toegeving meer aan Franstaligen, aan België.

ik kan daar niks steriels in ontdekken hoor
Anna List is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:28   #88
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik vrees oprecht dat je die radikale groeperingen nog terug zal nodig hebben om Franstalig geweld te counteren. ik geloof namelijk niet dat de Belgische Staat zich zonder geweld zal laten opheffen.
Dat is natuurlijk een mogelijkheid. De (on)verantwoordelijkheid van de Vlaamse vertegenwoordigers is daarom ook verpletterend. Indien het zover komt dan zal het hun schuld zijn, want zij kunnen dat heel gemakkelijk voorkomen.
Kaal is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:34   #89
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
hier ben ik het niet mee eens ...
Dit ligt blijkbaar nogal moeilijk.

Ik poneerde geen stelling, het is dus technisch onmogelijk om het eens of oneens te zijn. Ik stelde wel een vraag: wat wil jij persoonlijk op politiek vlak aanvangen met de vaststelling dat Vlaanderen ook nu nog leiders blijft kiezen die uitsluitend het Belgisch belang dienen?

Wil je die vaststelling onder de mat vegen, accepteren, of proberen er politiek iets constructiefs mee aan te vangen in functie van je doel?
Kortaf is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:36   #90
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik stelde wel een vraag: wat wil jij persoonlijk op politiek vlak aanvangen met de vaststelling dat Vlaanderen ook nu nog leiders blijft kiezen die uitsluitend het Belgisch belang dienen?
Niets. We moeten meer Vlamingen overtuigen. Eén per één. Tot de druk op de partijen zo groot worden dat ze hun kar keren. Dat proces begint hier op dit forum, en ook thuis en met vrienden aan tafel.
Kaal is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:38   #91
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niets. We moeten meer Vlamingen overtuigen. Eén per één. Tot de druk op de partijen zo groot worden dat ze hun kar keren. Dat proces begint hier op dit forum, en ook thuis en met vrienden aan tafel.
Kan acceptatie van de realiteit (d.i. niet zich erbij neerleggen) niet het begin zijn van een strategie die eindelijk eens resultaat zou opleveren?

Of concreter: hoe wil men mensen overtuigen als men hun (dubbelzinnige) attitude nog niet geaccepteerd heeft?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 18 oktober 2007 om 10:39.
Kortaf is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:40   #92
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit ligt blijkbaar nogal moeilijk.

Ik poneerde geen stelling, het is dus technisch onmogelijk om het eens of oneens te zijn. Ik stelde wel een vraag: wat wil jij persoonlijk op politiek vlak aanvangen met de vaststelling dat Vlaanderen ook nu nog leiders blijft kiezen die uitsluitend het Belgisch belang dienen?

Wil je die vaststelling onder de mat vegen, accepteren, of proberen er politiek iets constructiefs mee aan te vangen in functie van je doel?
Citaat:
Hierboven poneer je een politieke conclusie die je op geen enkele wijze kan realiseren.
leek me een tamelijk hoog 'stellinggehalte' te bezitten ...
Anna List is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:42   #93
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
²

vrienden, collega's , kennissen ... en pas op je moet niemand trachten te overtuigen hoor ... gewoon genoeg info geven over de werking van België volstaat ... de meesten trekken zulke ogen ... en eens ze je verhalen dan ook nog eens kunnen controleren en die correct blijken ... zullen de meesten de juiste conclusie wel trekken zeker ...
Anna List is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:43   #94
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan acceptatie van de realiteit (d.i. niet zich erbij neerleggen) niet het begin zijn van een strategie die eindelijk eens resultaat zou opleveren?

Of concreter: hoe wil men mensen overtuigen als men hun (dubbelzinnige) attitude nog niet geaccepteerd heeft?

hier ben je me kwijt Kortaf, kan je (beide zinnen) iets meer verduidelijken ?
Anna List is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:49   #95
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
leek me een tamelijk hoog 'stellinggehalte' te bezitten ...
Ik moet je toch niet vragen hoe jij dit zult waarmaken, met het oog op echte resultaten op de korte termijn:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
Wat ik bedoel: Vlaanderen moet dit, we moeten dat, de NVA mag niet langer zus, etc. => wat koop je daarvoor? Zeggen dat soort uitspraken iets meer dan dat de uitspreker ervan compleet machteloos is?

En aansluitend: kunnen we als kleine Vlaamsgezinden onze energie niet beter steken in concrete dingen die we wel kunnen controleren?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 18 oktober 2007 om 10:54.
Kortaf is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:51   #96
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik moet je toch niet vragen hoe jij dit zult waarmaken, met het oog op echte resultaten op de korte termijn:

Wat ik bedoel: Vlaanderen moet dit, we moeten dat, de NVA mag niet langer zus, etc. => wat koop je daarvoor? Zeggen dat soort uitspraken iets meer dan dat de uitspreker ervan compeet machteloos is?

En aansluitend: kunnen we als kleine Vlaamsgezinden onze energie niet beter steken in concrete dingen die we wel kunnen controleren?
o maar dat doe ik hoor Kortaf, ik rijd ook elke week mijn gazon af.

hier eindigt onze discussie, me dunkt, ik zie niks constructiefs in uw bijdragen.
Anna List is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:51   #97
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
hier ben je me kwijt Kortaf, kan je (beide zinnen) iets meer verduidelijken ?
Met plezier, maar ik heb daar iets meer tijd en ruimte voor nodig.

Laat ik stellen dat ik de politiek vaak vanuit de invalshoek van de psychologie bekijk, en dat dat soms verrassende conclusies of visies oplevert.

We moeten ons toch vragen stellen bij de vaststelling dat we ondanks de sprekende feiten en ondanks de economische en demografische sterkte van Vlaanderen niet vooruit komen?

Kijk, ik zou er graag eens een forumcolloquium over geven...
Kortaf is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:54   #98
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
o maar dat doe ik hoor Kortaf, ik rijd ook elke week mijn gazon af.
Maar concreet resultaten boeken op politiek vlak interesseert je minder?

Citaat:
hier eindigt onze discussie, me dunkt, ik zie niks constructiefs in uw bijdragen.
Dat kan ik begrijpen, ik ga namelijk uit van macht, hoe klein ook, terwijl jij vertrekt van visioenen hoe het allemaal zou moeten.
Kortaf is offline  
Oud 18 oktober 2007, 10:57   #99
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
...Dat kan ik begrijpen, ik ga namelijk uit van macht, hoe klein ook, terwijl jij vertrekt van visioenen hoe het allemaal zou moeten.
whatever you say, dear ...

probleem is, dat dat bijzonder weinig is ...
Anna List is offline  
Oud 18 oktober 2007, 11:08   #100
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
probleem is, dat dat bijzonder weinig is ...
Inderdaad! En het resultaat daarvan zie je aan de onderhandelingstafel.

En nu doelgericht: hoe gaan wij daar als Vlaamsgezinde burgers verandering in brengen?

Ik kies alvast niet voor het schreeuwen van boze slogans hoe verderfelijk de groten wel zijn.
Kortaf is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be