Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2007, 10:24   #81
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Sorry, maar wat ik net op VT4 zag in het programma "De Jeugd van Tegenwoordig" gaat werkelijk te ver.

Ik vind het echt niet verantwoord dat men tienermeisjes opleidt om op gruwelijke wijze een kip te slachten. Dat was compleet niet professioneel en zou verboden moeten worden.

Men voedt kinderen op tot moordende beestenbeulen en schrikt er dan van dat ze elkaar daarna met messen te lijf gaan.
Kom kom kom, een beetje relativeren kan geen kwaad. Waar denkt u dat die lekkere kippenboutjes vandaan komen die u altijd eet? Volgens Louis de Funes worden die gemaakt van pasta die in vormen wordt gegoten, maar ik vrees dat de realiteit iets anders is.

Als de mens niet meer met de wijze mag geconfronteerd worden waarop zijn dagelijks voedsel op zijn bord beland (al gaat het er in de realiteit iets verschrikkelijker aan toe) dan is er toch iets ernstig mis. Daarbij verklaren dat mensen die dieren slachten een grotere kans zouden maken om dat ook te doem met mensen is al helemaal van de pot gerukt.

Dit programma wil de opleiding tot boer in de jaren '50 weergeven. Als omwille van een zekere politieke correctheid -die gebaseerd is op de hypocrisie van de vlees consumerende kijker die wel niet wil weten waar dat vandaan komt- gecensureerd moet worden op een aspect dat niet weg te denken is op een algemene boerderij, dan vind ik dat erg.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 10:32   #82
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

ik volg het iedere week ook, jongeren worden ondergedompeld in jaren '50 stijl.
Met de harde hand dus waarbij men moet bidden, koeien melkeren, voor varkens zorgen, kuisen, eten maken enz
De vrouwen staan dus in functie van hun man en nemen de taken op zich.
ik heb ook moeten wegzappen toen ze daar een kip tussen hun benen moesten zetten en de keel oversnijden. Bij iemand mislukte het en de kip liep nog vrij rond. Staat ook in de gazetten.
Maar die dingen heb je ook bij toast kannibaal, stanley's route of ieder programma dat zich bijvoorbeeld in de jungle afspeelt. Je hebt bv soms ook hanengevechten.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 10:34   #83
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dus men vindt het maar normaal.
Zo lang er vlees wordt gegeten is dat inderdaad normaal.

Citaat:
Onprofessionele slachtingen zijn in België nog steeds verboden.
U bent niet goed ingelicht. Particuliere slachtingen zijn wel degelijk toegestaan, al moet je voor grotere dieren dat uitvoeren in een slachthuis.

Kort komt het op het volgende neer:
  • Slachthuis: altijd op voorhand laten registreren
  • Thuis: mag je geen koeien slachten, mag je varkens, schapen, geiten en herten slachten mits voorafgaande registratie en mag je zonder registratie steeds gevolgte en konijnen slachten
Citaat:
Daarnaast was de manier waarop het meisje dat weigerde aangepakt werd, alles behalve correct. Als mensen geen mening meer mogen hebben is het ver gekomen.
Dan moet ze maar opstappen.

Citaat:
Men leert een kind om een kip te slachten en daarna schrikt men er van dat ze eerst kippen kelen en daarna elkaar.
Weer die gratuite bewering dat mensen die dieren slachten dat ook zullen doen met andere mensen. Op wat baseert u dat eigenlijk? Worden werknemers van slachthuizen preventief opgevolgd misschien omdat ze potentiële killers zijn?
Oud 8 november 2007, 10:35   #84
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik heb het hier niet over ritueel slachten (wat ik op zich ook walgelijk vind, maar soit). Het komt er op neer dat er hier zonder slachtvergunning gewerkt werd.
Dat is niet nodig voor pluimvee.
Oud 8 november 2007, 10:36   #85
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
idd, zo'n dingen zouden niet mogen kunnen.
En waarom niet?
Oud 8 november 2007, 10:40   #86
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Klopt, het aantal vegetariërs van plots enorm gestegen in mijn tijd.

Ik denk dat de meeste van ons enkel luie aaseters zijn. Sorry, maar als we zelf onze kost moeten slachten, hoop ik dat we humaner zijn.
Dat is misschien geen slecht idee. Ik slacht zelf af en toe mijn kippen en konijnen en ik heb daar geen moeite mee om dat op te eten. Maar ik kan er wel inkomen dat er mensen zijn die dat wel hebben.

Onder het motto van "wir haben es nicht gewusst" vrolijk vlees eten maar wel er emotioneel onderdoor gaan als dat voedsel wordt geproduceerd, dat vind ik hypocriet.

Citaat:
Daarom: ik vind niet dat men mensen mag verplichten om een dier te slachten.
Ik vind dat enkel vegetariërs dat recht zouden mogen hebben.
Oud 8 november 2007, 10:41   #87
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Mens toch, hang de kip-zonder-kop niet uit! Wil je?
Erg vriendelijk is dat niet. Kunt u haar niet ad rem van antwoord dienen, dan onthoudt u zich beter.
Oud 8 november 2007, 10:42   #88
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Toch vind ik het een grens verleggen. Als men je niet geleerd had om duiven te slachten, deed je het hoogst waarschijnlijk niet.

Je wringt geen mens de nek om, maar je hebt al een levend wezen in de ogen kunnen kijken en kunnen doden, dus er is al een stap gezet.

We leven nu eenmaal in een agressieve en gewelddadige tijd. We weten nooit welk inpact dat slachten op het kind zal hebben en wat het later kan aanrichten door deze ervaring. Men zou niet zomaar iedereen mogen laten slachten.
En op wat is die theorie nu gebaseerd?
Oud 8 november 2007, 10:45   #89
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In ieder geval: als onze voorouder zo zijn opgevoed, dan snap ik waarom ze twee wereldoorlogen veroorzaakt hebben.

Euh...het was de jaren '50. Volgens die redenering gaat dus juist om de voorouders die sindsdien de grootste welvaartscreatie ooit hebben te weeg gebracht.

Btw, hoe denk je dat het boerenleven anno 1950 er ongeveer uitzag?
Oud 8 november 2007, 11:00   #90
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch vind ik het een grens verleggen. Als men je niet geleerd had om duiven te slachten, deed je het hoogst waarschijnlijk niet.

Je wringt geen mens de nek om, maar je hebt al een levend wezen in de ogen kunnen kijken en kunnen doden, dus er is al een stap gezet.

We leven nu eenmaal in een agressieve en gewelddadige tijd. We weten nooit welk inpact dat slachten op het kind zal hebben en wat het later kan aanrichten door deze ervaring. Men zou niet zomaar iedereen mogen laten slachten.
Excuseer, maar dit is te belachelijk voor woorden.

Mijn moeder komt van een boerenfamilie. Al wat daar op je bord lag, kwam van het veld of de stal. Eigen kweek en oogst. Ik heb daar nog vakanties doorgebracht, en ja, ik heb ook kippen en konijnen moeten helpen slachten (in die kringen moet je je eten dus verdienen). Je leert tenminste wat een moeite en voorbereiding het kost om een stuk vlees op je bord te krijgen. Dat kweekt meer respect voor levende wezens, dan naar die keurige slager gaan, hoor.

Wat jij hier toont is een typische 21 eeuwse vervreemding van wat eeuwenlang de basis is geweest van de menselijke maatschappij: de boerenstiel en het boerenleven.

Ik heb al veel onnozele argumenten gehoord tegen boeren en de boerenstiel, o.m. van ecologisten en Gaia adepten, maar de 'stepping stone to murder' theorie is wel redelijk nieuw.
Oud 8 november 2007, 12:47   #91
Gast123
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel Bekijk bericht
en toch kijk je ook anders was je er niet van op de hoogte of wel zit je hier te oordelen zonder er weet van te hebben of er naar gekeken te hebben.
Ik heb de aflevering inderdaad NIET gezien. Maar naar wat ik er hier over gelezen heb, kan ik zeggen dat ik het afkeur. Daarvoor hoef ik het niet gezien te hebben.
Gast123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 20:49   #92
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

De wet is inderdaad overtreden en niet enkel die van het goed fatsoen. Pro' s en contra's ten spijt, de wet van anno 2007 is niet meer die van 1957 en moet gerespecteerd worden:

09.11.2007 17:24
"De jeugd van tegenwoordig" mag geen kippen slachten

In het VT4-programma "De jeugd van tegenwoordig" mogen geen kippen meer worden geslacht. In de uitzending van 1 november werd de minderjarige deelnemers opgedragen om eigenhandig kippen te slachten. Hiermee overtreden ze op verschillende manieren de wet op het dierenwelzijn, meldt de FOD Volksgezondheid. De dienst dierenwelzijn stelt een onderzoek in.
VT4 schrapt intussen bepaalde scènes met mogelijk dierenleed uit de volgende uitzending van het programma. Wie dieren slacht, moet elk mogelijk lijden vermijden: de dieren mogen geen onnodige pijn of opwinding voelen. Bovendien mag dierenleed niet gebruikt worden om een programma sensationeler te maken. "In de uitzending van vorige week van 'De jeugd van tegenwoordig' is duidelijk te zien dat de minderjarige deelnemers niet voorbereid waren op de kippenslachting, die niet vlot verliep", aldus FOD Volksgezondheid. In het onderzoek zal de inspectie eerst en vooral moeten bepalen bij wie de verantwoordelijkheid ligt. Eerder deze week was er al een overleg met VT4. Na overleg met dierenrechtenorganisatie GAIA besliste VT4 ook om in de volgende aflevering van "De jeugd van tegenwoordig" geen varkenscastratie zonder verdoving uit te zenden. De zender houdt voortaan rekening met wet en gevoeligheden voor dierenwelzijn. (LEE)

http://news.be.msn.com/entertainment...mentid=6643712

Laatst gewijzigd door Boadicea : 9 november 2007 om 20:49.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 22:26   #93
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De jeugd moet dus leren slachten zoals het hoort.
Zal veel werk aan zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be