Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Bekijk resultaten enquête: Leterme zou er beter aan doen zijn ontslag aan de koning aan te bieden
Ja 17 68,00%
Neen 5 20,00%
Ik weet het niet, geen idee, ik twijfel ... 3 12,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 11 november 2007, 11:43   #81
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk gebeurde dit door sociale dwang: de bazen spraken Frans en alleen maar Frans. Als je als arbeider een plaatsje wou verwerven, moest je er gewoon voor zorgen dat je een minimum aan Frans beheerste. Een sociologische verandering die gestuwd werd door sociale dwang.

Anderzijds is het zo dat de Franstaligen steeds geweigerd hebben bepaalde verzuchtingen van deze Vlamingen in te vullen. Aalmoezeniers en bepaalde vakbondsmensen vroegen in de 19e eeuw onderwijs in het Nederlands voor deze Vlaamse arbeiders in Wallonië. Het was steeds "non", waardoor deze sociaal lagere klasse zich ook heel vlug heeft geïntegreerd en zelfs geassimileerd. De nakomelingen van deze Vlamingen zijn dan ook Walen onder de Walen geworden. Vaak zelfs nog fanatieker dan de "echte" Walen. Denken we maar aan mensen als Cools, Spitaels, Onckelinckx, Reynders, enz.
Dat bedoel ik net: inderdaad de bazen (maar in Wallonie niet énkel de bazen) spraken frans. Wil je dan meedraaien, dan léér je frans! U spreekt hier over sociale DWANG, ik noem dat de sociale uitnodiging (de rubber mat, de kokosmat).
Het is niet meer dan normaal dat de uitgeweken vlamingen "waal onder de walen" werden. Net zoals het niet meer dan normaal is dat de uitgeweken franstaligen "vlaming onder de vlamingen" worden. Alleen blijkt dat laatste middels "sociale uitnodiging" niet te lukken!

Ik werkte bij een multinational: voertaal/bemiddelingstaal = ENGELS. Nochtans moesten de taalwetten geldend in Vlaanderen gevolgd worden: alle informatie aan "personeel" (dus met betrekking tot personeelsbeleid, arbeidsreglement, etc...) moest in het Nederlands. Technische informatie gebeurde in het Engels (thank God anders moest ik ook d�*t nog constant zitten vertalen).
Maar nieuw personeel dat franstalig van origine was MOESTEN Nederlands praten met hun collega's. In geval van nood kon Engels ook nog dienen. Dit was dus "sociale uitnodiging". Persoonlijk heb ik minstens vier jonge gasten én een manager het gebruik van correct Nederlands aangeleerd. Niet met janneke-lach-uit, wèl met respect. Maar de fout die vlamingen maken en blijven maken is werkelijk nefast. Na drie jaar sprak die "manager" (die ik slechts tijdelijk begeleidde) nog amper goed Nederlands, vermits niemand hem op zijn fouten wees. De mens ging zes maanden op assignment in Nederland... en kwam perfect Nederlandstalig terug!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 11 november 2007, 11:49   #82
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En Platel heeft zelf in een interview toegegeven dat de mentaliteit tegenover de NL aan het veranderen is.
Maar nu men de FR zo erg in het defensief drukt, zal de wel niet bevorderlijk zijn voor een betere verstandhouding.

Iets met dwang opleggen, geeft nooit goede resultaten.
Mark Platel is een diplomaat anders had hij het in Kraainem niet zolang uitgehouden als Vlaamsgezinde. Ik weet wel zeker dat jij (weer) maar een heel selectief deeltje gehoord hebt van wat Platel heeft gezegd.

De Vlamingen worden in dit fransdolle land al 177 jaar in het defensief gedrukt. Geen enkele Franstalige heeft zich in al die tijd zelfs maar afgevraagd of dat bevorderlijk was voor een goed verstandhouding.

Als bewijs dat iets met dwang opleggen er uiteindelijk toe leidt dat er géén resultaten meer kunnen geboekt worden hoef je de laatste regeringsvorming maar te volgen. Dit is het gevolg van wetten waarmee de Vlamingen tot de best vergrendelde meerderheid ter wereld werden gereduceerd. Niemand maakt mij wijs dat zij zelf voor hun onmacht gekozen hebben.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 november 2007 om 11:51.
Knuppel is offline  
Oud 11 november 2007, 12:05   #83
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

ja leterme moet zijn ontslag geven en nu moet de mr het maar eens oplossen
Oud 11 november 2007, 12:12   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat een modern gezever: iets met dwang opleggen zal nooit marsjeren.

De grens tussen Frankrijk en Vlaanderen-Wallonië is er een van grote dwang, van internationaal juridische dwang: waardoor niemand ze in twijfel trekt, waardoor zeer intieme handels- en kulturele en zoveel andere soorten relaties mogelijk zijn.

Er is dwang om een nummerplaat op je auto te hebben. Mocht men dat nu pas uitvinden, er zou gezeverd worden over privasie, over belastingen, over zoveel dingen .... maar de wettelijke dwang ....

Maar dat staat tegenwoordig toch zo mooi, dat geleuter over 'geen lelijke dingen als dwang .... presies of mensen perfekt zijn ..."

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 november 2007, 12:36   #85
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je hebt gedeeltelijk gelijk Schoofzak.
Alles is echter relatief. Vlaanderen heeft de grendelwetten mee getekend. En dat zullen ze gedaan hebben zonder dat er een geladen revolver tegen hun hoofd gedrukt werd. Toch betekent dit niet dat ze daar vrijwillig voor gekozen hebben. Het betekent wel dat hen geen andere keuze gelaten werd als ze iets van hun 'droomland' wilden verkrijgen. De Belgische compromiscultuur kennende waren ze dus, zij het onrechtstreeks, gedwongen te tekenen wat sindsdien tot voortdurende patstellingen en de uiteindelijke totale blokkage heeft geleid.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 november 2007 om 12:36.
Knuppel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be