Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2007, 22:45   #81
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

NU meer dan ooit: opkomstplicht !!!

Zolang B-H-V niet geregeld is, kunnen we met z'n allen een stevige middenvinger opsteken naar Bruxelles, mocht men daar op het onzalige gedacht komen om ons op te roepen voor een ongrondwettelijke verkiezingsronde. Want mijn gedacht staat vast: ik ga niet. En ik hoop dat er een procureur te vinden is die me voor de strafrechter daagt. Overigens, voor de eerste keer wil ik zelfs gaan militeren: oproepen om NIET mee te spelen in dat spelleke. ('t is zelfs niet eens te kwalificeren als 'burgerlijke ongehoorzaamheid')

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 22:48   #82
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Da's een tegenvaller. Ik had "Nu meer dan ooit: Stem rechts" gelezen...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 23:15   #83
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
NU meer dan ooit: opkomstplicht !!!

Zolang B-H-V niet geregeld is, kunnen we met z'n allen een stevige middenvinger opsteken naar Bruxelles, mocht men daar op het onzalige gedacht komen om ons op te roepen voor een ongrondwettelijke verkiezingsronde. Want mijn gedacht staat vast: ik ga niet. En ik hoop dat er een procureur te vinden is die me voor de strafrechter daagt. Overigens, voor de eerste keer wil ik zelfs gaan militeren: oproepen om NIET mee te spelen in dat spelleke. ('t is zelfs niet eens te kwalificeren als 'burgerlijke ongehoorzaamheid')
daar ga ik met je mee !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 01:43   #84
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Wat belet je blanco te stemmen?
's kijken, voor de vuist weg:
Oostenrijk
Luxemburg
In Griekenland krijg je geen pas meer als je niet gaat stemmen
In Italië krijgje een stempel "niet in orde er burgerplichten" op je IK=>goed om te gaan stempelen dus.
mager beestje "filosoof".
- de grootmacht luxemburg
- het land geerfd van Haider (mogen we daar onderhand al gaan skieen of hoe zit het)
- het land met de erfenis van Berlusconi.

nog inspiratie? Voor de vuist weg aka na 3 uur googlen

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 november 2007 om 01:47.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 02:16   #85
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Iedereen MAG gaan stemmen bij stemrecht.
Niemand MOET gaan stemmen bij stemrecht.
Wie niet wil stemmen gaat ermee akkoord dat wie wel gaat stemmen hem vertegenwoordigd.

En zo gaat het bijna een heel de democratische wereld!

Waar heb je problemen mee, 'democraatje'?
Je bent toch niet bang dat jouw rooie broeders meer lak hebben aan de democratie dan een Vuil-B-er?
Citaat:
Iedereen MAG gaan stemmen bij stemrecht.
behalve degenen die door derden beïnvloed (of verhinderd) worden...

J�*, daar heb ik problemen mee omdat dat antidemocratisch is
Citaat:
Wie niet wil stemmen gaat ermee akkoord dat wie wel gaat stemmen hem vertegenwoordigt.
J�*, daar heb ik problemen mee omdat een volmacht slechts bij onderhandse akte kan gegeven worden en nooit stilzwijgend.

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 november 2007 om 02:24.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 02:20   #86
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Stemrecht of opkomstplicht, bah, eerlijk gezegd, ik ben er niet voor.
Oud 17 november 2007, 02:21   #87
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Je wéét dus dat VB-stemmers geen opkomstdwang nodig hebben om de democratie te GARANDEREN!
D�*t heeft Ph.Dw's vriendje Lepen ondervonden in Frankrijk bij de laatste verkiezingen...
Oud 17 november 2007, 02:25   #88
born2bewild
Banneling

Standaard

dat waren nog eens verkiezingen
Oud 17 november 2007, 02:25   #89
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Stemrecht of opkomstplicht, bah, eerlijk gezegd, ik ben er niet voor.
Echt vreemd dat me dat nauwelijks verwondert...

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 november 2007 om 02:26.
Oud 17 november 2007, 02:28   #90
born2bewild
Banneling

Standaard

ik vind opkomstplicht eigenlijk nogal halfslachtig, voer voor kaviaar-filossofen.

stemplicht, da's het beestje.
Desnoods met een gloeiende pook achter het gordijntje, gehanteerd door een rasechte democraat.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 november 2007 om 02:34.
Oud 17 november 2007, 02:31   #91
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt vreemd dat me dat nauwelijks verwondert...
Geef toe, wat is amusanter?

en

of

?
Oud 17 november 2007, 02:41   #92
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

?
Duidelijk een 19°-eeuwse manier om een maximum aan ongeldige stemmen te "organizeren"

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 november 2007 om 02:42.
Oud 17 november 2007, 02:45   #93
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Duidelijk een 19°-eeuwse manier om een maximum aan ongeldige stemmen te "organizeren"
ja jong, leef u eens in de periode in.
in de 21 ste eeuw verloopt die "organistatie voor ongeldige stemmen" geautomatiseerd, maar ook nog niet perfect he. Remember de vertragingen etc.
Maar dat zal ook wel loslopen hoor.

Ga je nu de Oude Grieken beschimpen omdat ze geen TGV of dual core pentium hadden? Of omdat verkiezingen -in uw ogen- op een amateuristisch manier vervalst werden?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 november 2007 om 02:51.
Oud 17 november 2007, 09:50   #94
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zodat koeike distel aan anderen de raad kan geven om niet te gaan stemmen zodat zijn eigen stem iets zwaarder doorweegt?
Neen, dat soort tactieken laat ik aan zij die het cordon voor diezelfde reden hebben ingevoerd.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 09:52   #95
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hou er rekening mee dat er geen stemplicht kan bestaan, enkel een opkomstplicht: niemand is verplicht ook effectief een stem uit te brengen.
Dan is er voor de ongeïnteresseerden ook helemaal geen reden om te komen opdagen.

Citaat:
Je wil enkel een aantal mensen het niet-stemmen verleidelijk maken om je eigen stem op te waarderen.
Helemaal niet. Misschien wil jij met de opkomstplicht - die meestal als stemplicht wordt aanzien - het toch-stemmen verleidelijk maken om jouw eigen stem op te waarderen?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 17 november 2007, 09:56   #96
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opkomstplicht of dus verplichte deelname aan de stemming verdedigen stoort rechts duidelijk:
zouden ze dan toch veel winst verwachten van hoger abstentionnisme?
Hoe minder mensen gaan stemmen,
hoe minder mensen vertegenwoordigd
hoe beter voor rechts?
hoe meer mensen vertegenwoordigd, hoe beter voor links?
Debiele insinuaties die evengoed omgekeerd op jou van toepassing zijn, Filo. Voor iemand die bang is van drukking om bij stemrecht niet te gaan stemmen, doe jij verdacht hard jouw best om mensen in een bepaalde richting te sturen...
Oud 17 november 2007, 10:00   #97
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
behalve degenen die door derden beïnvloed (of verhinderd) worden...
Zoals jij probeert te doen?

Maar dat maakt niet uit, bij stemplicht kunnen mensen evengoed verhinderd worden om af te komen.

Citaat:
J�*, daar heb ik problemen mee omdat dat antidemocratisch is
Jij weet niet eens wat democratie betekent. Je bent gewoon bang voor de electorale gevolgen op de zogenaamd "democratische" partijen.

Citaat:
J�*, daar heb ik problemen mee omdat een volmacht slechts bij onderhandse akte kan gegeven worden en nooit stilzwijgend.
Dat belet uw "democratische" partijen er nochthans niet van om na elke overwinning van het VB opnieuw die volmacht te grijpen...
Oud 19 november 2007, 10:28   #98
dont believe da hype
Vreemdeling

dont believe da hype's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hier zit een fijne kontradiktio in.
Als je van mening bent dat zonder stemplicht er "betere" verkiezingen zijn, dan zijn de alzo verkozen politiekers ook "beter".
Maar jij noemt ze dikkoppen die moeten nadenken over de lege plaatsen naast hen, die zouden verkozen worden door zij die liever naar het voetbal gaan.

Over stemplicht of niet stemplicht zijn al vele studies en publikaties geschreven en gedrukt, daar is al wat over nagedacht.
Argumenten zoals bij niet stemplicht dat politieker zich niet langer fokussen in hun programma's op groepen mensen die minder politiek geïnteresseerd zijn of die makkelijker thuisblijven (bejaarden ...).

Het pikt misschien, maar ik herhaal een waarheid als een koe: stemplicht is een betere vorm van demokratie dan geen stemplicht.

Overigens ben ik van mening dat met de afschaffing van de stemplicht, het blok erg achteruit zal gaan.
Ik zie ook liever het blok achteruitgaan.
Maar ik zie liever dat het blok achteruitgaat omwille van een politiek die zich bezig houdt met de problemen van de mensen, dan een blok dat achteruitgaat omdat die groep van kiezers "onzichtbaar" wordt.

De waarheid kwetst misschien, maar als je eerlijk bent, dan geef je het toe: stemplicht maakt de demokratie autentieker dan geen stemplicht.
jij neemt er wel een loopje mee zenne.
Of de individuen (lees politici) betere personen zijn, ga ik niets op zeggen. Dat ze harden hun best moeten doen daarentegen, dat heb ik wel beweerd. Ook dikkoppen kunnen beter hun best doen, toch?
Dat is iets heel anders dan de contradictie die je maar al te graag in mijn schoenen had geschoven.

Het argumentje van de kleine groepjes dan. Leuk gevonden, maar in pakweg Nederland is er ook een seniorenbeleid. De Kezen hebben zelfs beter initiatieven voor daklozen en andere zielige figuren dan wij hier met onze opkomstplicht. Zwakke poging van argumentje dus!

Pikken, pikken, Daar zijn anderen gelukkiger mee, vriend. Ik heb nergens iets gelezen waar je die "pik" van een betere democratie bij opkomstplicht ook kan hardmaken.

Wat eenderwelke partij zal doen door stemrecht in te voeren, interesseert me geen scheur! Ook niet wat het blok za doen dan, je m'en fou!

De waarheid zou kunnen kwetsen, ik heb ze hier van jou alvast niet te lezen gekregen.
Oud 19 november 2007, 10:29   #99
dont believe da hype
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dan laat ik het hierbij aan jou over.
Ik zit hier al en hele tijd en weet dat het geen enkele zin heeft om met nepdemocraten in discussie te gaan. Maar dat heb je zelf ook al door na deze discussie, zeker?
Je hebt groot gelijk!

Aan iedereen de keuze om deel te nemen of uit te stappen van de discussie.

Discussierecht voor iedereen!
Oud 19 november 2007, 10:54   #100
dont believe da hype
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Je gaat wat te ver. Je verwart anarchie met democratie. Democratie betekent echt niet dat je gewoon je zin kan doen. Nog belangrijker is dat het systeem goed bestuurd wordt door mensen die eerlijk verkozen zijn. Om zeker te zijn dat die mensen door iedereen verkozen zijn moet je gewoon stemplicht hebben. Dat betekent dat iedereen sowieso meedoet. Niemand kan zich profileren door wel of niet te gaan stemmen, ook mensen die op zondag moeten werken of die een zaak hebben zullen gaan stemmen, het is immers verplicht.

En als het je niet interessert dan schrijf je 'fuck you' op je stembiljet. probleem opgelost. Het geniale is: achteraf moet niemand komen zagen, er is immers stemplicht. Het GARANDEERT de democratie.
Jij verwart anarchie met een gestructureerde vrije keuzemogelijkheden.

Bij echte anarchie moet je maar je plan trekken hoe, waar en wanneer je zal stemmen, als je dat uberhaupt al wil. Maw de kansen die je gegeven worden zullen bij anarchie niet gegarandeerd zijn, bij stemrecht wel degelijk!

Maar bij stemrecht heeft iedereen wel de kans, aangezien er wel verkiezingen worden georganiseerd en dat iedereen het RECHT heeft hieraan deel te nemen. Vrije keuze maken heeft niks met anarchie te maken, maar met een vrije samenleving.

Daarenboven kunnen politici evengoed eerlijk verkozen worden, zelfs eerlijker als er stemrecht is. Nu krijgen sommige politici ten onrechte stemmen die ze niet verdienen bij stemrecht. Maw zij krijgen stemmen van ongemotiveerde stemmers die eigenlijk niet achter hun verkozene staan (stemmers die voor de minst slechte optie gestemd hebben).
Om zeker te zijn dat mensen verkozen zijn door aanhangers die echt in hen geloven, is enkel stemrecht voldoende!
In feite kunnen politici zich dus nu minder sterk profileren dan bij stemrecht, want ze zijn zeker van overtuigde aanhangers!

Trouwens, je vergeet (bewust?) dat er nog altijd iets blijft bestaan wat 'volmacht' heet. Mensen die zondags werken, een eigen zaak hebben of stokoud of rondweg hopeloos zijn, kunnen nog altijd hun stem via volmacht uitbrengen als ze dat zelf wensen. Bye, bye, flutargumentje dus!

Leg mij eens uit hoe ik 'fuck you' op mijn electronische stem moet schrijven? En wat betreft jouw "geniale" ingeving, diegene die mekkeren als de verkiezingsuitslag hun niet zint en zij niet zijn komen opdagen, hebben nog minder te zeuren dan diegene die nu tegen hun eigen keuze in voor deze poppenkast moeten opdraaien en geen enkele keuzemogelijkheid krijgen (en neen, blanco telt niet want wordt opgeslokt en verdeeld onder de groten).
Nu hebben de verplichte ongemotiveerde kiezers wel degelijk recht van zeuren, totdat stemrecht ons van het gezeur bevrijdt!

In feite GARANDEERT uw stemplicht eigenlijk JUST NIKS!

Stemrecht karikaturiseren gaat je dus niet helpen om gelijk te krijgen.

Laatst gewijzigd door dont believe da hype : 19 november 2007 om 10:58.
dont believe da hype is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be