Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2007, 13:17   #81
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Setvaert heeft NOOIT verborgen dat hij voorstanders is van een confederale Benelux-staat.
Dus indien hij er in slaagt meer politici voor zijn idee te laten warm lopen, zzou het wel eens die weg kunnen opgaan.
Veel Nedrlanders zijn nu al te vinden voor een confederale hereniging.
Interessant. Wist ik niet. Heb je daar bronnen voor?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 13:21   #82
Tavek
Banneling

Standaard

Er zijn nog wel wat deputes die pro Limburg zijn hoor....

Dat is ook de reden waarom ik compleet tegen het Vlaamse idee ben om de provincies af te schaffen: het is een perfecte spreekbuis voor ons !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 13:22   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, hij denkt in de oude graafschappen en Limburg is een deel van het graafschap LUIK, dat in het verleden volledig Nederlandstalig was.
Maastricht was ook een tweeherenstad (Luik en Brabant) tot 1794. En dat stoort ons niet. Maar Maastricht wordt door ons Limburgers aangevoeld als een Limburgse stad, net als Hasselt.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 13:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 13:23   #84
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maastricht was ook een tweeherenstad. En dat stoort ons niet.
Wie zijn "ons"? Jij en Jan Peumans?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 15 november 2007, 13:28   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Wie zijn "ons"? Jij en Jan Peumans?
Waar komt u nu mee. Ik herhaal, Maastricht wordt beschouwd door ons Limburgers als een Limburgse stad, zowel door Belgische Limburgers als door de Nederlandse Limburgers. En als er een hoofdstad zou moeten zijn van de beide Limburgen, dan is Maastricht zeker de beste kandidaat volgens mij. Het is de mooiste stad van Groot Limburg.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 13:30.
Oud 15 november 2007, 13:28   #86
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant. Wist ik niet. Heb je daar bronnen voor?
Ik kan nu niet direct al zijn uitspraken gaan opzoeken.
Maar ik heb vroeger een paar maal vraaggespreken met hem bijgewoond en het hem toen op de man af gevraagd.
En zijn antwoord was, dat enkel de benelux een economische kans op overleven had in de steeds groter wordende Europese gemeenschap en dat er dus een veel nauwere samenwerking tussen de 3 Beneluxlanden moet komen met grote regio bestuursmogelijkheden.

Ik begreep toen eigenlijk niet goed wat hij bedoelde, daar hij geen seperatist is en niet in de termen van Vlaanderen en Wallonie denkt of werkt.

Nu hij op een totale verbroedering met Noord-Limburg afstevend en een nauwe samenwerking met Luik aan het bewerken is, word het mij dus wel duidelijk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 13:29   #87
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waar komt u nu mee. Ik herhaal, Maastricht wordt beschouwd door ons Limburgers als een Limburgse stad, zowel door Belgische Limburgers als door de Nederlandse Limburgers. En als er een hoofdstad zou moeten zijn van de beide Limburgen, dan is Maastricht zeker de beste kandidaat.
Het was me uit je toen nog ongewijzigde bericht niet duidelijk wat je met dat "tweeherenstad zijn" bedoelde. Nu vraag ik me enkel nog de relevantie daarvan af.
Oud 15 november 2007, 13:32   #88
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maastricht was ook een tweeherenstad (Luik en Brabant) tot 1794. En dat stoort ons niet. Maar Maastricht wordt door ons Limburgers aangevoeld als een Limburgse stad, net als Hasselt.
Maastricht moet eigenlijk de hoofdstad van de Benelux worden.
Het is de enige stad die deze titel echt met geschiedkundige waardigheid kan dragen.
Oud 15 november 2007, 13:34   #89
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het was me uit je toen nog ongewijzigde bericht niet duidelijk wat je met dat "tweeherenstad zijn" bedoelde. Nu vraag ik me enkel nog de relevantie daarvan af.
Omdat het in een vorige discussies ging over het verband met Luik en Limburg. Limburg is voor een stuk altijd historisch verbonden geweest met Luik of omgekeerd. Wij maken daar geen punt van. Wij kijken daar anders tegen aan. In Luik hoor vaak Nederlands en in Maastricht hoor je vaak Frans van de Luikenaars die er komen winkelen.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 13:36.
Oud 15 november 2007, 13:37   #90
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat het in een vorige discussies ging over het verband met Luik en Limburg. Limburg is voor een stuk altijd historisch verbonden geweest met Luik. Wij maken daar geen punt van. Wij kijken daar anders tegen aan. In Luik hoor vaak Nederlands en in Maastricht hoor je vaak Frans van de Luikenaars die er komen winkelen.
Limburg? Loon bedoel je

Maar wat is de politieke relevantie daarvan? Het is een universeel gegeven dat menselijke relaties niet ophouden bij taal-, provincie- of staatsgrenzen. Zo speciaal is dat nu ook weer niet.

Laatst gewijzigd door Burkide : 15 november 2007 om 13:37.
Oud 15 november 2007, 13:38   #91
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maastricht moet eigenlijk de hoofdstad van de Benelux worden.
Het is de enige stad die deze titel echt met geschiedkundige waardigheid kan dragen.
Is Maastricht dan ooit het politieke en administratieve centrum van dit hele gebied geweest? Brussel, Mechelen of godbetert zelfs Dijon lijken me betere kandidaten op geschiedkundige basis.
Oud 15 november 2007, 13:40   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Limburg? Loon bedoel je

Maar wat is de politieke relevantie daarvan? Het is een universeel gegeven dat menselijke relaties niet ophouden bij taal-, provincie- of staatsgrenzen. Zo speciaal is dat nu ook weer niet.
Neen dat is zo. Maar als ik in Nederlands Limburg kom voel ik me thuis. Dat is hetzelfde Limburg als hier. Tenminste, zo voel ik het aan. En het had nooit mogen gesplitst worden. En Stevaert haalt nu iets aan waar vele Limburgers het eens mee zijn. We gaan daar niet van wakker liggen, dat is juist, maar het leeft.
Oud 15 november 2007, 13:44   #93
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen dat is zo. Maar als ik in Nederlands Limburg kom voel ik me thuis. Dat is hetzelfde Limburg als hier. Tenminste, zo voel ik het aan. En het had nooit mogen gesplitst worden. En Stevaert haalt nu iets aan waar vele Limburgers het eens mee zijn. We gaan daar niet van wakker liggen, dat is juist, maar het leeft.
Ah, begin je heelnederlander te worden? Begin je in te zien dat de creatie van de Belgische staat een historische vergissing is?

Maar in welke mate dat er aan dat "thuisvoelen" een politieke consequentie verbonden zou moeten worden, blijft me een raadsel. Zelf ken ik dat sowieso amper - althans, als het over strikt geografische entiteiten gaat.
Oud 15 november 2007, 13:59   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is Maastricht dan ooit het politieke en administratieve centrum van dit hele gebied geweest? Brussel, Mechelen of godbetert zelfs Dijon lijken me betere kandidaten op geschiedkundige basis.
Het is juist omdat het politiek nooit een belangrijke rol is de ruzies heeft gespeelt, dat het geschiedkundig de meest aangewezen stad is om Benelux-hoofdstad te worden.
Het is een stad die geen politieke smet uit het verleden met zich meedraagt. Zij is dus echt neutraal op politiek vlak en daarom makkelijk aanvaardbaar voor iedereen.
Oud 15 november 2007, 14:00   #95
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is juist omdat het politiek nooit een belangrijke rol is de ruzies heeft gespeelt, dat het geschiedkundig de meest aangewezen stad is om Benelux-hoofdstad te worden.
Dat kun je ook zeggen van pakweg Lier of Tilburg.
Oud 15 november 2007, 14:24   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kun je ook zeggen van pakweg Lier of Tilburg.
Lier is een stad zonder ruggegraat en Tilburg te dicht bij mijn deur.

Nee, Maasthricht is een stad die vroeger ooit al een machtcentrum heeft geherbergt en is daarom beter geschikt.
Oud 15 november 2007, 14:29   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah, begin je heelnederlander te worden? Begin je in te zien dat de creatie van de Belgische staat een historische vergissing is?

Maar in welke mate dat er aan dat "thuisvoelen" een politieke consequentie verbonden zou moeten worden, blijft me een raadsel. Zelf ken ik dat sowieso amper - althans, als het over strikt geografische entiteiten gaat.
U stelt dit allemaal veel te simplistisch voor en veel te scherp. Ik woon graag in België, in een land met verschillende culturen de Duitse cultuur inbegrepen. Luik vind ik een aangename stad en als ik in Aken kom en mijn dialect spreek, dan verstaan ze me daar. Heel die streek, die 'subregio' is met mekaar verbonden. Het toeval wil dat men hierboven sprak over de bokkenrijders. Welnu de bokkenrijders zaten in Geleen, in het Akense, in Wellen, in Roermond, in Bree in Overpelt, dus Nederlands- (landen van Overmaas) en Belgisch Limburg, de streken van Luik, de Voerstreek, en het land van Herve. Om maar te zeggen dat heel die streek ook verbonden is door eenzelfde geschiedenis van meest uiteenlopende aard. Ik voel een groter band met Luik of Maastricht (zelfs met Aken) dan met Antwerpen of Oostende of Mechelen. Wel vind ik dat de Nederlandstaligen in België moeten krijgen waar ze recht op hebben. Daar kan geen discussie over zijn.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 14:35.
Oud 15 november 2007, 14:36   #98
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U stelt dit allemaal veel te simplistisch voor en veel te scherp. Ik woon graag in België, in een land met verschillende culturen de Duitse cultuur inbegrepen. Luik vind ik een aangename stad en als ik in Aken kom en mijn dialect spreek, dan verstaan ze me daar. Heel die streek, die 'subregio' is met mekaar verbonden. Het toeval wil dat men hierboven sprak over de bokkenrijders. Welnu de bokkenrijders zaten in Geleen, in het Akense, in Wellen, in Roermond, in Bree in Overpelt, dus Nederlands- (landen van Overmaas) en Belgisch Limburg, de streken van Luik, de Voerstreek, en het land van Herve. Om maar te zeggen dat heel die streek ook verbonden door eenzelfde geschiedenis van meest uiteenlopende aard. Ik voel me meer verbonden met Luik of Maastricht (zelfs met Aken) dan met Antwerpen of Oostende of Mechelen.
Ik vrees dat onze discussie tot weinig zal leiden, want het enige wat ik hierop kan zeggen is "Et alors?". Jammer.

Citaat:
Wel vind ik dat de Nederlandstaligen in België moeten krijgen waar ze recht op hebben. Daar kan geen discussie over zijn.
Ah, tenminste iéts waar je politieke consequenties aan kunt verbinden
Oud 15 november 2007, 14:37   #99
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Lier is een stad zonder ruggegraat en Tilburg te dicht bij mijn deur.
Ik zal maar concluderen dat je aan 't zeveren bent

Citaat:
Nee, Maasthricht is een stad die vroeger ooit al een machtcentrum heeft geherbergt en is daarom beter geschikt.
Dan Tilburg en Lier die ook nooit machtscentra geweest zijn (Jaja, ik val in herhaling )
Oud 15 november 2007, 14:37   #100
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stevaert denkt dus groot en wil België dus niet gesplitst zien, maar juist de groot-provincies terug in eer herstellen in een confederale Benelux.
En als hij slaagt in zijn eerste opzet, wel dan zal hij idd beginnen werken op de provinciegebieden die buiten de Benelux liggen ook terug te annexeren en terug bij hun oude graafschappen te voegen.
Het woord Benelux is BMW in de hele berichtgeving over Stevaerts stap niet één keer gevallen. Maar het zou natuurlijk mooi zijn. Vooral die werking op de "buitengebieden"... En er zou een Confederatie van de Lage Landen kunnen ontstaan, mét de Waalse regio's erbij in een voor hen aanvaardbare positie.

Maar of dat allemaal in Stevaerts bedoeling zit?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be